Selasa, 10 November 2015

CATATAN RINGKAS TENTANG PELBAGAI PERKARA YANG TIDAK PERNAH DISENTUH OLEHSESIAPA DI MALAYSIA, UNTUK FACEBOOK PADA 29 OKTOBER, 2015.

Oleh Mansor Puteh


(Nota: Ini sembilan catatan ringkas yang saya sempat tulis dengan cepat dan dimuatkan dalam Facebook saya hari ini. Olehsebab saya tulis catatan tersebut mengguna talipon Oppo yang kecil, sudah pasti ada kesalahan dalam ejaan.)

* * * * * * *


Ini pula alkisah seorang lelaki Melayu yang menampilkan imej seorang yang warak tetapi dia tidak takut dengan ajaran Islam, dan lebih takut dengan kata-kata saya. Dia letakkan motosikal kecilnya di hadapan kereta saya dicelah sebuah kereta lain di hadapan di tepi jalan. Mujur saya mahu pergi ke kereta untuk beredar dari situ. Saya kata, ‘Macam mana aku nak keluar ni?” Diapun alihkan motosikal kecilnya untuk beri ruang untuk saya keluarkan kereta dan pergi dari situ. Kalau dia patuh kepada ajaran ugama, dia tidak akan letakkan motosikal kecilnya di tempat sempit di situ. Tetapi dia tidak patuh kepada ajaran ugama dan patuh dengan kata-kata saya. Bodoh punya budak Melayu berlagak seperti berugama tetapi masih bebal.

* * * * * * *

Ini pula seorang profesor melayu bidoh, sokong anwar dan tak percaya dengan undang-undang. Saya kata kalau begitu jangan patuh pada undang-undang beli rumah dan kereta...dan lebih teruk anggap nikahnya terbatal dan dia kini berkhalwat dengan buni dia...bodoh punya profesor....

* * * * * * *

Ada penasihat sosio-budaya pada kerajaan tapi apa yang dia tahu tentang sosio-budaya yang menyebabkan ada orang terikut mahu berhaluan kiro. Mereka dan pakar seperti itu bergaji tinggi tapi tidak buat apa sehingga kerajaan tanggung susah. Mereka adalah gunting dalam lipatan dan ibarat pagar makan pagi.... pakar sosio-budaya kepala hotak kau.

* * * * * * *

Satu lagi perkara si pakar bodoh tak beritahu tentang kenapa bila nak beli jam, kereta, talipon dan lain-lain mesti yang mahal...malu pakai yang murah. Tapi bila api dan air dan tol mahu kadar direndahkan. Tak malu pula...bayar tol dan kadar api dan air rendah....

* * * * * * *

Ini untuk orang malaysia yang mahu memperjuangkan pengunaan bahasa inggeris dan bercakap dalam bahasa inggeris sampai mulut senget. Tapi mereka hanya boleh berlagak guna bahasa inggeris di malaysia sahaja. Kalau mereka berada di england atau amerika mereka akan duduk diam tak berani bercakap dengan kuat. Dan dalam bas dan restoran mereka tidak akan bercakap dengan jelas sehingga tiba ke tempat lain dan dapat makanan lain. Tapi bila dia balik ke malaysia dia akan tsrik suara bercakap dalam bahasa inggeris dengan kuat....

* * * * * * *

Orang bodoh tak boleh keputusan sendiri dan tentuka apa yang baik dan tudak baik sampai kena ada undang-undang, itupun masih nak jadikan isiu. Yang maut diri sendiri.

* * * * * * *

Ini lagi perbuatan orang malaysia yang tidak pernah dibincang oleh pakar. Mereka yang suka tunjuk perasaan hampir semua atau semua tidak pernah belajar atau menetap di amerika. Mereka rasa dan berlagak macam orang amerika bila menempek. Dan orang yang gemar ke restoran makanan segera amerika dan tergila-gila dengan filem hollywood dan muzik amerika juga terdiri dari mereka yang tidak pernah belajar dan menetap di amerika.

* * * * * * *

Pihak ptptn bodoh tak kenakab syarat orang ambil pinjaman bayar ikut potongan gaji dan siapa belum langsai pinjaman tak boleh konfirm kerja atau naik pangkat. Nak harap irang bayar jangan harap....bodoh ptptn....

Kebanyakan rumah di Amerikal dan di barat tidak berpagar. Ia adalah lebih selamat dari dirompak. Di Malaysia kebanyakan rumah berpagar sebab pemiliknya ia lebih selamat. Siapa yang betul dan kenapa rumah tidak berpagar lebih selamat? Mana pakar jenayah dan psaikologi dan ketua ngo dan orang di bukit aman dan pereka rumah? Tidur???

* * * * * * *


Kenapa ramai orang di Malaysia tidak boleh dituduh sebagai pencuri? Siapa yang tidak mencuri tanah di hadapan,belakang dan di tepi rumah, dan luaskan kawasan rumah dengan meletakkan kerusi atau pasu bunga seperti ia adalah tanah hak mereka, sedangkan ia adalah hak awam? Kalau di negara lain sesiapa yang mencuri tanah di tepi, belakang dan hadapan rumah akan dihadapkan ke mahkamah kerana mencuri harta awam. Tetapi di Malaysia pihak berkuasa tidak peduli. Pegawai mereka tidak tahu undang-undang. 

Tiada ulasan: