Selasa, 28 Jun 2011

‘MELIHAT LAUT’…‘SAUDARA’, ‘PERANTAU’, ‘PENGGEMBARA’, PELAWAT’, ‘PELANCONG’ DAN ‘PENDATANG’.

…DAN DIANTARA ‘ORANG KITA’, ‘ORANG LAIN’ DAN ‘ORANG ASING’ DALAM PEMIKIRAN BANGSA MELAYU DI NUSANTARA MELAYU.
Oleh Mansor Puteh
.


Secara ringkasnya, sesiapa yang tidak berasal dari nusantara Melayu, dia adalah pendatang walaupun ada dikalangan pendatang yang mahu merungut.

Dan sesiapa yang tidak dapat terima hakikat sejarah tentang kedudukan istimewa ugama islam dan melayu masih boleh dianggap sebagai ‘orang asing’ dan ‘pendatang’.

Tidak ramai orang tahu apa yang dimaksudkan ‘melihat laut’ atau dalam bahasa inggeris sebagai ‘inspecting the sea’.

Dan tidak ramai orang Melayu juga tahu bahawa orang Cina dulu-kala menganggap orang luar dari Negeri Cina atau yang bukan Cina sebagai ‘Overseas Babarian’ atau ‘Orang Tidak Bertamaddun di luar Negeri Cina’.

Pemikiran sepertilah yang telah mempengaruhi orang Cina yang dihantar ke seluruh dunia.

Dan pemikiran seperti inilah juga yang masih mempengaruhi ramai orang Cina di Malaysia.

Sebabnya ialah jumlah mereka besar dan mereka mengusai bidang ekonomi.

Tetapi mereka tidak berfikiran seperti itu di negara-negara lain di Nusantara Melayu dimana mereka begitu kecil.

Jadi tidak hairan kalau mereka terpaksa bergaul dan melupakan jatidiri mereka sebagai Cina dan terima hakikat bahawa mereka masyarakat terpencil dan kecil di negara-negara tersebut seperti Indonesia, Filipina, Siam, Myanmar, Brunei termasuk Vietnam, Kambodia dan Laos.

Di negara-negara ini mereka tidak boleh menempek. Mereka tidak boleh merungut. Dan mereka tidak boleh mengadu dan menyalahkan orang lain khususnya kaum asal dan terbanyak di negara-negara tersebut.

Mereka terima hakikat bahawa kuasa politik mereka terhad.

Malah mereka tidak juga mempunyai parti politik dan terpaksa ikut parti yang ada.

Dan tidak ramai yang tahu apa bezanya diantara ‘orang kita’ dan ‘orang asing’ seperti yang dimaksudkan oleh orang melayu dulu dan juga sekarang.

‘Melihat laut’ adalah sebuah tingkah-laku yang telah diguna semasa zaman Melayu lama dulu.

Pada zaman dulu-kala kalau kerabat diraja Melayu belayar ke mana-mana di Nusantara Melayu di tenggara asia, mereka tidak dikatakan seperti pergi belayar. mereka dikatakan pergi ‘melihat laut’ yang tidak dimilikki oleh mana-mana raja.

Tujuannya ialah untuk bersua dengan kerabat diRaja di negeri-negeri lain atau untuk ‘merajuk’ kalau mereka terlibat dengan persengketaan di negeri sendiri dan mahu mencari ketenangan.  

Mereka tidak pergi menggembara atau bersiar-siar; mereka menjelajahi wilayah mereka sebab mereka mempunyai hak terhadapnya dalam benua Nusantara yang tanpa sempadan untuk mereka dan orang Melayu lain yang berdatang dan pergi ke mana-mana mereka suka dalam benua ini.

Mereka diterima sebagai saudara.  

Konsep daerah dan wilayah hanya diperkenalkan kepada Nusantara Melayu oleh Inggeris, Portugis, Belanda dan Sepanyol yang telah datang berduyun-duyun ke benua ini untuk merampas kuasa ke atas negeri-negeri yang ada di dalamnya.

Mereka guna pelbagai helah untuk memecah-belahkan kerajaan Melayu yang ada ketika itu dengan membawa mereka ke dalam pengaruh mereka.

Maka wujudlah perbalahan diantara Indonesia dan Malaysia, yang sebenarnya berpunca dari Perjanjian Inggeris-Belanda yang mereka tandatangani pada 18 Mac, 1824 dulu.

Yang anihnya, kesannya masih terasa sehingga kini, atau sejak kebelakang ini dengan pelbagai isiu remeh-temeh yang dikeutarakan yang sedikitpun tidak masuk akal.

Yang jelas ialah perbalahan ini hanya berpunca mengikut fahaman Barat atau Inggeris dan Belanda yang sememangnya mahu menyebabkan Indonesia dan Malaysia berbalah sejak dulu lagi.

Perbalahan itu telah lama selesai oleh pemimpin utama kedua buah negara iaitu President Mohammed Sukarno dan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman.

Namun ada kelompok-kelompok kecil yang masih terpengaruh dengan sikap buruk lama yang mahu wujudkan perbalahan baru diantara kedua buah negara.

Namun, mereka masih gagal sebab rata-rata rakyat Indonesia dan Malaysia lebih kenal dengan diri sendiri dan bagaimana rapatnya perhubungan kedua buah negara masing-masing.

Akhirnya tindakan Bendera dan Laskar Merah-Putih (LMP) hanya dianggap sebagai hiburan untuk media aliran kiri di Jakarta dan penggoda sepi mereka.  

Dan mana-mana orang Melayu yang pergi ke negeri lain untuk berdagang atau menetap di situ, mereka tidak pula dikatakan sebagai pendatang.

Mereka tidak juga dianggap sebagai ‘pelancong’ sebab dalam zaman dulu tidak ada kegiatan seperti ini.

Konsep pelancongan hanya dimulakan sejak tahun 1960an dulu.

Sebelum ini orang dari Barat yang datang ke Nusantara Melayu dan sebaliknya tidak dianggap sebagai pelancong; mereka adalah penggembara atau pelawat. Maksudnya adalah jelas.

Malah konsep pelancong sekarang mahu juga ditukar kepada pelawat dan penggambara sebab ia lebih tepat dengan kegiatan banyak mereka yang pergi ke luar negeri atau yang datang ke negara dan benua kita.

Mereka mahu selidik dan hidup seperti orang tempatan dan tidak mahu melihatnya sebagai kegiatan hiburan.

Mereka tidak dianggap sebagai orang asing tetapi sebagai saudara sendiri. Dan mereka diberi tempat dan tidak diusir kecuali kalau mereka bawa angkara atau terlibat dengan jenayah.

Mereka adalah perantau, yang merantau.

Mereka adalah orang kita! Mereka bukan orang asing.

Malah perkataan ‘asing’ itu memang asing dalam Bahasa Melayu, sebab ia adalah perkataan yang dipinjam dari bahasa Cina.

Untuk Melayu perkataan ‘saudara’ sering diguna oleh mereka yang menganggap setiap orang Melayu itu sebagai saudara mereka sendiri dalam satu keluarga besar atau lebih dikenali dengan nama Rumpun Melayu.

Ini termasuk menganggap setiap wanita sebagai nenek, makcik, kakak atau adik; dan lelaki sebagai datuk, pakcik, abang dan adik juga – seperti mereka ada pertalian darah.

Dan perkataan ‘saudara’ itu sebenarnya bermakna ‘satu darah’.

Dan tidak hairanlah kalau negeri-negeri Melayu di seluruh Nusantara Melayu dipanggil dengan nama ini dan tidak ‘negara’.

Malah perkataan ‘negara’ hanya diguna untuk negara bukan Melayu.

Tetapi untuk mereka yang berasal dari benua lain luar dari Nusantara Melayu, seperti orang Cina, India dan juga Portugis dan sebagainya yang telah datang ke mana-mana negeri Melayu di benua ini, dianggap sebagai pendatang.

Pendatang ini biasanya adalah orang yang menetap buat sementara sahaja, tidak lama. Dan mereka akan pulang ke negara asal.

Ya, mereka pendatang dari negara asal, sedangkan orang Melayu merantau di negeri sendiri.

Jadi, ada perbezaan yang telah digunakan oleh orang Melayu zaman dulu, khususnya semasa zaman Kesultanan Melayu di Melaka.

Dan konsep pendatang ini sebenarnya tidak sama dengan imigran yang merupakan konsep barat.

Makna kedua perkataan ini juga tidak sama, seperti yang tertulis di atas.

Orang Melayu ketika itu tidak menganggap orang bukan Melayu yang datang dari benua lain sebagai perantau. Mereka tetap pedatang.

Dan konsep ini diubah untuk memberi makna bahawa orang asing itu yang tidak dapat hidup dengan orang Melayu di alamnya, boleh dianggap sebagai pendatang walaupun mereka telah berada di sini begitu lama.

Ini berbeza dengan mereka yang dikatakan baru sahaja datang ke Nusantara Melayu, tetapi sudah membiasakan diri dengan kehidupan cara Melayu dan menerima hakikat bahawa dunia ini adalah Dunia Melayu.

Oleh sebab itu kaum Arab dan India yang telah datang ke Tanah Melayu khususnya tidak dianggap sebagai pendatang. Mereka juga tidak dikata sebagai perantau.

Kebanyakan mereka adalah pedagang.

Tetapi kehadiran mereka diterima sebab mereka hidup bersama orang Melayu dan ikut cara mereka. Jadi mereka bukan pendatang.

Jadi untuk zaman sekarang ini, bolehlah juga untuk kita anggap sesiapa itu yang tidak terima hakikat sejarah tentang kedudukan istimewa Islam dan Melayu, maka dia boleh dianggap sebagai pendatang atau pelawat jangka panjang.  

Dan pendatang yang dimaksudkan oleh orang Melayu adalah mereka yang datang dari benua lain ke Nusantara Melayu, tidak kira berapa lama nenek-moyang mereka telah berada di sini walaupun mereka telah mendapat kerakyatan di negara-negara Melayu.

Sedangkan orang Melayu yang berasal dari Nusantara tidak dianggap sebagai pendatang walaupun mereka kini menjadi rakyat negara bukan asal mereka, sebab mereka adalah saudara serumpun, sebangsa.

Ini yang membezakan dengan apa yang dikatakan oleh orang Melayu sebagai ‘orang kita’ dengan ‘orang asing’.

Orang Melayu tidak akan menganggap mereka yang bukan Melayu sebagai ‘orang kita’. Mereka semestinya ‘orang asing’.

Sabtu, 25 Jun 2011

PERAYAAN SIAM LOY KRATONG DI TASIK TITIWANGSA:

JANGAN HAIRAN KALAU TEMPAT INI MAHU DIMILIKKI OLEH MASYARAKAT SIAM UNTUK JADI ‘LITTLE SIAM’ SAMA JUGA TEMPAT LAIN DIBENAR OLEH KAUM LAIN SEHINGGA MEREKA RASA MEREKA MEMILIKKINYA.
Oleh Mansor Puteh


Inilah kisahnya masyarakat lain yang diberi peluang letak gelas dan patung dewa mereka di merata tempat dan di bawah pokok yang akhiirnya menjadi komplek kuil besar.

Dan kalau mereka dihalau, mereka akan tuntut pampasan, sedangkan mereka telah menceroboh tanah orang lain dan awam.

Sedangkan juga mereka yang bertindak seperti pencuri, tetapi mereka diberi penghargaan dan diberi pampasan dan dibenar memfail tindakan mahkamah terhadap pemilik tanah.

Mereka tidak berterima kasih kepada tuanpunya tanah tetapi maki mereka pula.

Bolehkah kaum India dan Cina di Singapura, India, Amerika dan negara ‘maju’ di Barat lain benarkan mereka berbuat demikian?

Berapa banyak kuil baru yang telah dibangunkan di Singapura, misalnya, sejak negara itu mencapai kemerdekaan pada tahun 1963 sehingga sekarang?

Ini sebenarnya kisah bagaimana sebiji cawan atau gelas yang diletak di sebuah kawasan tanah akhirnya menjadi sebuah kuil Cina atau Hindu dan kemudian hari menjadi sebuah komplek dengan kawasan penginapan untuk sami mereka.

Kuil Hindu dan Cina hampir semuanya bermula secara ini.

Ia dibiarkan oleh masyarakat tempatan melayu sebab mereka fikir apalah sangat dengan cawan atau gelas yang dihias dengan perkakas sembahyang kaum mereka.

Tetapi apa yang orang Melayu tidak sedar ialah inilah caranya untuk mereka merampas kawasan tanah sekelilling.

Dan inilah sebenarnya yang menyebabkan kompleks kuil Hindu di Batu Caves terjadi.

Batu Caves pada dekad 1960an masih sebuah pusat pelancongan untuk semua kaum.

Dan di dalamnya hanya terdapat beberapa patung dewa Hindu.

Lama-kelamaan jumlah patung dewa Hindu itu bertambah sehinggakan semua bukit itu ‘dimilikki’ oleh mereka.

Dan tidak cukup dengan itu seluruh kawasan sekelillingnya diambilalih oleh mereka sehinggakan kini Batu Caves menjadi kompleks kuil Hindu terbesar di seluruh Malaysia.

Kerja yang sama berlaku setiap hari apabila orang Hindu dan Cina letakkan perhiasan sembahyang dan patung dewa mereka di tempat-tempat yang mereka suka, termasuk di bawah pokok besar.

Dan apabila pihak berkuasa dan masyarakat tempat biarkannya, mereka akan mula membangunkan bangunan kuil sehingga ia menjadi besar.

Dan kalau kawasan di sekelilling mahu dibangunkan, mereka akan tuntut kuil itu dibiarkan di situ.

Ini sering berlaku.

Dan mereka akan menuntut pampasan bernilai ratusan ribu dan juta ringgit.

Sedangan mereka telah mencuri kawasan tanah orang.

Kenapa mereka tidak dituntut oleh pihak berkuasa kerana telah menceroboh dan mencuri tanah orang?

Dan kenapa penjenayah mahu diberi layanan mesra dan diberi pampasan?

Malah, mereka seharusnya dipaksa bayar pampasan kepada pemilik tanah sebab mereka telah menceroboh kawasan tanah mereka?

Olehsebab kaum Cina dan India adalah kaum pendatang pada asalnya, maka mereka tidak mempunyai sebarang apa di Tanah Melayu.

Dan mereka diberi tempat untuk tinggal dalam estet atau ladang-ladang dan di rumah kongsi di lombong bijeh timah.

Mereka juga diberi tempat untuk menditikan kuil masing-masing tetapi secara sementara.

Namun, apa yang berlaku ialah mereka anggap pemberian itu sebuah pemberian kekal.

Dan tidak cukup dengan ini, mereka juga membesarkan kawasan sekelilling kuil kecil mereka sehingga mereka merampas tanah sekelilling.

Inilah sebabnya kenapa terdapat beberapa kuil mereka yang begitu besar.

Dan inilah juga kenapa terdapat beberapa bukit yang telah diambil oleh mereka sebab mereka telah pergi ke sana sebab orang Melayu tidak ada perlu untuk guna bukit dan gunung seperti mereka..

Dan mereka juga tahu bahawa orang Melayu ketika itu tidak guna bukit untuk kehidupan dan ia adalah dianggap sebagai tanah bebas yang boleh dirampas.

Mana perginya orang yang kononnya mahu jaga kepentingan awam dan masyarakat?

Mereka menempek kalau hak mereka dihakis; tetapi mereka tidak risau kalau tanah orang dan kerajaan dirampas oleh kaum mereka.

Mereka tidak pula mahu tuntut mereka yang menceroboh tanah awam mesti ditahan dan didakwa di mahkamah.

Mereka tutup kedua belah mata terhadap perbuatan jenayah seperti itu kalau ia melibatkan kaum mereka.

Malah mereka akan turut membantah kalau kawasan yang dirampas dan dicuri kaum mereka mahu diambil balik oleh pihak yang memilikki tanah itu.

Mereka tuntut diberi pampasan, seperti mereka memilikki tanah yang mahu diambil semula.

Mereka buat bermacam kecaman terhadap kerajaan dan agensi kerajaan.

Mereka dibantu oleh media yang ternyata pro-kaum lain dan anti-kerajaan.

Lihat sahaja apa akan jadi pada tasik di Taman Titiwangsa setiap tahun ia dijadikan tempat kaum Siam menjalankan perayaan Loy Kratong mereka.

Beri beberapa tahun dan mereka akan tuntut tasik ini dijadikan kawasan khas untuk kaum dan ugama mereka.

Tetapi orang Cina di luar negara tidak pula berani menuntut kawasan sebagai ekslusif untuk mereka, kecuali di beberapa bandaraya utama yang mempunyai ‘Chinatown’ mereka.

Tetapi tidak pula ada ‘Little India’. Dan Little India di Brickfields tidak pula mempunyai nama dalam Bahasa Melayu yang bermaka ‘India Kecil’. Maknanya menggerikan. Jadi mereka kekalkan nama dalam bahasa Inggeris.

Orang Inggerislah yang menyebabkan pertumbuhan Little India di Kuala Lumpur.

Dan mungkin di bandaraya lain di Malaysia akan ada pula Chinatown and Little India lain.

Sebenarnya penamaan kawasan-kawasan seperti ini memberi makna yang tidak baik untuk masyarakat Cina dan India; ia bererti mereka ada keturunan kaum pendatang.

Mereka telah gagal untuk bersepadu dengan masyarakat terbanyak dan mereka terpinggir dan mahu dipinggirkan dan dilihat sebagai masyarakat pelik, seperti Chinatown dan Little India sebagai ‘tanah jajahan’ Negeri Cina dan India di Tanah Melayu Malaysia.

Rabu, 22 Jun 2011

BERITA DAN IKLAN DALAM BAHASA CINA DAN MANDARIN: ADAKAH IA TERMASUK DALAM KONTRAK SOSIAL?

…IA HANYA MENCERMINKAN MASYARAKAT BUKAN MELAYU MASIH TIDAK FASEH BERCAKAP DAN FAHAM DALAM BAHASA MELAYU – BAHASA KEBANGSAAN.
Oleh Mansor Puteh


Tidakkah bagus kalau warta berida diadakan dalam Bahasa Melayu sahaja supaya semua kaum di Malaysia faham berita yang disiarkan sebab ia boleh mempengaruhi sikap dan pengetahuan mereka secara bersama, dan rancangan-rancangan kesenian dan kebudayaan dalam pelbagai bahasa boleh diadakan tetapi dengan penglibatan orang Melayu di dalamnya?
Adakah salah kalau sesiapa berkata bahawa berita dan iklan di televisyen dan radio yang diadakan dalam bahasa bukan Melayu khususnya Mandarin dan Tamil tidak termasuk dalam kontrak sosial? Memang ia benar.

Penyiaran berita dalam pelbagai bahasa adalah salah satu sebab kenapa ada perpecahan kaum di Malaysia.

Ini ditambah lagi dengan adanya rancangan dalam pelbagai bahasa yang biasanya didatangkan dari India, Hong Kong, Taiwan dan Negeri Cina, yang sedikitpun tidak membantu untuk menggalakkan perhubungan kaum.

Penyiaran rancangan oleh stesen satelit berbayar adalah juga punca utama. Sebab sejak perkhidmatan ini didakan, rakyat berbilang kaum di Malaysia telah mendapat pengaruh kebudayaan dari negara ibunda mereka sehinggakan ramai anak muda bukan Melayu tidak kenal dengan budaya dan sejarah tempatan.

Rancangan siri drama di televisyen kerajaan juga setiap hari menyiar rancangan sejarah kuno Cina yang memupukkan semangat perkauman Cina, sementara rancangan dari India pula asyik dengan kisah cinta yang tidak kesudahan.

Ini semua membuat anak-anak muda Cina dan India hidup dalam alam penuh fantasi dan khayalan; mereka rasa seperti mereka berada di negara ibuda mereka sendiri dan bukan di Malaysia.

Mereka hanya rasa sebagai rakyat Malaysia bila mereka mahu tuntut itu dan ini.

Jadi sampai bilakah siaran berita di stesen televisyen dan juga radio kerajaan mesti terus diadakan dalam bahasa Mandari dan Tamil?

Apakah masyarakat Cina dan Tamil di Malaysia masih rasa kekoh dengar dan tonton berita dalam Bahasa Melayu?

Malah, pengunaan bahasa Mandarin dan Tamil untuk berita dan iklan di televisyen dan radio sebenarnya bukan dianggap sebagai sesuatu yang dimestikan.

Ia hanya adalah satu keadaan sementara bila masyarakat bukan Melayu, khususnya Cina dan India yang tidak faseh berbahasa Melayu.

Tetapi setelah hampir 54 tahun Merdeka, apakah mereka masih tidak faseh berbahasa Melayu?

Dan sampai bilakah bahasa Mandarin dan Tamil diguna untuk iklan di televisyen dan radio dan berita dalam bahasa-bahasa ini diadakan?

Tidakkah sudah tiba masanya untuk semua berita dan iklan dalam bahasa Mandarin dan Tamil dihentikan?

Sebab mustahil masyarakat Cina dan Tamil khususnya tidak faham Bahasa Melayu?

Mustahil iklan dan berita yang mengguna bahasa Melayu yang mudah tidak difahami oleh kaum ini!

Sebab selagi bahasa-bahasa ini digunakan dalam iklan dan untuk berita, ia hanya mencerminkan bahawa kaum ini menolak pengunaan bahasa kebangsaan.

Dan ia juga mencerminkan bahawa mereka juga menolak perpaduan dan asimilasi kaum di negara.

Sebab mustahil masyarakat di sebuah negara boleh bersatu kalau mereka tidak menonton berita dan iklan yang sama dalam bahasa yang sama.

Negara-negara di Tenggara Asia atau Nusantara Melayu tidak membenarkan berita dan iklan dalam bahasa asing kecuali di Singapura bila ada berita dan iklan dalam bahasa-bahasa selain dari Inggeris sebab bahasa ini bukan bahasa ibunda kebanyakan orang Cina di situ.

Singapura ada berita dan iklan dalam bahasa Mandarin dan juga Melayu tetapi tidak dalam bahasa Tamil.

Ini disebabkan kedudukan Bahasa Melayu di republic yang dulunya sebuah kesultanan Melayu-Islam dan bahasa ini adalah bahasa yang dijaga oleh negara ini.

Tetapi tidak dengan bahasa Tamil.

Malah, tidak ada sekolah dalam bahasa Tamil di Singapura.

Masyarakat Cina dan India di mana-mana negara di Nusantara Melayu hidup dalam aman dan tenteram; mereka tidak menonjolkan kaum dan bahasa mereka sendiri, dan hidup sebagai rakyat tempatan.

Malah mereka tidak juga menuntut diberi tanah dan wang untuk membina sekolah dan kuil mereka.

Mereka menerima budaya dan bahasa tempatan. Dan oleh sebab itu ada beberapa diantara mereka telah berjaya dalam bidang politik dan dilantik sebagai presiden dan perdana menteri, walaupun mereka bukan orang asal, tetapi Cina.

Di Peru jug ada orang keturunan Jepun yang pernah menjadi presiden – Alberto Fujimori. Dan di Siam, beberapa orang berdarah Cina tetapi berjiwa Siam seperti Thaksin dan Abishit telah dilantik sebagai perdana menteri sementara di Filipina Cory Aquino dan anaknya dilantik sebagai presiden dan di Argentina, seorang keturunan Arab, Carlos Menem telah dilantik sebagai presiden.

Apa pulak dengan di Amerika bila Barack Hussein Obama dilantik sebagai presiden dalam tahun 2008.

Pengundi di negara-negara ini tidak melihat mereka sebagai orang asing.

Mereka semua faseh berbahasa Sepanyol, Siam dan Filipina.

Masyarakat Cina dan Tamil di Malaysia tidak mungkin dianggap sebagai telah bersebati dengan rakyat terbanyak atau majority selagi mereka desak mahu hidup sebagai rakyat dari Negara Cina dan India.


Ahad, 19 Jun 2011

UTUSAN BERI RUANG BERLEBIHAN MEMPROMOSI SYARIKAT DAN PERNIAGAAN SYARIKAT BUKAN MELAYU.

… TETAPI MEREKA TIDAK BELI
RUANG IKLAN DALAM AKHBAR.
Oleh Mansor Puteh



Saya harian kenapa akhbar Utusan Malaysia amat bermurah hati dengan memberi publisiti dan promosi percuma kepada banyak syarikat antarabangsa dan yang bukan Melayu.

Dan Utusan juga sering dikecam oleh pemimpin pembangkang bukan Melayu dengan dikatakan sebagai mempunyai sikap chauvinis.

Tidakkah mereka sedar bahawa Utusan sering memberi ruang untuk menyiarkan berita tentang kegiatan kesenian dan perniagaan yang dijalankan oleh bukan Melayu khususnya dari kaum Cina?

Dan berapa kalikah akhbar Mandarin khususnya termasuk akhbar Tamil yang menulis tentang kebudayaan dan kesenian Melayu dan Islam?

Selama saya terlibat dalam bidang perfileman, saya tidak pernah didatangi oleh mana-mana wartawan akhbar Mandarin dan Tamil. Dan rakan-rakan dalam perusahaan sama juga tidak pernah diberi publisiti dan promosi dalam akhbar bukan Melayu.

Malah akhbar bahasa Inggeris khususnya yang dimilikki oleh bukan Melayu juga enggan mempromosi kebudayaan dan kesenian Melayu dan Islam.

Saya hairan kenapa Utusan sering mempromosi kegiatan ekonomi dan perdagangan oleh syarikat bukan Melayu?

Dan mereka semuanya sudah mendapat banyak lemak sehinggakan mereka sedikitpun tidak membeli ruang iklan dalam akhbar Utusan.

Mereka hanya mahu dapat publisiti dan promosi dari Utusan tetapi enggan memberi iklan didalamnya.
Yang lebih teruk sekali ialah syarikat-syarikat bukan Melayu ini hanya beli ruang iklan yang jauh lebih mahal di akhbar Mandarin dan Inggeris sahaja.

Oleh sebab itu, saya harap Utusan akan adakan satu dasar untuk tidak memberi promosi dan publisiti berlebih-lebihan kepada syarikat-syarikat bukan Melayu ini sehingga mereka beli ruang iklan dalam Utusan.

Satu perkara yang amat pelik ialah bila Utusan memberi promosi dan publisiti kepada acara hiburan yang dianjur oleh skhbar persaingan yang mempunyai stesen televisyen. Ini amat pelik.

Sepatutnya Utusan tidak beri sebarang publisiti dan promosi untuk kegiataan perdagangan oleh akhbar dan syarikat media persiang dan biarkan mereka sendiri melakukannya.

Penyanyi dari Kanada, Justin Beiber yang mengadakan konsert di Kuala Lumpur diberi Utusan bermuka-muka surat publisiti dan promosi, tetapi pihak penganjur sedikitpun tidak membeli ruang iklan dalam Utusan.

Itulah sebabnya kenapa terdapat ramai peminat penyanyi itu terdiri dari pemuda-pemudi Melayu.

Sebab tanpa sokongan dari Utusan, konsert oleh penyanyi itu tidak akan berjaya.

Dan tidak ada perlu juga untuk Utusan memberi ruang publisiti dan promosi kepada kegiatan biasa yang dilakukan agensi kerajaan yang sedikitpun tidak pernah memberi sebarang penghargaan kepada Utusan.

Akhbar lain tulisan beberapa ruang setahun dengan memuju agensi tersebut dan wartawan mereka mendapat hadiah wartawan hiburan terbaik.

Sedangkan Utusan beri ruang yang berlebihan kepada agensi berkenaan dan Utusan pula yang sering dikecam.

Biar agensi dan kementerian kerajaan beli ruang iklan untuk mempromosi kegiatan mereka dan Utusan hanya beri ruang untuk acara penting untuk negara dan bukan hanya untuk agensi dan kementerian tersebut.

Dan jangan pula beria-ia beri ruang begitu besar kepada syarikat bukan Melayu yang tidak pernah membeli ruang iklan dalam Utusan.

Khamis, 16 Jun 2011

UBUD KOTA TUMPUAN SENIMAN.

…MENGENANG PENGELAMAN PERTAMA KALI KE PEKAN INI.
Oleh Mansor Puteh



(Nota: Rencana ini ditulis selepas lawatan saya ke Ubud, Bali dalam bulan Mei, 1974 dan disiar dalam Mingguan Malaysia dalam tahun 1976. Saya telah pergi ke sana buat pertama kali. Saya terbang dari Kuala Lumpur ke Jakarta dan ambil jalan darat melalui semua bandar besar di Pulau Jawa. Saya telah kembali ke Bali beberapa kali selepas itu untuk bertemu dengan rakan-rakan di sana dan perubahan yang telah berlaku kepada Ubud dan semua tempat di Pulau Bali, khususnya Kuta yang kini rancak berbanding dengan dulunya bila ia cuma sebuah pantai yang agak lenggang.)

Ubud terletak kira-kira dua-puluh-enam kilometer dari Denpasar di Putau Bali. Kenderaan yang membawa kami menjelajah melalui batas-batas padi menguning di kiri dan kanan jalan raya.

Perjalanan dengan kenderaan, bemo mengambil masa lebih, kurang empat-puluh minit untuk tiba di sana.

Sebenarnya Kota Ubud kurang diketahui orang, terutama sekali para pe­lancong kelas pertama, yang tiba di Lapangan terbang Ngurah Rai.

Di Pulau Bali, selain dari Denpasar, Ibutkota Bali, pelancong lebih suka tumpukan perhatian ke Pantai Sanur dan Kuta dan tempat-tempat lain seperti Sangeh dan Tampaksiring yang mempunyai banyak kuil-kuil Hindu-Bali.

Suasana di Kota Ubud memang enak dan ketenangan yang didapati di sana paling sesuai bagi sesiapa yang inginkan ketenangan jiwa. Tidak dapat diduga lagi, ia adalah juga tempat himpunan para seniman, pelukis, penulis dan lain-lain.     

Pelancong-pelancong yang bertumpu di kota ini kebanyakan dari barat dan biasanya mereka tiba di Ubud bukan dengan pakaian kot dan tali leher atupun bas pelancongan tetapi dengan kemeja-tee dan seluar jeans yang telah usur. Biasanya mereka berada di Ubud berbulan-bulan lamanya, sehingakan mereka boleh bertutur dalam Bahasa Melayu. Ini tentu mengakagumkan.

Di sana pelawat-pelawat (mereka lebih senang jika dipanggil pelawat dari pelancong) bebas bergaul dengan penduduk-penduduk sekitar hinggakan kemesraan wujud dalam sekejap masa.

Mereka makan apa saja makanan orang-orang Bali dan mereka tidak kekok-kekok menginap di losmen-losmen (tempat kediaman murah sewanya) yang banyak didirikan untuk menampung kedatangan pelancong yang semakin ramai itu.

Pelancong yang mendarat dan berangkat dari Lapangan terbang Ngurah Rai juga tiba di Ubud tapi dengan bas pelancongan yang hanya sempat melalui kota kecil itu dan hilang dalam debu dan abuk dengan sekelip mata sahaja.

Margaret, dua-puluh-lima tahun berasal dari England. Dia berada di Ubud selamat tiga bulan tahun 1975 ini, tapi sebelum itu semacam kewajipan dia mesti duduk di Bali selama enam bulan. Hal ini diamalkannya tiga tahun berturut-turut.

Baginya, Ubud adalah rumah kedua baginya dan dia lebih senang lagi di sini dari di London, Paris, New York atau kotaraya-kotaraya dunia yang sibuk dan hiruk-piruk itu.

‘Saya lebih aman tinggal di Ubud,’ kata Margaret dalam Bahasa Indonesia yang telah dipelajarinya selama berada di Bali.

Bagaimanapun pelancong-pelancong Barat lain membiayai diri mereka berbulan-bulan tinggal di Ubud.

‘Mudah saja,’ kata Margaret. ‘Saya bekerja enam bulan di negeri saya sendiri dan kumpul seberapa banuyak wang yang dapat dan dengan wang itulah saya baiyai kehidupan saya di Bali.’

Seorang pelawat lelaki berasal dari Negeri Jerman mula tiba di Pulau Bali, singgah ke Pantai Kuta yang selalu didengar dan diidamkan itu. Pemandangan di sekitar pantai itu sungguh memeranjatkan.

‘Saya fikir saya sedang berada di Pantai Riviera,’ ujarnya terpingga-pingga. ‘Sebab Kuta bukan lagi Kuta; ia telah berubah teruk sungguh!’

Hatinya mulai tawar dan keciwa datang ke Bali. Akan tetapi dia disuruh ke Ubud. Siapa sangka dia terus jatuh cinta, bukan sahaja dengan ketenteraman dan kedaiaman suasna di Ubud, bahkan dia telah tertawan akan kejelitan dan kemanisan seorang gadis Bali. Namanya ialah Nurdiana. Jelaslah jodoh sedang menunggu di situ.

Jarang sekali kita bertemu dengan gadis-gadis jelita di Ubud maupun di Bali seluruhnya. Yang kita selalu bertembung hanya dengan gadis-gadis comot yang berkarat kakinya.

Rupanya gadis ayu Bali lebih banyak menyorokkan diri mereka dan jarang-jarang keluar dari kawasan rumah mereka yang berpagarkan tanah liat itu.

Mereka menolong menguruskan rumah tangga dan keluar apabila ada pesta atau keramaian. Mujur di Bali ada banyak pesta dalam setahun; kalau tidak, seorang pelancong atau pelawat itu kempunanlah hendak bersua dengan gadis-­gadis ayu itu, sehingga sele­sai enam bulan mereka berada di situ. Buat pemuda Jerman itu dia sungguh bertuah dan dia tidak lengah-lengah dan terus berkahwin  dengan gadis Ubud itu dan terus menetap di sana. Tamatlah riwayatnya di sana.

Ganjlnya Kota Ubud dari kota-kota lain di Pulau Bali ialah tentang pekerjaan penduduk di kota itu. Boleh dikatakan kebanyakannya adalah pelukis, pengukir ataupun ahli muzik. Dan muzik di sini bukanlah muzik moden yang selalu kita dengar dari kaset, tapi muzik gamelan, sayup-sayup mengusi jiwa.

Ada berpuluh-puluh balai seni lukis persendirian di sekelilling Kota Ubud. Biasanya balai-balai itu dikendalikan oleh melukis itu sendiri, juga sebagai kedai menjual hasil karya mereka.

Pelukis-pelukis bukan sahaja berasal dari Ubud atau Bali seluruhnya, tapi dari pulau-pulau Indonesia. Bahkan ada sebuah balai yang dijadikan muzium seni lukis yang dijalankan oleh seorang berbangsa Eropah yang kini terus menetap di situ.

Pelukis-pelukis muda seperti Sihong, Zainul dan Slamet bukan berasal dari Bali, tetapi merupakan bekas penuntut dari sebuah sekolah seni lukis di Solo (Bengawan Solo mengalir di kota ini). Mereka menyewa sebuah rumah dan membuat studio luisan, tempat tidur dan juga tempat masak di dalamnya.

Selama hampir setahun berhijrah, mereka hidup atas hasil lukisan mereka sahaja dan mereka boleh dikatakan sebagai betul-betul profesional dalam bidang ini.

Ubud sebagai kota seniman dan pelukis bukan sekarang sahaja; sejak dulu lagi Ubud terkenal seluruh Bali kota seniman. Sama juga dengan kota Celuk yang terkenal dengan barang-barang seperti cincin, gelang tangan, rantai leher dan lain-lain yang diperbuat dari perak khasnya.

Seorang pelukis Indonesia yang lebih terkenal di luar negaranya, Zainal Abidin, empat puluh, yang pernah melanjutkan pelajarannya di luar negeri selama tiga tahun juga ‘membuat sarang’ di situ.

Hidup dia lebih mewah dari pelukis-pelukis yang meningkat naik. Dia tinggal seorang di dalam rumah dua tingkat. Tempat tinggalnya boleh disamakan dengan balai seni lukis.

Pelukis-pelukis yang hidup membujang itu melukis sahaja kerjanya, dan kadang-kadang membuat ukiran dan kerajinan tangan lain jikalau ada tempahan dari pelanggannya. Dia juga mengenakan harga yang paling tinggi yang terdapat di seluruh Ubud.

‘Saya pernah membuat luisan untuk bekas Presiden Sukarno, orang-orang kenamaan di seluruh Indonesia,’ kata Zainal. Dan juga banyak lukisan-lukisan seta ukiran lain sedang disimpan di rumah-rumah hartawan di Itali sendiri, di mana saya menuntut selama tiga tahun dulu.’

Selain dari kegiatan lukisan dan kerajinan tangan, Ubud senantiasa dilanda dengan pesta-pesta yang selalunya dilangsungkan pada sebelah malamnya. Sebuah pesta itu sering mengambil dua belas malam berturut-turut.Pada tiap-tiap malam penonton dari ubud dan juga pelawat asing disajikan dengan tarian dan muzik gamelan.

Tarian ketchak, joget bali, dan tarian Ramayana (Ramayana Ballet) sungguh mempersonakan.

Faktor-faktor inilah yang membuat Ubud tempat yang menarik perhatian para pelancong untuk tinggl berbulan-bulan di situ.

But saya, jelas saya hanya sanggup duduk di sana selama sepuluh hari sahaja, sebab saya takut kalau saya duduk lebih sehari lagi manalah tahu, kalau hati saya berubah dan tidak mahu pulang ke negeri sendiri.

Ubud sungguh menarik. Anda harus ke sana jika ada peluang, untuk melihat dengan mata kepala sendiri; betulkah kedaannya seperti yang saya gambarkan.


Isnin, 13 Jun 2011

BENDERA BERKIBAR SEPARUH TIANG UNTUK PEMERINTAH INDONESIA DAN PIHAK BERKUASA MEREKA.

…TINDAKAN SEKUMPULAN KECIL DAN PICISAN
DI JAKARTA YANG AMAT MELUCUKAN SAMASEKALI.
Oleh Mansor Puteh


Puak yang menamakan diri mereka Benteng Demokrasi Rakyat atau ‘Bendera’ telah selamatkan amerika dan singapura di indonesia sekarang dengan tumpuan bendera terhadap Malaysia.

Tindakan bendera hanya memalukan pemerintah indonesia dan pihak berkuasa mereka sahaja.
bagaimana sebuah kumpulan haram yang tidak berdaftar boleh melakukan tindakan yang melanggar undang-undang sebuah negara secara terang-terang?

Dan bagaimanapula, pemimpin mereka boleh mengugut untuk menganyang dan menahan rakyat Malaysia di Jakarta tanpa pihak berkuasa di Indonesia yang berani ambil tindakan terhadapnya?

Dua orang rakan saya telah ke Jakarta tahun lalu semasa berbalahan mengenai tarian pendet berlaku. Dan mereka telah ditahan semasa menaikki teksi dari Bendara Sukarno-Hatta untuk ke hotel di Jakarta.

Dan kedua mereka telah diugut untuk dicederakan sekiranya mereka tidak beri satu juta rupiah kepada puak melampau itu. Akhirnya, pemandu teksi berjaya menawar dan mereka dibenar memberi 400 ribu rupiah.

Ia sebuah jumlah wang yang agak banyak di Indonesia.

Jadi, ini sahaja sebab kenapa puak itu dan Bendera mahu wujudkan angkara sebab mereka boleh ambil tindakan sesuka hati di jalanraya di Jakarta dengan terang-terang tanpa mendapat tentang dari pihak berkuasa Indonesia.

Tidak ada negara lain di dunia yang membenarkan penipuan dan jenayah berlaku secara terang-terang seperti ini, kecuali di Jakarta.

Malah tidak ada bandaraya lain di seluruh Indonesia dimana ada beberapa anak gampang mereka yang berani merampok secara terbuka kecuali di Jakarta.

Jadi akhirnya, tindakan Bendera itu bukan untuk mengecam Malaysia, tetapi untuk mereka mendapat alasan untuk merampok dan terus mencemuh presiden dan pemerintah serta pihak berkuasa mereka sahaja.

Sebenarnya apa yang dilakukan oleh puak pendesak bernama Bendera di jakart itu hanya memberi tamparan kepada pemerintah Indonesia dan para cendiakawan mereka yang kelihatan seperti terpingga-pingga tidak dapat cetuskan perbincangan tentang isiu penting melibatkan kedua buah negara sehingga peranan ini dibawa ke jalan oleh Bendera yang ternyata terdiri dari mereka yang kuran arif dengan undang-undang dan kebudayaan sendiri.

Dan tindakan oleh bendera itu adalah berita buruk untuk Indonesia dan bukan Malaysia.

Malaysia tidak ada kena-mengena dengan tindakan mereka. Sebab ia hanya mencerminkan betapa rendah tahabnya kepimpinan politik dan kepolisian di Indonesia sendiri.

Malaysia tidak perlu cemas dengan apa yang berlaku di Jakarta. Dan rakyat Malaysia boleh tergelak dengannya. Sebab ia sesuatu yang amat melucukan. Ia hanya boleh berlaku di Indonesia atau Jakarta sahaja dan tidak di negara maju lain.

Sebab ternyata sekali puak Bendera tidak tahu siapa rakan dan siapa musuh; dan siapa yang telah memberi ramai rakyat Indonesia rahmat dan negara mana yang lebih prihatin terhadap kesengsaraan rakyat mereka.

Dan untung dari tindakan Bendera ialah Amerika dan Singapura yang boleh berpeluk tubuh melihat gelagak anak Indonesia yang telah membantu mereka dari dikecam dan dihamun.

Dulu kepentingan amerika dan barat menjadi tumpuan puak pelampau keliru di Indonesia. mereka buat bermacam-macam angkara dengan menyerang hotel yang dimilikki oleh mereka. dan ramai rakyat amerika dan negara barat lain termasuk australia telah terkorban.

Perbuatan ini akhir-akhir ini senyap. dan tumpuan diberi kepada Malaysia pula.

Rakyat dan pemerintah Indonesia sepatutnya telah lama beri penghormatan kepada Malaysia kerana telah membuka banyak peluang pekerjaan kepada rakyat mereka yang beria-ia mahu datang ke Malaysia untuk bekerja.

Ramai yang mahu datang tetapi gagal. Ada yang sanggup berbelanja ribuan ringgit untuk diseludupkan dalam sampan menyeberangi Selat Melaka dan bekerja di Malaysia secara haram selama beberapa tahun.

Ramai yang lain yang telah lama bekerja di Malaysia telah pulang dengan membawa pendapatan yang dikumpul sehinggakan mereka kini kaya-raya di Indonesia.

Tetapi diantara jutaan rakyat Indonesia yang beria-ia mahu datang ke Malaysia dan berjaya, ada segelintir yang gagal.

Merekalah yang rasa iri hati terhadap rakan-rakan dan saudara-mara mereka yang telah berjaya menjadi kaya.

Dan kumpulan segelintir inilah yang tidak tahu keadaan sebenarnya dan mahu cetus angkara. Mereka menggelar kumpulan mereka Bendera.

Dan merekalah yang sering melenting dan membuat angkara di luar Kedutaan Malaysia di Jakarta dan timbulkan pelbagai isiu remeh.

Malangnya, mereka seperti ‘digalak’ oleh pemerintah mereka sendiri yang berdiri tercegat melihat dan menggalakk anak-anak muda yang panas baran dan tidak memilikki banyak pengelaman hidup maupun pendidikan bertindak keluar dari lunas undang-undang.

Ini memberi gambaran seperti Indonesia ditadbir bukan oleh presiden dan kabinet mereka, tetapi oleh segelintir anak-anak muda jalanan.

Setiap apa yang dilakukan oleh Malaysia, mengikut lunas undang-undang, ada puak di Indonesia yang menentang. Mereka mengecam. Mereka mengambil tindakan yang bukan-bukan.

Tumpuan mereka bukan sahaja Kedutaan Malaysia di Jakarta tetapi syarikat Malaysia di Jakarta termasuk pelajar dan pelancong.

Dan mereka boleh ugut untuk mencederakan rakyat Malaysia di Indonesia. Pemerintah Indonesia berdiam.

Tetapi kenapa anak-anak dalam Bendera lebih baik tahan rakyat Indonesia dari pergi ke Malaysia?

Tidakah lebih baik kalau Bendera melarang syarikat dari Indonesia dari menjual barangan-barangan mereka seperti rokok kretek ke Malaysia?

Atau tidakkah lebih baik kalau Bendera galak rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia untuk balik ke Indonesia?

Sering kali kita mendengar ketua Bendera mengecam Malaysia kerana mengambil tindakan untuk menahan rakyat Indonesia yang tinggal di Malaysia secara haram.

Apa yang Bendera mahu? Biarkan Pati-pati dari Indonesia tinggal seterusnya secara haram? 

Perbuatan mereka ternyata terkeluar dari lunas undang-undang di negara sivil dan bertamaddun.

Tetapi di Indonesia ia seperti ‘digalak’ oleh pemerintah mereka yang berdiam diri, membenarkan mereka mengambil tindakan seperti pasukan tentera. Mereka boleh juga ugut untuk mencederakan rakyat Malaysia di Jakarta.

Tetapi apakah ini kisah sebenarnya?

Tidakkah ia satu usaha untuk mengalihkan pandangan dan tumpuan puak pelampau di Indonesia terhadap Amerika dan barat serta Singapura?

Amerika dan Singapura mempunyai banyak kepentingan di Indonesia khususnya di Batam dimana Singapura ada kepentingan ekonomi. Mereka memilikki banyak hartanah sehinggakan Batam kelihatan seperti wilayah Singapura.

Buat masa sekarang kepentingan Singapura di Indonesia selamat.

Tetapi apakah mereka akan terus selamat walaupun Singapura sering memandang rendah terhadap rakyat Indonesia yang sering ‘dihalau’ dari masuk ke republik itu walaupun mereka ada tujuan rasmi di sana.

Mereka tidak mahu ke Singapura untuk bekerja. Mereka ada urusan rasmi untuk menghadiri acara kesenian dan kebudayaan. Tetapi mereka masih dihalang dan dibawa balik ke Johor.

Buat masa sekarang Singapura terselamat dari ancaman puak pelampau Indonesia.

Tetapi dimasa-masa akan datang, mereka mungkin akan dikecam. Dan kalau ini berlaku dan ada kejadian di depan Kedutaan Singapura di Jakarta, maka ia akan terus melimpah ke Batam.

Amerika, barat dan Australia juga boleh berasa lega sebab Bendera dan puak pelampau lain di Jakarta khsusnya memberi tumpuan kepada Malaysia.


Jumaat, 10 Jun 2011

‘DI BANDAR LAMA SANA’A: ‘MAHADEER, GUUUUD. NAJEEB, GUUUD.’

Oleh Mansor Puteh



Dari luar bangunan-bangunannya kelihatan seperti baru dibina dengan senireka dan ciri-ciri Arab yang begitu ketara dan yang begitu terkenal.      

Tetapi sebenarnya, bangunan-bangunan itu telah dibina dalam tahun 1,300 atau 700 dahulu, walaupun penempentakan ini telah wujud sejak 2,500 lalu. Namun ia kelihatan segar dan tidak pula uzur atau memalukan seperti ia sudah ketinggalan zaman atau ditelan masa. Tidak! Ia masih segar, bergaya dan bermakna dengan ciri-ciri asli senireka Islam.      
Dan jangan lupa orang Yaman yang pertama membina bangunan lapan tingkat di Hadramaut, yang ketika itu bangunan tertinggi di dunia yang kekal dalam keadaan asal sehingga kini.    

Inilah Bandar Lama Sana'a dimana menjadi tempat kediaman ratusan ribu rakyat Yaman yang semestinya terdiri dari keturunan mereka yang telah tinggal di kawasan ini ratusan dulu.  Dan di sinilah juga anak dan cucu mereka akan terus tinggal dengan membuat pekerjaan tangan yang dijual di kedai-kedai kecil mereka di bazaar dalam kawasan ini.    

Jalan sempit bawa pelawat ke dalam kawasan ini yang sukar dilalui sebab ia kelihatan hampir sama dan pelawat pertama kali ke sini mudah tersesat.    

Kunjungan ke sini mengambil masa panjang untuk mereka yang ghairah dengan sejarah Arab, Islam dan Sana'a yang begitu kaya dan berwarna.    

Yaman sebenarnya negara di mana ramai orang Melayu berdarah Arab berasal, termasuk datuk Munshi Abdullah.    

Di sebelah kawasan ini adalah sebuah jalan luas yang juga terusan air untuk air mengalir bila hujan turun dengan lebatnya. Dan ia akan kering dalam masa satu jam.    

Jadi pembinaan jalan/terusan air dipanggil Saida, seperti Terowong SMART di Kuala Lumpur bukanlah sesuatu pencapaian teknologi yang baru. Ia telah wujud di Sana'a 700 dulu.

Saya sekarang berada di Bandar Lama Sana'a buat lawatan kedua sambil menulis rencana atau catatan ini dengan talipon bimbit dengan menekan butang huruf satu per satu dan tidak dengan sembilan jari, olehsebab saya tidak membawa komputer riba, dengan gambar diambil dengan talipon yang sama, sambil dikelillingi oleh ramai orang.        

Pertama kali saya ke sini malam dulu sebelum dharurat diumumkan.    

Kali ini saya ke sini waktu siang untuk bersiar sambil mengambil gambar dan vidio serta buat lakaran sketsa.    

Sesuatu yang tidak memeranjatkan ialah rata-rata penduduk di kawasan ini merupakan penyokong Presiden Ali Abdullah Salih.    

Ini jelas dengan terpampang gambarnya dimerata tempat, berpakaian barat dan tempatan.   Saya sempat bertanya dengan seorang di sini yang berkata dengan tenang bahawa semua penduduk di sini adalah penyokong kuat presiden itu dan pada keseluhannya hanya sepuluh peratus rakyat Yaman yang tentangnya.    

Saya telah sempat ke beberapa tempat di Sana'a sejak sampai di sini 20 Mac dulu termasuk ke Taiz, sebuah bandar enam jam dengan kereta.    

Ia melalui jalan di sisi bukit yang curam yang digayut dengan banyak kediaman dan melalui sebuah kawasan yang bernama Al Kaedah. Tak tentu pula kalau nama tempat ini diguna untuk kumpulan Al-Qaeda atau penyokongnya berasal dari sini.    

Yang jelas mereka di sini baik dan mungkin tidak ikut perkembangan politik luar dari kawasan ini.    

Ada pula seorang gadis berpakaian burqa yang menampakkan matanya sahaja yang menegur saya dengan berkata, 'Hi!' dan bukan 'Asalamulaikum' mungkin sebab dia fikir saya bukan orang Islam.    

Namun rakan saya di sini berkata kejadian seperti amat pelik dan tidak pernah berlaku bila gadis mereka mahu tegur orang yang mereka tidak kenal.    

Kalau ada pihak yang mahu kaji bagaimana pembinaan di cerung bukit boleh dibina dan teguh, boleh belajarnya dari orang Yaman.    

Saya tiba ke sini sehari pelajar-pelajar Malaysia dihantar pulang dan sempat berjumpa dengan mereka di Lapangan Terbang Sana'a.      

Sememangnya tidak ramai rakyat Malaysia yang berminat untuk berziarah ke Sana'a pada masa keadaan di sini aman dan tenang, jauh sekali semasa keadaan tidak menentu seperti sekarang.  

Saya juga tidak sangka dapat berada di Sana'a sekarang, tetapi dari apa yang saya telah dapat lihat suasana di sini begitu tenang, lebih-lebih lagi di Bandar Lama Sana'a yang terasa tidak terkena dengan tempias dari pergolakan politik di tampat lain.  

Cuma kawasan di sekelling istana presiden ditutup untuk laluan kenderaan dan ada askar mengawal keadaan di beberapa tempat.    

Jadi pelawat asing yang tidak kelihatan seperti Arab juga tidak perlu risau.  

'Japan? Mesehi?' Ini soalan yang saya dapat dari orang di sini. Mereka tanya kalau saya orang Jepun dan bukan berugama Islam.    

Saya beritau saya dari Malaysia atau Malasie dan mereka rasa gembira, sambil bertutur dalam bahasa inggeris yang kurang baik.    

Mereka akan terus berkata, 'Mahadheer guuuud. Najeeb, guuud.' ('Mahathir, good. Najib, good.' Atau Mahadheer, hebat. Najib, hebat.)    

Tentu ramai yang kenal atau pernah baca tentang pemimpin kita dan tahu siapa mereka,  khususnya, Dr Mahathir yang mereka katakan pernah membuat lawatan ke sana semasa menjawai Perdana Menteri dulu.

Mungkin bagus kalau Perdana Menteri Najib Razak dapat buat lawatan rasmi ke Yaman di masa akan datang, bila keadaan sudah stabil, kata mereka.  Sebab Malaysia bukan sebuah negara Islam yang sebarangan.      

Saya selesa berada di sini dan mudah serasi dengan rakyat Yaman yang begitu baik dan peramah.  
Ada pula beberapa pekedai di Bandar Lama Sana'a yang boleh bercakap dalam Bahasa Melayu. Mereka kata, 'Apa khabar? Terima kasih. Mahal.' Ia adalah beberapa perkataan yang mereka telah belajar dari pelawat dari Malaysia.    

Apa yang saya gembira melihat di sini ialah kebanyakan barang-barang makanan adalah buatan tempatan atau yang dibawa dari negara Arab lain.      

Namun hampir semua kenderaan di jalanraya adalah jenis buatan Jepun atau Korea Selatan. Sekali-sekala terlihat juga kenderaan Proton Persona.      

Ia tentu sekali satu pemandangan yang membanggakan, termasuk pemandangan melihat makanan mee segera - walaupun ia buatan dari Indonesia.      

Dikalangan mereka yang saya sempat bertemu di Taiz ada beberapa orang lelaki yang tidak sokong Presiden Salih, termasuk seorang pegawai tentera.        

Dan kadang-kadang terlihat pula kumpulan penunjuk perasaan di jalan dekat sebuah universiti di mana kenderaan saya naik lalui.  Tidak pula saya tahu atau faham apa yang mereka sorakkan. Memang sukar bersorak di Sana'a yang mempunyai udara nipis yang juga merupakan bandar tertinggi di dunia, iaitu 7,000 kaki dari paras air atau lebih tinggi dari Gunung Kinabalu. Dan sekarang cuaca di sini sejuk dari 15 ke 25 darjah Selsius. Hujan turun sekali-sekala.      

Saya ada juga melihat orang dari luar Sana'a berarak dalam lori terbuka kecil menghala ke masjid utama untuk menyokong Presiden Salih semasa sembahyang Jumaat lalu walaupunnya dianggar setengah juta orang dan tidak tiga juta seperti yang diharapkan.      

Perarakan ini dekat dengan rumah ketua pembangkang, di kawasan perumahan eksklusif di mana saya tinggal di rumah kenalan sebagai tetamu keluarganya.      

Tetapi mereka bersurai tidak lama kemudian.      

Saya dan beberapa rakan pergi ke Taiz melalui Medan Tahreer atau
Tahrir Square
pada waktu pagi dan mendapatinya lenggang. Kawasan ini tidak luas, sepertiga dari Dataran Merdeka dan dikelillingi dengan bangunan kedai dan kediaman.