Selasa, 17 April 2012

SEKATAN KE ATAS IRAN, SATU USAHA YANG GAGAL DAN YANG BOLEH MEMALUKAN AMERIKA DAN SEKUTUNYA

– KUASA VETO DAN NUKLEAR MEREKA TIDAK BERKESAN BILA NEGARA ARAB DAN ISLAM LIHAT IRAN SEBAGAI BENTENG PENTING UNTUK MENAHAN KESEMARAKAN PENGARUH ZIONIS DAN ISRAEL DI DUNIA.
Oleh Mansor Puteh


Ancaman sekatan atau ‘sanction’ ke atas mana-mana negara oleh Amerika sebenarnya bukan sesuatu yang baru; ia adalah satu usaha terdesak, yang melampaui kuasa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan diplomasi antarabangsa.

Lebih dari itu, ia adalah satu perbuatan yang tidak masuk akal dan primitif.

Tujuannya ialah untuk Amerika memaksa sesebuah negara tunduk kepada kehendaknya.

Dalam usahanya yang telah lalu-lalu sekatan yang dianjurkan dan dikenakan oleh Amerika dan sekutu-sekutunya ternyata tidak berkesan.

Yang berkesan hanyalah sekatan yang telah dilakukan oleh negara-negara di dunia ke atas kerajaan apartheid Afrika Selatan yang akhirnya telah menyebabkan negara minority kulit putih itu tunduk kepada tindakan negara-negara majoriti sehinggakan Afrika Selatan bebas dan menjadi negara kulit hitam seperti sekarang.

Sekatan lain yang turut berkesan tetapi yang belum mendatangkan hasil sepenuhnya ialah sekatan terhadap negara Zionis Israel yang dikenakan oleh banyak negara-negara Islam.

Ia telah menyebabkan Israel hidup dalam dunia yang amat sempit tanpa mempunyai rakan-rakan yang mahu berhubung dengan mereka.

Ini juga menyebabkan ramai rakyat mereka tidak dapat bergerak dengan mudah dimana-mana termasuk di Amerika sendiri bila mereka tidak dapat mengaku mereka dari Israel.

Sebaliknya sekatan terhadap Iran yang dikenakan sekarang, tidak pula menyebabkan rakyat Iran dari bergerak dari satu negara ke negara lain; mereka boleh menjalankan kehidupan seharian seperti biasa dan ini yang mencemaskan apabila ramai diantara mereka kini berada di Amerika sendiri, dan ramai lagi pergi ke negara-negara Islam lain termasuk Malaysia yang mana akan menghasilkan satu pertembungan yang sihat.

Kemenangan filem Iran iaitu ‘A Seperation’ dalam Malam Anugerah Akademi Februari lalu juga menunjukkan sekatan ke atas Iran hanya berlaku di Washington DC dan tidak di Hollywood dimana mereka senang menerima filem-filem dan pengkarya filem dari Iran.

Dan banyak filem dan pengkarya filem Iran juga disenangi dan sering disanjung oleh pesta filem di Eropa dan Barat termasuk di Amerika.

Ini semuanya menunjukkan kesan terhadap sekatan terhadap Iran yang dikenakan oleh Amerika dan sekutunya ke atas Iran tidak berkesan.

Dan ini telah juga membuat Amerika dan sekutunya terdesak mahu ambil tindakan lebih drastik dari itu iaitu dengan mengenakan sekatan terhadap penjualan minyak ke negara-negara Barat dan sekutunya.

Ini adalah diatas dakwaan Amerika bahawa Iran kini giat berusaha membuat bom nuklear yang boleh mengancam Timur Tengah khususnya kewujudan Israel, dan juga negara-negara di Eropah kalau Iran mempunyai peluru berpandu jarak jauh yang boleh sampai ke sana.

Ini sebenarnya bukan soalannya. Soalannya ialah, apakah Iran juga tidak ada cita-cita murni untuk membangunkan negara mereka dengan mengguna cara dan tindakan yang sekutunya, Israel telah lama ada, yang mana mereka telah menggunanya untuk mengugat ketenteraman dan keselamatan negara-negara yang berjiran dengannya?

Malah tanpa memilikki kuasa nuklear, Israel sudah lama dapat dihapuskan. Dan mereka sendiri sedar tanpa kuasa nuklear yang mereka tidak berani mengaku memilikki, mereka juga tidak berani untuk menjadi angkuh.

Kuasa nuklear atau ‘nuclear option’ ini adalah satu-satunya sebab kenapa Israel berani bersikap angkuh dan terus merampas tanah Palestin dan membunuh pemimpin mereka dengan sewenang-wenangnya.

Ini ditambah pula dengan sokongan padu dari Amerika yang tidak akan ambil tindakan ke atas Israel selain dari beri nasihat sahaja.

Amerika ada kuasa veto yang telah mereka guna untuk mematikan sebarang ketetapan yang diluluskan oleh PBB ke atas Israel.

Oleh sebab veto dan kuasa nuklear inilah maka Israel dapat berkembang dan menjadi lebih angkuh.

Kalau tidak bagaimanakah sebuah negara yang dianggap sebagai pariah dapat bertahan seningga kini?

Israel telah ‘ditubuhkan’ dalam tahun 1948, bila Dunia Islam bergolak dengan pergerakan kemerdekaan masing-masing.

Negara-negara Islam tidak bersepakat dan keadaaan seperti ini telah membenarkan Israel wujud.

Dan negara-negara Arab dan Islam ketika itu pada dasarnya tidak pentingkan sangat untuk memilikki kuasa tentera, jauh sekali mahu fikirkan untuk memilikki kuasa nuklear, maka mereka tertindas dengan tindakan dari negara-negara kuasa besar lain yang pada awal lagi tahu bahawa kewujudan mereka di dunia ini hanyalah bergantung kepada kuasa nuklear.

Oleh sebab itu Israel juga beria-ia mahu memilikki kuasa nuklear sebaik sahaja mereka berjaya mengukir sebuah negara dari tanah Palestin dalam tahun 1948 supaya ia dapat menjamin keselamatan mereka.

Tetapi berapa lamakah Israel dan penyokong kuatnya, Amerika dan sekutu-sekutu pro-Zionis di Barat dapat mempertahankan kedudukan ini?

Sebab lambat-laun Iran atau negara-negara Arab dan Islam lain akan turut mahu dan sudahpun memilikki kuasa nuklear yang mereka guna untuk menjaminkan kemakmuran negara masing-masing, yang boleh menjana peningkatan ekonomi mereka.

Ia adalah bukan kuasa nuklear seperti yang diguna oleh Amerika dan Israel dan sekutu-sekutunya yang lebih cenderung mengguna kuasa ini sebagai senjata, sedangkan negara Arab dan Islam lain termasuk Iran hanya mahu menggunanya untuk menjaminkan bahawa mereka boleh membangunkan negara masing-masing bagi mengharungi masa depan yang penuh cabaran apabila kuasa fosil atau minyak petrol kering dari negara mereka.

Dan dengan mahu mengenakan sekatan terhadap Iran sekarang, Amerika dan sekutunya mahu memastikan Iran tidak menjadi sebuah negara maju di Timur Tengah dan Teluk; mereka mahu jaminkan Iran jadi seperti Afghanistan dan Iraq yang boleh diperkotak-katikkan.

Malah dengan kegagalan Amerika dan sekutunya yang berusaha untuk Israel, tindakan mereka terhadap Afghanistan dan Iraq ternyata gagal.

Kebangkitan rakyat di beberapa buah negara Arab mulai tahun 2011 membuktikan bahawa kuasa sorakan dan tempekan di jalan itu kadang-kala lebih berkesan dari kuasa veto di PBB sendiri.

Dan rakyat Amerika dan di negara-negara sekutunya juga sedar tentang perkara ini dan sudahpun bangkit dari lena, bila mereka menganjurkan protes yang dipanggil ‘Occupy Wall Street’ di Bandaraya New York yang merebak ke banyak bandaraya dan pekan seluruh Amerika.

Malah ia telah juga merebak ke hampir semua negara di Eropah dan Latin Amerika.

Kesannya sudahpun dirasaikan. Sebabnya juga sudah jelas sekarang, bahawa rakyat Amerika dan negara-negara sekutunya juga tidak senang dengan tindakan pihak pemimpin politik negara masing-masing khususnya di Washington DC yang ternyata dipengaruhi oleh pelobi Zionis.

Dan ini tidak menyenangkan mereka, lebih-lebih lagi apabila mereka sedar bahawa semua perusahaan penting di Amerika khususnya didominasi oleh mereka yang menyokong Zionis dan Israel sedangkan rakyat biasa Amerika melarat.

Amerika dan sekutunya mahu melumpuhkan Iran, tetapi apa yang berlaku sekarang ialah sebaliknya; Iran yang bakal melumpuhkan Amerika dan sekutunya, tanpa ia perlu mengguna sebarang kuasa ketentaraan, dengan hanya membenarkan Amerika dan sekutu-sekutunya guna kuasa veto dan sekatan mereka, selagai boleh.

Tiada ulasan: