Rabu, 15 Julai 2015

RAKYAT MALAYSIA KALAU TERLIBAT DENGAN JENAYAH DI LUAR NEGERA AKAN DIBELA OLEH KERAJAAN, TETAPI KALAU MEREKA TERLIBAT DENGAN JENAYAH DALAM NEGARA, MEREKA AKAN DIKECAM.

…DI ENGLAND BAYI YANG DILAHIRKAN CACAT AKAN DIMASUKKAN KE RUMAH KEBAJIKAN DAN EMAK DAN BAPANYA DILARANG UNTUK MEMBAWANYA BALIK.
Oleh Mansor Puteh


Sepatutnya mana-mana negara akan rasa malu kalau ada rakyat mereka yang terlibat dengan jenayah di luar negara, lehih-lebih lagi kalau ia jenayah besar seperti pengedaran dadah dan juga pembunuhan.

Tetapi ini tidak berlaku.


Boleh dikatakan semua negara akan beria-ia mahu jaga kepentingan rakyat mereka yang dituduh itu dengan memberi mereka segala bantuan dan sokongan.

Dan media di negara berkenaan akan cuba untuk menyokong rakyat mereka yang dituduh itu.

Baru-baru ini Australia beria-ia mahu membuat Indonesia bebaskan dua rakyatnya yang telah dihukum gantung sampai mati olehsebab pengedaran dadah dimana mereka telah merangkuk dalam penjara di Bali beberapa tahun.

Namun mereka gagal; presiden Indonesia yang baru Joko Widodo enggan beri pembebeasan atau pengampuan walaupun digesa atau ‘diugut’ oleh perdana menteri Australia Tony Abbott.

Sebaliknya Indonesia juga sering mahu paksa negara lain bebaskan rakyat mereka yang terlibat dengan jenayah.

Ini termasuk wanita Indonesia yang didapati bersalah kerana membunuh majikan mereka di Arab Saudi yang akhirnya mengakibatkan wanita itu dipancung dikhalayak ramai selepas sembahyan Jumaat.

Di Malaysia, negara Indonesia juga salahkan Malaysia kalau ada diantara jutaan pekerja mereka yang terlibat dengan jenayah dan diheret ke mahkamah.

Tetapi Indonesia sehingga hari ini tidak berkata apa-apa tentang lapan lelaki Indonesia yang telah diberkas setelah mereka gagal cuba melarikan diri dari kapal pembawa minyak RON95 sebanyak enam ribu tan yang berharga dua-puluh-satu juta ringgit.

Ia berlaku hampir dengan ketibaan bulan Ramadan dan berakhir beberapa sembilan hari selepas itu, dengan perampas atau lanun-lanun diberkas oleh pihak Vietnam.

Bodohnya mereka yang menyangkakan ia satu kerja mudah mahu merampas sebuah kapal sebesar itu.

Seorang rakyat Indonesia yang berkerja sebagai tukang masak ditembak pada paha kiri bila dia cuba membuka pintu dapur.

Malaysia kini mahu mendapatkan kelapan-lapan mereka dibawa ke Malaysia untuk dihadapkan ke mahkamah dan tidak di Vietnam dimana mereka masih disoal-selidik oleh pihak di sana.

Indonesia senyap membisu dalam hal ini.

Mungkin ini bukan kali pertama sebuah kapal dagang Malaysia dirampas; mungkin perbuatan yang sama akan berlaku iaitu kalau orang di Indonesia masih tidak tahu risiko yang mereka hadapi kalau mereka mahu terus buat kerja bodoh seperti itu.

Sudah pasti Indonesia akan beri kelapan-lapan rakyat mereka segala sokongan dan bantuan kalaulah mereka dihadapkan di mahkamah di Malaysia atau dimana-mana tanpa meragui tentang kesalahan mereka yang jelas dan ketara.

Dan mungkin ini bukan maksudnya; tetapi apa yang biasanya berlaku ialah rakyat Malaysia yang terlibat dan dituduh terlibat dengan jenayah dan ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah di luar negara diberi keutamaan dan sokongan oleh kerajaan termasuk dengan mereka yang telah ditangkap kerana mengedar dadah atau menjadi keldai dadah..

Seorang wanita Melayu yang ikut suaminya bekerja di pejabat Tourism Malaysia di Stockholm, Sweden, bersama anak-anak mereka telah didapati melakukan kekejaman kepada anak mereka.

Dan pasangan laki-isteri ini telah dihadapkan ke mahkamah dan dihukum.

Kerajaan Malaysia segera ambil tindakan untuk beri mereka segala sokongan dan banguan guaman dengan seorang timbalan menteri luar bergegas ke Stockholm untuk beri sokongan moral.

Dan media di Malaysia juga hantar wakil mereka untuk buat liputan.

Pasangan itu diberi layanan yang luarbiasa seperti dia orang yang begitu penting; walhal mereka telah dituduh dan didapati bersalah dan dihukum.

Anak-anak mereka juga ditahan dan diperintah untuk dijaga oleh pihak di sana.

Akhirnya anak-anak mereka dibebaskan dan dibenar pulang ke Malaysia diikuti dengan bapa mereka dan kemudian itu emak mereka setelah mereka menjalani masa penjara.

Dan bayangkan kalau perempuan Melayu di Malaysia yang telah melakukan kekejaman yang hampir sama kepada anak mereka dia pasti tidak akan dapat sebarang belas kasihan.

Seorang wanita telah dihukum olehsebab dia telah biarkan anak lelaki belasan tahunnya yang kurang upaya atau cacat, sendirian sementara dia pergi bekerja.

Lelaki itu daif dan dibiarkan dalam keadaan yang begitu menjijikkan.

Kenapa wanita emak kepada lelaki cacat ini dipandang hina? Sedangkan anaknya dilahirkan seperti itu dan dia sendiri tidak mungkin ada kemampuan untuk menjaganya?

Sepatutnya lelaki itu tidak dibenar oleh pihak hospital dan berkuasa untuk membawa baliknya ke rumah dan diletakkan di rumah kebajikan untuk dijaga dan dirawat oleh pakar seumur hidup.

Ini sebenarnya apa yang dilakukan di England apabila seorang bayi dilahirkan cacat, dia dimasukkan di rumah kebajikan dan tidak dibenar diambil balik pulang oleh emak dan bapanya.

Dan ini pula yang seharusnya dilakukan oleh pihak berkuasa di Malaysia secara sistematik supaya tidak ada bayi yang cacat teruk dibiarkan berada dalam jagaan emak dan bapa mereka sebab ia bukan suatu pekerjaan yang mudah.

Dan lebih teruk lagi ialah bayi itu akan terus menderita sedangkan dia masih boleh diberi asuhan dengan baik untuk dia membesar dengan mempunyai kehidupan yang sempurna.

Tetapi menteri di kementerian berkenaan dan ahli parlimen dari kedua pihak serta ahli Dewan Negara yang mempunyai seorang anggota mewakilli masyarakat OKU tidak pernah membincangkan tentang perkara ini.

Tidak ada guna mempunyai seorang wanita India yang cacat dan seorang professor yang buta sebelum ini untuk mewakilli masyarakat OKU sebab mereka tidak berbuat apa-apa, selain dari menjadi bahan tontonan sahaja.

Dan tidak ada gunanya untuk mempunyai ahli parlimen di Dewan Rakyat yang membahaskan perkara-perkara yang sama dan tidak penting yang akhirnya melihatkan beberapa ahli memekik dan bertengkar sesama sendiri.

Sebenarnya ahli parlimen dan Dewan Negara pembangkang sehingga kini tidak memberi sebarang saranan dan tekanan kepada kerajaan untuk mengawasi tentang tindakan mereka supaya mereka dapat mengguna segala peruntukan kewangan dan kuasa untuk kebaikan masyarakat seluruhnya.

Sebabnya ialah pembangkang dari ketiga-tiga parti, DAP, PAS dan PKR dalam kumpulan longgar yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat tidak mempunyai pakar dalam semua bidang untuk mereka dapat mengetengahkan tokoh mereka dalam semua bidang yang boleh buat wakil dari kerajaan berpeluh.

Olehsebab itu perbahasan di kedua buah Dewan hambar dan tidak mengkagumkan. Dan banyak menteri dan pegawai kanan agensi kerajaan tidak dapat diserkup dan dituduh lalai buat kerja.

Dan itulah sebabnya juga kenapa Selangor boleh dianggap sebagai negeri yang paling kotor diseluruh negara sekarang.

Kekotoran kini boleh dianggap sebagai amalan banyak rakat negeri Selangor dan Malaysia.



Tiada ulasan: