Khamis, 16 Januari 2014

MENCARI PENDERMA DARAH TERBANYAK DI MALAYSIA. DAN MENDERMA 400 KALI PADA 31 DISEMBER, 2013

– IA ADALAH MASA BAIK UNTUK MERAIKAN HARI TERAKHIR TAHUN LALU SECARA TERSENDIRI…
Oleh Mansor Puteh



Saya bernasib baik kerana secara kebetulan, apabila tiba masanya bagi saya untuk menderma darah untuk kali 400, ia adalah dekat dengan akhir tahun ini, jadi sayapun melakukannya pada hari terakhir tahun lalu, untuk meraikan hari ini dengan cara tersendiri.

Saya mengambil kejayaan ini tidak lain sebagai satu pencapaian peribadi. Perasaannya adalah tidak seperti terbang ke Angkasa Lepas, atau menjejakkan kaki di puncak Gunung Everest, usaha yang tidak perlu mengambil masa yang panjang atau payah untuk mencapainya, terutamanya pada masa sekarang dengan adanya segala peralatan canggih dan banyak penaja yang bersedia beri segala sokongan.

Tetapi untuk seseorang dapat menderma darah sebegitu banyak sekali, dia perlu mengambil lebih daripada empat puluh tahun. Sebab kejayaan ini tidak boleh dilakukan dalam sekelip mata tetapi yang sepanjang hayat dengan kegitaan yang dilakukan secara berterusan yang menghabiskan masa setengah tahun hidupnya.

Keenaknya yang dirasa pula tidak serupa tetapi menarik, lebih-lebih lagi jika ada kata-kata yang dapat ditulis dan dikongsi, terutama kepada mereka yang melakukannya dan untuk tatapan mereka yang tidak pernah menderma darah, tetapi yang perlu menerima darah apabila mereka tidak berada dalam kesihatan yang baik tersebut dimasa depan bila mereka menghidapi masalah kesihatan dan menjangkau usia lanjut.

Jadi saya sengaja merancang untuk menderma buat kali ke-400 pada hari terakhir tahun lalu dengan buat jadual penggambaran saya ke luar negeri untuk membolehkan saya untuk menderma darah sebelum dan selepas setiap penerbangan sepanjang tahun lepas.

Kemuncak kegiatan saya buat tahun lalu ialah penyertaan saya dalam festival filem di Portugal yang telah memilih dokumentari baru saya untuk pertandingan itu November lepas.

Mungkin juga saya boleh dianggap pengarah filem/penulis telah menderma darah paling banyak sekali di dunia.

Menderma darah buat kali ke-400 ini, telah membawa saya kembali ke masa apabila saya pertama kali bersetuju untuk menderma darah semasa belajar di Tingkatan Enam di sebuah sekolah swasta di Jalan Barat, Petaling Jaya.

Rakan sedarjah saya, yang bernama Alex, bertanya kepada kalau saya ingin ikutnya untuk menderma darah di Hospital Universiti, dan saya bersetuju tanpa perlu banyak berfikir.

Alex yang juga ahli sebuah kumpulan muzik di Kelang dengan nama ‘Yellow Jackets’  telah menderma darah beberapa kali sebelum ini.

Jadi, sekiranya saya tidak terserempak dengan Alex di luar sekolah pada masa itu, saya tidak pasti akan menjadi seorang penderma darah selama ini.

Beliau adalah penderma darah yang pertama saya kenali dan dia juga tidak kelihatan seperti seorang yang menderma darah.

Malah, saya boleh menjadi penderma darah paling banyak dalam negara hari ini kalau saya tidak berhenti menderma darah sebab saya telah pergi belajar di Shahalam dan kemudian untuk menyambung pelajaran di luar negara dimana saya berhenti menderma darah selama lima-belas tahun lebih, yang dengan mudah dapat menambah jumlah penderamaan darah saya lebih daripada tiga ratus kali lagi dari jumlah sekarang.

Namun saya sempat menderma darah beberapa kali semasa bekerja sebagai wartawan satu tahun dengan Utusan Melayu.

Ramai orang mendapati pelbagai cara yang biasa untuk meraikan hari terakhir tahun lalu, 31 Disember, 2013, dengan melakukan pelbagai perkara yang telah dilakukan lebih awal oleh orang lain, dengan beberapa dari mereka pasti berakhir dengan mencederakan diri sendiri yang akan memerlukan beberapa orang lain untuk ganti darah mereka untuk membantu menyelamatkan nyawa mereka.

Tetapi saya lebih suka membelanjakannya untuk menderma darah.

Menderma darah mengambil banyak masa, tetapi ia merupakan satu pengalaman yang menarik yang telah mengambil lebih daripada empat puluh tahun dalam kehidupan saya.

Yang pastinya ialah saya akan terus menderma darah sebab ia sudah menjadi kelaziman buat saya; sesuatu yang harus saya lakukan. Dan saya harap pihak Pusat Darah Negara (PDN) akan membenarkan saya untuk menderma darah selagi saya mampu melakukannya.

Oleh itu saya rasa kagum dan juga terkejut apabila saya mendapat tahu bagaimana seorang lelaki di Amerika telah dibenarkan untuk menderma darah pada usia 83 tahun, sementara di England seorang lelaki berusia 72 tahun yang pada asalnya tidak dibenarkan menderma darah tetapi kemudiannya diberitahu bahawa dia boleh berbuat demikian.

Sudah pastinya ialah kedua-dua lelaki tidak menderma darah buat kali pertama, tetapi sudah kerap menderma darah dalam tempoh masa yang panjang sebelum itu.

Saya juga dapati bagaimana penderma darah tetap tidak diketahui mengalami sakit jantung, kegagalan buah pinggang atau paru-paru atau masalah kesihatan utama yang lain, dan ia amat menyenangkan perasaan.

Para penderma darah terbanyak di negara masih tidak dikenali oleh rakyat jelata. Tiada usaha dibuat untuk menonjolkan siapa mereka. Siapa mereka masih satu misteri.

Mereka yang mengidap penyakit AIDS dan kusta, juga sudah ditonjolkan tetapi mereka yang telah menderma darah terbanyak di Malaysia masih disorokkan.

Ramai penderma darah tetap yang telah menderma darah banyak kali berhenti berbuat demikian setelah sekian lama, tetapi mereka masih tidak diketahui orang dan tidak diberi pengiktirafan yang memadai dengan sumbangan mereka kepada masyarkat, secara rasmi atau jujur oleh pihak berkuasa.

Mereka mungkin orang yang kita sering bertembung di mana-mana yang tidak tahu untuk mengisahkan pengelaman mereka menderma darah berpuluh-puluh tahun, tidak seperti penyanyi yang menjadi kebanggaan masyarakat kerana telah dijual begitu banyak album dan yang berjaya mendpat kejayaan dalam sekelip mata, atau kanak-kanak sekolah yang telah mencapai kejayaan dalam peperiksaan yang menarik perhatian media.

Namun demikian, Pertubuhan Kesihatan Sedunia atau World Health Organization (WHO ) telah mengeluarkan slogan bahawa ‘A Donor is a Hero’ atau ‘Penderma Darah adalah seorang Wira’. Jadi dimana wira negara kita?

Saya memutuskan untuk melakukan sesuatu semasa menderma darah di PDN pada hari itu dengan menganjurkan sedikit acara kecil secara spontan, dengan menjemput beberapa jururawat untuk bergambar dengan saya memegang sijil mengatakan bahawa saya memang telah menderma darah 400 kali pada hari itu.

Dan untuk mengucap terima kasih kepada mereka, saya beri hadiah cenderamata yang tidak seberapa dalam bentuk jam tangan kepada lima-belas jururawat untuk memperingati acara itu.

Saya, seperti orang lain, juga ingin tahu siapakah orang yang telah menderma darah paling banyak di Malaysia.

Saya telah cuba untuk menerbit sebuah dokumentari tentang mereka, tetapi malangnya usaha ini tidak mendapat apa-apa sokongan atau galakan daripada Kementerian Kesihatan atau PDN.

Kita semua tahu bagaimana pegawai-pegawai kanan kementerian dan PDN tidak kelihatan menderma darah secara berkala dengan memulakan perbuatan ini sejak mereka dalam Tingkatan Enam lagi, jadi mereka tidak begitu ghairah untuk melihat dokumentari seperti ini diterbit untuk menonjolkan penderma darah terbanyak di negara.

Saya diberitahu bahawa penderma darah malu publisiti; mereka tidak gemar untuk tonjolkan diri sendiri.

Adakah itu benar? Adakah mereka merasa bersalah untuk menderma darah seperti yang mereka telah melakukan berdekad-dekad lama, seperti ia satu perbuatan yang mendatangkan dosa?

Atau apakah mereka hanya gembira untuk membelek cenderamata yang mereka diberi oleh PDN dalam bentuk cawan-cawan, pen mata-bulat, kemeja-tee, pin talileher, kalendar dan payung yang mereka telah diberi selama mereka menderma darah lebih daripada tiga-puluh untuk empat-puluh tahun?

Adalah juga malang bahawa mereka tidak diberi pingat gangsa, perak dan emas yang dijanjikan kepada mereka, apabila mereka telah didermakan untuk dua-puluh, empat-puluh lapan-puluh kali, satu amalan yang telah dibatalkan oleh pihak berkuasa lama dulu.

Jika seseorang itu hanya menandatangani borang untuk menawarkan organ mereka, apabila mereka meninggal dunia boleh tersenyum secara meluas untuk media dan mendapat publisiti meluas, untuk menunjukkan bagaimana berkeperimanusiaannya mereka, maka sesungguhnya penderma darah boleh juga diberi ruang untuk menonjolkan diri mereka supaya mereka tidak dianggap sebagai angka sahaja dan penderma yang tidak berwajah dan bernama.

Apa yang menariknya ialah saya mendapati penderma darah terbanyak di Malaysia terdiri daripada orang-orang yang telah menderma darah untuk lebih daripada lima ratus kali, dan mereka semua terdiri dari semua kaum dan orang kebanyakannya sahaja.

Tiada apa yang luar biasa tentang mereka. Mereka datang ke PDN untuk menderma darah secara senyap-senyap dan tinggalkannya secara senyap-senyap.

Sebenarnya ialah orang yang kerap menderma darah dan penderma darah terbanyak di Malaysia kebanyakannya bukan terdiri dari mereka para profesional atau mereka yang mendapat pendidikan tinggi di luar negara, atau yang terlibat dalam NGO dan agensi-agensi kemanusiaan lain.

Saya juga tidak melihat sebarang ahli sokan negara yang menderma darah secara tetap.

Tidak ada juga tokoh terkemuka dalam semua bidang yang menderma darah. Tidak ada seorang ahli parlimen termasuk mereka yang memegang jawatan tinggi dalam parti-parti politik yang menderma darah secara berkala.

Saya tergelak bila melihat seorang personaliti agama yang berkata bahawa menderma darah adalah amalan yang baik; namun, beliau sendiri tidak pernah pernah menderma darah dalam hidupnya.

Memang dalam banyak hal; lebih mudah untuk sesiapa sahaja untuk memberitahu orang lain bagaimana mereka boleh berbuat kebaikan dan amal, tetapi ia tidaklah begitu mudah untuk mereka itu sendiri untuk melakukannya.


Tiada ulasan: