Khamis, 30 Januari 2014

TIGA-PULUH-ENAM TAHUN PADA, 13 OGOS, 2014…DAN MENGENANG KEMBALI UNIVERSITI COLUMBIA.

Oleh Mansor Puteh


(Saya diberi sebuah risalah syarikat penerbangan Pan-Am Airways oleh saya abang ipar yang telah beberapa bulan sebelum ini pulang dari tinggal selama enam bulan di Amerika dimana beliau untuk pembedahan di sebuah hospital di Washington DC berikutan kemalangan buruk semasa memandu kereta sport baru, yang beliau mengalami pada tahun 1960.
          Beliau telah dijaga oleh duta Malaysia, Ong Yoke Lin, yang kemudiannya menjadi Omar Yoke-Lin Ong, selepas dia kembali kepada Islam beberapa tahun kemudian.
          Dalam risalah Pan-Am itu saya melihat pertama kali gambar Patung Liberty dan Bangunan Empire State yang terletak di Bandaraya New York, dan rasa kagum dengannya. Saya bertindak untuk mencari jalan untuk pergi ke sana satu hari nanti, untuk belajar.)

13 Ogos, 2014 depan adalah genap 36 tahun apabila Mustapha Kamal Anwar (Mus), Salleh Kassim dan saya berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Subang di luar Kuala Lumpur, pada malam hari Sabtu (atau malam Minggu), untuk terbang ke Amerika, melalui London dengan penerbangan Sabena Belgian Airlines, di mana kami berdua telah merancang untuk singgah untuk melihat bandar itu buat kali pertama.
Ramai saudara-mara saya telah datang ke Lapangan Terbang Subang untuk menghantar saya pergi melanjutkan pelajaran di Amerika.
Bekas rakan sekerja saya dan rakan-rakan kolej termasuk Zabid, Zainal Abidin, Razak Dali, Faridah Hitam, Safiah Salim Kajai, Rahim Salleh, juga datang termasuk Zam dan Khalid Jefri dari Utusan.
Semua orang gembira melihat saya terbang ke Amerika untuk melanjutkan pendidikan di sana; mereka tahu bagaimana saya terpaksa menderita untuk satu tahun sebelum saya diberi pinjaman pengajian dari Mara, setelah pegawainya telah menolak permohonan saya pada tahun sebelumnya kerana mereka terkejut apabila mendapati seorang pelajar Melayu dari Institut Teknologi Mara (ITM) di Shahalam boleh mendapatkan tempat belajar untuk Ijazah Sarjana Seni Halus dalam bidang pengarahan filem atau Masters of Fine Art in Film Directing di sebuah universiti sebagai Columbia dengan begitu mudah sekali sedangkan ITM ketika itu bukan sebuah institusi pengajian tinggi yang dikenali mereka.

Mereka tahu apa jenis apa universiti ini, jadi mereka bimbang ia lebih, semasa saya benar-benar menyedari apa yang telah, berfikir apa-apa reputasinya kerana saya fikir semua universiti adalah sama seperti apa yang kita fikir satu daripada beberapa yang kita ada dalam negara ini, sehingga mendapatkan ke dalam satu sebaik mendapat tempat untuk belajar di lain.
Saya terpaksa bekerja sebagai wartawan Utusan Melayu untuk tepat 13 bulan dan 13 hari untuk meneruskan kehidupan seharian dan ia ternyata menjadi satu pengalaman yang menarik, untuk dapat meliputi segala macam cerita dan peristiwa semasa menulis ulasan untuk drama televisyen dan mendapat ruangan khas.
Saya mempunyai buku catatan (diary) untuk tempoh ini dalam mana saya telah mencatat pengelaman yang saya terpaksa harungi dan rintahan yang saya terpaksa tahan, dan walaupun saya diberi satu lagi peluang untuk belajar di Bahagian Filem di Columbia pada tahun 1978, selepas gagal menerima tawaran untuk mendaftar semester musim luruh 1977, saya masih dalam keadaan terlantar kerana Mara masih mengambil masa sendiri manis sebelum akhirnya meluluskan pinjaman bagi saya.
Lebih buruk lagi, apabila School of the Arts atau Sekolah Pengajian Seni, yang mengeluarkan Borang F I-20 yang diperlukan untuk pelajar untuk memohon visa di kedutaan Amerika Syarikat telah tidak sampai-sampai. Jadi saya takut jika permohonan semula saya tidak diterima untuk tahun 1978 walaupun mereka telah terima permohonan untuk saya belajar tahun 1977 dulu.
Saya terpaksa menulis kepada Grafton Nunes banyak kali sebelum mendapatkan borang tersebut. Ia tiba dalam pos hampir dua minggu sebelum penerbangan saya pada 13 Ogos dan setelah agensi pelancongan Mara atau Masmara telah mengeluarkan tiket sehala untuk saya pergi ke New York melalui London, dengan bersinggah di Brussels, Belgium di mana kita terpaksa menunggu yang menyambungkan penerbangan selama lapan jam. Jadi tidak ada masa bagi saya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada ramai, kecuali mereka yang dekat dengan saya ketika itu.
Saya hanya berjaya balik ke Melaka untuk memberitahu ibu bapa saya tentang pemergian saya ke Amerika untuk menyambungkan pelajaran selama dua tahun di sana.
Emak saya datang dari Melaka dan menghantar saya bersama-sama dengan saudara-mara saya yang lain termasuk mereka yang tinggal di Kuala Lumpur, dan kakak saya, Asmah yang telah dua minggu lebih awal kembali bersama suami dan dua anak lelaki kembar mereka, Adam dan Nizar, dari Canberra.
Saya melawat mereka selama dua minggu dalam bulan Jun/Julai, 1976, semasa cuti semester di ITM dan masih ingat cuaca sejuk di musim sejuk Australia.
          Pada hari kedua terakhir saya di Malaysia, saya pergi ke masjid di Seksyen 17 dan tiba lewat selepas hampir semua orang telah mula menunaikan solat Jumaat, di tengah-tengah bulan Ramadan. Saya memakai sepasangan baru saya kasut Adidas. Apabila solat berakhir saya mendapati seseorang telah mencurinya. Saya syak seorang pelajar yang berlegara-legar di situ semasa saya mahu masuk ke dalam masjid yang telah mencurinya. Dia tidak rasa bersalah melakukan jenayah dan buat dosa di dalam kawasan masjid.
Jadi saya ambil dua selipar getah buruk yang berlainan corak yang ditinggalkan di anak tangga masjid dan berjalan ke Pasaraya Jaya dan beli sepasang kasut kulit yang baru.
Saya tidak marah sebab kehilangan kasut itu di anak tangga di luar masjid kepada pelajar muda itu, sebab saya tahu saya masih boleh berjalan lebih jauh tanpanya. Untuk kanak-kanak ini, tujuan utama dia pergi ke masjid bukan untuk solat Jumaat tetapi untuk mencari mangsa untuk curi kasut mereka dan mendapat dosa.
Saya akan terbang ke Amerika pada masa yang hari, saya memberitahu diri saya untuk fikir ke hadapan ke satu pengelaman baru di sana. Dan saya bersedia untuk berjalan dengan berkaki ayam dari masjid untuk kompleks membeli-belah. Saya juga mungkin terasa seperti berjalan di udara pada masa itu dengan kepala saya terapung di dalam awan seperti yang saya tertanya-tanya bagaimana ia mungkin terasa seperti terbang ke Bandaraya New York pada hari berikutnya.
Setiap kali saya memandu melewati masjid ini yang masih berdiri di persimpangan saya akan beralih kepada melihat dan pada langkah-langkah di mana saya telah mengambil kira sepatu Adidas saya yang saya telah dibeli di Kompleks Pertama di Jalan Tuanku Abdul Rahman dengan harga M$80. Ia adalah harga yang agak murah sekarang tetapi dianggap mahal ketika itu, jadi tidak hairanlah kalau saya hanya orang yang mampu memakai sepatu seperti itu di mana sahaja saya pergi sehingga saya ke masjid di Seksyen 14.
Pengelaman itu membawa saya kembali ke 11 Ogos, 1978, iaitu dua hari sebelum saya pergi ke Columbia. Jaya Supermarket kini telah diruntuhkan dan di tapaknya didirikan bangunan baru.
(Siapakah pelajar Melayu yang memakai sampin biru sekeliling pinggangnya dari sekolah yang berdekatan, yang mungkin telah mencuri kasut balapan Adidas saya? Adakah dia – anda – ahli perniagaan itu kini berjaya dalam bidang perniagaan atau ahli politik?
Orang mungkin tidak ingat yang kasut anda telah dicuri 36 tahun lalu di masjid di Seksyen 14, kerana mereka begitu banyak pasang kasut yang anda mungkin telah dicuri ketika belajar di sekolah menengah. Tetapi saya masih ingat orang telah mencuri kasut balapan saya.)
Mus, Salleh dan saya adalah graduan Kajian Sebaran Am, ITM atau Institut Teknologi Mara kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara atau Universiti Teknologi Mara (UiTM ), walaupun ketiga kami bukan dari kelas sama atau telah tamat pengajian dalam tahun yang sama.
Mus mempunyai rakan dipanggil Lei, seorang wanita warga Malaysia yang tinggal di London sejak beberapa tahun. Apabila saya bertemu dengan beliau di Lapangan Terbang Heathrow di sana pada hari berikutnya, dia kelihatan sangat yakin dengan dirinya sendiri yang tinggal di bandar dan mampu untuk mencari jalan keluar daripada lapangan terbang ke pangsapurinya yang berhampiran Dewan Malaysia lama di Brynston Square dengan begitu mudah. Ia adalah tempat yang sangat mudah dan dekat untuk pergi ke Dewan Malaysia deengan kerap dan ia juga tidak terlalu jauh dari Oxford Street yang terkenal dengan berjalan ke sana.
Kadang-kadang, kami mengambil ‘Tube’ atau keretapi bawah tanah untuk pergi lebih jauh dari, bagi berjumpa dengan Wan Hulaimi, satu lagi rakan Melayu yang pernah belajar di London dan tinggal di sana untuk tempoh masa yang aagk panjang, sehingga dia boleh bercakap bahasa Inggeris dalam loghat Cockney itu, jika dia mahu.
Kami tinggal di apartmen Lei selama seminggu, sehingga Mus dan Salleh terbang ke pergi ke Boston, Massachusetts dan Athens, Ohio untuk belajar di universiti di sana. Saya kemudian berpindah ke apartmen lain yang disewa oleh seorang lagi rakan Melayu saya dipanggil Kamarulzaman yang dulunya bekerja dengan Utusan Malaysia.
Saya terkejut mengetahui bahawa bilik sewaannya adalah juga bilik yang menteri-menteri perdana pertama dan kedua Malaysia, Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak telah disewa sewaktu belajar undang-undang di London pada tahun 1940-an.
Ia adalah bulan puasa ketika itu. Kami telah berpuasa selama dua minggu di Malaysia, tetapi saya buat keputusan untuk tidak berpuasa semasa di London.
Saya tidak pernah pergi jauh dari Malaysia sebelum ini. Yang paling jauh saya telah pergi ke adalah untuk pergi ke Bali, Indonesia, di mana saya telah pergi ke bulan Mei, 1974, beberapa bulan sebelum saya mendaftar di ITM dan kemudian ke Australia dalam tahun 1976.
Saya seronok belajar di ITM dan tinggal di Shahalam, yang pada masa itu masih dibangunkan menjadi sebuah bandar yang besar dan bertenaga, yang telah ditakdirkan untuk menjadi ibu negara baru Selangor, selepas ia telah dipindahkan dari Kuala Lumpur yang telah menjadi wilayah persekutuan.
Keseluruhan Shahalam ketika itu lega dan lapang dan juga sunyi. Dan di atas bukit yang paling tinggi berdiri baru dibina Istana Alam Shah di mana beberapa rakan dan saya sering akan menunggang motosikal pergi ke hadapan kerana ia adalah berhampiran dengan rumah teres kami asrama di mana saya telah tinggal di untuk dua semester pertama pada tahun pertama di ITM.
Sekelilling istana adalah ladang kelapa sawit yang terpaksa ditarah untuk memberi laluan kepada pembangunan bandar ini sehinggakan kawasan ini kelihatan seperti padang pasir.
Pada tahun-tahun kedua dan ketiga, saya berpindah untuk hidup dalam asrama di kampus yang lebih mudah kerana semuanya dekat, dan kita boleh pergi ke dewan makan selepas berjalan beberapa langkah atau ke perpustakaan dan ke kuliah dengan mudah.
Lama saya memendamkan perasaan dan harapan untuk belajar di Amerika untuk program sarjana dalam bidang perfileman. Tetapi pada masa itu dalam tempoh dua tahun pertama saya di ITM, saya tidak tahu yang mana universiti yang terbaik – maksud saya, yang mana satu yang sanggup terima saya. Saya masih ingat ketika saya berada di Tingkatan Enam belajar di Kolej Tutorial Malaysia (Malaysian Tutorial College) di Jalan Barat, Petaling Jaya, saya telah memohon untuk bentuk dari University of Southern California (USC) dan University of California, Los Angeles (UCLA) tetapi saya tidak teruskan permohonan itu sebab saya tahu saya tidak ada kelayakan untuk membuat permohonan dan keputusan High School Certificate (HSC) saya tidak cukup baik. Selain itu, walaupun saya diberi tempat, tidak ada cara bagi saya untuk menerima tawaran itu kerana ia adalah sangat mahal.
Bagaimanapun, saya tidak sabar-sabar untuk meneruskan pengajian saya dalam bidang perfileman kerana saya tahu saya masih boleh tunggu dan belajar di peringkat diploma dengan harapan bahawa saya boleh nanti mendapatkan tempat belajar untuk ijazah sarjana di mana sahaja di Amerika selepas itu. Jadi saya tidak perlu menghabiskan bertahun-tahun di Amerika, dan hanya perlu belanja dua tahun untuk menyiapkan program sarjana kelak.
Saya juga digalakkan untuk belajar di ITM oleh seorang rakyat Australia yang mengajar di Kajian Pengajian Perniagaan bernama Graham Card. Beliau kemudiannya kembali kepada Islam dengan mengambil nama Abdul Karim Khalid Abdullah Card, semasa saya di semester ketiga.
Karim, seperti yang kita panggilnya, juga mengajar di Kajian Sebaran Am dimana saya mengambil jurusan dalam pengiklanan, datang ke kelas satu pagi untuk mengumumkan keputusannya yang telah menjadi Muslim. Tiada siapa yang bertanya kenapa beliau berbuat demikian. Beliau telah menetap di Malaysia selama bertahun-tahun apabila dia bekerja di Nestle sebelum mengajar di ITM dan dia bergaul dengan semua orang dan juga mempunyai keluarga angkat di Alor Gajah, Melaka.
Karim dan ketua kajian Sebaran Am, Marina Samad, adalah antara mereka yang memberikan saya galakan untuk meneruskan cita-cita saya dalam bidang perfileman dan saya berterima kasih kepada mereka.
Semasa semester akhir awal tahun 1977, beberapa rakan-rakan dan saya di kajian itu telah mula memohon untuk belajar untuk ijazah sarjana di Amerika. Tiada seorangpun daripada kami berkongsi pengalaman dan kebimbangan kami atau mahu meluah niat masing-masing, kecuali saya. Semua mereka dalam kumpulan saya tahu saya telah sentiasa mahu untuk belajar di Amerika.
Saya mendapat borang permohonan daripada semua universiti saya telah memohon mereka. Saya isi semuanya dan hantar terus dari pejabat pos di Shahalam.
Kakak saya, Asmah yang tinggal dengan suaminya, Mohammed Omar di Canberra, Australia di mana dia belajar untuk ijazah kedoktoran di Australian Nasional University (ANU) dan mereka mempunyai anak kembar seiras mereka bernama Adam dan Nizar, yang saya sempat bertemu mereka pada bulan Jun/Julai, 1976 apabila saya pergi ke Sydney dengan adik saya, Abdullah, semasa cuti semester.
Asmah sering beri saya sedikit wang saku untuk berbelanja di kampus. Tetapi pada tahun itu dia beri saya lebih-lebih lagi saya boleh menggunakannya untuk membayar yuran permohonan.
Kebanyakan universiti dikenakan AS$10 kecuali Columbia yang dikenakan dua kali ganda. Tetapi prosedur permohonan di Columbia berbeza. Mereka hanya hantar apa yang mereka dipanggil borang pra-permohonan. Dan saya terpaksa mengisi borang ini dan hantar kepada mereka. Saya diberitahu, hanya jika mereka mendapati bahawa saya layak untuk memohon, mereka akan hantar borang permohonan untuk saya isi dan kembalikan kepada mereka untuk mereka timbangnya. Saya bimbang kerana ini adalah pertama kali saya terpaksa berhadapan dengan cara ini. Saya tidak tahu banyak mengenai Columbia selain daripada ia adalah di Bandaraya New York.
Saya mendapat jawapan segera daripada Columbia yang menghantar borang permohonan yang kelihatan serupa dengan bentuk ‘pra-permohonan’, kecuali kali ini saya terpaksa membayar yuran permohonan sebanyak US$20, yang merupakan M$50 pada masa itu. (Dolar Malaysia telah sejak itu telah dipanggil Ringgit Malaysia atau RM).
Dan tidak lama kemudian, saya mendapat kejutan untuk hidup saya apabila saya mendapat surat dari Columbia yang ditujukan kepada kakak saya rumah Azizah di Taman Greenwood yang menyatakan bahawa permohonan saya telah diterima.
Saya masih ingat bagaimana saya terpaksa mencuba dan mengawal lutut saya supaya mereka tidak runtuh. Apa yang lebih menakutkan adalah bahawa surat yang mempunyai alamat yang betul, telah diberikan oleh posmen untuk jiran yang akan datang, yang tidak tahu nama saya, tetapi telah bermurah hati menyerahkan ia kepada kakak saya, yang kemudian memberikan kepada saya apabila saya datang lebih dari Shahalam satu hari, dengan harapan untuk mendapat sebarang jawapan dari Columbia.
Saya segera memberitahu kepada ahli-ahli keluarga dan rakan-rakan saya tentang hasrat saya. Dan pada masa yang sama, saya masih berurusan dengan beberapa universiti tentang permohonan yang saya telah buat kepada mereka untuk lihat universiti lain yang terima atau tolak permohonan saya. Kesemua mereka tidak kelihatan beria-ia untuk menawarkan saya tempat kecuali Southern Methodist University (SMU) di Houston, Texas, yang membawa saya melalui proses permohonan yang panjang dan rumit seperti mereka akan beri saya tempat belajar di sana. Seorang di SMU bernama James McGrath menulis berkali-kali dan akhirnya suruh saya ambil ujian kesihatan. Walaupun selepas melakukannya dengan laporan kesihatan saya yang baik yang saya buat di Hospital Kuala Lumpur, mereka akhirnya tolak permohonan saya.
Saya tidak bimbang dengan mereka sebab saya sudahpun mendapat tempat di Columbia. Sebaliknya saya rasa gembira dengan penolakan dari SMU.
Bagaimanapun saya rasa sedih apabila Mara tolak permohonan saya untuk biasiswa atau pinjaman pelajaran untuk belajar di Columbia. Dan saya terpaksa bekerja di Utusan Melayu sebagai wartawan selama setahun sebelum saya diberi pinjaman berikutan rayuan yang saya buat.
Oleh itu, apabila saya akhirnya tiba di Columbia dan tinggal di asrama bernama Dewan Harmoni, saya mengambil keputusan untuk berjenaka dan tulis kepada dekan yang sama di SMU, dan dengan selamba meminta mereka hantar saya borang permohonan. Saya tidak berkata apa-apa lagi. Saya hanya mahu dia tahu bahawa walaupun ditolak oleh SMU, saya masih boleh belajar di Columbia. Seperti yang dijangka dia tidak menjawab.
Sesuatu yang buruk berlaku dalam semester kedua saya di Film Division atau Bahagian Filem, Sekolah Pengajian Seni di Columbia. Saya fikir saya telah berjaya menjalankan tugas  sebagai pelajar dan mampu untuk bergaul dengan baik dengan pelajar-pelajar lain yang kebanyakannya fikir saya adalah Jepun. Tetapi apabila rambut saya menjadi panjang, kebanyakan orang awam fikir saya keturunan Dayak Amerika pula. Mereka tidak terfikir saya adalah Melayu dari Malaysia atau seorang berugama Islam. Apabila beberapa rakan sekelas saya tertanya-tanya tentang agama saya, dan saya berkata Islam, mereka ternyata terkejut, sebab mereka tidak pernah bertemu dengan orang Islam yang kelihatan seperti saya sebelum ini, seseorang yang kelihatan seperti Jepun atau Dayak Amerika dengan rambut yang sangat panjang, dan dari Malaysia dan seorang berugama Islam pula. Beberapa pelajar di Columbia fikir saya adalah orang berugama Buddhis kerana bagi mereka saya orang Jepun, jadi kemungkinan besar menganut ugama ini.
Saya telah disahkan sebagai mempunyai giant cell tumor of the upper left tibia atau tumor sel gergasi tibia kiri semasa semester kedua. Dr George Unis dari Perkhidmatan Kesihatan Columbia memanggil saya untuk mengatakan ini, dan berkata saya terpaksa dimasukkan di Hospital St. Luke’s untuk pembedahan biopsi. Saya akhirnya dimasukkan di hospital ini selama satu bulan dimana beliau menganjurkan pembedahan yang menyebabkan saya terpaksa memakai dua tongkat buat pertama kali.
Dan saya terpaksa menunggu sebulan lagi sebelum saya boleh dimasukkan ke Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, juga di Manhattan untuk pembedahan yang dijalankan oleh Dr Ralph C Marcove, yang mengeluarkan tumor dan memasukkan simen plastik di dalam tulang kaki saya.
Saya membuat keputusan untuk berpindah ke Boston untuk tinggal bersama beberapa rakan-rakan Melayu, dan berkongsi apartmen dengan Mus di Peterborough Street, yang terletak berhampiran Stadium Fenway yang mana merupakan stadium pasukan besbol Red Sox. Selepas enam bulan di sana, saya mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia untuk berehat, sebelum saya kembali ke Bandaraya New York untuk menyambung pengajian, selepas mengambil rehat perubatan satu tahun.
Saya tinggal di Astoria, Queens dengan beberapa rakan-rakan Indonesia dan gembira dapat berulang-alik dari sana ke kampus dan akhirnya menamatkan pengajian kecuali tesis dalam bentuk filem yang saya mahu lakukan dan mengemukakan untuk tamat pengajian dan mendapat ijazah.
Saya terpaksa terus menetap di New York selepas pengajian saya tamat, sebab saya harus menjalani pembedahan kedua oleh Dr Marcove iaitu untuk keluarkan simen plastik dari kaki kiri saya untuk diisi pula dengan tulang supaya dalam masa satu-setengah tahun kemudian lutut kiri saya akan menjadi lebih kuat dan saya boleh mula berjalan di atas kaki saya sekali lagi tanpa mengguna tongkat. Tetapi dia mendapati bahawa lutut kiri saya telah mendapat jangkitan yang menyebabkan tendon cair dalam beberapa minggu terakhir sebelum pembedahan saya pada bulan Julai, 1981. Ini membuat tibia kiri saya telah tergantung dari tulang paha dan tidak hairanlah ia sangat menyakitkan apabila saya cuba untuk berjalan tanpa mengguna tongkat.
Saya kemudiannya dimaklumkan oleh Dr Marcove selepas pembedahan bahawa beliau terpaksa membatalkan rancangan asal untuk pembedahan mencantum tulang dan memuatkan sebuah protesis Cuepar dalam kaki saya. Dan saya terpaksa terus mengguna dua tongkat untuk selama lima-belas tahun sebelum saya mendapat keyakinan untuk berjalan di atas kaki kiri sendiri sekali lagi.
Tetapi ini tidak menghalang saya dari menggembara ke tiga-puluh-sembilan negara, menghadiri seminar filem dan persidangan dan festival di mana filem-filem dan dokumentari saya telah dijemput. Saya juga telah mengambil peluang untuk mencari cerita-cerita menarik untuk menulis untuk novel saya dan buku-buku lain.
Saya fikir saya telah pergi jauh dari mula belajar di St Francis Institution di Melaka dari Darjah Satu hingga Tingkatan Lima; di MTC untuk Tingkatan Enam di mana saya tinggal di Kampung Tunku, Petaling Jaya, sehingga saya melanjutkan pelajaran di Kajian Sebaran Am, ITM di Shahalam. Dan rasa bangga sebab selama ini saya berjaya menghasilkan enam-puluh buku dalam banyak genre, untuk berkongsi dengan orang ramai yang saya harap akan dapat diterbit dalam sebuah edisi rekod dunia khas, walaupun saya lebih suka kalau ia telah dapat dilakukan lebih daripada sepuluh tahun lebih awal dari ini.  


Khamis, 16 Januari 2014

MENCARI PENDERMA DARAH TERBANYAK DI MALAYSIA. DAN MENDERMA 400 KALI PADA 31 DISEMBER, 2013

– IA ADALAH MASA BAIK UNTUK MERAIKAN HARI TERAKHIR TAHUN LALU SECARA TERSENDIRI…
Oleh Mansor Puteh



Saya bernasib baik kerana secara kebetulan, apabila tiba masanya bagi saya untuk menderma darah untuk kali 400, ia adalah dekat dengan akhir tahun ini, jadi sayapun melakukannya pada hari terakhir tahun lalu, untuk meraikan hari ini dengan cara tersendiri.

Saya mengambil kejayaan ini tidak lain sebagai satu pencapaian peribadi. Perasaannya adalah tidak seperti terbang ke Angkasa Lepas, atau menjejakkan kaki di puncak Gunung Everest, usaha yang tidak perlu mengambil masa yang panjang atau payah untuk mencapainya, terutamanya pada masa sekarang dengan adanya segala peralatan canggih dan banyak penaja yang bersedia beri segala sokongan.

Tetapi untuk seseorang dapat menderma darah sebegitu banyak sekali, dia perlu mengambil lebih daripada empat puluh tahun. Sebab kejayaan ini tidak boleh dilakukan dalam sekelip mata tetapi yang sepanjang hayat dengan kegitaan yang dilakukan secara berterusan yang menghabiskan masa setengah tahun hidupnya.

Keenaknya yang dirasa pula tidak serupa tetapi menarik, lebih-lebih lagi jika ada kata-kata yang dapat ditulis dan dikongsi, terutama kepada mereka yang melakukannya dan untuk tatapan mereka yang tidak pernah menderma darah, tetapi yang perlu menerima darah apabila mereka tidak berada dalam kesihatan yang baik tersebut dimasa depan bila mereka menghidapi masalah kesihatan dan menjangkau usia lanjut.

Jadi saya sengaja merancang untuk menderma buat kali ke-400 pada hari terakhir tahun lalu dengan buat jadual penggambaran saya ke luar negeri untuk membolehkan saya untuk menderma darah sebelum dan selepas setiap penerbangan sepanjang tahun lepas.

Kemuncak kegiatan saya buat tahun lalu ialah penyertaan saya dalam festival filem di Portugal yang telah memilih dokumentari baru saya untuk pertandingan itu November lepas.

Mungkin juga saya boleh dianggap pengarah filem/penulis telah menderma darah paling banyak sekali di dunia.

Menderma darah buat kali ke-400 ini, telah membawa saya kembali ke masa apabila saya pertama kali bersetuju untuk menderma darah semasa belajar di Tingkatan Enam di sebuah sekolah swasta di Jalan Barat, Petaling Jaya.

Rakan sedarjah saya, yang bernama Alex, bertanya kepada kalau saya ingin ikutnya untuk menderma darah di Hospital Universiti, dan saya bersetuju tanpa perlu banyak berfikir.

Alex yang juga ahli sebuah kumpulan muzik di Kelang dengan nama ‘Yellow Jackets’  telah menderma darah beberapa kali sebelum ini.

Jadi, sekiranya saya tidak terserempak dengan Alex di luar sekolah pada masa itu, saya tidak pasti akan menjadi seorang penderma darah selama ini.

Beliau adalah penderma darah yang pertama saya kenali dan dia juga tidak kelihatan seperti seorang yang menderma darah.

Malah, saya boleh menjadi penderma darah paling banyak dalam negara hari ini kalau saya tidak berhenti menderma darah sebab saya telah pergi belajar di Shahalam dan kemudian untuk menyambung pelajaran di luar negara dimana saya berhenti menderma darah selama lima-belas tahun lebih, yang dengan mudah dapat menambah jumlah penderamaan darah saya lebih daripada tiga ratus kali lagi dari jumlah sekarang.

Namun saya sempat menderma darah beberapa kali semasa bekerja sebagai wartawan satu tahun dengan Utusan Melayu.

Ramai orang mendapati pelbagai cara yang biasa untuk meraikan hari terakhir tahun lalu, 31 Disember, 2013, dengan melakukan pelbagai perkara yang telah dilakukan lebih awal oleh orang lain, dengan beberapa dari mereka pasti berakhir dengan mencederakan diri sendiri yang akan memerlukan beberapa orang lain untuk ganti darah mereka untuk membantu menyelamatkan nyawa mereka.

Tetapi saya lebih suka membelanjakannya untuk menderma darah.

Menderma darah mengambil banyak masa, tetapi ia merupakan satu pengalaman yang menarik yang telah mengambil lebih daripada empat puluh tahun dalam kehidupan saya.

Yang pastinya ialah saya akan terus menderma darah sebab ia sudah menjadi kelaziman buat saya; sesuatu yang harus saya lakukan. Dan saya harap pihak Pusat Darah Negara (PDN) akan membenarkan saya untuk menderma darah selagi saya mampu melakukannya.

Oleh itu saya rasa kagum dan juga terkejut apabila saya mendapat tahu bagaimana seorang lelaki di Amerika telah dibenarkan untuk menderma darah pada usia 83 tahun, sementara di England seorang lelaki berusia 72 tahun yang pada asalnya tidak dibenarkan menderma darah tetapi kemudiannya diberitahu bahawa dia boleh berbuat demikian.

Sudah pastinya ialah kedua-dua lelaki tidak menderma darah buat kali pertama, tetapi sudah kerap menderma darah dalam tempoh masa yang panjang sebelum itu.

Saya juga dapati bagaimana penderma darah tetap tidak diketahui mengalami sakit jantung, kegagalan buah pinggang atau paru-paru atau masalah kesihatan utama yang lain, dan ia amat menyenangkan perasaan.

Para penderma darah terbanyak di negara masih tidak dikenali oleh rakyat jelata. Tiada usaha dibuat untuk menonjolkan siapa mereka. Siapa mereka masih satu misteri.

Mereka yang mengidap penyakit AIDS dan kusta, juga sudah ditonjolkan tetapi mereka yang telah menderma darah terbanyak di Malaysia masih disorokkan.

Ramai penderma darah tetap yang telah menderma darah banyak kali berhenti berbuat demikian setelah sekian lama, tetapi mereka masih tidak diketahui orang dan tidak diberi pengiktirafan yang memadai dengan sumbangan mereka kepada masyarkat, secara rasmi atau jujur oleh pihak berkuasa.

Mereka mungkin orang yang kita sering bertembung di mana-mana yang tidak tahu untuk mengisahkan pengelaman mereka menderma darah berpuluh-puluh tahun, tidak seperti penyanyi yang menjadi kebanggaan masyarakat kerana telah dijual begitu banyak album dan yang berjaya mendpat kejayaan dalam sekelip mata, atau kanak-kanak sekolah yang telah mencapai kejayaan dalam peperiksaan yang menarik perhatian media.

Namun demikian, Pertubuhan Kesihatan Sedunia atau World Health Organization (WHO ) telah mengeluarkan slogan bahawa ‘A Donor is a Hero’ atau ‘Penderma Darah adalah seorang Wira’. Jadi dimana wira negara kita?

Saya memutuskan untuk melakukan sesuatu semasa menderma darah di PDN pada hari itu dengan menganjurkan sedikit acara kecil secara spontan, dengan menjemput beberapa jururawat untuk bergambar dengan saya memegang sijil mengatakan bahawa saya memang telah menderma darah 400 kali pada hari itu.

Dan untuk mengucap terima kasih kepada mereka, saya beri hadiah cenderamata yang tidak seberapa dalam bentuk jam tangan kepada lima-belas jururawat untuk memperingati acara itu.

Saya, seperti orang lain, juga ingin tahu siapakah orang yang telah menderma darah paling banyak di Malaysia.

Saya telah cuba untuk menerbit sebuah dokumentari tentang mereka, tetapi malangnya usaha ini tidak mendapat apa-apa sokongan atau galakan daripada Kementerian Kesihatan atau PDN.

Kita semua tahu bagaimana pegawai-pegawai kanan kementerian dan PDN tidak kelihatan menderma darah secara berkala dengan memulakan perbuatan ini sejak mereka dalam Tingkatan Enam lagi, jadi mereka tidak begitu ghairah untuk melihat dokumentari seperti ini diterbit untuk menonjolkan penderma darah terbanyak di negara.

Saya diberitahu bahawa penderma darah malu publisiti; mereka tidak gemar untuk tonjolkan diri sendiri.

Adakah itu benar? Adakah mereka merasa bersalah untuk menderma darah seperti yang mereka telah melakukan berdekad-dekad lama, seperti ia satu perbuatan yang mendatangkan dosa?

Atau apakah mereka hanya gembira untuk membelek cenderamata yang mereka diberi oleh PDN dalam bentuk cawan-cawan, pen mata-bulat, kemeja-tee, pin talileher, kalendar dan payung yang mereka telah diberi selama mereka menderma darah lebih daripada tiga-puluh untuk empat-puluh tahun?

Adalah juga malang bahawa mereka tidak diberi pingat gangsa, perak dan emas yang dijanjikan kepada mereka, apabila mereka telah didermakan untuk dua-puluh, empat-puluh lapan-puluh kali, satu amalan yang telah dibatalkan oleh pihak berkuasa lama dulu.

Jika seseorang itu hanya menandatangani borang untuk menawarkan organ mereka, apabila mereka meninggal dunia boleh tersenyum secara meluas untuk media dan mendapat publisiti meluas, untuk menunjukkan bagaimana berkeperimanusiaannya mereka, maka sesungguhnya penderma darah boleh juga diberi ruang untuk menonjolkan diri mereka supaya mereka tidak dianggap sebagai angka sahaja dan penderma yang tidak berwajah dan bernama.

Apa yang menariknya ialah saya mendapati penderma darah terbanyak di Malaysia terdiri daripada orang-orang yang telah menderma darah untuk lebih daripada lima ratus kali, dan mereka semua terdiri dari semua kaum dan orang kebanyakannya sahaja.

Tiada apa yang luar biasa tentang mereka. Mereka datang ke PDN untuk menderma darah secara senyap-senyap dan tinggalkannya secara senyap-senyap.

Sebenarnya ialah orang yang kerap menderma darah dan penderma darah terbanyak di Malaysia kebanyakannya bukan terdiri dari mereka para profesional atau mereka yang mendapat pendidikan tinggi di luar negara, atau yang terlibat dalam NGO dan agensi-agensi kemanusiaan lain.

Saya juga tidak melihat sebarang ahli sokan negara yang menderma darah secara tetap.

Tidak ada juga tokoh terkemuka dalam semua bidang yang menderma darah. Tidak ada seorang ahli parlimen termasuk mereka yang memegang jawatan tinggi dalam parti-parti politik yang menderma darah secara berkala.

Saya tergelak bila melihat seorang personaliti agama yang berkata bahawa menderma darah adalah amalan yang baik; namun, beliau sendiri tidak pernah pernah menderma darah dalam hidupnya.

Memang dalam banyak hal; lebih mudah untuk sesiapa sahaja untuk memberitahu orang lain bagaimana mereka boleh berbuat kebaikan dan amal, tetapi ia tidaklah begitu mudah untuk mereka itu sendiri untuk melakukannya.


Rabu, 8 Januari 2014

YA , ALLAH ... SIAPA YANG BOLEH HALANG IMAM EDMUND DARI MASJID SAINT PATRICK DARIPADA MEMBERIKAN KHUTBAH DAN KELUARKAN FATWA…DAN KETUAI JEMAAAH BERDUYUN-DUYUN UNTUK MENUNAIKAN HAJI DAN BUAT TAWAF MENGELILLINGI MEDAN VATICAN?

Oleh Mansor Puteh

  

Allah mungkin nama generik bagi Allah pertama kali digunakan oleh orang-orang musyrik . Mekkah boleh menjadi pusat tumpuan bagi semua umat Islam, namun, 'Mekah' tidak apa itu, tetapi pusat segala-galanya.

Ini mendorong pelbagai program televisyen di England untuk jenaka bahawa sebuah bandar tertentu di sebuah negara Arab tidak diperikan telah menjadi 'Mecca untuk pengganas!'

Tetapi apa yang kira-kira Pastor atau Bapa Edmund? Bolehkah dia juga dipanggil Imam Edmund ?

Dan jika dia telah melawat Vatican, boleh tidak dia juga dipanggil Haji? Haji Edmund?

Bolehkah gereja Katolik dan Kristian digambarkan sebagai 'masjid' atau masjid pada masa akan datang?

Dan apa yang kira-kira syarat-syarat Islam yang lain seperti 'fatwa', 'khutbah', 'Haji', 'tawaf', 'sembahyang' atau 'solat', ‘berkhatam' dan sebagainya? 

Dan apa yang kira-kira 'puasa' atau berpuasa? Ramai orang bukan Islam juga menggunakan 'puasa' istilah jika mereka tidak makan. Tetapi ini tidak ' puasa ' seperti orang Islam tahu.


Orang bukan Islam juga berdoa atau 'sembahyang' atau 'bersolat' tetapi cara mereka adalah betul-betul berbeza berbanding dengan orang-orang Islam.

Dan semakin ramai orang bukan Islam memilih untuk menyunat atau 'bersunat', satu amalan yang telah diperkenalkan sebelum Islam.


Tidak boleh mereka juga digambarkan sebagai perkataan generik yang orang agama lain juga boleh menggunakan pada masa akan datang, supaya kita boleh mempunyai pengumuman ini: 'Imam Edmund Masjid St Patrick akan memberi khutbah dan mengeluarkan fatwa…'?

Sebenarnya, banyak nama-nama Arab mempunyai asal usulnya dari nama-nama Yahudi dan Kristian, kerana kedua-dua agama pertama kali muncul sebelum Islam, dan mereka tidak asalnya nama-nama Arab sama ada, tetapi nama-nama orang-orang musyrik .

Dan jika orang bukan Islam telah menamatkan membaca Alkitab atau mereka kitab suci lain, tidak boleh mereka juga mengatakan bahawa mereka mempunyai 'berkhatam Alkitab' dan bukan 'berkhatam Al-Quran' dan sebagainya?

Ya , mereka boleh.

Dan apa yang kira-kira Kaabah Kudus?

Ia tidak pernah menjadi tumpuan Islam, tetapi tumpuan orang-orang musyrik yang meletakkan pelbagai patung dan ikon di dalamnya , sebelum Nabi Muhammad saw, memusnahkan mereka, untuk menuntut Kaabah Suci sebagai pusat tumpuan semua orang Islam.

Orang-orang kafir lebih berhak untuk menuntut semula Kaabah Kudus untuk mengubahnya menjadi apa sahaja yang mereka mahu kerana mereka mempunyai hak pemilikan kepadanya, sebanyak orang-orang Yahudi yang menjadi majoriti yang besar di Mekkah dan juga Madinnah, yang juga boleh membuat tuntutan ini dua bandar-bandar mereka sendiri.

Malangnya, mereka tidak mampu untuk melakukan ini. Tetapi mereka boleh melakukannya kepada rakyat Palestin dengan merampas tanah mereka dan mencipta negeri Zionis Israel dan mendapat sokongan daripada Amerika dan kemudian Bangsa-Bangsa Bersatu , jadi keadaan ini telah menjadi sah di mata mereka.

Dan Nabi Muhammad saw , juga pada asalnya tidak beriman, sehingga dia menerima pencerahan daripada ' Allah' untuk menjadi Islam pertama di dunia, pada usia matang empat puluh empat tahun. Kedua ibu bapanya adalah orang-orang musyrik semua juga.

Yang benar adalah bahawa orang Katolik dan juga Kristian Malaysia tidak Ahli Kitab, orang Katolik asal dan Kristian yang pernah atau Biblical telah pelarian, sebagai orang Islam tahu, dengan banyak setelah kembali kepada Islam.

Malah, kebanyakan orang-orang Yahudi purba juga telah meninggalkan agama Yahudi untuk kembali kepada Islam, yang merupakan lanjutan daripada kepercayaan agama sebelum ini, yang telah diberikan Taurah dan Injil, diikuti oleh Al-Quran .

Walau bagaimanapun , versi asal Taurah atau Taurat dan Injil (atau Bible) telah hilang, dan versi baru tidak sahih .

Ini juga menjelaskan mengapa terdapat beberapa orang Kristian atau Yahudi di Timur Tengah hari ini. Mereka mendominasi dalam semua negara-negara Arab yang kita tahu hari ini.

Dan kebanyakan orang Katolik dan Kristian adalah Nuevo - Katolik dan Nuevo - Kristian, yang adalah orang-orang yang berada di luar kawasan asal di mana Katolik asal atau Kristian dengan banyak memasukkan kepercayaan Pagan mereka.

Namun , orang-orang di barat juga gemar mencampurkan Katolik dan Kristian dengan cita-cita atheis sekular, meninggalkan gereja-gereja nenek moyang mereka telah membina dan berdoa dalam untuk dibiarkan begitu sahaja dengan banyak dijual kepada kumpulan Islam yang mengubah mereka menjadi ' masjid' atau pusat Islam .

Orang-orang Yahudi di Timur Tengah hari ini adalah begitu sedikit. Orang-orang yang kini menghuni tanah Israel hari ini tidak adalah keturunan dari orang-orang Yahudi asal, yang kebanyakannya kembali kepada agama Kristian.

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang-orang Yahudi yang menjadi Kristian kemudiannya berpindah ke untuk kembali kepada Islam, sebagai satu proses semula jadi, meninggalkan dengan begitu sedikit orang Arab yang beragama Kristian.

Tetapi apa yang dikenali sebagai Arab- Kristian yang benar-benar keturunan orang-orang Yahudi purba, yang enggan bercakap dalam bahasa Ibrani setelah meninggalkan Yahudi , jadi sepanjang zaman mereka telah diterima sebagai orang-orang Arab yang beragama Kristian.

Yang Kristian Koptik Mesir mempunyai keturunan Yahudi dan mereka tidak Arab, tetapi kerana mereka bercakap dalam bahasa ini, mereka digambarkan sebagai orang-orang Arab juga.

Ia seperti China Islam di China, yang pada asalnya tidak Cina, tetapi orang-orang Arab, Parsi dan Turki.

Walau bagaimanapun semasa Qing dan Ming Dinasti, mereka telah dipaksa oleh maharaja-maharaja China untuk mengambil alih identiti Cina dan memakai pakaian Cina dan bercakap Cina , supaya dari masa ke masa , mereka telah diterima sebagai Cina, walaupun nenek moyang mereka tidak Cina tetapi orang-orang Arab, Parsi atau Turki.

Dan orang yang menjadi orang-orang Yahudi asal di Timur Tengah hari ini? Mereka adalah Hassidic atau Yahudi Ortodoks .

Ironinya, orang-orang Yahudi Hassidic atau Hassidim tidak melihat mata - ke-mata dengan orang Yahudi lain yang mereka gambarkan sebagai Zionis yang beriman kepada Zionisme lebih daripada agama Yahudi yang mereka tahu.

Mereka juga tidak percaya dan menyokong kewujudan berterusan negara Zionis Israel, dan mereka yang tinggal di luar negeri ini , enggan melangkah kaki di dalamnya sehingga negara ini telah dikembalikan kepada pemiliknya yang berhak , maka rakyat Palestin yang mereka mahu hidup di bawah sehingga kedatangan Mesias mereka.

Orang-orang Yahudi New lain adalah saudara baru baru-baru ini untuk agama Yahudi, dan yang kebanyakannya dari Eropah Timur dan Rusia, yang memeluk agama supaya mereka boleh mendapatkan kerakyatan Israel di bawah Undang-undang Pulangan yang membenarkan mana-mana orang Yahudi dari mana-mana di dunia kewarganegaraan Israel secara automatik, termasuk mereka yang baru-baru ini memeluk agama.

Jadi orang Yahudi dari seluruh dunia telah kembali ke Israel; orang-orang yang pergi ke sana untuk mengambil alih kerakyatan Israel berada di sana untuk sebab-sebab ekonomi .

Tidak hairanlah juga kebanyakan orang Yahudi di Amerika telah menurun untuk kembali ke Israel, walaupun mereka menyokong kewujudan berterusan negara Zionis.

Dan yang merupakan orang yang pertama kali menterjemahkan Bible ke dalam Bahasa Melayu? Munshi Abdullah.

Munshi Abdullah penulis yang terlibat oleh Thomas Stamford Raffles untuk menterjemahkan buku ke dalam Melayu supaya ia boleh digunakan untuk menyebarkan agama itu kepada Jawa dan kumpulan asli lain di Indonesia dan juga Malaysia Timur.

Dan Munshi Abdullah tidak mempunyai banyak memahami Islam supaya dia menggunakan istilah 'Allah' untuk Tuhan .

Mungkin Munshi Abdullah tidak menggunakan 'Allah' bermaksud Tuhan, namun ia mungkin telah ditulis semula oleh beberapa orang lain, untuk mengelirukan Jawa dan suku kaum asli lain dengan berfikir bahawa mereka telah berdoa kepada Allah , satu konsep yang mereka mengetahui semua kehidupan mereka .

Memang benar bahawa orang-orang Arab dan juga orang-orang Yahudi dan juga orang Kristian yang pernah atau Biblical telah menggunakan perkataan atau istilah 'Allah', tetapi mereka merujuk kepada Tuhan yang berbeza, dan mereka adalah orang sebenar Kitab.

Katolik dan Kristian hari ini tidak boleh mendakwa menjadi Ahli Kitab , kerana mereka menggunakan versi berbeza dalam Alkitab, yang tidak dalam Injil Kitab yang dikenali oleh semua umat Islam, dan ia tidak lebih wujud, termasuk Taurah asal, yang orang-orang Yahudi kemudian hari panggil Taurat.

Malah, orang-orang Arab yang kita ada hari di Timur Tengah juga tidak asalnya Arab. Mereka adalah orang suku kaum yang berperang yang berbeza, yang mempunyai bahasa sendiri dan kepercayaan mereka.

Walau bagaimanapun , Islam bersatu mereka, dan dari masa ke masa kerana Al-Quran Quran ditulis dalam bahasa Arab , nenek moyang mereka mula menggunakan Bahasa Arab lebih dialek mereka sendiri bahawa mereka telah meninggalkan untuk menjadi pupus, kecuali bagi orang yang masih digunakan oleh puak-puak yang tinggal jauh dari pemodenan.

Paus daripada Katolik dan pemimpin-pemimpin Kristian di barat dan Amerika tidak pernah diucapkan nama 'Allah' itu, pernah, dan tidak ada Katolik atau Kristian yang pernah dikenali untuk menggantung nama 'Allah' atau 'Rumah Allah dalam kaligrafi di gereja-gereja mereka atau rumah-rumah , walaupun dalam bahasa mereka, dan tidak apa dalam bahasa Arab.


Ini Katolik dan Kristian tidak pernah berkata, 'Ya, Allah!' Apabila mereka berada dalam kesakitan atau di selat mengerikan. Mereka menyeru 'Dear Bapa, engkau di syurga…' mereka untuk mendapatkan bantuan dan bimbingan.