Jumaat, 1 Mei 2015

HAMPIR TUJUH-PULUH GELEN ATAU LEBIHKURANG 260 LITER DARAH AKU…DARI MENDERMA DARAH 432 KALI.

Oleh Mansor Puteh



Saya tidak sangka sejak saya mula derma darah semasa dalam Tingkatan Enam di sekolah swasta di Jalan Barat, Petaling Jaya dulu, saya sudah derma hampir tujuh-puluh gelen darah atau lebihkuran 260 liter, selama 432 kali menderma darah dan juga plasma dua minggu sekali.

Kiraan platelet saya pula meningkat ke 255 dari 244 sebelum itu.


Saya teringat rakan satu darjah dalam Tingkatan Enam dulu bernama Alex, keturunan Cina yang berasal dari Kelang. Dia adalah juga seorang ahli kumpulan muzik yang dikenali dengan nama Yellow Jackets.

Walaupun saya belajar dalam sekolah dan tingkatan yang sama namun saya masih tidak kenal nama penuhnya; saya tidak tanya. Saya kenal dia dengan nama Alex sahaja.

Dan dia menunggang motosikal dari rumah ke sekolah dan kadang-kadang dia beri saya tumpang sehingga ke Sungai Way dimana saya akan mengambil bas ke Kampung Tunku dimana saya tinggal ketika itu.

Pada satu hari selepas sekolah saya terserempak dengan dia di luar sekolah di Jalan Barat dan dia kata dia mahu ke Hospital Universiti di Petaling Jaya untuk derma darah dan dia tanya kalau saya berminat untuk derma darah.

Sayapun tidak fikir dua kali dan bersetuju.

Jadi itulah kali pertama kali saya menderma darah dan terus menderma beberapa kali dengan sendiri, di hospital dimana-mana saya berada termasuk di Hospital Asunta dan juga di Hospital Besar Melaka.

Saya tidak tahu siapa orang lain yang Alex telah galak untuk ikut menderma darah bersamanya dari kalangan pelajar di sekolah saya atau dikalangan rakan-rakannya yang lain.

Dia juga tidak beritahu kenapa dan bila dia mula menderma darah dan siapa yang mendorong dia untuk menderma. Saya juga tidak bertanya soalan-soalan ini dari dia.  

Tidak pula saya tahu siapa yang telah menerima darah saya selama ini sebab ia bukan sesuatu yang menjadi hal untuk semua mereka yang menderma darah.

Dan sepanjang menderma lebih empat-puluh tahun, saya dapat bertemu dengan bermacam jenis manusia, lelaki dan perempuan dari semua keturunan.

Yang jelasnya ialah tidak ramai diantara mereka itu adalah orang yang terkenal dalam bidang swasta atau kerajaan atau Pertubuhan Bukan-Kerajaan (PBK) atau ‘Non-Governmental Organization (NGO) yang berhati mulia yang menderma darah.

Namun ada beberapa orang pegawai NGO yang telah bersumpah untuk menderma organ mereka dan mereka mendapat publisiti meluas, walaupun mereka belum lagi mendermanya sebab ia hanya boleh berlaku setelah mereka sudah tiada.

Soalannya ialah: Apakah mereka bersetuju untuk menderma organ mereka hanya untuk mendapat publisiti itu dan untuk tunjuk kepada orang lain mereka berhati mulia, sedangkan mereka tidak tergerak untuk berbuat bakti dengan menderma darah sejak dalam bangku sekolah menengah lagi, iaitu sesuatu perbuatan yang mereka boleh melakukan tanpa mendapat kebenaran dari bapa dan sesiapa?

Mungkin mereka rasa perhatin terhadap manusia dan azab mereka setelah dewasa dan baharu mahu atau tergerak untuk terlibat dengan kegiatan kemanusiaan dan kumpulan NGO mereka.

Saya tidak lihat seorangpun mereka dalam bidang politik kiri dan kanan yang menderma termasuk orang yang kononnya alim yang sering mahu galak orang lain berbuat baik.

Saya teringat seorang ustaz bercakap tentang baiknya menderma darah dan beri hujah yang bagus tentangnya. Dia kelihat seperti orang yang agak dewasa. Tetapi malangnya, dia tidak pernah menderma darah walau sekalipun.

Ternyata dia hanya suka bercakap dan mengalak orang lain berbuat baik seperti menderma darah tetapi dia sendiri tidak melakukannya.

Akhirnya orang yang sering menderma terdiri dari pelbagai jenis manusia biasa yang datang ke Pusat Darah Negara (PDN) dengan tekun menghabiskan masa hampir setengah hari setiap kali mereka menderma dengan ramai yang datang dari luar Kuala Lumpur, dengan menaikki bas, teksi atau kenderaan sendiri.

Sekarang ini saya dapat lihat keadaan dimana ramai pelajar yang masih dalam bangku sekolah menengah datang untuk menderma dari PDN atau dimana-mana kempen menderma darah diadakan.

PDN sudah berpindah dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) ke tempat yang sama yang mempunyai kemudahan dan kelengkapan terkini dan tempat letak kereta yang cukup untuk penderma, berbanding dengan PDN yang terletak di HKL dulu yang mana merupakan sebuah ruang yang sempit dengan jumlah katil terhad.

Amat menyedihkan, kegiatan menderma darah tidak pernah menjadi satu plot atau sub-plot dalam mana-mana drama televisyen atau filem ataupun kisah yang dapat dijadikan sebuah dokumentari.

Malah tidak juga terdapat sebuah buku mengisikan pengelaman mereka yang telah dan sedang menderma darah diterbit.

Penderma darah kerap dianggar seramai 80,000 orang sahaja dan termasuk mereka yang baharu derma darah, boleh dianggarkan terdapat 2.5 juta pendermaan darah yang dibuat setiap tahun.

Darah merekalah yang memberi nyawa kepada mereka yang memerlukan.

Darah merekalah yang diberi dengan ikhlas tanpa sesiapa yang mahukan sebarang pengiktirafan.

Saya terkilan bila bertemu dengan penderma dari setiap kali saya pergi ke PDN atau terserempak dengan mereka yang juga menderma darah yang saya tidak bertemu di PDN; mereka terdiri dari pengawal keselamatan dan juga mantan anggota polis dan tentera.

Mereka tidak kelihatan seperti jaguh atau wira tetapi manusia biasa; namun mereka adalah penderma darah yang melakukan kegiatan ini dengan senyap-senyap.

Saya juga tidak pasti siapakah penderma darah terbanyak di Malaysia sekarang; sudah pasti dia sudah tidak lagi menderma darah sebab sudah melampaui usia enam-puluh tahun yang ditetapkan.

Dia sudah pasti telah menderma darah lebih lima-ratus kali. Siapa dia? Kenapa dia tidak ditonjolkan?

Saya hanya menderma darah 432 kali pada 20 April lalu. Sepatutnya saya sudah menderma lebih tujuh ratus kali.

Pada hari itu juga kempen menderma darah secara besar-besaran telah diadakan di Kem Pertahanan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) yang mana pihak PDN telah melihat lebih 1,000 anggota tentera menderma darah.

Acara ini diadakan sempena menyambut ulangtahun ke-82 Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Saya rasa acara ini amat unik dan harus menjadi contoh kepada kumpulan dan pertubuhan lain yang lebih gemar mengadakan acara hiburan dari membuat amal.

Dan saya telah ke sana untuk merakam vidio dan gambar yang saya harap akan dapat diguna dalam sebuah dokumentari tentang penderma darah di Malaysia.

Tetapi olehsebab saya telah terlupa untuk menderma darah sebab masuk belajar di Institut Teknologi Mara di Shahalam dulu dan juga semasa belajar di Amerika, saya telah tidak menderma lebih lima-belas tahun.

Saya masih menderma semasa menjadi wartawan Utusan Melayu dahulu.

Dalam tahun 1990 dulu saya mula menderma darah empat bulan setiap kali dan setelah beberapa lama mula menderma platelet atau plasma setiap dua minggu.

Biasanya saya akan menderma darah sebelum saya pergi ke luar negara untuk menyertai pesta filem antarabangsa atau melancong dan sebagainya dan menderma selepas pulang.

Februari lalu emak saya, Norpipah binti Mohammad Ali dimasukkan ke Unit Kawalan Rapi (ICU) di Hospital Tawakkal, tidak jauh dari PDN, dan pihak PDN beri sedikit potongan kepada bil rawatan untuk emak saya yang meninggal dunia pada 14 Mac dalam usia 89 tahun dengan dikebumikan pada hari itu juga di Tanah Perkuburan Islam Durian Daun di Melaka. Al-fatihah.






Tiada ulasan: