Jumaat, 4 Julai 2014

PUSAT VIDIO HARAM, PENGEDARAN DVD HARAM DAN PENCURIAN BARANG AWAM DAN JENAYAH MEMBABITKAN CINA DAN JUGA INDIA:

MANA DONG ZONG DAN PEMIMPIN NGO DAN AKHBAR CINA DAN INDIA DAN AKHBAR YANG DIKUASAI CINA DAN MANA PENGAJIAN TENTANG PROFIL JENAYAH DI MALAYSIA KHUSUSNYA DIKALANGAN BUKAN-MELAYU?
Oleh Mansor Puteh



Masalah pusat vidio haram dan pengedaran DVD haram bukan satu masalah baru; ia telah wujud sejak dulu lagi.

Dalam tahun 1960an apabila bidang rakaman muzik Melayu mula rancak, penerbit dan pengedar Cina menguasai bidang ini sehinggakan semua penyanyi dan pencipta muzik Melayu melarat, bangga dikenali ramai tetapi pendapatan mereka terhad. Yang menjadi kaya-raya ialah towkay Cina yang juga merupakan pengedar haram rekod atau piring hitam.

Pelbagai tindakan telah diambil oleh pihak berkuasa, dulu, kononnya; tetapi kenapa sehingga kini masalah ini masih tidak dapat diatasi?

Yang rugi ialah orang Melayu; yang untuk ialah orang Cina.

Yang pastinya ialah hampir kesemua orang Cina yang terlibat dengan kegiatan haram ini mempunyai latarbelakang sekolah vernakular Cina. Kenapa ini boleh berlaku?  

Sehingga kini tidak ada sebarang penyelidikan akademik yang telah dilakukan tentang perkara ini: Iaitu kenapa ramai orang Cina dan India yang mempunyai latarbelakang sekolah vermakular Cina atau India atau lebih tepat lagi, Mandarin dan Tamil terlibat atau terbabit dalam jenayah seperti ini.

Dan diantara kaum Cina dan India, suku mana yang lebih cenderung terbabit dalam bidang jenayah seperti ini.

Saya percaya ramai dapat lihat diantara orang India yang terbabit dalam kegiatan jenayah terdiri dari anak-anak keturunan Tamil, berbanding dengan suku India lain.

Dan dikalangan orang Cina, mereka yang berasal dari perkampungan Cina atau yang hidup dan besar dikalangan orang Cina sahaja yang nampaknya lebih cenderung terbabit dalam bidang jenayah berbanding dengan mereka yang hidup dalam masyarakat berbilang kaum.

Malah orang Cina dan India yang terbabit dalam bidang politik pembangkang hampir semuanya terdiri dari mereka yang mempunyai latarbelakang hidup sesama sendiri disamping belajar di sekolah vernakular.

Jadi tidak hairan kalau mereka mempunyai perasaan dan pandangan yang serong dalam semua bidang.   

Dalam tahun 1990an dulu, pihak berkuasa telah berjaya menumpaskan kegiatan haram ini yang menyebabkan ekonomi orang Cina khususnya merundum.

Ini kebanyakannya membabitkan orang Cina yang tidak berpendidikan tinggi yang mempunyai latar belakang sekolah Cina dan merekalah yang terlibat dalam bidang ini selain dari pengedaran DVD haram, yang malangnya masih dilakukan secara terbuka di hampir semua pasar malam, yang nampaknya ‘dibenarkan’ oleh pihak berkuasa.

Saya sendiri tahu beberapa orang Cina yang dulunya terlibat dengan kegiatan pusat vidio haram, dengan mengutip wang dari pusat-pusat tersebut, yang dipandu dalam kenderaan jenis Pajero berwarna biru tua, mirip kenderaan polis.

Tetapi setelah kegiatan pusat vidio haram ini telah berjaya ditumpaskan, dia berhenti dari bekerja dalam bidang itu yang memberi pendapatan lumayan, berbanding dengan tahab pendidikan sekolah Cina yang rendah.

Dan dia kemudian terpaka buka gerai makanan bersama isterinya, kini membuat kerja secara sah dengan mendapat pendapatan secara sah juga.

Saya juga tahu bahawa pusat-pusat vidio haram yang dibuka dulu itu senantiasa menukar alat komputer lama kepada yang baru setiap kali ia diserbu oleh pihak berkuasa.

Dan yang mengelikan hati ialah lori dari sindiket haram ini akan tunggu sehingga petugas dari pihak berkuasa selesai bersihkan pusat vidio haram itu dari komputer lama kononnya untuk merampasnya, tetapi ia kelihatan seperti ‘membantu’ sindiket tersebut untuk membuang komputer lama untuk digantikan dengan yang baru.

Setelah lori pihak berkuasa pergi dari situ membawa komputer lama dari pusat vidio haram, lori dari pihak sindiket akan menghampirinya untuk memasangkan komputer baru jenis lepeh.

Lori mereka telah lama menunggu tidak jauh dari lori pihak berkuasa, seperti mereka telah berbincang dengan petugas pihak berkuasa untuk membenarkan komputer lama mereka diambil untuk digantikan dengan yang baru.

Bagaimanapun, kegaitan pusat vidio haram itu telah rata-rata mati sebegitu lama. Dan ini menyebabkan ramai pemuda dan pemudi Cina yang tidak berpendidikan yang tidak dapat diserap ke dalam bidang awam dan swasta terpaksa terjebak dalam bidang jenayah untuk merai gaji lumayan.

Mereka terus terlibat dalam bidang pengedaran DVD haram yang mereka masih boleh lakukan secara terbuka tanpa diambil sebarang tindakan.

Sekali-sekala pihak berkuasa akan memeriksa gerai-gerai di pasar malam, dan pada hari itu pula gerai pengedar DVD haram akan tutup.

Yang menyedihkan ialah, tidak ada seorang pemimpin politik, NGO dan media Cina dan India yang pernah buat perkara atau masalah ini sebagai satu isiu, dan mahukan agar orang Cina dan India yang terlibat dengan kegiatan haram untuk berhenti melakukannya.

Media Cina dan India di Malaysia juga senyap membisu tentang perkara ini.

Jadi apakah mereka semua ‘restui’ perbuatan yang dilakukan oleh orang Cina dan India yang rata-rata memonopoli kegiatan pusat vidio haram dan pengedaran DVD haram serta pencurian barang-barang besi harta awam seperti penutup longkang dan sebagainya?

Pemimpin NGO Cina dan India yang beria-ia mahu tuntut keadilan dan kononnya mahu negara menjadi lebih selamat dan tenteram, juga tidak pernah bercakap atau membincangkan tentang perbuatan jenayah yang dilakukan oleh orang Cina dan India.

Tidakkah mereka tahu profil penjenayah bidang ini? Mereka terdiri dari orang Cina dan India yang berlatarbelakangkan sekolah vernakular Mandarin dan Tamil yang mana telah gagal untuk melanjutkan pelajaran mereka sehingga hanya diperingkat darjah enam atau setidak-tidaknya, tingkatan tiga sahaja.

Oleh sebab itu mereka tidak dapat peluang bekerja di sektor awam atau swasta dan terpaksa terbabit dalam sektor jenayah.

Dan perniagaan barang besi buruk rata-rata dimonopoli oleh kaum India, dan ini dengan tidak sengaja telah mengalak ramai anak India untuk melakukan pencurian barang-barang awam seperti penutup longkang dan sebagainya yang mereka jual kepada pusat besi buruk yang ada di seluruh negara.

Kerajaan membelanjakan ratusan ribu, atau jutaan ringgit untuk menggantikan barang-barang yang dicuri setiap tahun.

Tetapi pemimpin politik dan NGO India yang suka menempek, langsung tidak pedulikan tentang perkara ini.

Mujur sekarang hampir semua kawasan perumahan kini mempunyai pengawal dan pintu masuk ditutup pada tengah malam, jadi anak-anak India yang mahu mencuri barang-barang besi dari rumah di dalam kawasan ini tidak boleh melakukannya.

Dulu mereka akan membawa lori kecil dan memandu di setiap jalan dan curi penutup longkan di hadapan setiap rumah.

Mereka melakukannya sambil bercakap dan menyanyi dalam bahasa Tamil.

Dan pihak berkuasa juga seperti tidak tahu siapa orang yang terbabit dalam kegiatan haram seperti ini dan tahu bagaimana untuk menanganinya.

Pihak politik pembangkang dan Cina serta India dan NGO mulut bising Cina dan India juga enggan ambil tahu tentang perkara atau masalah ini; mereka membiarkannya terus berlaku sebab mereka takut sokongan terhadap mereka juga akan jatuh kalau mereka ambil tindakan terhadap orang Cina dan India tersebut.

Pemimpin NGO dan chauvinis Cina dan India hanya menempek ke hadapan orang dan pertubuhan Melayu sahaja.



Tiada ulasan: