Jumaat, 24 April 2015

TAK DAPAT PERGI KE AMERIKA, TAK APALAH. …ASALKAN DAPAT PERGI MAKAN DI RESTORAN MAKANAN SEGERA AMERIKA JADILAH,

DAN JUGA BERDUYUN TONTON PERSEMBAHAN OLEH PENGHIBUR AMERIKA… RAMAI MELAYU PERASAAN BERADA DI AMERIKA DAN BERLAGAK SEPERTI ORANG AMERIKA DENGAN HANYA PERGI KE RESTORAN MAKANAN SEGERA AMERIKA – UNTUK MENYOKONG KUASA EKONOMI AMERIKA, SECARA TIDAK LANGSUNG.
Oleh Mansor Puteh

Orang Melayu dan juga bukan-Melayu sememangnya atau pada mulanya tidak kenal dengan makanan segera Amerika, minuman ringan Amerika, rokok Amerika dan penghibur Amerika.


Mereka tidak sedar lama-kelamaan mereka telah dipengaruhi oleh kempen iklan dan laporan yang mereka baca dalam akhbar tempatan khususnya akhbar Melayu yang berpilih untuk menjadi agen Amerika tak berbayar, sama juga akhbar bukan-Melayu lain khususnya akhbar bahasa Inggeris yang menyiar berita tentang Amerika lebih dari berita tempatan.

Jadi kesannya ialah kini ramai orang Melayu dan bukan-Melayu terikut-ikut dengan gaya Amerika dan mahu berlagak seperti orang Amerika walaupun mereka tidak pernah ke negara ini dan tidak mungkin akan dapat peluang untuk menjejakkan kaki mereka di Amerika.

Mereka hanya boleh pergi ke Amerika dalam fikiran mereka sahaja. Jadilah.  

Inilah kesan kempen iklan yang telah dijalankan oleh syarikat restoran makanan segera Amerika yang beria-ia mahukan orang ramai makan makanan mereka.

Mereka guna cara yang halus untuk memikat hati dan selera pelanggan.

Bagaimanapun, akhirnya yang menjadi sasaran ialah orang Melayu, berbanding dengan bukan-Melayu yang rasa berat untuk pergi ke restoran seperti itu untuk makan.

Tentu ada sebabnya kenapa ramai orang Melayu yang beria-ia mahu makan di restoran makanan segera Amerika.

Ia bukan oleh sebab mereka gemar dengan makanan yang dihidangkan tetapi lebih dari itu, ia beri sesuatu kepuasan lain dari segi psikologi.

Ada orang Melayu yang rasa berlagak bila mereka pergi ke restoran seperti itu; mereka rasa bangga sebab dapat sokong perniagaan syarikat gergasi Amerika tanpa sedari bahawa sokongan mereka itu mempunyai kesan sampingan yang tidak baik.

Tidak menghairankan kenapa terdapat begitu ramai orang Melayu yang suka pergi berduyun-duyun ke restoran makanan segera Amerika, berbanding dengan orang Cina dan India.

Dan kebanyakan mereka terdiri dari Melayu yang kurang faseh berbahasa Inggeris yang hidup terpengaruh dengan budaya Amerika yang kononnya lebih tinggi dan mulia dengan budaya sendiri.

Oleh itu mereka akan mencari sebarang alasan untuk makan makanan segera Amerika yang mahal, asalkan mereka dapat rasakannya.

Tetapi yang lebih penting sekali yang mereka sendiri tidak akan mengaku ialah apakah sebab yang mendorong mereka untuk pergi ke restoran seperti itu?

Ini masalah psikslogi.

Ia adalah oleh sebab ramai orang Melayu berangapan kalau mereka makan di restoran makanan segera seperti itu mereka rasa seperti berada di Amerika, dan boleh berlagak seperti orang Amerika.

Walaupun harga makannya begitu mahal dan rasa makanannya juga tidak seberapa namun mereka akan tetap pergi ke sana.

Dan di sini mereka tahu mereka tidak boleh berbuat sesuka hati dengan mengotorkan tempat makan dan perlu tertip, tidak seperti kalau mereka berada di restoran tempatan atau di warung dimana mereka tidak akan amalkan cara kebersihan yang tinggi.

Itulah sebabnya kenapa kempen iklan yang dijalankan oleh syarikat restoran makanan segera ini sering menampilkan orang Melayu  di dalamnya dan jarang orang bukan-Melayu, sebab mereka tahu bukan-Melayu khususnya orang India jarang makan di restoran seperti ini.

Takkanlah olehsebab iklan sahaja boleh galak ramai orang Melayu pergi berduyun-duyun ke restoran tersebut dan membelanjakan banyak wang untuk makan makanan segera Amerika yang tidak pula rasa sebegitu enak?

Mereka seperti tidak dapat fikir dengan mengguna otak sendiri apakah yang mahu dilakukan oleh kempen iklan itu, untuk mengalakkan mereka rasa malu menjadi orang Melayu yang tidak ada nilai Amerika dan cara untuk mendapatkannya ialah dengan pergi ke restoran makanan segera Amerika, walaupun tidak dapat peluang untuk pergi ke negara tersebut.

Dan kalau ada yang dapat peluang untuk ke Amerika, mereka hanya akan mahu melawat Disneyland dan tempat-tempat yang sering mereka dengar dari media tempatan, dan tidak bergaul mesra dengan orang tempatan dan lawat tempat-tempat yang lebih menarik.

Sedangkan ramai orang Melayu yang menetap di Amerika yang tidak pernah ke Disneyland; bukan sebab mereka tidak boleh ke sana, mereka enggan ke sana sebab mereka rasakan ia bukan tempat yang hebat atau menarik seperti yang diheboh-hebohkan oleh media.

Namun lebih ramai lagi orang Melayu yang sengaja tidak mahu pergi ke restoran seperti itu atau minum minuman ringan Amerika seperti Coca-Cola dan Pepsi-Cola sebab mereka rasakan ia seperti menyokong ekonomi Amerika.

Mereka lebih gemar pergi ke warung dan makan masakan tempatan dan minum teh dan kopi dan atau sirap dan air bandung dan tidak Coca-Cola atau Pepsi-Cola.

Yang anihnya ialah orang Melayu yang pernah tinggal di Amerika belajar atau bekerja pula tidak beria-ia mahu pergi ke restoran seperti itu atau berlagak seperti orang Amerika.

Mereka tidak perlu untuk berlagak seperti mahu ke negara itu sebab mereka sudahpun pergi ke sana dan menetap beberapa lama, berbanding dengan mereka yang tidak pernah ke sana yang mahu berlagak seperti mereka berada di Amerika, sebuah negara yang mereka selalu lihat dalam filem dan drama televisyen yang mana mereka tidak mungkin dapat peluang untuk menjajak kaki untuk tinggal walaupun satu hari.

Saya sudah lama tidak masuk ke dalam mana-mana restoran makanan segera Amerika walaupun ada sebuah yang terletak tidak jauh dari dimana saya tinggal.

Dan saya juga enggan minum Coca-Cola atau Pepsi-Cola. Saya lebih suka minum minuman tempatan.

Mungkin saya akan minum satu tin Coca-Cola dalam satu atau dua tahun sekali.

Namun demikian tidak ramai orang Melayu yang berminat untuk menghisap rokok buatan Amerika seperti Camel dan Marlboro sebab harganya begitu mahal.

Sebenarnya kita boleh lihat dari wajah mereka yang mereka itu orang yang tidak pernah ke Amerika.

Dan anak-anak Melayu dan bukan-Melayu yang terkinja-kinja menjerit bila menonton persembahan oleh penghibur dari Amerika yang saban hari datang ke Malaysia buat persembahan di dalam stadium, hampir semuanya terdiri dari orang yang juga tidak pernah ke Amerika.

Mereka tidak rasa malu yang mereka itu beri sokongan kepada penghibur di Amerika yang mereka sendiri tidak kenal dengan hanya mahu tahu yang mereka datang dari Amerika.

Memang tidak ramai penyanyi Amerika yang sekarang ini boleh jual CD mereka dengan banyak. Dan radio muzik tempatan yang gemar menyiar lagu-lagu mereka juga tidak tahu kenapa mereka perlu berbuat demikian.

Sambutan ke atas muzik Amerika kini sudah jatuh.


Tiada ulasan: