…BERAPA
RAMAI DIKALANGAN PROFESOR DAN MEREKA BERGELAK DOKTOR YANG TELAH SANGGUP
BERHUTANG UNTUK MELANJUTKAN PELAJARAN MEREKA DI LUAR NEGARA? RAMAI PEMENANG
ANUGERAH NOBEL BUKAN PROFESOR TERMASUK ALBERT EINSTEIN.
Oleh
Mansor Puteh
Ramai
orang mengaku mereka sarjana atau pakar dalam pelbagai bidang.
Tetapi
berapa kerat diantara mereka yang benar-benar pakar dan boleh dianggap sebagai
sarjana atau ‘scholar’ yang boleh pergi ke mana-mana untuk bercakap dengan
bijak dengan sarjana di sana ?
Mana
dia?
Dan ada
ribuan lain yang bergelak profesor madya. Apa itu profesor madya?
Dan yang
peliknya ialah mereka itu sering muncul dalam rancangan bicara di televisyen
dan kadang-kadang dikhalayak ramai bercakap dalam forum yang sememangnya bukan
ruang untuk sarjana untuk bercakap dan berhujah.
Hanya di Malaysia sahaja sarjana seperti itu mahu tonjolkan muka dan kemukakan pandangan dan pendapat yang begitu umum seperti mereka menyertai acara pertandingan berpidato dan bakat lain, yang banyak disiar di televisyen swasta.
Hanya di Malaysia sahaja sarjana seperti itu mahu tonjolkan muka dan kemukakan pandangan dan pendapat yang begitu umum seperti mereka menyertai acara pertandingan berpidato dan bakat lain, yang banyak disiar di televisyen swasta.
Sarjana
sebenar dan tulen tidak mahu bercakap secara umum; mereka lebih suka bertindak
dengan senyap.
Dan mereka jarang ke mana-mana berpakaian kot seperti pengurus sebuah syarikat.
Sarjana berpakaian biasa dan bergaul dengan orang awam dan orang yang menjadi sasaran pengajian mereka.
Dan mereka keluarkan penyelidikan dan pengajian mereka untuk diberi kepada pihak tertentu.
Dan mereka jarang ke mana-mana berpakaian kot seperti pengurus sebuah syarikat.
Sarjana berpakaian biasa dan bergaul dengan orang awam dan orang yang menjadi sasaran pengajian mereka.
Dan mereka keluarkan penyelidikan dan pengajian mereka untuk diberi kepada pihak tertentu.
Di Malaysia sarjana biasanya pensyarah universiti awam atau swasta dan ada menjadi naib-chanselor.
Naib-chanselor universiti di
Mereka
juga jarang atau hampir tidak buat ucapan di dalam maupun luar kampus.
Dan
mereka pula tidak sepertinya orang yang mempunyai ijazah kedoktoran, seperti di
Malaysia
bila mereka dimestikan mempunyai ijazah diperingkat ini.
Di
Amerika naib-chanselor bukan sarjana, pada biasanya; mereka adalah pentabdir.
Jadi
tidak hairan kalau seorang naib-chanselor atau presiden Universiti Harvard di
Cambridge, Massachusetts
merupakan seorang pakar ekonomi yang hanya memilikki ijazah sarjana dalam
bidang ini.
Dan selama dia memegang jawatan itu dia hampir tidak muncul dikhalayak ramai. Dia juga tidak gila publisiti untuk tunjuk dia berjasa dan tahu buat kerja seorang presiden universiti seperti itu yang boleh dianggap paling ulung di Amerika dan juga di dunia.
Dan selama dia memegang jawatan itu dia hampir tidak muncul dikhalayak ramai. Dia juga tidak gila publisiti untuk tunjuk dia berjasa dan tahu buat kerja seorang presiden universiti seperti itu yang boleh dianggap paling ulung di Amerika dan juga di dunia.
Di
Malaysia, hampir semua profesor terdiri dari pensyarah yang telah diberi
biasiswa penuh untuk membolehkan mereka lanjutkan pelajaran diperingkat sarjana
dan kemudian kedoktoran khusus untuk membolehkan mereka mengambil jawatan yang
lebih tinggi.
Jadi
akhirnya mereka bukan sarjana yang mahu menimba ilmu untuk jadi bijak-pandai;
tetapi untuk mendapat jawatan yang lebih tinggi dengan pendapatan juga tinggi.
Olehsebab
itu tidak ramai dari mereka yang sanggup untuk menyambungkan pelajaran mereka
di universiti terkemuka di Amerika dan dunia semata-mata untuk membolehkan
mereka mendapat manfaat sebaiknya selama mereka belajar di universiti tersebut.
Akhirnya apa yang berlaku ialah mereka hanya mahu pergi ke universiti biasa dan buat pengajian biasa untuk lulus dan balik dan dapat jawatan dan gaji lebih tinggi dari dulu.
Itulah
sebabnya tidak ramai dikalangan profesor dan mereka yang mempunyai ijzah
kedoktoran yang boleh dikenali dengan bidang penyelidikan dan tesis yang mereka
telah hasilkan.
Mereka
hanya profesor atau ‘doktor’ dalam bidang yang umum.
Ini amat
mengeciwakan sama-sekali.
Dan berapa ramai diantara mereka itu sanggup berhutang untuk sambungkan pelajaran mereka di luar negara?
Berbeza
dengan pensyarah dan profesor di universiti di negara lain khususnya di Amerika
dan Britain
yang tidak menonjol dan ada perasaan bangga diri.
Profesor
dan pensyarah di universiti di Malaysia
rasa mereka penting.
Pensyarah
di Amerika tidak perlu ada jawatan diperingkat profesor, tetapi mereka masih
boleh membuat penyelidikan dengan senyap sehinggakan ada yang menang anugerah
kebangsaan dan antarabangsa termasuk Anugerah Nobel.
Malah di
Amerika profesor adalah nama jawatan dan bukannya kedudukan atau pangkat. Semua
pensyarah dipanggil profesor.
Di
Malaysia dan negara kurang maju, profesor dan juga profesor madya atau
‘associate professor’ sering dianggap sebagai pangkat dan orang akan gunanya di
hadapan nama.
Dan
tidak hairan juga Albert Einstein yang berkubu di Universiti Princeton tidak
dipanggil atau diberi gelaran profesor.
Dan
tidak semestinya orang yang ada gelaran profesor itu lebih pandai dari orang
lain yang tidak ada gelaran seperti itu.
Mana ada
profesor yang telah menang anugerah Oscar untuk pengarahan filem terbaik dan
penulisan skrip terbaik?
Hanya di
Malaysia sahaja ada kumpulan seperti MPN. Tujuannya ialah untuk mengumpulkan
kesemua orang yang bergelar profesor masuk ke dalam sebuah persatuan dan dengan
ini mereka boleh rasa penting.
Namun sejak ia ditubuhkan apa sahaja yang mereka telah kemukakan kepada kerajaan untuk bertindak?
Apa
sahaja kesan yang mereka bawa kepada pentadbiran dan kehidupan seharian rakyat Malaysia ?
Pendapat
yang mereka telah keluarkan di media hanya untuk promosi MPN dan ahli berkenaan
dengan ada yang diberi gelaran ketua kluster itu dan ini.
Di mana
mereka belajar untuk berbuat semua ini?
Dan
senarai nama-nama profesor yang terdapat dalam laman web rasmi mereka tidak
menunjukkan yang mereka itu hebat dalam bidang pendidikan.
Nama-nama
orang yang bergelar profesor tidak pula dinyata apa penyelidikan yang mereka
telah lakukan; hanya sekadar dengan bidang yang mereka ceburi seperti
‘komunikasi’ dan ‘industri kreatif’ dan sebagainya.
Ini
menunjukkan mereka sendiri tidak tahu apa itu pengkhusysan dalam bidang
pendidikan yang memastikan seseorang profesor dan doktor itu adalah pakar dalam
bidang yang khusus dan bukan sekadar seorang yang mempunyai ijazah kedoktoran
dan mendapat gelaran profesor.
Yang
bagusnya ialah universiti di Amerika tidak beri biasiswa atau sokongan kewangan
untuk membolehkan pensyarah mereka melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat
sarjana dan kemudian kedoktoran.
Mereka
membuatnya dengan masa dan punca kewangan sendiri.
Dan lebih menghairankan ialah ramai pensyarah di universiti di Amerika tidak mempunyai ijazah sarjana; mereka hanya mempunyai ijazah sarjana sehinggalah mereka tamat bekerja di universiti atau bersara.
Di
Malaysia semua pensyarah dipastikan mempunyai ijazah kedoktoran untuk mereka mendapat
pangkat dan gaji yang lebih tinggi; dan semua dekan mesti mempunyai ijazah
diperingkat ini.
Ini bukan caranya yang dilakukan di Amerika tetapi hanya di
Dan
kalau pensyarah tidak diberi biasiswa atau dana mereka tidak akan mahu berpinjam
untuk melanjutkan pelajaran mereka di luar negeri.
Mungkin
juga mereka tidak akan sanggup membuat ijazah lanjutan diperingkat kedoktoran
di universiti tempatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan