Selasa, 12 Jun 2018

KOMEN DAN ADUAN TERHADAP PENGANJURAN ACARA BERLARI DAN BERBASIKAL DI TENGAH PUSAT BANDARAYA KUALA LUMPUR, KHUSUS STANDARD CHARTERD KL MARATHON.

Oleh Mansor bin Puteh


Saya bosan dengan acara marathon yang sering diadakan di tengah Bandaraya Kuala Lumpur; ia memberi keseronokan kepada jumlah orang yang kecil tetapi memberi beban dan kesusahan kepada lebih banyak orang.


Pihak penganjur konon mahu penduduk di Bandaraya Kuala Lumpur dan seluruh rakyat negara fakir bahawa Malaysia dan Kuala Lumpur kini setanding dengan negara dan bandaraya utama dunia yang ada acara larian seperti itu, khususnya seperti New York dan Tokyo dan lain-lain yang memulakan acara ini di bandaraya masing-masing.

Tentu ramai wargakota dan orang yang ada perlu untuk ke pusat bandaraya secara lazim juga rasa marah dengan adanya acara larian seperti itu, yang diadakan berturut-turut oleh bermacam pihak.

Seluruh Kuala Lumpur, lumpuh beberapa jam sementara sekumpulan orang berlari di tengah bandar kononnya untuk mengalak gayahidup yang sihat.

Olehsebab itu saya nekad dan terpaksa membuat aduan polis membantahan terhadap penganjuran Standard Chartered KL Marathon dan mana-mana acara larian dan berbasikal di pusat Bandaraya Kuala Lumpur.

Ia bukan sesuatu yang saya gemar untuk melakukannya. Dan saya tidak yakin ada orang lain yang sanggup atau tergerak untuk melakukannya. Nampaknya saya manusia lebih prihatin terhadap kesangsaraan orang awam dan telah buat aduan di pejabat polis dengan harapan agar acara seperti ini dapat diadakan di tempat laur dari pusat bandaraya dan tidak menyusahkan orang awam.

Ya, sayapun prihatin terhadap acara ini yang ada orang berminat untuk terlibat tetapi ia mesti sesuatu yang tidak menganggu ketenteraman dan kegiatan orang lain.

Soalannya ialah: Kenapa mesti keselesaan dan kegembiraan sekumpulan kecil orang, mesti menyusahkan masyarakat umum? Tidakkah mereka dan penganjur acara larian marathon ini terfikir tentang perkara ini sebelum mereka ambil tindakan untuk menganjur acara mereka yang mendapat sambutan segelintir masyarakat sahaja?

Adakah ia hanya semata-mata mahu meniru apa yang dilakukan di bandaraya dunia yang lebih besar maka mereka tidak memikir kesan buruk yang mereka lakukan di Kuala Lumpur?

Pada 22 Mac, saya mahu ke Masjid India tetapi dihalang olehsebab ada acara berlari di pusat bandaraya. Saya mahu berjumpa dengan rakan-rakan lama saya yang sama bekerja di Utusan Malaysia dan Utusan Melayu, di mana mereka berjumpa setiap hari Minggu untuk duduk sambil bersembang.

Kenapa pada waktu sarapan pula dan tidak semasa waktu makan tengahari? Sayapun rasa hairan. Saya terpaksa bangun awal untuk ke sana dengan memandu dan sekali saya menaikki keretapi MRT dari Bandar Tun Hussein Onn dan ke stesen Masjid India untuk berjalan ke restoran mamak dimana mereka berkumpul.

Saya ke luar negara beberapa hari dan balik 5 April; dan 8 April saya mahu ke Masjid India tetapi disekat olehsebab ada acara berlari Standard Chartered KL Marathon.

Acara berlari di tengah pusat bandaraya dimulakan di Amerika dimana rekabentuk jalan mereka sesuai untuk acara seperti itu seperti di Bandaraya New York dimana saya pernah menetap.

Tetapi rekabentuk jalanraya di Kuala Lumpur yang tidak tentu arah, tidak sesuai untuk acara seperti itu sebab ia halang pengguna jalanraya untuk ke pusat bandar; khususnya ambulan dan kenderaan bomba kalau ada kebakaran dan masalah kesihatan.

Siapakah yang akan tanggung kalau ada naywa yang tidak dapat diselamatkan, kalau ada yang memelerukan bantuan kecemasan untuk ambulan membawa mereka ke hospital dan sebagainya, sebab beberapa jalan di pusat bandaraya Kuala Lumpur ditutup?

Kenapa pihak polis tidak memikir tentang perkara ini bila mereka sokong acara larian ramai atau ‘marathon’ ini diadakan dengan kerjasama mereka yang meletakkan ramai anggota polis disepanjang jalan dimana acara ini diadakan tanpa memikir tentang keselamatan awam?

Olehsebab itu saya harap pihak berkenaan akan halang penganjuran acara sedemikian di pusat bandaraya yang menyekat banyak jalan yang menyusahkan orang awam.

Acara seperti ini sesuai diadakan di kawasan luar dari pusat bandaraya dan tak perlu penganjur mahu meniri acara marathon seperti yang diadakan di New York dan Tokyo sebab bandaraya di sini tersusun.

Jadi dengan berlakunya aduan polis yang saya telah buat itu, saya harap pihak penganjur larian Standard Chartered dan lain-lain pihak, akan disekat dan mereka boleh adakannya di tempat lain, seperti di stadium atau kawasan luar dari bandaraya yang sesak dan sibuk.

Saya telah hantar salinannya kepada penganjur acara larian ini tetapi mereka tidak memberi sebarang jawapan; mereka sudah pasti terkejut dengan adanya laporan polis yang saya telah buat yang mereka sudah pasti tidak menyangka sebab acara larian yang mereka anjurkan itu sudah lama berlaku tanpa sebarang bantahan dari pihak awam dan individu sehingga sekarang.

Mereka sudah pasti terkejut dengan tindakan oleh saya untuk membuat aduan polis tersebut. Kenapa tidak? Ini sudah pasti tindakan oleh individu yang pertama diadakan sejak acara larian ini diadakan di pusat Bandaraya Kuala Lumpur.

Saya tidak tahu apakah pihak penganjur dan peserta dalam acara itu telah menimbulkan bantahan saya apabila saya telah berdiri di tepi jalan di kawasan Kampung Baru, dengan berkata atau bersorak dengan kuat, ‘Get off the streets, stupid joggers!’ berulang-ulang kali atau, ‘Pergi dari jalan; kau pelari bodoh!’

Sebahagian kecil pelari itu terdiri dari orang asing termasuk orang putih.

Mujur anggota polis yang berada di situ untuk mengawal acara itu tidak ambil tindakan terhadap saya. Tapi apa tindakan yang mereka boleh ambil disisi undang-undang? Tak ada.

Seperti yang saya telah katakana dalam artikel ini dan dalam laporang polis penganjuran acara larian marathon ini dibuat dari contoh yang mereka dapat dari penganjuran larian New York dan Tokyo.

Memang mengasyikkan melihat ramai orang berlari dan bersokan di kedua buah bandaraya utama dunia itu.

Tetapi apa yang pihak penganjur di Kuala Lumpur tidak sedar ialah bandaraya tersebut mempunyai jalanraya tersusun dan walaupun ada jalan yang telah ditutup untuk acara tersebut, orang awam masih boleh guna jalan sampingan atau lain.

Ini tidak berlaku di Kuala Lumpur apabila beberapa batang jalan ditutup orang tidak dapat meneruskan perjalanan sehingga tamat acara larian. Dan ini menyukarkan pihak pemandu ambulan melalui untuk menerima panggilan kecemasan.

Atau pihak bomba yang mahu berkejar ke tempat berlaku kebakaran.

Saya tidak baca dalam akhbar atau lihat dalam televisyen siapakah yang telah menang dalam acara tersebut pada keeokan harinya.

Ini satu kesilapan, saya fakir sekarang; sebab saya mahu tengok acara tamat dan pemberian hadiah dan kenal siapa yang telah mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga dan sebagainya.


Akhir sekali, kalau saya ditanya oleh pihak penganjur dan polis di mana tempat yang paling sesuai acara larian ramai ini boleh diadakan tanpa menganggu ketenteraman awam, saya akan katakana, ia adalah di luar dari kawasan bandaraya Kuala Lumpur dimana pengunaan jalan tersebut boleh dikawal.

Tiada ulasan: