Ahad, 3 September 2017

FLASHDANCE, DANGAL DAN HIJABSTA BALET: PERSAMAAN DAN KELAINANNYA…DAN KEDANGGALAN ‘HIJABST BALET’…

Oleh Mansor Puteh



Filem Hollywood tahun 1980an berjudul ‘Flashdance’ diminati ramai. Filem Bollywood yang diedar tahun ini 2017, ‘Dangal’ terbitan Aamir Productions dibintangi oleh Aamir Khan, diminati di Negeri Cina dan diedar oleh Disney, dikatakan telah berjaya mengutip US$300 juta.


Sebaliknya filem ‘Hijabsta Balet’ arahan Syed Zul Tojo, gagal di pawagam. Ia dikatakan sebuah filem yang mendapat ‘dana penyelidikan’ bererti ia dibuat khusus untuk pengarahnya guna untuk membuat penyelidikan tentang selera penonton.

Dan setiap kali filem ini ditayang kepada kumpulan sasaran, terdiri dari anak muda, ia mendapat reaksi yang baik; dan ini membuat penerbit dan pengarahnya rasa yakin yang filem ini akan mendapat sambutan luarbiasa bila ia ditayang di pawagam seluruh negara.

Yang membuat mereka rasa teruja ialah apabila akhbar Cina yang jarang atau tidak pernah beri sebarang publisiti kepada filem Melayu, berinya publisiti luas.

Malangnya, bukan sahaja penonton Cina tidak berduyun ke pawagam untuk menonton filem ini, malah penonton Melayu juga elaknya.

Dan anak muda yang dikatakan gemar filem ini semasa tayangan khas dan adakan juga tidak tonton filem ini.

Mana silapnya?

Ketiga-tiga filem ‘Flashdance’, ‘Dangal’ dan ‘Hijabsta Balet’ mempunyai tema yang sama, tetapi kedua filem awal mendapat sambutan dikalangan penonton dimana ia telah ditayangkan; berbanding dengan filem ketiga dari Malaysia itu yang gagal di pasaran sendiri.

Ia gagal teruk, bukan gagal biasa. Dan ini sudah pasti akan membuat pengarahnya terasa bahawa semua anggapan yang dia ada adalah salah; dan semua penyelidikan yang dia telah buat dengan senyap kepada kumpulan sasaran adalah salah.

Mereka hanya salahkan publisiti yang kurang.

Kalau inilah masalah kenapa filem ini gagal kenapa mereka tidak dapat maklumat ini semasa mereka buat penyelidikan dahulu?

Mungkin mereka rasa begitu yakin dengan cara mereka membuat penyelidikan yang kelihatan hebat tetapi ternyata tidak mendatangkan kesan di pawagam.

‘Flashdance’ dibuat semula tetapi sambutan terhadap filem kedua ini kurang.

Dan ‘Dangal’ yang merupakan sebuah filem dalam bahasa Hindustan dengan semua pelakun utama dari India boleh juga diterima oleh khalayak awam di Negeri Cina dimana ia ditayang.

Sebaliknya, filem ini tidak mendapat sambutan di Malaysia, sama seperti semua filem Hindustan lain, tidak seperti dahulu bila semua filem Hindustan mendapat sambutan hebat dikalangan orang Melayu.

Tetapi ia berlaku semasa perusahaan filem Melayu lesu dan Sinema Melayu Lama berpusat di Singapura sudah lemah dan runtuh.

Kejayaan filem ‘Dangal’ adalah satu kelebihan dan keajaiban di Negeri Cina and Amerika yang sebelum ini dapat terima sebuah filem lain dari India dalam genre fantasi.

Tetapi apakah ini menandakan bahawa penonton di negara itu sudah terbuka untuk terima filem-filem terbitan dari India dan mungkin juga dari Malaysia kalau ada filem yang diterbitkan yang boleh menarik perhatian mereka?

Tidak ada usaha yang berani telah dibuat oleh mana-mana pengarah filem Melayu yang telah berjaya membawa mereka ke tahab itu.

Malah pengarah filem Cina yang telah menerbit beberapa buat filem Cina-Malaysia yang ada mendapat sambutan hebat di Malaysia, tetapi masih gagal di pasaran di negara-negara Cina lain termasuk di Singapura.

Saya tidak yakin dan tidak tahu samada Aamir Khan telah membuat pengajian terhadap selera penonton di India dan di Negeri Cina, sebelum membuat filem ‘Dangal’ yang akhirnya mendapat menarik perhatian Disney, sebuah pengedar filem besar di Amerika atau Hollywood.

Tetapi filem ini mencipta sejarah dan rekod dengan jumlah kutipan sebanyak US$300 juta sehingga kini yang luarbiasa dan terletak ditahan ketiga-puluh filem yang telah berjaya mendapat kutipan terbanyak di Amerika dan dunia sehingga kini.

‘Flashdance’ ada ruang dan khalayak mereka sendiri di kalangan penonton di Amerika dan sistem dan struktur pengedaran filem yang telah direka dan diperkukuhkan oleh Amerika menerusi pelbagai cara telah membuat filem ini turut diterima oleh penonton di negara lain.

Tetapi ‘Dangal’ masih belum tahu kalau Disney mahu edarkannya dan penonton di Negeri Cina mahu terimanya.

‘Hijabsta Balet’ pula tidak ada sebarang sokongan seperti ini; dan di Malaysia penerimaannya di kalangan penonton hanya adalah di atas anggapan pengarahnya sendiri yang bergantung dari anggapannya dari apa yang dikatanya sebagai penyelidikan penonton yang telah dibuat yang mana ramai atau semua yang tonton filem ini dalam tayangan khas setuju sebagai sebuah filem yang mempunyai nilai dan cara persembahan yang boleh diminati.

Ada pula yang anggar filem ini boleh kutip RM25 juta.

Tetapi pada hari yang pertama, sambutannya lesu dan ini adalah petanda yang tidak baik dan akhirnya, kutipan untuk filem ini sehingga ia ditarik dari pawagam boleh dianggar sebagai kecil.

Sehingga kini belum ada angka yang telah disebar oleh mereka sendiri atau Finas.

Jadi anggapannya ialah jumlahnya kecil.

Sudah pasti tidak akan diadakan siri kedua ‘Hijabsta Balet’ tidak sama seperti ‘Flashdance’ yang dibuat edisi baru. Dan Aamir akan terus terbit dalam tema sama iaitu wanita yang berani untuk mencebur diri dalam bidang yang tidak sepatutnya dia lakukan walaupun pada mulanya dia enggan terima paksaan dari bapanya sendiri.

Dulu Aamir terbit filem tentang orang bermain kriket yang mana telah dimasukkan sebagai filem rasmi India ke bahagian filem asing terbaik untuk Anugerah Akademi, tetapi dalam ‘Dangal’ atau ‘Ahli Tinju’ dia tonjolkan acara sokan lain iaitu tinju.

Saya tidak tahu kalau pengarah filem ‘Flashdance’ dan ‘Dangal’ begitu yakin yang filem mereka akan berjaya di pawagam, tidak sama seperti pengarah filem ‘Hijabsta Balet’ yang begitu yakin dengannya.

Saya tulis tentang kenapa saya akan elak dari menonton filem ini sebelum ia diedarkan lagi dan yakin ia tidak akan mendapat sambutan.

Ternyata saya betul seperti yang telah terbukti pada hari pertama filem ini diedarkan awal bulan Ogos.

Dan saya juga ada tulis dengan mengatakan bahawa semua filem yang bakal diedar sehingga hujung tahun akan mendapat nasib malang.

Sehingga kini saya benar untuk filem yang sekarang ditayangkan iaitu ‘The Malay Regiment’, dan yang akan menyusul ada beberapa judul lagi termasuk ‘Timburo: Penunggu Rimba.’

Jadi nampaknya, filem ‘Hijabsta Balet’ tidak berjaya melancarkan kerjaya Syed Zul sebagai pengarah filem berkemampuan; dan mujur juga dia tidak berjaya mengarah sebuah filem yang mahu dibuatnya yang berbentuk epik sejarah yang mempunyai perbelanjaan puluhan juta ringgit, kalau tidak dia sudah pasti akan membuat malang yang lebih besar dari yang telah dilakukan sekarang dengan filem pertamanya.


Aamir akan pasti terbit filem barunya tetapi orang tidak pasti bila Syed Zul akan mengarah filemnya yang kedua…

Tiada ulasan: