Selasa, 30 Jun 2015

JOHOR DAN MELAKA BEBAS DARI PENAMPALAN HARAM DENGAN SELANGOR YANG PALING TERUK DENGAN PENAMPALAN KERTAS IKLAN DIMANA-MANA.

…JADI DIMANA PERGINYA PIHAK BERKUASA DAN PEMIMPIN PARTI PEMBANGKANG?
Oleh Mansor Puteh


Saya sudah lama tidak memandu dari Kuala Lumpur kearah selatan ke Johor Baru.

Ada orang bangga berkata dia boleh pandu keretanya dari Kuala Lumpur ke Johor Baru dalam masa satu-setengah jam sehinggakan bila dia buat selekoh, dua tayar kanan keretanya terangkat.

Tetapi bila saya kata saya ambil enam jam memandu dari Melaka ke Johor Baru, mereka terkejut.

Kenapa mesti orang mahu ambil begitu lama untuk tiba di sana?

Saya lebih suka ambil jalan lama dan berhenti di Muar, Yong Peng, Batu Pahat dan ke Johor Baru dengan berhenti disetiap tempat sambil mengambil gambar dan vidio serta bercakap dengan orang tempatan di warung dan restoran atau stesen bus. Ini cara saya.

Apa perlu untuk orang berkejaran untuk sampai di tempat yang ditujui sedangkan perjalanan yang dilalui itu sebenarnya memberi pengelaman yang baru.

Dan baru-baru ini saya melakukannya dengan memandu dengan pelahan-pelahan dari Kuala Lumpur ke Melaka dan kemudian ke Johor Baru dan seberang ke Singapura untuk kembali ke Johor Baru dan pandu kereta ke Kuala Lumpur dengan melalui Pontian, Batu Pahat dan Muar di Johor dan ke Melaka sebelum balik ke Kuala Lumpur.

Lebih bagus untuk saya memandu dengan pelahan-lahan dan mengguna jalan baharu untuk ke Johor sebab kesuntukan masa dan ikut jualan lama balik ke Kuala Lumpur untuk membenarkan saya berhenti di bandar atau pekan kecil di Johor hingga ke Muar, dan dapat melihat pemandangan di sekitar dan berhenti untuk makan dan minum.

Johor tidak sama dengan negeri-negeri lain tidak termasuk Kelantan dan Terengganu dan juga Pahang sebab ia mempunyai ramai penduduk Melayu.

Olehsebab itu pemandangan di sini lebih tenteram dan kekotoran juga terkawal.

Dan dalam perjalanan saya dapati bahawa Johor merupakan sebuah negeri yang begitu bersih walaupun tidak ada pengawasan ketat oleh pihak yang berkuasa.

Melaka juga tidak kurangnya. Dan Negeri Sembilan juga bersih.

Tetapi yang kotor ialah Selangor Darul Ihsan. Malah Selangor boleh dianggap negeri yang paling kotor seluruh negara.

Ia adalah negeri yang paling maju tetapi dari segi kebendaan; dari segi kerohanian dan moral serta ugama, ia terletak jauh di bawah.

Ini disebabkan negeri ini mempunyai ramai orang bukan-Melayu yang mempunyai kawasan yang mereka ‘kuasai’ dan di sinilah dimana terdapat tempat-tempat yang kotor dengan kecurian remeh berlaku setiap hari dan jalan berlubang-lubang..

Berbanding dengan kawasan Melayu lain diseluruh Selangor yang lebih bersih.

Dan orang Cina dan India yang kotor itu kebanyakan mereka mempunyai latarbelakang sekolah vernakular Mandarin atau Tamil.

Ini yang jelas sekali walaupun tidak sesiapa yang berani membuat tuduhan seperti ini.

Ia lebih terserlah kalau satu kajian dapat dilakukan dan ia akhirnya boleh menjadi fakta.

Suratkhabar dan pemimpin bangsa dan politik Cina dan India tidak berani buat kajian seperti itu; mereka mahu perkara ini disorokkan dan tidak dibincangkan samasekali.

Dan kerajaan Selangor juga tidak tergerak untuk buat laporan tentang tahab kebersihan di negeri ini untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor; mereka lebih gah bercakap tentang perkara lain yang umum dan sudah jadi nyata.

Tentu ada sebab kenapa ramai orang di Selangor khususnya orang bukan-Melayu gemar kotorkan tempat sekelilling mereka.

Sebenarnya ada perkara mengenai pemikiran dan psikologi serta latarbelakang pendidikan yang menyebabkan kenapa ada ramai orang yang gemar terlibat dengan kerja menampak kertas dan sepanduk iklan di tempat awam.

Dan juga kenapa orang lain yang gemar mencuri barang-barang besi dari kemudahan awam yang menyebabkan kerugian berjumlah puluhan juta ringgit setahun.

Dengan itupun pihak berkenaan tidak dapat mencari jalan mengatasi masalah ini sebab mereka yang akhirnya rugi.

Dan pihak berkuasa juga seperti hilang akal tidak tahu mengatasi masalah ini.

Yang lebih sedap sekali ialah pemimpin pembangkan langsung tidak endahkan masalah ini dan anggapnya sesuatu yang biasa.

Masalah mereka ialah mereka tidak mahu ambil tindakan terhadap penjenayah seperti itu sebab mereka perlu sokongan dari mereka.

Olehsebab itu banyak tempat diseluruh Selangor kotor dengan kertas dan sepanduk iklan yang ditampal dimana-mana dengan barang-barang besi dicuri.

Di Selangor sahaja nampaknya perbuatan seperti ini berleluasa.

Dan mereka yang terlibat dengan perbuatan ini amat jelas latarbelakang pendidikan mereka; iaitu mereka tidak pergi ke sekolah kebangsaan tetapi sekolah Cina dan Tamil.

Ini amat jelas sekali kalau profil mereka dikaji.

Dan kenapa pula Johor dan Melaka boleh mengawas penampalan kertas iklan dengan menyebabkan kedua buah negeri ini bebas darinya?

Di sini juga ada ramai orang Cina dan India yang belajar di sekolah mereka; dan ia bukan amalan di Melaka dan Johor untuk rakyat dan penduduk di sana gemar buat kotor di merata tempat.

Sementara itu, Selangor merupakan negeri yang paling teruk dengan terdapatnya penampalan kertas iklan dan sepanduk syarikat mengiklankan barangan dan perkhidmaan mereka terdapat dimana-mana.

Ini membuat Selangor sebuah negeri yang paling kotor diseluruh negara.

Singapura mempunyai pelbagai cara untuk menghalang orang awam dari menampal kertas dimana-mana.

Olehsebab itu negara kecil ini kelihatan kemas dan bersih.

Dan keadaan yang sama dapat dilihat di Johor yang berhampiran dengan Singapura dan juga Melaka.

Malah, Negeri Sembilan juga boleh dianggap sebagai sebuah negeri yang agak bersih dari gejala ini.

Tetapi masalahnya ialah kenapa Selangor yang dikatakan sebuah negeri di Persekutuan Malaysia yang termaju, tetapi tidak dapat menyelesaikan masalah ini dan orang awam dengan terang-terang berani tampal kertas iklan dan sepanduk syarikat sesuka hati mereka.

Banyak dari kertas dan sepanduk ini diturunkan tetapi ia dipasang semula.

Dan kebanyakan mereka yang terlihat dengan kerja ini adalah pemuda Cina, sementara pemuda India pula lebih gemar mencuri barang-barang besi untuk dijual di kedai besi buruk yang kebanyakannya dijalankan oleh orang India.

Jadi sampai bila mesti Selangor jadi negeri paling kotor seluruh negara?

Ia sudah mendapat gelaran ini sejak lama dulu semasa Umno dan Barisan menguasai negeri ini dan apabila Pakatan Rakyat ambilalih menteri besar dan ahli exconya juga tidak endahkan tentang tahab kekotoran yang begitu tinggi, sebab mereka begitu asyik berpolitik kepartian sahaja sehinggakan mereka gagal untuk melawati kawasan yang mereka menang dan negeri yang mereka telah tawan.

Kenapa agaknya ini boleh berlaku? Jawabnya ialah mereka tidak tahu mentadbir sebuah negeri; mereka hanya tahu berpolitik dan mendapat sokongan dari pengundi yang tidak peka dan tahu siapa mereka sebenarnya.

Dan banyak rakyat Selangor juga tidak mahu negeri ini bersih. Mereka adalah juga pengotor. Mereka hanya mahu beri undi kepada calon dan parti yang sokong untuk Selangor kekal jadi negeri paling kotor seluruh negara.

Pemimpin politik mereka harus pergi ke Johor dan Melaka untuk belajar dari pemimpin dan rakyat di negeri-negeri ini untuk mencari jalan mengatasi masalah yang mereka telah alami begitu lama.


Tiada ulasan: