Khamis, 9 Julai 2015

KAYUH BECA DI JAKARTA LANGGAR HAK ASASI MANUSIA, TETAPI KENAPA KAYUH BECA DI LONDON DAN NEW YORK KINI DIBENARKAN?

…TETAPI AMERIKA DAN BARAT TIDAK KECAM SOKAN JENIS GUSTI YANG LEBIH MEMPERSENDAKAN KEHIDUPAN MANUSIA.
Oleh Mansor Puteh



Dulu Jakarta mempunyai banyak pengayuh beca roda-tiga, tetapi entah kenapa tidak lama kemudian ianya telah dilarang digunakan oleh pengayuh yang telah lama mengayuh beca mereka dan terpaksa pula mengguna bentor atau beca bermotor yang kononnya lebih mesra penunggang.


Tetapi ia kenderaan bermotor yang mengeluarkan asap yang banyak dan membuat bunyi yang agak bising.

Sekarang terdapat hanya bajaj yang dibawa masuk dari India dan mereka masih guna nama bajaj sempena nama jenama kenderaan tersebut.

Tetapi di Medan masih terdapat beca lama, tetapi di Banda Aceh kini ia sudah diganti dengan bentor yang membolehkan penunggangnya bawa penumpang ke tempat yang lebih jauh berbanding dengan pengayuh beca yang tercunggap-cunggap mengayuh beberapa kilometer.

Saya terpaksa meminta seorang pengayuh beca yang agak tua dari meneruskan perjalanan ke stesen bas untuk saya balik ke Dumai, sebab rasa kasihan melihatnya berpeluh kuyup dan tercunggap-cunggap.

Saya bayarnya 20,000 rupiah yang merupakan satu jumlah yang agak besar lebih dari apa yang dia telah minta sebelum saya setuju menaikki becanya sebab dia kata jaraknya tidak jauh.

Ia agak jauh.

Saya akhirnya menyambungkan perjalanan dengan menaikki bas ke stesen sebab saya rasa tidak sedap untuk membiarkan dia terus mengayuh melihatnya dalam keadaan tercunggap-cunggap dan berpenuh kuyup.

Kalau dia kata perjalannya jauh, saya sudah pasti tidak akan mahu menaikki becanya dan pilih untuk naik bas atau teksi.

Niat saya untuk naik becanya ialah untuk beri dia sedikit pendapatan.

Tetapi segala-galanya adalah gara-gara orang di barat yang tuntut agar beca ditarik dari jalan di Jakarta sebab ia adalah sesuatu perbuatan yang melanggar hak asasi manusia; sebab kononnya ia membuat orang kelihatan seperti hamba-abdi, menarik penumpang dari satu tempat ke satu tempat lain.

Yang anihnya, tidak lama kemudian, beca yang mengguna tenaga manusia diperkenalkan dibeberapa bandaraya di Amerika dan juga di London.

Orang di sana tidak kira lelaki atau perempuan rasa bangga menjadi pengayuh beca.

Dan mereka rasa bangga mempunyai perkhidmatan pengangkutan mudah dan menarik di situ dengan mereka yang mengayuhnya rasa bangga dapat sediakan kemudahan seperti itu khusus untuk pelancong dan juga orang yang mahu ke mana-mana.

Tetapi beca yang digunakan di New York atau London bukan seperti yang terdapat di Indonesia atau Malaysia; ia mempunyai reka bentuk yang lebih canggih.

Sehingga kini beca seperti ini belum lagi dibawa masuk ke Malaysia atau Indonesia sebab ia mungkin begitu mahal.

Lagipun ia tidak mempunyai reka bentuk tradisional seperti beca yang terdapat di Malaysia dan Indonesia.

Di Melaka khususnya dimana pengayuh beca di sana telah menghias beca-beca mereka untuk dijadikan bahan tarikan pelancong yang berminat untuk menaikkinya untuk bersiar-siar sambil melawat tempat-tempat bersejarah di sekelilling kota lama.

Mereka enggan guna motor untuk menggerakkan beca mereka dan masih kayuh dengan kaki.

Ada beberapa orang yang pernah cuba tukar kepada mengguna motor untuk beca mereka tetapi mereka akhirnya buat keputusan untuk buangkan motor mereka dan terus berkayuh.

Mungkin perjalanan yang dilalui oleh penagayuh atau penarik beca di Melaka tidak jauh sekitar kawasan pelancongan dan bersejarah, yang tidak memenatkan.

Dan mereka mendapat pembayaran yang agak lumayan dari pekerjaan ini yang juga memberi tarikan kepada pelancong-pelancong dari luar negeri maupun dalam negeri.

Ini menyebabkan mereka yang sudah lama mengayuh beca di Melaka enggan tukar pekerjaan dan ada yang mengantinya dari bapa mereka yang telah meninggal dunia.

Ada juga seorang wanita yang mengayuh beca di Melaka.

Dan di New York atau London ada juga wanita yang mengayuh beca di sini. Tetapi di sana beca mereka tidak mendapat tarikan seperti ini dari kalangan pelancong; ia hanya dianggap sebagai satu lagi jenis pengangkutan awam yang mudah diguna untuk orang.

Tetapi soalannya di sini ialah: Dimana perginya tokoh hak asasi manusia antarabangsa yang dulunya mengecam pihak berkuasa di Indonesia dengan mendesak mereka untuk mengharamkan beca di Jakarta?

Mereka yang berkata pengayuhan beca oleh manusia adalah satu penghinaan kepada kehidupan dan nyawa manusia.

Tetapi kini di barat, beca pula sudah diperkenalkan sedangkan mereka tidak mempunyai beca sejak dulu.

Dan kalau kini mereka sudah mempunyainya, ia adalah tiruan dari beca yang mereka telah lihat di Malaysia dan Indonesia.

Mahukah tokoh hak asasi manusia di Amerika dan Britain kecam mereka yang mengayuh beca di New York dan London?

Kenapa apabila orang Melayu yang mengayuh beca dituduh mereka merendahkan diri mereka sebagai manusia yang tidak sepatutnya menjadi seperti hamba-abdi kepada manusia yang lain.

Tetapi apabila orang di Amerika dan Britain atau barat yang melakukannya, mereka tidak dilempar tuduhan yang sama.

Orang di barat mengayuh beca dengan tujuan hamper sama dengan mereka di Malaysia atau Indonesia dan olehsebab ia pekerjaan yang memberi pendapatan lumayan dengan mereka juga rata-rata tidak mempunyai pendidikan.

Dan kenapa Amerika dan barat tidak pula mahu haramkan sokan gusti dan pelbagai jenis tinju/gusti seperti tomoi yang dikenali di barat sebagai ‘kickboxing’?

Ia adalah jenis sokan yang mempersendakan manusia sebab ia menggalakkan orang bertarung sama seperti pertarungan binatang dan juga burung dan ayam, yang sudah lama diharamkan di barat.

Pertarungan diantara manusia dan manusia atas nama sokan juga harus diharamkan tetapi mana perginya tokoh dan jaguh hak asasi manusia di Amerika dan barat?

Tentu sekali ada beberapa ahli gusti dan tinju telah meninggal dunia semasa bertarung dalam gelangang, tetapi ia tidak membuat orang di sana rasa cemas, sebab ada juga orang yang meninggal semasa bermain bola sepak dan acara sokan lain termasuk berlari marathon dan sebagainya.




Tiada ulasan: