Ahad, 4 Oktober 2015

SARAWAK MEMPUNYAI 40 ETNIK DAN SUB-ETNIK, TETAPI DAPAT HIDUP BERSATU

…SEBABNYA MEREKA TERIMA BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PENGHUBUNG; JUGA UNTUK RAKYAT BERBILANG ETHNIK DI SABAH.


Tetapi cabaran besar yang boleh menganggu-gugat kedudukan mereka di Sabah dan Sarawak akan berlaku apabila mereka menerima pengaruh jahat dari pembangkang terutamanya dari kalangan masyarakat Cina tempatan yang berhaluan kiri, yang menyokong DAP walaupun DAP tidak pernah beri mereka apa-apa, selain dari semangat kecinaan yang kuat, walaupun pemimpin parti ini mahu anggap mereka adalah parti berbilang kaum.


Tapi manakah ahli parti ini dari kaum lain khususnya Melayu? Mereka tidak terasa dengan jerat yang mengikat leher mereka?.

Saya sudah ke semua negeri di Semenanjung Tanah Melayu dan juga ke empat-puluh buah negara; tetapi malangnya, sehingga kini saya belum lagi melawati Sabah dan Sarawak.

Saya hanya berhenti sekejap di lapangan terbang di Kuching dan Kota Kinabalu dalam perjalanan ke Tokyo dan balik dari sana dan terlihat juga Gunung Kinabalu dari pesawat yang mahu mendarat di Lapangan terbang Kota Kinabalu dengan awan mengelilling puncaknya sama juga seperti pemandangan puncak Gunung Fuji yang dapat saya lihat semasa pesawat mendarat di Lapangan terbang Haneda di Tokyo.

Entah bila saya akan menjejakkan kaki ke dua buah negeri ini untuk melengkapkan lawatan ke semua tiga-belas buah negeri dan satu wilayah persekutuan yang ada di Persekutuan Malaysia.

Mungkin saya akan mahu buat perancangan untuk pergi ke Kuching dua hari dan kemudian dari situ ke Kota Kinabalu lagi dua hari sebelum balik ke Kuala Lumpur, tidak lama lagi.

Tentu ada sesuatu yang menunggu saya di kedua buah negeri itu.

Yang pastinya ialah Sabah dan Sarawak bukan seperti negeri-negeri yang ada di Semenanjung; ia adalah negeri yang dipenuhi oleh orang tempatan dan kerajaan negeri ada kuasa untuk menghalang sesiapa dari Semenanjung dari melawatnya.

Dulu rakyat Malaysia di Semenanjung dimestikan bawa pasport antarabangsa untuk melawati negeri-negeri ini; tetapi kini mereka diperlukan lagi. Mungkin saya tersilap tentang perkara ini.

Saya hanya akan tahu kalau saya ke sana nanti… Bila? Entah?

Tetapi masyarakat di Sabah dan Sarawak boleh pecah-belahkan kalau ada batu api keturunan  Cina yang mengguna cara politik mereka di Semenanjung yang mereka telah mengguna selama ini.

Mujur juga jumlah orang Cina di kedua buah negeri ini tidak juga ramai; dan mereka terperap di kawasan bandar seperti Miri di Sarawak; dan jumlah pemimpin keturunan Cina juga tidak ramai.

Lagipun jumlah orang Islam dikedua buah negeri ini kian meningkat; sehinggakan ketua menteri di kedua buah negeri ini boleh diangkatkan dari kalangan orang Melayu dengan Sabah sekali-sekala mempunyai ketua menteri keturunan asli.

Dan perbalahan diantara melayu dan cina di semenanjung khususnya berpunca dari mereka yang hidup dikalangan masyarakat mereka sendiri dan belajar di sekolah Cina.

Banyak orang telah melihat Negeri Sarawak yang merdeka dari Inggeris pada 22 Julai, 1963 sama seperti Negeri Sabah dan merumuskan bahawa rakyat kedua-dua negeri ini dapat hidup bersatu-padu.

Tetapi tahukah mereka kenapa ini boleh berlaku?

Seperti yang saya katakan awal tadi, ia adalah olehsebab rakayt berbilang ethnik di Sarawak dan Sabah telah lama menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa penghubung dan pencantuman semua ethnik yang ada.

Kalau rakyat kedua buah negeri ini tidak mempunyai sebuah bahasa pengantara dan penyatuan, sudah pasti negeri-negeri ini tidak akan selesa hidup sesama sendiri.

Itulah sebabnya kenapa kaum-kaum utama di Malaysia sukar untuk hidup sehati, sejiwa olehsebab kedua kaum utama di sana tidak terima hakikat ini.

Tetapi nampaknya kaum India sudah mulai menerima Bahasa Inggeris dan anak muda India mengguna Bahasa Melayu untuk kuatkan perhubungan mereka dengan kaum Melayu dan juga bukan-Melayu lain.

Dan walaupun anak muda Cina sudah juga terima hakikat ini tetapi golongan dewasa dan tua serta pemimpin kebudayaan dan politik mereka masih enggan menerima hakikat ini.

Dan di Malaysia perbalahan perkauman khususnya diantara Cina dan Melayu hanya wujud olehsebab mereka yang tinggal dalam kelompok sendiri di kawasan terdapat banyak orang Cina yang belajar di sekolah Cina pula yang masih keliru tentang beberapa perkara penting dan mempunyai impian sendiri.

Bagaimanapun ada pihak di Filipina yang masih mahukan Sabah dikembalikan ke negara mereka.

Entah kenapa mereka rasa begitu. Mungkin mereka rasakan Sabah adalah sebahagian dari Filipina dengan Sultan Sulu dikatakan pernah memilikkinya.

Itulah sebab kadang-kala ada pertempuran yang membabitkan perkara ini, dengan yang terakhir sekali membabitkan banyak nyawa terkorban.

Dan Filipina juga sekali-kala timbulkan perkara ini, tetapi Malaysia tumpaskannya. Sebabnya ialah kedudukan Sabah telahpun ditentukan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan rakyat Sabah dan juga Sarawak berpilih untuk memasukki Persekutuan Malaysia dalam tahun 1963 dahulu iaitu pada 16 September.

Dan sehingga sekarang ada sekumpulan kecil orang di Sabah dan Sarawak yang inginkan kemerdekaan untuk negeri-negeri mereka tetapi mereka kecundang sebab jumlah mereka terlalu kecil dan kuasa mereka juga terhad.

Memang Sabah dan Sarawak ada banyak kisahnya yang belum saya pelajari. Dan saya hanya mempunyai beberapa orang kenalan dari kedua buah negeri itu dengan beberapa yang pernah belajar di Institut Teknologi Mara (ITM) di Shahalam.

Selain dari itu, saya tidak kenal banyak orang dari kedua buah negeri ini.

Yang saya tahu tentangnya adalah dari sejarahnya. Itupun sedikit sahaja.

Tetapi yang saya tidak mahu tahu ialah tentang ada orang atau pihak yang mahu pecah-belahkan kedua buah negeri ini yang mereka anggap sebagai penentu kepada usaha mereka menawan seluruh negara.

Tetapi Bahasa Melayu yang telah menyatukan rakyat Sabah dan Sarawak sehingga kini dan kalau bahasa Inggeris bertapak dan diguna dengan lebih menyeluruh sudah pasti rakyat kedua buah negara ini sudah lama tidak terima penyatuan; dan malangnya ialah merekalah yang mahu dibebaskan dari penjajahan Inggeris.

Dan usaha membangunkan kedua buah negeri ini yang dijalankan boleh juga memberi kemudaratan apabila orang rasa mereka masih terkebelakang dan mahukan lebih pembangunan seperti orang di Semenanjung yang tidak pernah rasa puas dengan segala apa yang diberi.

Kemajuan yang bakal dirasai oleh mereka di Sabah dan Sarawak boleh mendatangkan kemudaratan; dan ini Umno serta Barisan Nasional harus berwaspada.

Suara sumbang juga sudah mulai diluah oleh segelintir mereka khususnya di Sarawak yang begitu kecil tetapi boleh mempengaruhi jumlah yang lebih besar kalau kegiatan mereka tidak dibendung dengan bijak dan cermat.


Saya mahu ke Sabah dan Sarawak sekurang-kurang dua hari untuk buat tinjuan di negeri-negeri di Timur Malaysia secepat mungkin; mungkin sebelum tahun ini berakhir untuk mengenali dengan lebih dekat hati dan perasaan mereka di sana. 

Tiada ulasan: