Ahad, 17 Disember 2017

MANSOR, BAPA KEMERDEKAAN, COLUMBIA, UTUSAN, RM1 BILION UNTUK FINAS DAN MUSUH DALAM SELIMUT ATAU ‘MUSUH’ DALAM KERAJAAN…

Oleh Mansor bin Puteh


Jangan terkejut kalau saya kata, kerajaan sudah memberi peruntukan RM1 bilion atau lebih sejak Perbadanan Kemajuan Perfileman Nasional (Finas) ditubuhkan dalam tahun 1981 dahulu.


Dan adakah ini sebuah jumlah yang kecil?

Dengan jumlah ini kerajaan boleh bina bangunan pencakar langit, lebuhraya panjang dan lebar dan kemudahan lain yang dengan jelas dapat dilihat dengan faedah yang memberi manfaat kepada rakyat jelata.

Malangnya, jumlah RM1 bilion atau lebih yang telah selama ini diuntukkan kepada Finas akhirnya langsung tidak menunjukkan sebarang faedah. Ke mana perginya jumlah ini? Dan berapa banyak peruntukan yang Finas perlukan untuk majukan perusahaan filem?

Apa sebabnya maka Malaysia perlu ada sebuah perusahaan filem nasional?

Soalan-soalan asas ini tidak pernah menjadi perhitungan bila kerajaan mula mahu tubuh Finas, olehsebab itu penampilan Finas hanya tidak lain dari sebuah usaha pentadbirnya untuk mempromosi nostalgia.

Dan ini dapat dilihatkan dari Era Pertama Finas, Era Nostalgia dari 1981 hingga 2016 dari P. Ramlee hingga ke Jins Shamsuddin.

Sekarang ini Finas dalam Era Kedua iaitu Era Kekeliruan: Ia bermula dari seorang penerbit tidak berapa lama tetapi bukan generasi Jalan Ampas tetapi generasi Studio Merdeka yang asyik terbit filem-filem kekeciwaannya dengan jatidiri Melayu dan Islam yang dapat dilihat dari jenis dan bentuk filem ‘Fake Hollywood’ yang diterbit yang mana mendapat sokongan dari khalayak generasi muda yang turut gembira dengan nilai ‘anti-Melayu’ dan ‘anti-Islam’ yang dipupuk secara halus dalam banyak filem yang telah diterbitkan sehingga kini.

Era Ketiga Finas boleh bermula dengan penerbitan filem ‘Malaysian Snow’ sebuah filem luarbiasa yang mempunyai penggambaran di lima-puluh buah negara atau lebih.

Dan era ini bakal dikuasai oleh mereka yang ada pendidikan formal dalam bidang perfileman dari universiti terkemuka di luar negara khususnya di Amerika dan England dan lain-lain termasuk dari universiti tempatan.

Sebenarnya pemergian atau kejayaan saya mendapat tempat untuk belajar dalam bidang perfileman di sebuah universiti terkemuka di Bandaraya New York mempunyai punca dari pengaruh Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman.

November, 1963, dua bulan selepas Tunku tubuh Malaysia, Tunku telah mengahwinkan anak saudara dan anak angkatnya, Syed Abdullah Barakhbah kepada kakak saya, Rokiah binti Puteh dengan acara perkahwinan diadakan di rumah bapak saya di Bandar Melaka dan di kediaman rasmi Perdana Menteri di Residensi.

Tunku kemudian buat lawatan ke Kanada untuk mendapat pakar teknikal di sana untuk tubuh Radio Televisyen Malaysia (RTM) dengan Syed Abdullah turut ikut dan rombongan Tunku pergi ke Washington DC atas jemputan Presiden Amerika ketika itu, Presiden Lyndon Baines Johnson dan timbalannya Spiro Agnew, dimana Tunku dirai secara rasmi di White House dengan dirai dalam sebuah jamuan makan.

Tunku kemudian bertemu dengan Senator Richard Nixon yang kemudian jadi Presiden, adik Presiden Kennedy, Robert Kennedy dan ramai kenamaan Amerika lain.

Dan sebaliknya Syed Abdullah ke Kuala Lumpur dia dan kakak saya balik ke Melaka dan saya diberi peta dan katelog syarikat penerbangan yang mereka menaikki untuk ke Amerika dan balik, iaitu PanAm.

Dan buat pertama kali saya lihat gambar Bandaraya New York seperti Bangunan Empire State, Menara Liberty dan sebagainya. Ini membuat saya tertarik mahu pergi ke sana untuk belajar.

Saya akhirnya mendapat tempat di Universiti Columbia dalam tahun 1977 semasa belum tamat pengajian di Kajian Sebaran Am, Institut Teknologi Mara (ITM) sekarang UITM – Universiti Teknologi Mara.

Malangnya, MARA tolak permohonan biasiswa dan saya terpaksa bekerja sebagai wartawan di Utusan Melayu.

Pegawai MARA tidak senang dengan adanya pelajar Mara yang berjaya dapat tempat di sebuah universiti bertaraf Ivy League, sebab mereka tidak pandang tinggi dengan ITM ketika itu.

Di Utusan saya sempat bergaul dengan semua menteri dalam cabinet Tun Hussein Onn dan beritahu beberapa orang tentang masalah saya dengan MARA atau masalah MARA dengan saya. Dan akhirnya saya diberi pinjaman pelajaran sahaja.

Dengan ini saya mencipta sejarah ITM sebagai ‘pelajar’ pertama dan akhir mendapat tempat diperingkat sarjana disebuah universiti Ivy League dan menjadi pengarah Melayu dan Malaysia pertama dan akhir mendapat pendidikan dalam bidang perfileman di universiti seperti itu.

Malangnya sepulangan saya dari Amerika saya mendapati Finas dikuasai oleh pentadbir yang cenderong untuk menyokong generasi lama iaitu Jalan Ampas dan sehingga kini sikap pegawai Finas tidak berubah.

Pegawai Finas tidak sedar bahawa kerajaan sudah beri peruntukan RM1 bilion atau lebih dan mereka tidak tahu apa sumbangan yang Finas sudah beri kepada kerajaan.

Malagnya atau ironinya ialah Finas boleh dianggap sebagai ‘musuh dalam selimut’, iaitu mereka menggalakkan penerbitan filem jenis yang memupuk sikap anti-kerajaan dan anti-Islam.

Dan ini turut diusahakan oleh RTM, dan stesen televisyen swasta lain yang ghairah galak penerbit hasilkan drama televisyen yang mempunyai nilai seumpama ini.

Akhirnya, kerajaan merangkok dengan kecaman dari pelbagai pihak termasuk segolongan Melayu yang terpengaruh dari pengaruh drama televisyen dan filem Melayu yang mereka telah tonton selama ini, lebih tiga-puluh tahun, yang memupuk sikap anti-kerajaan, anti-Melayu dan anti-Islam.

Saya tidak yakin ada sesiapa dalam Finas dan perusahaan filem dan dikalangan bidang psikologi mahupun pendidikan dan sejarah yang tahu-menahu tentang perkara ini.

Dan saya tidak yakin perkara ini dapat ditimbulkan dalam perdebatan dalam Persidangan Agung Umno (PAU) sejak dahulu sehingga yang baharu berakhir.

Saya sendiri telah membuat liputan PAU semasa bekerja dengan Utusan Melayu, yang pada tahun 1977 diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan 1978, di Dewan Nirwana, Hotel Hilton yang dulu.

Malangnya tahun ini saya tidak dapat peluang untuk jadi pemerhati PAU untuk kaji setinggi mana tahab perdebatan dan kalau ada mana-mana perwakilan yang mahu timbulkan perkara-perkara seperti yang saya timbulkan di atas. Setahu saya tidak ada sebab bidang ini adalah khusus dan ia perlukan kepakaran dan pengelaman dalam sejarah pembentukan dan kemajuan Hollywood dan pengaruh Yahudi-Zionis yang telah diserapkan ke dalamnya.

Finas dan perusahaan filem Malaysia tidak boleh maju dan diangkatkan untuk menjadi sebuah Sinema Malaysia yang menguntungkan sebab pegawai Finas bukan pakar dan mereka di kementerian juga tidak pedulikan, sebab mereka tidak tahu apa peranan filem dan televisyen terhadap pembentukan pemikiran dan sikap rakyat-jelata.

Yang merosakkan pemikiran dan sikap rakyat-jelata adalah bidang filem. Dan kalau ini dapat dilihat dalam Pilihanraya Umum keempat-belas atau PRU14.

Orang yang mengundi dan menyokong pembangkan bukan sebab mereka bencikan kerajaan atau tidak bersyukur dengan apa yang mereka dapat kecapi selama ini dari kemudahan canggih dan terkini yang disediakan oleh kerajaan.

Tetapi mereka digalak untuk benci kerajaan dan bangsa Melayu mereka sendiri oleh elemen-elemen yang menghantui fikiran mereka yang dapat dilihat dari drama televisyen dan filem yang diterbit dan disiar oleh RTM dan stesen lain dan di pawagam saban hari sejak lebih tiga-puluh tahun lalu.







Tiada ulasan: