…IA BOLEH DIGUNA UNTUK GALAK
SARJANA BUAT PENGAJIAN UNTUK MERAPATKAN BANGSA MELAYU DI NUSANTARA MELAYU DAN
UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA.
Oleh Mansor Puteh
Tentu sekali ramai orang
Melayu khususnya sudah tidak berapa tahu bagaimana Orang Melayu di Melaka dan
banyak wilayah di Nusantara Melayu (Tengara Asia seperti yang disebut oleh
sarjana barat) yang pergi ke Samudera Pasai di Aceh dalam tahun 1414 dan masuk
Islam sebelum berkahwin dengan seorang puteri kerajaan tersebut.
Parameswara mengambil nama
Megat Iskandar Shah, dari nama keturunannya Iskandar Zulkarnain atau Alexander
the Great seperti yang disebut oleh sarjana sejarah barat, satu lagi fakta yang
tidak ramai yang tahu.
Mungkin ada orang lain mahu
anggap fakta ini hanyalah mitos; tetapi ada bukti yang boleh digunakan untuk
memastikan ia adalah fakta yang boleh ditentukan sekiranya kajian yang lebih
terperinci dapat dilakukan oleh mana-mana sarjana.
Kalau Parameswara, anak raja
dari Kerajaan Srivijaya berpusat di Palembang, Sumatera yang berugama Hindu
ketika itu tidak tergerak untuk ke Pasai, sudah pasti seluruh Melaka tidak akan
bertukar menjadi sebuah Kesultanan Islam-Melayu dalam kurun kelima-belas dan
seterusnya.
Dan kemungkinan besar juga kebanyakan Nusantara Melayu akan tetap bukan wilayah Islam-Melayu seperti yang berlaku sekarang dengan Malaysia akan kelihatan mirip seperti negara-negara seperti Thailand, Kambodia, Laos, Vietnam dan juga Indonesia kalau Islam tidak kula bertapak di negara ini dalam kurun ke-empat-belas dulu.
Melaka dan kebanyakan daerah
di Semenanjung Tanah Melayu (Malay Peninsular kata sarjana barat) akan tetap
menjadi seperti Thailand atau Pulau Bali di Indonesia yang mana penghuninya
terdiri dari Orang Jawa ketika itu yang enggan masuk Islam dan mereka melarikan
diri ke sebuah pulau terpencil untuk meneruskan kehidupan mereka sebagai orang
berugama Hindu.
Dan kalau ada orang Melayu di
Malaysia sekarang yang mahu lihat bagaimana nenek-moyang mereka menjalankan
kehidupan mereka semasa belum masuk Islam dalam kurun kelima-belas, di Balilah
dimana mereka boleh dapat melihatnya.
Di sini orang wanita Bali berpakaian kebaya dengan selendang dengan lelaki
mengikat kepala dengan kain seperti setanjak dengan memakai kain samping atas
seluar senteng, sambil mereka makan daging babi setiap hari sebagai jenis
makanan yang mereka gemar.
Dan sekali imbas, mereka kelihatan seperti orang Melayu sekarang yang berugama Islam, tetapi di Bali mereka masih berugama Hindu walaupun jenis Hindu yang dianuti oleh mereka boleh dikatakan tidak sama dengan Hindu seperti yang diamal oleh mereka di India.
Penganut Hindu-Bali tidak
menyambut perayaan Thaipusam atau Deepavali; hari yang mereka paling muliakan
ialah Hari Nyepi, iaitu hari apabila seluruh Bali
akan berada di dalam keadaan sunyi dan sepi dalam bulan April.
Pada hari ini orang Bali dan pelawat ke pulau ini dimestikan duduk tersorok
dalam rumah dan tidak dibenarkan memainkan radio atau televisyen atau
menyalakan lampu rumah untuk membuat seluruh pulau ini berada didalam gelap.
Saya mengapalai rombongan
lapan orang membuat lawatan sambil mengadakan forum tentang filem-filem P.
Ramlee dan Sinema Nusantara di Universiti Islam Negeri Ar-Raniry (dari Sheikh
Nasarudin Ar-Raniry, seorang pendakwa berpengaruh yang berasal dari Farsi yang
datang ke Aceh).
Acara ini dapat berlaku atas penajaan dalam bentuk pemberian dana oleh Finas melibatkan kehadiran pengarah filem Othman Hafsham, pengkritik filem Hassan Muthalib untuk bercakap tentang bagaimana satu pertemuan baru dapat dibentuk untuk merapatkan perhubungan dan silatulrahim diantara masyarakat Melayu di seluruh Nusantara Melayu dengan bertolak dari pembuatan filem yang dapat diperkembangkan dari karya P. Ramlee, anak keturunan dari Aceh sendiri dengan nama asalnya, Teuku Ramlee Nyak Puteh.
Acara ini dapat berlaku atas penajaan dalam bentuk pemberian dana oleh Finas melibatkan kehadiran pengarah filem Othman Hafsham, pengkritik filem Hassan Muthalib untuk bercakap tentang bagaimana satu pertemuan baru dapat dibentuk untuk merapatkan perhubungan dan silatulrahim diantara masyarakat Melayu di seluruh Nusantara Melayu dengan bertolak dari pembuatan filem yang dapat diperkembangkan dari karya P. Ramlee, anak keturunan dari Aceh sendiri dengan nama asalnya, Teuku Ramlee Nyak Puteh.
Kami dapat sokongan dari
Ketua-Pengarah Finas dulu, Raja Rozaimi Raja Dalnish dan juga dari Dekan
Fakulti Dakwah dan Komunikasi UIN Ar-Raniry, Dr. Abdul Rani Usman, yang pernah
belajar di Negeri Cina dan boleh bertutur dalam bahasa Mandarin dengan
isterinya mengajar bahasa Mandarin di Aceh.
Dan saya telah membuat dua
kali lawatan ke Aceh bersama Datuk Zaini Hassan dari Utusan Malaysia untuk
teruskan perbincangan mengenai perkara yang sama dan tambahan di UIN Ar-Raniry
dalam bulan Oktober tahun depan.
Saya balik ke Aceh Disember lalu khusus untuk menyaksikan perayaan ulangtahun kesepuluh Tsunami dengan acara kemuncak dihadiri oleh naib-presiden Republik
Dan saya mendapat ilham untuk
mencadangkan agar sebuah KERUSI PARAMESWARA atau PARAMESWARA CHAIR dapat ditubuhkan
di Universiti Islam Negeri Ar-Raniry di Banda Aceh.
Kemasukan dan penerimaan Islam
oleh Parameswara adalah satu kejadian yang begitu penting sekali; namun
perbincangan tentangnya dan filem atau dokumentari tentang perkara atau
kejadian ini sehingga kini tidak dapat dilakukan. Ini amat menyedihkan sebab
kisah pemindahan Melayu dari berugama lain ke Islam begitu penting, sebab tanpa
penerimaan oleh Parameswara, Dunia Melayu diseluruh Nusantara sekarang sudah
pasti tidak akan seperti yang ada sekarang; dan Melayu akan terus terperak
dalam era kegelapan lama yang dialami oleh nenek-moyang mereka.
Saya tidak yakin perbelanjaan
untuk menwujudkan Kerusi Parameswara begitu besar berbanding dengan faedahnya
melimpah dan boleh memberi manfaat kepada perpaduan Melayu diseluruh negara dan
Nusantara Melayu.
Oleh sebab itu saya harap
Kerajaan Malaysia
dan Kementerian Pendidikan dan Kerajaan Negeri Melaka dapat sambut saranan ini
dan wujudkan kerusi itu dengan seberapa segera.
Ia bertujuan untuk mengalak
sarjana dari Malaysia
dan seluruh Nusantara Melayu buat kajian untuk merapatkan perpaduan Bangsa
Melayu seluruh Nusantara Melayu.
Malangnya kerusi-kerusi
kesarjanaan telah ditubuh oleh kerajaan Malaysia dibeberapa buah negara
dengan perbelanjaan yang besar tetapi kesannya tidak seberapa.
Dengan ketiadaan kerusi
kesarjanaan seperti Kerusi Parameswara ini telah menyebabkan Melayu di Malaysia
berpecah dan Melayu di Nusantara tidak bersatu.
Ia boleh dibentukan untuk
mengelak dari apa yang telah berlaku kepada kerusi kesarjanaan yang kerajaan Malaysia telah
tubuhkan dibeberapa unversiti di luar negara yang kelihatan seperti tidak wujud
dan tidak memberi sebarang kesan.
Saya juga bertemu dengan
penyanyi asal kumpulan Raihan iaitu Saudara Mujiburrizal yang beritahu saya
tentang buku sejarah kerajaan Samudera Pasai berjudul, ‘Daulah Shahiliyyah di
Sumatera’ oleh pengkaji sejarah Taqiyuddin Mohammad, yang mengisahkan tentang
sejarah kerajaan ini yang memuatkan banyak maklumat penting sejarah kerajaan
ini yang sehingga kini tidak pernah dikaji dan dibukukan oleh mana-mana
sarjana.
Dan untuk terus mencari usaha
merapatkan perhubungan diantara Aceh dan Malaysia ,
Dr. Abdul Rani akan mengetuai sebuah rombongan seramai empat-puluh-lima orang pekerja
dari universiti dan ahli keluarga lain untuk datang ke Melaysia 7 Februari selama
lima hari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan