Rabu, 8 Januari 2014

YA , ALLAH ... SIAPA YANG BOLEH HALANG IMAM EDMUND DARI MASJID SAINT PATRICK DARIPADA MEMBERIKAN KHUTBAH DAN KELUARKAN FATWA…DAN KETUAI JEMAAAH BERDUYUN-DUYUN UNTUK MENUNAIKAN HAJI DAN BUAT TAWAF MENGELILLINGI MEDAN VATICAN?

Oleh Mansor Puteh

  

Allah mungkin nama generik bagi Allah pertama kali digunakan oleh orang-orang musyrik . Mekkah boleh menjadi pusat tumpuan bagi semua umat Islam, namun, 'Mekah' tidak apa itu, tetapi pusat segala-galanya.

Ini mendorong pelbagai program televisyen di England untuk jenaka bahawa sebuah bandar tertentu di sebuah negara Arab tidak diperikan telah menjadi 'Mecca untuk pengganas!'

Tetapi apa yang kira-kira Pastor atau Bapa Edmund? Bolehkah dia juga dipanggil Imam Edmund ?

Dan jika dia telah melawat Vatican, boleh tidak dia juga dipanggil Haji? Haji Edmund?

Bolehkah gereja Katolik dan Kristian digambarkan sebagai 'masjid' atau masjid pada masa akan datang?

Dan apa yang kira-kira syarat-syarat Islam yang lain seperti 'fatwa', 'khutbah', 'Haji', 'tawaf', 'sembahyang' atau 'solat', ‘berkhatam' dan sebagainya? 

Dan apa yang kira-kira 'puasa' atau berpuasa? Ramai orang bukan Islam juga menggunakan 'puasa' istilah jika mereka tidak makan. Tetapi ini tidak ' puasa ' seperti orang Islam tahu.


Orang bukan Islam juga berdoa atau 'sembahyang' atau 'bersolat' tetapi cara mereka adalah betul-betul berbeza berbanding dengan orang-orang Islam.

Dan semakin ramai orang bukan Islam memilih untuk menyunat atau 'bersunat', satu amalan yang telah diperkenalkan sebelum Islam.


Tidak boleh mereka juga digambarkan sebagai perkataan generik yang orang agama lain juga boleh menggunakan pada masa akan datang, supaya kita boleh mempunyai pengumuman ini: 'Imam Edmund Masjid St Patrick akan memberi khutbah dan mengeluarkan fatwa…'?

Sebenarnya, banyak nama-nama Arab mempunyai asal usulnya dari nama-nama Yahudi dan Kristian, kerana kedua-dua agama pertama kali muncul sebelum Islam, dan mereka tidak asalnya nama-nama Arab sama ada, tetapi nama-nama orang-orang musyrik .

Dan jika orang bukan Islam telah menamatkan membaca Alkitab atau mereka kitab suci lain, tidak boleh mereka juga mengatakan bahawa mereka mempunyai 'berkhatam Alkitab' dan bukan 'berkhatam Al-Quran' dan sebagainya?

Ya , mereka boleh.

Dan apa yang kira-kira Kaabah Kudus?

Ia tidak pernah menjadi tumpuan Islam, tetapi tumpuan orang-orang musyrik yang meletakkan pelbagai patung dan ikon di dalamnya , sebelum Nabi Muhammad saw, memusnahkan mereka, untuk menuntut Kaabah Suci sebagai pusat tumpuan semua orang Islam.

Orang-orang kafir lebih berhak untuk menuntut semula Kaabah Kudus untuk mengubahnya menjadi apa sahaja yang mereka mahu kerana mereka mempunyai hak pemilikan kepadanya, sebanyak orang-orang Yahudi yang menjadi majoriti yang besar di Mekkah dan juga Madinnah, yang juga boleh membuat tuntutan ini dua bandar-bandar mereka sendiri.

Malangnya, mereka tidak mampu untuk melakukan ini. Tetapi mereka boleh melakukannya kepada rakyat Palestin dengan merampas tanah mereka dan mencipta negeri Zionis Israel dan mendapat sokongan daripada Amerika dan kemudian Bangsa-Bangsa Bersatu , jadi keadaan ini telah menjadi sah di mata mereka.

Dan Nabi Muhammad saw , juga pada asalnya tidak beriman, sehingga dia menerima pencerahan daripada ' Allah' untuk menjadi Islam pertama di dunia, pada usia matang empat puluh empat tahun. Kedua ibu bapanya adalah orang-orang musyrik semua juga.

Yang benar adalah bahawa orang Katolik dan juga Kristian Malaysia tidak Ahli Kitab, orang Katolik asal dan Kristian yang pernah atau Biblical telah pelarian, sebagai orang Islam tahu, dengan banyak setelah kembali kepada Islam.

Malah, kebanyakan orang-orang Yahudi purba juga telah meninggalkan agama Yahudi untuk kembali kepada Islam, yang merupakan lanjutan daripada kepercayaan agama sebelum ini, yang telah diberikan Taurah dan Injil, diikuti oleh Al-Quran .

Walau bagaimanapun , versi asal Taurah atau Taurat dan Injil (atau Bible) telah hilang, dan versi baru tidak sahih .

Ini juga menjelaskan mengapa terdapat beberapa orang Kristian atau Yahudi di Timur Tengah hari ini. Mereka mendominasi dalam semua negara-negara Arab yang kita tahu hari ini.

Dan kebanyakan orang Katolik dan Kristian adalah Nuevo - Katolik dan Nuevo - Kristian, yang adalah orang-orang yang berada di luar kawasan asal di mana Katolik asal atau Kristian dengan banyak memasukkan kepercayaan Pagan mereka.

Namun , orang-orang di barat juga gemar mencampurkan Katolik dan Kristian dengan cita-cita atheis sekular, meninggalkan gereja-gereja nenek moyang mereka telah membina dan berdoa dalam untuk dibiarkan begitu sahaja dengan banyak dijual kepada kumpulan Islam yang mengubah mereka menjadi ' masjid' atau pusat Islam .

Orang-orang Yahudi di Timur Tengah hari ini adalah begitu sedikit. Orang-orang yang kini menghuni tanah Israel hari ini tidak adalah keturunan dari orang-orang Yahudi asal, yang kebanyakannya kembali kepada agama Kristian.

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang-orang Yahudi yang menjadi Kristian kemudiannya berpindah ke untuk kembali kepada Islam, sebagai satu proses semula jadi, meninggalkan dengan begitu sedikit orang Arab yang beragama Kristian.

Tetapi apa yang dikenali sebagai Arab- Kristian yang benar-benar keturunan orang-orang Yahudi purba, yang enggan bercakap dalam bahasa Ibrani setelah meninggalkan Yahudi , jadi sepanjang zaman mereka telah diterima sebagai orang-orang Arab yang beragama Kristian.

Yang Kristian Koptik Mesir mempunyai keturunan Yahudi dan mereka tidak Arab, tetapi kerana mereka bercakap dalam bahasa ini, mereka digambarkan sebagai orang-orang Arab juga.

Ia seperti China Islam di China, yang pada asalnya tidak Cina, tetapi orang-orang Arab, Parsi dan Turki.

Walau bagaimanapun semasa Qing dan Ming Dinasti, mereka telah dipaksa oleh maharaja-maharaja China untuk mengambil alih identiti Cina dan memakai pakaian Cina dan bercakap Cina , supaya dari masa ke masa , mereka telah diterima sebagai Cina, walaupun nenek moyang mereka tidak Cina tetapi orang-orang Arab, Parsi atau Turki.

Dan orang yang menjadi orang-orang Yahudi asal di Timur Tengah hari ini? Mereka adalah Hassidic atau Yahudi Ortodoks .

Ironinya, orang-orang Yahudi Hassidic atau Hassidim tidak melihat mata - ke-mata dengan orang Yahudi lain yang mereka gambarkan sebagai Zionis yang beriman kepada Zionisme lebih daripada agama Yahudi yang mereka tahu.

Mereka juga tidak percaya dan menyokong kewujudan berterusan negara Zionis Israel, dan mereka yang tinggal di luar negeri ini , enggan melangkah kaki di dalamnya sehingga negara ini telah dikembalikan kepada pemiliknya yang berhak , maka rakyat Palestin yang mereka mahu hidup di bawah sehingga kedatangan Mesias mereka.

Orang-orang Yahudi New lain adalah saudara baru baru-baru ini untuk agama Yahudi, dan yang kebanyakannya dari Eropah Timur dan Rusia, yang memeluk agama supaya mereka boleh mendapatkan kerakyatan Israel di bawah Undang-undang Pulangan yang membenarkan mana-mana orang Yahudi dari mana-mana di dunia kewarganegaraan Israel secara automatik, termasuk mereka yang baru-baru ini memeluk agama.

Jadi orang Yahudi dari seluruh dunia telah kembali ke Israel; orang-orang yang pergi ke sana untuk mengambil alih kerakyatan Israel berada di sana untuk sebab-sebab ekonomi .

Tidak hairanlah juga kebanyakan orang Yahudi di Amerika telah menurun untuk kembali ke Israel, walaupun mereka menyokong kewujudan berterusan negara Zionis.

Dan yang merupakan orang yang pertama kali menterjemahkan Bible ke dalam Bahasa Melayu? Munshi Abdullah.

Munshi Abdullah penulis yang terlibat oleh Thomas Stamford Raffles untuk menterjemahkan buku ke dalam Melayu supaya ia boleh digunakan untuk menyebarkan agama itu kepada Jawa dan kumpulan asli lain di Indonesia dan juga Malaysia Timur.

Dan Munshi Abdullah tidak mempunyai banyak memahami Islam supaya dia menggunakan istilah 'Allah' untuk Tuhan .

Mungkin Munshi Abdullah tidak menggunakan 'Allah' bermaksud Tuhan, namun ia mungkin telah ditulis semula oleh beberapa orang lain, untuk mengelirukan Jawa dan suku kaum asli lain dengan berfikir bahawa mereka telah berdoa kepada Allah , satu konsep yang mereka mengetahui semua kehidupan mereka .

Memang benar bahawa orang-orang Arab dan juga orang-orang Yahudi dan juga orang Kristian yang pernah atau Biblical telah menggunakan perkataan atau istilah 'Allah', tetapi mereka merujuk kepada Tuhan yang berbeza, dan mereka adalah orang sebenar Kitab.

Katolik dan Kristian hari ini tidak boleh mendakwa menjadi Ahli Kitab , kerana mereka menggunakan versi berbeza dalam Alkitab, yang tidak dalam Injil Kitab yang dikenali oleh semua umat Islam, dan ia tidak lebih wujud, termasuk Taurah asal, yang orang-orang Yahudi kemudian hari panggil Taurat.

Malah, orang-orang Arab yang kita ada hari di Timur Tengah juga tidak asalnya Arab. Mereka adalah orang suku kaum yang berperang yang berbeza, yang mempunyai bahasa sendiri dan kepercayaan mereka.

Walau bagaimanapun , Islam bersatu mereka, dan dari masa ke masa kerana Al-Quran Quran ditulis dalam bahasa Arab , nenek moyang mereka mula menggunakan Bahasa Arab lebih dialek mereka sendiri bahawa mereka telah meninggalkan untuk menjadi pupus, kecuali bagi orang yang masih digunakan oleh puak-puak yang tinggal jauh dari pemodenan.

Paus daripada Katolik dan pemimpin-pemimpin Kristian di barat dan Amerika tidak pernah diucapkan nama 'Allah' itu, pernah, dan tidak ada Katolik atau Kristian yang pernah dikenali untuk menggantung nama 'Allah' atau 'Rumah Allah dalam kaligrafi di gereja-gereja mereka atau rumah-rumah , walaupun dalam bahasa mereka, dan tidak apa dalam bahasa Arab.


Ini Katolik dan Kristian tidak pernah berkata, 'Ya, Allah!' Apabila mereka berada dalam kesakitan atau di selat mengerikan. Mereka menyeru 'Dear Bapa, engkau di syurga…' mereka untuk mendapatkan bantuan dan bimbingan.

Tiada ulasan: