Oleh
Mansor Puteh
Kebenaran
perkara ini ialah bahawa tidak akan ada apa-apa usaha untuk mendesak penubuhan
universiti atau kolej yang menawarkan kursus-kursus dalam bahasa Mandarin atau
Tamil sahaja.
Sebab-sebabnya
begitu yang jelas, graduan yang faseh berbahasa Mndarin atau Tamil tidak
mempunyai nilaipasaran yang tinggi kecuali kalau mereka mahu mendapat pekerjaan
di Negeri Cina atau India .
Bolehkah
kita melihat universiti dengan nama-nama ini dalam masa terdekat: Universiti
Mandarin Malaysia (UMM) atau Universiti Tamil Malaysia (UTM)? Tentu tidak.
Namun,
semua pelajar-pelajar bukan-Melayu yang dipaksaka untuk memasuki sistem
persekolahan kebangsaan di peringkat universiti dengan banyak mengadu tidak
dapat tempat belajar di universiti tersebut atau IPTA lain.
Jika
sistem persekolahan negara tidak baik, mengapa bersusah payah untuk belajar di
universiti-universiti kebangsaan dimana bahasa utama atau pengantarnya adalah
Bahasa Melayu dan bukan Mandarin atau Tamil seperti di sekolah vernakular?
Yang sebenar
adalah bahawa sekolah vernakular hanya baik sebagai sekolah awal diperingkat
sekolah rendah sahaja.
Inilah
yang menyebabkan ramai ibu-bapa Cina dan Tamil berfikir bahawa dengan mengantar
anak-anak mereka ke sekolah seperti itu, anak-anak mereka akan fasih dalam
bahasa Mandarin dan dapat menulis di dalamnya, di samping mengekalkan identiti
dan budaya mereka.
Tetapi
malangnya, ramai kanak-kanak Cina dan orang dewasa telahpun dan rela ‘menolak’
identiti Cina mereka dengan menganggap personaliti yang sama sekali berbeza
dengan banyak dengan ramai diantara mereka 'menolak' nama Cina mereka sendiri
ibu-bapa mereka telah diberikan mereka.
Mereka
gembira juga untuk menukar warna rambut mereka dan cuba untuk melihat barat.
Sebuah
stesen radio Mandarin mempunyai penyampai radio atau 'DJ' yang menggunakan
nama-nama bahasa Inggeris walaupun mereka mungkin bukan berugama Kristen.
Tetapi
apa sahaja kenyataan yang bukan Melayu mempunyai tentang sekolah-sekolah
kebangsaan dan sekolah-sekolah vernakular mereka sendiri akan hilang apabila orang
Melayu telah mencapai pegangan ekuiti 30% ekonomi negara dan apabila penduduk
Melayu telah mencapai 80% daripada jumlah penduduk di negara ini dimasa hadapan.
Namun
demikian sekarang inipun bahasa Mandarin atau Tamil tidak relevan untuk sektor
awam.
Jadi
tidak hairanlah kenapa tidak ramai bukan Melayu boleh memasukinya kerana mereka
tidak mahir dalam bahasa itu walaupun banyak dari mereka yang mempunyai
pendidikan universiti, namun pemahaman mereka terhadap Bahasa Melayu adalah ala
kadar dan sukar untuk mereka guna untuk berkomunikasi dengan masyarakat Melayu
dan bukan-Melayu lain secara sosial dan untuk berkomunikasi secara rasmi.
Malaysia
akhirnya boleh menjadi seperti negara Siam, Filipina, Amerika, dan United
Kingdom yang mempunyai jumlah penduduk kecil Cina atau India yang tidak dapat
mendesak untuk mereka diberi tempat belajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri
di negara-negara tersebut, dan mereka terpaksa biarkan diri mereka 'ditarik'
atau ‘diserap’ ke dalam arus perdana masyarakat, dengan mereka mereka juga menerima
dengan rela hati ugama kaum majority di sana seperti Thai Buddha atau ugama
Katolik dan Kristian.
Buat
masa ini, keperluan atau desakan oleh kaum Cina dan Tamil untuk meneruskan
perlaksanaan atau kewujudan sekolah-sekolah vernakular di Malaysia masih boleh
diterima. Tetapi pentingnya di masa hadapan mungkin boleh dipertikaikan pada
masa hadapan apabila suasana politik dan ekonomi Melayu khasnya berubah.
Saya
meramalkan sekolah tersebut akan terpaksa diserap ke dalam sistem persekolahan
kebangsaan sama seperti kebanyakan bekas Katolik dan Kristian sekolah mubaligh
yang tidak boleh terus wujud jika tidak kerana sokongan daripada
pelajar-pelajar Melayu yang kini menjadikan jumlah pelajar majoriti.
Pendek
kata, sekolah-sekolah ini tidak boleh wujud lagi jika pelajar Melayu tidak mahu
belajar dalam mereka lagi.
Orang
bukan-Melayu, khususnya orang Cina dan India di Malaysia mestilah bersyukur
kerana mereka tidak mengelami nasib seperti saudara-saudara sebangsa dengan mereka
di Thailand, Filipina yang telah membuat keputusan untuk menghapuskan sekolah
vernakular lama dahulu, sehingga hari ini, penduduk bukan asli mereka diserap
sepenuhnya dengan mereka, sehinggakan perdana menteri dan presiden mereka boleh
dipilih dari kaum sendiri.
Ramai bukan-Melayu
sekarang yang pernah belajar di sekolah vernakular sekarang berasa semakin
terpencil.
Mereka
boleh menyalahkan ibu-bapa mereka kerana kegagalan mereka untuk
mengintegrasikan sepenuhnya dengan masyarakat utama iaitu Melayu dan
bukan-Melayu lain, sehinggakan mereka akan selama-lamanya 'dihukum' oleh sarjana
atau tokoh kaum mereka sebab telah menyebabkan mereka seperti masih terperap di
Hong Kong dan Chennai, seperti yang dapat dilihat oleh kecenderungan mereka
untuk perkara-perkara berkaitan dengan apa yang berlaku di Hong Kong dan
Chennai.
Anda
boleh melihat bagaimana terdapat kumpulan-kumpulan kecil orang Cina dan India yang kebanyakannya bergaul sesama sendiri
seperti mereka hidup dalam dunia khayalan dengan pemikiran dan perasaan mereka
membuat mereka rasa seperti mereka berada di Hong Kong
dan Chennai. Mereka tidak mempunyai orang Melayu sebagai rakan-rakan karib.
Malah
anak-anak ahli-ahli politik bukan-Melayu juga tidak diketahui mempunyai
anak-anak dan cucu-cucu yang terlibat dalam kegiatan seni dengan rakan-rakan keturunan
Melayu.
Saya
boleh memberitahu samada mereka itu tidak mempunyai rakan-rakan dikalangan kaum
Melayu atau tidak, dengan mengkaji jenis rancangan Melayu di televisyen yang
mereka tonton dan pergi ke panggung wayang untuk melihat filem Melayu. Media Mandarin
dan Tamil tidak menggalakkan mereka daripada menghayati kebudayaan dan kesenian
Melayu atau kebangsaan.
Di
Malaysia, kaum-kaum orang yang berbeza boleh mendirikan sekolah mereka sendiri.
Sekolah vernakular Mandarin dan Tamil telah digambarkan sebagai 'sekolah bebas,
supaya mereka boleh menegaskan bahawa mereka mempunyai pendirian sebegitu yang
kononnya bebas dari sokongan kerajaan pusat atau negeri. Tetapi tidak lagi.
Masa
telah berubah; apa yang dikenali sebagai 'sekolah bebas’ tidak begitu bebas
lagi. Mereka mahu menjadi 'parasit'.
Mereka
telah sedar bahawa mereka tidak boleh berdikari lagi dan telah mula atau merayu
dan lebih teruk, mula mengancam kerajaan untuk menawarkan mereka 'geran' dan
'insentif' lain supaya sekolah mereka yang menghadapi jumlah pelajar yang kian
mengecil untuk tidak runtuh dengan sendiri akhirnya.
Pada
masa lalu masyarakat mereka dapat mengekalkan sekolah-sekolah ini, tetapi tidak
lagi dan mendapat bantuan daripada kerajaan sebab mereka rasa jijik mendapat
dana dari kerajaan selain dari kaum mereka sendiri.
Ini
sudah tentu member makna bahawa kedudukan ekonomi masyarakat Cina kini tidak
seperti dulu bila ia kuat dan kukuh, oleh sebab kedudukan orang Melayu telah
sejak kebelakangan ini menjadi lebih stabil dan kian meningkat dengan jumlah
penduduk Melayu juga turut berkembang.
Pelajar-pelajar
bukan-Melayu juga sedar tentang perkara atau masalah ini dan ini memberi kesan kepada
pemikiran atau ego mereka dan juga kepada guru-guru dan pentadbir
sekolah-sekolah tersebut.
Statistik
terkini mengenai bilangan murid dalam sekolah Mandarin dan sekolah kebangsaan
menunjukkan bahawa penduduk pelajar sekolah Mandarin meningkat sebanyak 80%
sejak Merdeka, manakala penduduk sekolah kebangsaan meningkat kepada lebih
daripada 400%.
Walau
bagaimanapun, sebuah akhbar bahasa Inggeris yang dikuasai oleh orang Cina
dengan cepat cuba untuk mengelirukan pembaca mereka dengan mengatakan tentang berapa
banyak kemasukan pelajar-pelajar di sekolah Mandarin yang mereka kata atau
berbohong, telah meningkat secara mendadak dengan mengabaikan untuk mendedahkan
tentang jumlah yang lebih tinggi untuk kemasukan pelajar-pelajar baru ke sekolah-sekolah
kebangsaan yang lebih menakjubkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan