Oleh Mansor
Puteh
Pemandangan
di 8 Jalan Ampas di Singapura sekarang amat berbeza. Suasananya kini tidak
seperti dahulu bila ia adalah pusat tumpuan penerbitan filem untuk seluruh
negara; dan juga untuk orang kunjung kalau mereka datang dalam rombongan dari
seluruh negara ke Singapura.
Kini
suasananya sudah berubah; dan ia kelihatan lesu tanpa sebarang kegiatan
berlaku. Malah ia juga terletak di tengah-tengah kawasan perumahan dengan
bangunan apartmen tinggi dan Boon
Teck Road , yang mana merupakan tempat dimana ramai
pelakon dan pengarah filem Melayu lama menetap dalam rumah deret.
Di sinilah dimana terletaknya studio Shaw Brothers' Malay Film Productions dahulu yang terbiar tetapi pihak berkuasa di
Dan
pemerintah di Singapura dan pemilik hartanah ini tidak pula mempunyai sebarang
hasrat untuk meruntuhkan bangunan yang ada yang telah dibiarkan begitu rupa selama
studio ini ditutup dalam tahun 1965 atau 1969 sebaik sahaja Singapura disingkir
dari Persekutuan Malaysia dalam tahun 1965.
Ada yang berkata bahawa perdana menteri Singapura ketika itu, Lee Kuan Yew minta untuk studio filem Melayu dipindahkan ke Kuala Lumpur sebab ia tidak mempunyai peranan lagi di Singapura yang kini mempunyai kebanyakan orang Cina berbanding dengan tempatnya dalam Tanah Melayu dan ia masih boleh menjadi pusat penerbitan filem untuk seluruh negara walaupun Melayu di Singapura kecil jumlahnya.
Silap Tunku
Abdul Rahman yang singkirkan Singapura dari Tanah Melayu atau Malaysia ; sebab Tunku tidak sedar jumlah Cina di
Singapura boleh dikecilkan dengan kemasukkan banyak Melayu ke sana
dan mengambilnya dari Indonesia .
Sekiranya
Tunku tidak singkirkan Singapura , Malaysia sekarang boleh menjadi sebuah negara
yang berbeza dari dulu dengan Singapura merupakan salah sebuah negeri dalam Malaysia sama
seperti negeri-negeri lain.
Namun Kuan
Yew masih mengharappkan agar Singapura dapat masuk semula ke dalam Malaysia dan
bayangkan kalau negerinya gagal, dalam masa lima-puluh tahun Singapura akan
merayu untuk diterima balik.
Bagaimanapun
ini tidak berlaku olehsebab Singapura boleh majukan negara mereka sendiri dan
rakyat Singapura juga tidak mahu tuntut untuk masuk ke Malaysia .
Saya ke sana
pertama kali 1963 dan kebetulan melihat Saloma menyanyi lagu Darah Muda dalam
sebuah babak dalam kabaret atau kelab malam dalam filem dengan judul sama judul
lagu itu.
Dan kali
kedua saya ke sana ialah dalam bulan Disember, 2011
bersama Zainuddin Maidin, Zaini Hassan dan Rosle Ramli untuk bertemu dengan
mantan menteri Singapura kabinet pertama Lee kuan Yew iaitu, Othman Wok.
Malangnya
Sinema Melayu Lama yang telah berjaya menyatukan semua kaum tidak dapat dimajukan
apabila ia berpindah ke Malaysia .
Itulah
sebabnya kenapa perhubungan antara kaum di Malaysia sekarang agak renggang.
Malangnya
kementerian berkenaan dan pemimpin Melayu tidak sedar tentang pentingnya bidang
perfileman untuk mahu majukannya dengan betul dengan melantik mereka yang pakar
dalam bidang ini dan tidak hanya menubuhkan Finas dan harap ia boleh berjaya.
Finas telah
ditubuhkan dalam tahun 1981 tetapi sehingga sekarang mana Oscarnya? Mana filem
Melayu yang hebat? Siapa pengarah Melayu yang paling terdidik dalam negara?
Ratusan juta
telah diuntukkan kepada Finas sehingga kini. Hasilnya?
Mujur
pembangkang yang ada bebal tak dapat renung ke arah Finas...mereka asyik dengan
kontroversi muka depan akhbar... itu sahaja yang mereka buat...baca suratkhabar
dan tengok apa skandal yang mereka boleh terus cemarkan...
Sungguh
hebat adik-beradik Shaw, iaitu Run Run dan Run Me Siou yang datang ari Shanghai
di Negeri Cina yang berminat dengan pembuatan filem Melayu yang menyebabkan
suatu kegiatan penerbitan yang rancak dan berkesan dan hasilnya dapat dirasakan
sehingga sekarang.
Tanpa kedua
mereka yang kemudiannya menukar nama keluarga ke Shaw olehsebab nama ‘Siou’
tidak baik didengar dalam bahasa Hokkien yang bermakna ‘Gila’, telah memberi
peluang kepada ramai orang Melayu khususnya terlibat dalam bidang penerbitan
filem.
Malangnya,
kegiatan mereka telah dipindahkan ke Hong Kong apabila studio mereka di Jalan
Ampas ditutup dalam tahun 1969 dan ini dikuti oleh studio Cathay-Keris yang
dimilikki oleh Loke Wan Tho beberapa tahun kemudian.
Studio
Merdeka yang dibuka oleh Shaw Brothers di Hulu Kelang, Selangor di Malaysia
berjaya menerbit beberapa buah filem tetapi ia tidak dapat bertahan dan
akhirnya terkubur.
Yang
menyedihkannya ialah Malaysia
telah gagal untuk melihat pentingnya sebuah sinema yang telah diwujudkan tetapi
yang tidak dapat dikambangkan sehinggalah ke sekarang.
Penubuhan
Finas hanya ala kadar; dan pegawai yang telah diberi amanah pula tidak dapat
melakukan sebarang pembangunan untuk memajukan perusahaan filem ke tahab yang
lebih tinggi.
Ini
disebabkan kesemua mereka tidak ada kelayakan khusus dalam bidang pengurusan
sinema.
Jadi selama
tiga-puluh-satu tahun Finas ditubuhkan, ia tidak berbuat apa-apa. Sebaliknya
Finas telah menghalang kemajuan perusahaan filem olehsebab pegawai kanannya
tidak tahu buat kerja; mereka telah tukarkan Finas untuk menjadi agensi pelancongan peribadi mereka.
Dan mereka
yang sering melantong ke sana-sini kononnya untuk menyertai pesta dan pasaran
filem yang mana mereka tidak dapat melibatkan diri secara rapat untuk berjaya
belajar darinya, dengan pengelaman dibawa balik untuk diguna oleh Finas sebagai
dasar.
Finas gagal.
Dan tidak seorangpun yang dapat menilai betapa teruk kegagalannya. Mujur pihak
pembangkang yang bising dan melenting tentang perkara lain tidak dapat berbuat
apa-apa sebab mereka tidak ada sesiapa yang pakar dalam bidang perfileman
maupun kesenian.
Jadi macam
mana mereka kata mereka layak untuk tadbir negara? Mereka telah juga gagal
untuk majukan Selangor dan negeri-negeri lain yang mereka telah tawan selama
ini.
Pemimpin
mereka dan pendesak lain berfikiran sempit; mereka tidak dapat lihat betapa
pentingnya untuk Malaysia mempunyai sebuah perusahaan filem, dan untuk
dibentukan sebuah Sinema Malaysia Baharu yang boleh beri peluang pekerjaan
kepada ramai anak muda dan menjana ekonomi serta memperluaskan pengaruh
kebudayaan dan kesenian serta ekonomi negara.
Jadi apa
gunanya untuk kerajaan tubuhkan Finas dalam tahun 1981 dahulu? Ia hanya untuk
suka-suka sahaja.
Malangnya
kerajaan sendiri khususnya menteri yang berkenaan juga tidak tahu bagaimana
Finas boleh dimajukan dan digunakan untuk mendatangkan kebaikan untuk ugama,
bangsa dan negara.
Dan pemimpin
NGO dalam bidang kesenian dan kebudayaan juga tidak tahu apa yang Finas boleh
buat untuk kegiatan mereka.
Jadi
akhirnya, Finas telah dibiar untuk tidak berkembang dan pegawai kanannya boleh
terus berlagak penting walaupun mereka tidak ada sebarang pencapaian yang dapat
dilaporkan kepada kementerian berkenaan dan kerajaan.
Mereka
peduli apa? Mereka hanya mahu kerja dan pencen dan lupakan Finas dan perusahaan
filem yang mereka pernah terlibat sebagai penjawat di agensi perfileman itu.
Saying
sekali dua adik-beradik Cina dari Shanghai ,
Negeri Cina telah datang dari jauh dan majukan sebuah perusahaan filem tanpa
mempunyai hasrat yang jelas dan memajukan sebuah perusahaan filem Malaya Lama,
tetapi pemimpin Melayu sendiri tidak dapat memajukannya sehingga sekarang.
Sebabnya
ialah mereka telah beri Finas kepada orang yang bodoh dan tidak berkelayakan
untuk mentadbirnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan