…DENGAN
FILEM ‘LELAKI HARAPAN DUNIA’ DIBERI PENGIKTIRAFAN DI PESTA FILEM MALAYSIA YANG
LALU ADA ELEMEN TAHYUL SEMENTARA ‘NOTA’ ARAHAN PENGARAH JEPUN PULA MEMPUNYAI
ELEMEN KHALWAT.
Oleh
Mansor Puteh
Mungkin
penerbit filem yang amat keciwa ialah David Teo yang menerbit banyak filem
tetapi tahun ini dia tidak bernasib baik sebab tidak sebuah filemnya yang
menang anugerah penting dalam pesta filem ini.
Dan saya
juga tidak tersempak dengan dia pada malam itu. Kalau dia ada sudah pasti dia
akan menarik perhatian ramai orang khususnya dari kalangan mereka yang pernah
terlibat dengan filem-filemnya.
Mungkin
filem-filem yang dia telah terbit sepanjang tahun lalu tidak menangkap.
Filem
‘Lelaki Harapan Dunia’ dan ‘Nota’, sepatutnya tidak diiktiraf dan diberi
sokongan oleh kerajaan dan dalam pesta filem Malaysia
ke-27 yang kini dikenali dengan nama Festival Filem Malaysia pula.
Dan
sekarang telah diumumkan bahawa filem ‘Lelaki Harapan Dunia’ telah dipilih
untuk mewakilli negara untuk anugerah Academy Awards untuk bahagian filem asing
untuk bersaing dengan puluhan atau ratusan filem lain yang telah dimasukkan
oleh negara masing-masing.
Keputusan
tentang lima
filem yang akan dicalonkan akan diketahui Januari tahun depan dengan malam
anugerah Academy Awards berlangsung bulan Mac.
Jadi
selagi filem ini atau mana-mana filem yang telah dimasukkan oleh negara
masing-masing tidak dicalonkan, berita penghantaran mana-mana filem ke
penganjur adalah berita biasa.
Sebelum
ini Malaysia
pernah hantar filem ‘Puteri Gunung Ledang’ tetapi ia tidak dipilih untuk
pencalonan.
Sementara
itu ‘Nota’ yang dikatakan akan diedar di Amerika masih belum ada berita
lanjutan tentang perkara ini; sudah pasti kalau ia berlaku penerbitnya sudah
buat pengumuman.
Ini
bukan isiu perkauman. Saya juga suka menonton dan menilai dan kritik
filem-filem tempatan dan Melayu yang diterbit dan diarah oleh bukan-Melayu.
Tahun
ini terdapat dua buah filem berjudul, ‘Lelaki Harapan Dunia’ dan ‘Nota’ yang
telah diarah oleh pengarah Cina dan Jepun.
‘Lelaki
Harapan Dunia’ menang filem terbaik dan pengarah terbaik’, sementara ‘Nota’
mungkin layak ke pesta filem Malaysia
tahun hadapan.
Tetapi
apa yang saya tidak suka ialah filem-filem ini menunjukkan nilai anti-Islam
yang sepatutnya tidak berlaku.
Tidakkah
‘Lelaki Harapan Dunia’ ditarik dari pawagam dan kemudian disiar oleh Astro
First? Sebabnya ialah ia mempunyai adegan yang orang Islam anggap tahyul yang
menunjukkan watak bomoh.
Sementara ‘Nota’ pula mengenai watak lelaki Melayu dan wanita yang tidak pegang nilai ugama Islam; mereka bersekududukan di sebuah resort dan kemudian berkahwin.
Setelah sepuluh tahun mereka masih tidak dikurniai zuriat dan lelaki Melayu itu seorang pakar bedah kononnya yang bernama Kamal, tulis nota yang menyatakan dia mahu bunuh dirinya di tempat dia berkhalwat dengan Erin sepuluh tahun dahulu, di Hutan Bako di
Dan
Kamal menalipon teman wanita keturunan Cina yang beritahu yang dia mengandung.
‘Nota’
sepatutnya tidak disokong oleh pihak tertentu yang memberi penerbitnya dana untuk
terbit filem ini sebab ia mempunyai nilai anti-Islam; sama juga ‘Lelaki Harapan
Dunia’ sepatutnya tidak diberi anugerah filem dan pengarah terbaik dalam pesta
filem Malaysia
ke-27 dulu sebab ia mempunyai elemen tahyul.
Saya
boleh kata para juri pesta filem itu adalah orang yang bebal.
Apa
sahaja yang boleh diharapkan dari penerbit dan pengarah filem Cina di Malaysia yang
berminat buat filem Melayu? Tidak banyak.
Mereka
bukan seperti penerbit filem Cina di Singapura yang ada sebab mahu terbit filem
Melayu untuk Melayu dan bukan-Melayu yang mana telah mendapat sambutan hangat
dikalangan penonton berbilang kaum.
Tetapi
penerbit dan pengarah filem bukan-Melayu sekarang tidak mempunyai sebab seperti
adik-beradik Shaw, Run Run dan Runme dan penerbit filem Loke Wan Tho dari
Cathay-Keris, yang dapatkan bahan yang sesuai untuk penonton dulu.
Itulah
sebabnya banyak filem terbitan mereka masih disenangi sehingga sekarang.
Tetapi sekarang pengarah dan penerbit bukan-Melayu tidak menunjukkan kesungguhan seperti mereka dan mereka lebih ghairah menerbit filem yang terhad penerimaanya.
Pada
mereka inilah trend yang diminati di barat.
Tetapi
berapa banyak filem yang mereka suka itu disukai di Malaysia dan juga di luar negara?
Tidak adapun.
Dan
banyak pengarah filem Melayu khususnya yang telah mengarah filem untuk David
tidak bertahan termasuk Razak Mohaideen yang telah mengarah puluhan filem untuk
syarikat David iaitu Metrowealth.
Dan
pengarah dan pelakun filem serta penulis skrip yang telah diguna olehnya juga
tidak nampak seperti mereka telah mendapat keuntungan dan faedah dari
penglibatan mereka dalam bidang perfileman; cuma bebberapa orang pelakun sahaja
yang boleh dikatakan dapat teruskan kerjaya mereka dalam bidang ini dengan yang
lain hilang begitu sahaja.
Sepatutnya
penglibatan pengarah dan penerbit filem Cina dan India boleh dan mesti memberi
suntikan kepada perkembangan perusahaan filem kita sebab mereka ada sudut
pandangan lain yang dapat tampilkan.
Tetapi
ini tidak berlaku. Kenapa?
Tentu
ada sesuatu yang tidak kena yang terdapat dalam pemilihan bahan oleh mereka dan
mereka juga tidak menunjukkan sebarang kemesaraan dengan khalayak dan hanya
mahu terbit filem dan mengarahnya.
Jurang
penerimaan ini telah menyebabkan banyak filem terbitan dan arahan mereka gagal
dipasaran dan tidak dapat diterima oleh penonton Melayu, khususnya untuk filem
‘Puteri Gunung Ledang’ yang besar dan megah tetapi sambutannya hambar di dalam
maupun di luar negara.
Atau
apakah kalau filem ini diarah oleh Melayu ia boleh disenangi oleh penonton
Melayu? Mungkin.
Dan
mungkin juga tidak.
Sepatutnya
perusahaan filem tempatan mesti berkembangan dengan penglibatan ramai orang dan
dari semua kaum di negara ini untuk ia menghasilkan pelbagai jenis filem.
Mungkin
ada beberapa pengarah filem indie dari kalangan Cina yang lebih ghairah membuat
filem khusus untuk pesta filem yang semestinya tidak akan diterima oleh khalayak
ramai kalangan Melayu walaupun ia tentang Melayu dan menang anugerah dalam
pesta filem antarabangsa.
Beberapa
orang telah tonjolkan bakatnya tetapi satu-satu, mereka lenyap.
Akhirnya
apa yang perlu dicari oleh pengarah dan penerbit filem adalah formula dan
format yang sesuai untuk mereka boleh guna dan tarik perhatian ramai; tapi
inipun bukan semestinya mereka boleh guna formula dan format sama sebab ada
beberapa penerbit Melayu yang telah mendapat formula dan format yang berjaya
diguna dalam satu-dua filem tetapi selepas itu hasil mereka juga tidak
diterima.
Tidak
seperti Hollywood yang mempunyai formula dan
format sama yang mereka telah guna sebegitu lama dan masih diterima. Ia akan
hanya ditolak kalau ada pengarah filem baru yang menampilkan formula dan format
baharu untuk melenyapkan yang lama.
Kalau
ini berlaku satu golongan pengarah filem Hollywood
akan lenyap sebab mereka boleh dianggap sebagai sudah ketinggalan zaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan