Rabu, 13 November 2013

MENERBIT DOKUMENERBIT DOKUMENTARI ‘BERDANSA IKUT RENTAK SEJARAH…’

Sebuah dokumentari tentang masyarakat Portugis di Melaka.
Oleh Mansor Puteh



Beberapa dokumentari mengambil masa yang lama untuk dibuat, yang lain ramai yang tidak berakhir yang dibuat pada semua dengan ia pasa asalnya mahu diterbit oleh sebuah stesen televisyen di London dalam tahun 1990 dulu.

Tiada siapa yang pernah menghasilkan dokumentari mengenai masyarakat minoriti Porrtugis di Melaka dan dalam hubungan sejarah mereka, seperti yang dilakukan sebelum ini.

Dan saya bernasib baik kerana dapat bertemu dengan beberapa orang dan maklumat yang menarik yang membolehkan saya untuk tampil dengan versi ini, dengan mendapat sokongan dari kerajaan negeri Melaka dan Institut Kefahaman Sejarah dan Patriotisme atau IKSEP di Melaka.

Mujurlah, Finas bersetuju untuk membiayai pengeluaran dokumentari 45 minit ini yang pada asalnya adalah tentang kumpulan muzik San Pedro di Perkampung Portugis atau Penempatan Portugis di Ujong Pasir di Melaka, yang diketuai oleh Joe Lazaroo.

Tetapi dokumentari kini adalah juga tentang sejarah penaklukan Portugis ke atas Melaka dan negara-negara lain di rantau ini termasuk Goa di India; Macau dan Sunda Kelapa yang kini dikenal sebagai Jakarta, dan juga Timor Leste.

Penggambaran untuk dokumentari itu dilakukan di banyak negara termasuk Portugal yang berlaku pada bulan Ogos.

Saya kembali ke Portugal untuk penggambaran di sana untuk kali kedua. Saya berada di sana pada tahun 1990 apabila filem awal saya berjudul 'Seman' dipilih untuk Pesta Filem Figueira da Foz Festival di mana ia telah dicalonkan untuk filem terbaik.

Ini bukan satu penghargaan yang biasa sebab tidak ada mana-mana filem Melayu yang telah diberi pencalonan filem terbaik oleh mana-mana pesta filem di Eropah atau Barat sebelum ini.

Saya juga rasa bernasib baik sebab semasa penggambaran di Bukit Melaka atau Bukit St. Paul di Melaka Ketua Pengarah Unesco, Puan Irina Bukova kebetulan membuat lawatan ke sana, jadi saya sempat rakam kegiatan beliau melawat peninggalan gereja lama St Gereja Paul dan juga di Porta de Santiago atau Kota Melaka.

Sementara berada di Jakarta untuk merakam kumpulan masyarakat kecil keturunan Portugis di Kampung Tugu, Jakarta meraikan perayaan menyambut ulangtahun penubuhannya yang ke-486 di mana mereka menganjur pertunjukan di Taman Fatahilah dimana terletaknya bangunan pentadbiran lama pemerintahan penjajahan Belanda, dan mereka mempunyai rekreasi yang diketuai perarakan oleh Imam Fatahilah dalam perjalanan dengan orang-orangnya untuk menyerang Portugis pada tahun 1527. Sunda Kelapa adalah nama asal Jakarta.

Masyarakat Portugis di Kampung Tugu mempunyai kumpulan muzik keroncong yang diketuai oleh Andre Michiels, yang menjelaskan bagaimana ramai lelaki muda Portugis dari Melaka telah dibawa ke Sunda Kepala yang dinamakan Jayakarta sebelum ia telah ditukar nama kepada Jakarta, untuk menjadi hamba kepada Belanda.

Mereka bersembunyi di Kampung Tugu pada tahun 1641 tetapi telah ditemui pada 1675 oleh Belanda yang juga membina sebuah gereja bagi mereka untuk bersembahyang, dimana mereka bermain muzik keroncong dan bukannya menggunakan organ seperti lazim diguna oleh penganut Protestan dalam gereja mereka.

Dan mereka adalah orang-orang asal yang memperkenalkan muzik keroncong di Indonesia, yang kita tahu hari ini.

Portugis juga pernah ke Aceh dimana terdapat sebuah kumpulan mereka yang terdiri daripada nelayan. Malangnya, perkampungan nelayan di luar pantai Sumatera Utara telah musnah dalam Tsunami Aceh 26 Disember, 2004.

Jadi sekarang jumlah masyarakat keturunan Portugis di Aceh begitu sedikit berbanding dengan dulu.

Walau bagaimanapun, tidak seperti Portugis di negara-negara lain, termasuk di Jakarta, orang-orang di Aceh adalah orang yang berugama Islam.

Saya berjaya untuk mendapatkan beberapa rakan-rakan di Aceh untuk mengambil saya untuk melihat seorang lelaki yang terselamat Tsunami bernama Jamaluddin bin Puteh.

Penempatan Portugis di Ujong Pasir telah ditubuhkan semasa pentadbiran Inggeris dalam tahun 1930an apabila seorang paderi keturunan Perancis mencadangkan kepada mereka, dan Inggeris mereka telah diberikan sebidang tanah paya di sana dimana kerajaan negeri membina rumah-rumah papan bagi mereka untuk memulakan kehidupan di sana.

Dan kebanyakan orang Portugis di Melaka yang tinggal di Banda Hilir, Terengkerah dan kawasan-kawasan lain di negeri ini telah dibawa ke sana dimana kebanyakan kaum lelaki mereka bekerja sebagai nelayan.

Michael Singho, presiden Melaka Persatuan Serani atau ‘Euroasia’ berkata cadangan untuk mewujudkan dataran berpunca dari Dr Mahathir Mohammad. Beliau telah melawat penempatan sebagai Perdana Menteri dan mahu kawasan ini menjadi dayatarikan pelancongan yang lebih menarik.

Joe Lazaroo mengatakan bahawa dia sudah berusia 73 tahun dan dia kuatir bahawa kumpulan beliau yang ditubuhkan dalam tahun 1973 mungkin tidak dapat bertahan kerana anak Portugis sekarang tidak lagi cenderung dengan tarian Portugis.

Bagaimanapun, dia harap anaknya, Edmund yang juga bersama dalam kumpulan yang dapat mengambil alih daripadanya kelak.

Kumpulan San Pedro pernah dijemput mengadakan persembahan di seluruh negara dan juga beberapa kali di Singapura dan Macau.

Penggambaran untuk dokumentari ini juga membawa saya ke Aceh, Palembang, Jakarta, Macau, Hong Kong dan Paris dalam bulan Ramadan yang lalu.

Lisbon kelihatan seperti bandar-bandar lain di Kesatuan Eropah atau European Union (EU). Dan Portugal dilaporkan berada di dalam kemelesatan ekonomi yang teruk dimana agensi-agensi berita antarabangsa kerap melaporkan bagaimana beribu-ribu Portugis sering mengadakan tunjuk perasaan dengan banyak daripada mereka tidak bekerja dan di mana kadar inflasi adalah sangat tinggi.

Dan dari apa yang saya dapat melihat tidak ada kemiskinan di sana. Jalan yang bersih dan longkang tidak tersumbat seperti di Kuala Lumpur. Para pelancong berkerumun di medan Praca do Comercio yang didirikan diatas tapak istana lama Portugis yang musnah dalam gempa bumi tahun 1755 dulu, tetapi kebanyakan mereka adalah dari EU. Beberapa adalah pelawat tempatan.

Terdapat banyak gerai-gerai cenderamata dibuka oleh masyarakat Bangladesh dan saya juga mendapat untuk pergi ke kawasan mereka di mana mereka mempunyai sebuah masjid kecil.

Penduduk Islam di Lisbon seolah-olah menjadi menonjol dan penting dan saya dapat melihat ramai lelaki memakai ketayap dan wanita yang bertudung, termasuk ramai orang Islam yang berasal dari Afrika yang mungkin dari negara-negara bekas jajahan Portugis.

Saya cuba untuk mencari Rua Afonso de Albuquerque atau Jalan Afonso de Albuquerque, dan mendapatinya dalam Tablet tetapi gagal pergi ke sana sebab jalan ini sempit dan tersorok. Tapi saya telah bertemu dengan patung batu Raja atau Dom Manuel 1.

Dia adalah Raja Portugal pada abad ke-kelima-belas dulu yang telah mengarahkan armada Portugis belayar ke Goa di India, Melaka di Tanah Melayu, Macau di Negeri China dan Jakarta dan Timor Leste di Indonesia, duduk di luar Muzium Tentera.

Tiada ulasan: