Isnin, 13 Julai 2015

BAHASA INGGERIS PENTING;

TETAPI KENAPA TIDAK RAMAI ATAU ADA ORANG YANG KONONNYA FASEH BERBAHASA INI BOLEH PERGI KE AMERIKA DAN ENGLAND DAN BERLAGAK PANDAI DI SANA DAN TARIK SUARA?


…Lee Kuan Yew dan orang cina di Universiti Malaya di singapura juga tuntut pengunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.


Jimmy Choo yang menetap di England lama dan berjaya dalam bidang pembuatan kasut bercakap dalam bahasa Inggeris dengan agak teruk mungkin olehsebab latarbelakang sekolah Cinanya dan bidang yang diceburi yang tidak memerlukan dia bercakap banyak dalam bahasa Inggeris.

Pernah dengar Johan bercakap dalam bahasa Inggeris dalam loghat Melayu yang pekat? Dengar Rafidah bercakap dalam bahasa Inggeris dalam loghat Melayu yang pelik? Dan Idris, bercakap dalam loghat sendirinya?

Ramai orang yang berjaya di Malaysia tidak faseh berbahasa Inggeris seperti Lim Goh Tong sehinggakan untuk mesyuarat syarikat dia bercakap dalam Bahasa Melayu tetapi yang kurang baik.

Orang yang beria-ia kata bahasa Inggeris itu penting, dan sesiapa yang faseh berbahasa ini boleh berjaya, dia kena tengok semua orang Kulit Hitam di Amerika yang langsung tidak boleh bercakap dalam bahasa ibunda tetapi hanya bahasa Inggeris sahaja, dan kebanyakan mereka melarat.

Orang di negara-negara lain dulunya tanah jajahan Inggeris di Afrika dan Asia yang mengguna bahasa Inggeris sepenuhnya tetapi negara mereka mundur.

Ramai orang Filipina boleh bercakap dalam bahasa Inggeris tetapi dalam loghat tempatan juga tidak berjaya.

Dan kenapa bukan-Melayu di Malaysia khususnya beria-ia mahukan pengajaran dan pengunaan bahasa Inggris dipentingkan? Sebabnya mereka mahu tolak Bahasa Melayu yang mereka tidak akan faseh dan mengatasi Orang Melayu sendiri.

Dan mereka juga tidak sedar bahawa Orang Melayu lebih faseh berbahasa Inggeris kalau mereka mahu.

Ramai Orang Melayu berpeluang belajar di universiti di luar negara berbanding dengan bukan-Melayu tetapi mereka enggan mengguna bahasa Inggeris untuk perhubungan harian; mereka guna untuk timba ilmu sahaja.

Berbanding dengan bukan-Melayu yang guna bahasa Inggeris untuk perhubungan harian.

Mereka juga mahukan orang di Sabah dan Sarawak tolak Bahasa Melayu yang menyatukan mereka semua, untuk mereka dipecah-belahkan dengan mereka dari golongan baru dan yang lama.

Akhirnya kalau bukan-Melayu dari Malaysia pergi ke Amerika dan England, mereka sukar bergaul dengan orang Inggeris tempatan; malah mereka yang sudah lama menetap dengan ada yang dilahirkan di sana juga tidak boleh bergaul mesra dengan mereka.

Malah mereka juga sukar untuk mendampingi orang Cina dan India lain di luar dari Malaysia yang tidak pandang mereka, kalau mereka ke Negeri Cina dan India.

Dan mereka akan terus dan lebih suka bergaul dengan orang dari Malaysia khususnya Orang Melayu sendiri.

Olehsebab itu bukan-Melayu yang pernah belajar dan menetap di luarnegara tidak ada perbalahan atau isiu tentang pengunaan dan penerimaan Bahasa Melayu, tetapi mereka yang tidak pernah ke luarnegara sahaja yang suka timbulkan perbalahan remeh-temeh seperti ini.

Malah semasa Singapura mahu bergabung dalam Persekutuan Malaysia, Lee Kuan Yew dan ramai pelajar Cina di Universiti Malaya tuntut pengunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Olehsebab itu anak sulung Kuan Yew, Hsien Loong diajar bahasa ini sehingga dia masih boleh menggunanya, dan sekali-sekala dia bercakap dalam bahasa ini khususnya semasa beri ucapan semasa Singapura menyambut Hari Kebangsaan mereka dan juga semasa memberi penghormatan terakhir kepada mendiang bapanya baru-baru ini.

Orang Cina dan India yang di Indonesia, Thailand, Myanmar, Kembodia, Vietnam dan juga di Amerika dan negara-negara lain tidak ada perbalahan tentang bahasa tempatan iaitu Melayu, Siam atau yang lain-lain sebab mereka sedar mereka itu orang yang kerdil di negara tersebut dan terpaksa terima tuntutan tempatan.

Tidak ada sesiapa orang Cina dan India yang berani berkata mereka mesti belajar dan bercakap dalam bahasa sendiri dan bahasa penjajah iaitu Inggeris atau Belanda seperti di Indonesia dan Sepanyol di Filipina.

Hanya di Malaysia sahaja ada beberapa orang Cina dan India yang masih boleh buat desakan seperti ini.

Mereka harus pergi ke Indonesia dan bercakap dengan orang Cina dan India di sana tentang perkara ini dan mereka akan digelakkan oleh orang Cina dan India di sana.

Mungkin ada yang berkata jumlah orang Cina dan India di Indonesia, Thailand dan negara lain begitu kecil sehinggakan mereka tidak boleh bersuara jauh sekali boleh menempek seperti orang Cina dan India di Malaysia.

Tetapi keadaaan ini akan berlaku dimana orang Cina dan India juga akan rasa tersepit, dan kelompok mereka akan rasa terhimpit sebab dikelillingi oleh Melayu.

Seperti orang India sekarang yang tidak boleh hidup berkelompok dan mereka lebih bergaul dengan Melayu berbanding dengan orang Cina yang masih boleh hidup berkumpulan di kawasan perumahan, bangunan flet dan perniagaan.

Tetapi keadaan ini juga akan berubah dan tidak lama lagi tidak terdapat begitu banyak kawasan parlimen yang dikuasai oleh Cina.

Kawasan parlimen dan dewan undangan negeri yang dulunya dikuasai oleh India juga sudah berkurangan sekarang; dan kawasan untuk Cina juga akan menjadi kurang di masa-masa hadapan dengan berkurangnya jumlah penduduk Cina.

Menjelang tahun 2050, peratusan Cina di Malaysia dianggar 15% sahaja dan India, tiga peratus. Dan peratusan Melayu ke tahab 80%.

Dalam keadaan seperti ini bila struktur demografik penduduk di Malaysia berubah dengan begitu ketara, dengan tahab pencapaian ekonomi mereka turut merundum, bolehkah orang Cina dan juga India bercakap ikut suka hati tentang bahasa, ugama dan budaya?

Malah tahab pencapaian ekonomi Cina sekarangpun boleh digugatkan kalau pembeli Melayu tidak sokong perusahaan dan perniagaan mereka seperti yang sudah mula berlaku sekarang.

Tanya peniaga kecil Cina apa biasanya berlaku semasa Hari Raya Puasa dan Haji dan mereka akan beritau bahawa perniagaan mereka tergugat teruk.

Tanya peniaga di Plaza Low Yat apa akan berlaku kepada peniagaan mereka kalau Melayu tidak ke sana?

Dan berapa ramai orang Cina dan juga India yang belajar di sekolah vernakular Mandarin dan Tamil yang gagal sambungkan pelajaran ke peringkat sekolah menengah yang terpaksa terlibat dengan jenayah atau pekerjaan salah seperti menampal pelekat pada harta awam dan  mencuri besi untuk dijual ke kedai besi buruk, sebab mereka tidak boleh dapat pekerjaan yang baik.

Malapetaka akan menimpa mereka kalau pihak berkuasa ambil tindakan tegas membenteras kegiatan jenayah seperti ini yang boleh menyebabkan mereka langsung tidak boleh mendapat pekerjaan dalam sektor jenayah seperti sekarang lagi.

Itulah sebabnya pembangkan tidak pernah timbulkan isiu kenapa terdapat ramai orang terlibat dengan kerja melekat pelekat pada harta awam dan pencurian kabel talipon dan besi penutup lubang jalan, sebab mereka tahu yang terlibat dengan jenayah ini adalah orang Cina dan India hampir semuanya.


Jarang terdapat budak Melayu menampal pelekat pada harta awam dan mencuri besi…

Tiada ulasan: