Jumaat, 8 November 2013

MANA ORANG MELAYU DALAM AKHBAR?

…BANYAK AKHBAR BAHASA INGGERIS TEMPATAN DAM MANDARIN DAN TAMIL LANGSUNG TIDAK ADA MELAYU. KENAPA?
Oleh Mansor Puteh



AKhbar The Star, akhbar Mandarin dan Taimil jarang sungguh siar beita tentang Melayu dalam semua bidang.

Malah akhbar Mandarin atau Tamil langsung tidak siar berita tentang seni, muzik dan kebudayaan Malaysia atau Melayu; mereka lebih asyik siar berita tentang apa yang berlaku di Negeri Cina khususnya Hong Kong dan India, sehinggakan akhbar mereka kelihatan seperti terbitan dari negara tersebut.

Bagaimana mereka boleh dapat permit untuk terbit akhbar seperti itu?

Kalau ada berita tentang Melayu dalam akhbar Mandarin dan Tamil ia adalah tentang ahli politik dan berita kebangsaan sahaja.

Malahan, berita tentang seniman Cina dan India yang terlibat dalam perusahaan filem dan muzik tempatan atau Melayu langsung tidak diendahkan.

Itulah sebabnya kenapa Andre Goh, Kenny, Remy dan Martin, Alleycats, Elaine Kang, dan mana-mana Cina dan India yang menonjol dalam bidang senin negara tidak diendahkan oleh mereka.

Akhbar Mandarin dan Tamil lebih mirip akhbar terbitan Hong Kong dan India.

Jadi salah siapa?

Kementerian Dalam Negeri atau KDN yang beri akhbar permit termasuk majalah Cina dan India lain yang turut mendapatnya, tidak diberi syarat untuk tidak siar berita berlebihan tentang negara asing.

Itulah sebabnya kenapa mereka kelihatan seperti akhbar asing yang mempromosi agenda asing.

Dan itulah sebabnya juga majalah bahasa Inggeris tempatan lebih mirip akhbar asing, seperti ia diterbit di Amerika dengan ia menyiarkan berita tentang Amerika walaupun ia bukan berita penting.

Malah stesen televisyen dan radio tempatan juga mirip stesen asing, khususnya Amerika, Hong Kong dan India dan juga Indonesia, sebab mereka lebih gemar menyiar lagu dan rancangan dari negara asing.

Walhal di negara asing mereka tidak buat seperti itu, kecuali stesen radio yang khusus menyiar lagu-lagu dari Amerika.

Itulah sebabnya kenapa rakyat keturunan Cina dan India di Malaysia tidak ada jatidiri; mereka lebih pandang ke luar negeri ke negara-negara asal dari mana nenek-moyang mereka datang iaitu Negeri Cina dan India.

Sehinggakan mereka langsung tidak kenal dengan kegiatan kesenian dan kebudayaan tempatan.

Mereka lebih kenal dengan kegiatan kesenian dan kebudayaan dari negara asal mereka, sehinggakan setiap kali ada persembahan oleh seniman dari negara mereka, mereka akan pergi berduyun-duyun menontonnya dengan membayar wang yang banyak untuk beli tiket.

Itulah sebabnya juga pandangan mereka terhadap Malaysia dan Melayu agak serong.

Sebab mereka tidak kenal dengan Malaysia dan mereka juga tidak kenal dengan Melayu, kecuali apabila mereka mahu mendapatkan gajaran dari kerajaan dan orang Melayu yang pergi ke kedai-kedai mereka untuk berbelanja.

Dan barangan-barangan yang dibuat oleh syarikat Melayu juga tidak dipromosi oleh akhbar bukan Melayu khususnya yang dalam bahasa Mandarin dan Tamil.

Sedangkan akhbar Melayu sering menyiar dan mempromosi syarikat Cina dan juga India.

Malah rancangan televisyen Cina dan India dan juga Inggeris juga tidak pernah menjemput tuanpunya syarikat Melayu yang mengeluarkan bermacam-macam barang untuk bercakap tentangnya.

Cuma rancangan Melayu sahaja yang menjemput mereka.

Malah berita dalam bahasa Mandarin dan Tamil juga tidak pernah menjemput tokoh Melayu untuk bercakap tentang isiu-isiu kebangsaan.

Dan sekarang ini terdapat beberapa watak Melayu yang menjadi pengacara dalam rancangan Cina, tetapi mereka lebih kelihatan seperti Cina dari Melayu dengan lagak dengan orang perempuan Melayu tidak bertudung.

Saya tidak pernah melihat pembaca berita Cina terdiri dari Melayu atau Cina-Muslim yang bertudung.

Dan semua rancangan Tamil adalah untuk orang Hindu sahaja, kecuali rancangan ‘Qudwah’ iaitu tentang masyarakat Islam keturunan India yang disiarkan pada pagi Jumaat.

‘Hikmah’ adalah rancangan khas untuk masyarakat Cina-Muslim yang disiarkan selepas ‘Qudwah’.

Berbanding dengan Utusan Malaysia yang mempunyai ruang dalam bahasa Inggeris, akhbar Inggeris, Cina dan India langsung tidak ada ruang dalam Bahasa Melayu untuk pembacanya belajar bahasa kebangsaan.

Salah siapa?






Tiada ulasan: