Sabtu, 17 Oktober 2015

NOTA: SEBUAH FILEM YANG TIDAK MASUK AKAL, MENONJOLKAN MELAYU TIDAK BERUGAMA DAN TIDAK BERTAMADUN…

Sebuah kritikan oleh Mansor Puteh.


Saya baharu sahaja sempat melihat filem ‘Nota’ arahan Yasu Tanaka apabila ia diedar dalam bentuk DVD.


Sebenarnya ini filem yang pertama saya tulis kritikan sejak begitu lama tidak lagi menulisnya olehsebab semua jenis filem yang saya mahu tulis sudah dibuat lama dahulu dan sejak itu tidak ada perkembangan yang menarik untuk saya tulis tentang filem-filem yang diterbitkan sehingga kini.

Tetapi saya mahu tulis sedikit tentang ‘Nota’ sebuah filem yang ditulis oleh Yasu dan Bea Tanaka dan diarah oleh Yasu Tanaka seorang pengarah filem keturunan Jepun yang belajar dalam bidang penulisan skrip.

Saya rasa agak keciwa dengan filem ini; ia mirip sebuah filem pertama arahan Roman Polanski berjudul ‘Knife in the water’ tentang sepasang suami-isteri bertemu dengan seorang lelaki yang membawa mereka ke sebuah tasik atau sungai…

Saya tidak sempat menonton filem ini; tetapi saya tahu ia telah dijemput ke pesta filem Cannes yang menonjakkan nama Roman sehingga dia terkenal dan mendapat tawaran mengarah filem di Hollywood sehinggalah jenayah yang dia telah dikata melakukan ialah merogol seorang gadis bawah umur yang mana dia sempat melarikan diri dari Amerika dan kini menetap di Switzerland dan tidak dihukum di Amerika.

Yasu sudah pasti tidak akan dapat sebarang tawaran dari Hollywood untuk mengarah filem berdasarkan filem ‘Nota’.

Dia cuma boleh rasa gembira dan lega sebab dapat peluang mengarah filem tersebut yang juga diterbitnya ihsan dari dana yang diberi oleh Finas.

Malangnya filem ini yang saya harap boleh membuka minda saya untuk mengenali dengan lebih dekat apa itu sinema yang mahu dan mampu ditunjuk oleh Yasu tidak berlaku.

Sebenarnya, skrip filem ini seharusnya diperkemaskan supaya ia lebih menepati suasana dan keadaaan sebenar di Malaysia khsuusnya dikalangan masyarakat Melayu yang mahu dipaparkan dalam sebuah pasangan Melayu.

Kamal, seorang lelaki Melayu yang bekerja sebagai pakar bedah disebuah hospital telah berkahwin selama sepuluh tahun bersama Erin.

Dan menurut sinopsis yang dicetak di belakang sarung DVD yang disediakan dikatakan pula bahawa kedua suami-isteri ini telah gagal mendapat zuriat walaupun telah berkahwin sekian lama.

Dan mereka pula bercadang untuk pergi ke hutan Bako di Sarawak dimana kedua mereka telah pergi dulu dan dimana Kamal telah melamar Erin untuk berkahwin dengannya.

Dan akhirnya apa yang berlaku ialah Erin telah terjumpa dengan sekeping nota tulisan Kamal yang menyatakan yang Kamal mahu membunuh dirinya sendiri.

Saya mendapati cerita dalam filem ini tidak sesuai mengguna watak Melayu dalam keadaan dan dilema yang ditunjukkan.

Lagipun pasangan Melayu, dengan lelaki seorang pakar bedah dengan isteri yang masih jelita sedikitpun tidak menampakkan perwatakan Melayu yang berada di dalam suasana yang digambarkan.

Seorang lelaki Melayu pakar bedah sudah pasti akan mempunyai perwatakan seorang lebih warak dan berugama dengan isterinya pula bertudung dan kemungkinan besar telah berusaha untuk medapat zuriat dengan mengguna cara saintifik dan kalau gagal sudah mendapatkan anak angkat.

Dan Erin juga sudah pasti akan bertudung dan kedua mereka sudah pasti tidak akan pergi bercuti di Bako berasmara dimana Kamal ketika itu masih belajar atau baharu sahaja tamat pengajian di sekolah perubatan.

Erin pula tidak diberitahu latarbelakangnya samada dia juga pelajar universiti bidang perubatan atau jururawat.

Dia faseh berbahasa Inggeris; jadi penonton boleh agak yang dia berpendidikan.

Banyak detail tentang perwatakan pasangan ini tidak dijelaskan dan psikologi mereka juga kabur dan bercanggah dengan psikologi Melayu.

Dan akhirnya Erin yang membunuh Kamal dengan begitu mudah dengan menolaknya dari cerung, dan tidak cukup dengan itu, dia juga bunuh dengan kejam pemandu di Bako yang dimainkan oleh Ramli Hassan yang kebetulan meninggal dunia beberapa bulan dahulu di Melbourne, Australia.

Saya rasa amat keciwa dengan filem ini sebab ia memberi gambaran buruk tentang psikologi Melayu walaupun ia masih boleh diterima kalau pasangan ini dari bangsa asing yang tidak tekankan ugama dan pegangan hidup yang kuat.

Masakan Erin mahu bunuh suaminya semata-semata apabila dia terdengar perbualan talipon diantara Kamal dengan kekasih Cinanya yang dikatakan mengandung. Jadi Kamal tidak mandul. Erin yang mandul.

Dan Erin pula akhirnya didapati bersalah dan dihumban di dalam penjara tetapi penonton tidak tahu apa sebenarnya yang menyebabkan dia sanggup bunuh suaminya dan orang kampung di Bako samada dia mengalami tekanan jiwa yang teramat sehinggakan sanggup melakukan jenayah berat seperti itu yang sudah pasti mengakibatkan dia diberi hukuman gantung.

Kamal seorang pakar bedah Melayu, bersekudukan dengan Erin lebih sepuluh tahun dahulu dengan Erin di tempat penganinan di Bako dan sepuluh tahun kemudian penonton dan Erin diberitahu bahawa Kamal telah berjaya mendapat zuriat dari perhubungannya dengan seorang wanita Cina.

Finas sepatutnya tolak permohonan oleh Yasu untuk terbit filem ini dan tidak berinya sebarang dana kalaulah ia filem seperti ini yang memberi gambaran buruk terhadap pasangan Melayu.

Saya juga hairan kenapa Lembaga Penapisan Filem (LPF) luluskan penayangan filem ini dengan mengenakan sijil ‘13’.iaitu ia sesuai untuk penonton yang berumur tiga-belas tahun ke atas.

Saya juga tidak hairan kalau skrip untuk filem ini telah dihasilkan oleh seorang lelaki keturunan Jepun yang saya rasa tidak peka dengan keadaan sebenarnya dikalangan orang Melayu dan psikologi mereka.

Kalau dia tahu sudah pasti dia tidak akan menonjolkan watak-watak Melayu seperti Kamal dan isterinya, Erin sedemikian rupa.

Tetapi kenapa Finas lulus sebuah dana khas untuk membenarkan Yasu terbit filem ini?

Kalau iapun Finas sepatutnya dapatkan orang Melayu kaji skrip ini dan beri cadangan untuk merubah perwatakan kedua mereka untuk menunjukkan watak Melayu yang lebih tepat dengan Melayu sebenarnya.

Lainlah kalau kisah dalam filem ini sesuatu yang telah berlaku dan benar. Tetapi ia tidak dimaklumkan sedemikian rupa; ia hanyalah rekaan semata-mata.

Mungkin filem ini akan dapat sambutan yang lain di luar negara sebab mereka di sana tidak kenal dengan orang Melayu dan perwatakan mereka untuk dapat bandingkan dengan keadaan sebenarnya dan mereka mungkin juga akan tertarik dengan ceritanya, walaupun pemikiran dalam filem ini amatlah cetek.

Pendek kata filem ‘Nota’ sepatutnya tidak disokong oleh Finas sebab ia tidak memberi gambaran yang baik terhadap orang Melayu dan Islam.

Ceritanya teruk. Pengarahannya boleh diterima dan fotografinya juga boleh diterima. Lakonan oleh Ramli Hassan menonjol dan dia boleh menang anugerah pelakon tambahan lelaki tebaik di pesta filem Malaysia tahun hadapan.


Malangnya, Ramli tidak akan dapat menerimanya sebab dia sudah tiada…

Tiada ulasan: