HEBAT BETUL ‘NOTA’, SEBUAH FILEM TENTANG PAKAR BEDAH MELAYU MAHU
BUNUH DIRI DAN BERKAHLWAT….
Oleh Mansor Puteh
Ratusan juta ringgit telah diperuntukkan kepada Finas sejak
agensi filem ini ditubuhkan dalam tahun 1981 tetapi mana Oscarnya? Mana
perushaaan filem baharu Malaysia
yang mahu dibentuknya?
Hampir semua filem yang mendapat dana khas dari Finas tidak
menjadi; tidak sebuah yang dijemput ke pesta filem antarabangsa dan menang
anugerah. Kenapa?
Ini beberapa soalan yang saya mahu tuju kepada FInas dan
penerbit filem 'Nota' dan harap mereka akan beri jawapan.
* * * * * *
Finas dikatakan telah menaja
RM1.8 juta untuk penerbitan filem berjudul 'Nota' karya Yasuhiro Tanaka dan
isteri Cina-Malaysia bernama Bea Tanaka.
Yasu Tanaka orang Jepun belajar bidang penulisan skrip di Amerika dan juga beri ceramah dan bengkel penulisan skrip untuk Finas.
Filem 'Nota' karyanya mendapat
sumbangan dari Finas sebanyak RM1.8 juta.
Dan yang menjadi masalah ialah
filem ini mengisahkan tentang pakar bedah Melayu yang dilakonkan oleh Hans
Isaac yang membawa teman wanitanya yang belum berkahwin dengannya yang
dimainkan oleh Maya Karin, ke sebuah pusat peranginan di Hutan Bako di Sarawak.
Belum berkahwin, bermaka
berkalwat dan di pusat peranginan itu Hans melamar Maya untuk jadi isterinya.
Dan filem ini berlaku sepuluh tahun selepas mereka berkahwin dan Hans menjadi pakar bedah (jadi sepuluh tahun dahulu mungkin dia doktor atau doktor perubatan sahaja), dan isterinya masih gagal melahirkan anak.
Dan Hans menulis sekeping nota
yang menyatakan dia mahu bunuh diri.
Isterinya terlihat dengan nota
itu dan rasa cemas. Bagaimanapun isterinya rasa marah apabila terdengar
perbualan talipon diantara suaminya dengan seorang gadis di Kuala Lumpur yang
menyatakan yang gadis itu sudah mengandung.
Isterinya ambil keputusan
untuk bunuh suaminya dengan menolaknya dari atas bukit bila dia berdiri di
situ.
Dan isterinya juga bunuh pemandu bot yang dimainkian oleh Alahyarham Ramli Hassan dengan memukulnya dengan pendayung bot.
Begitu mudah seorang wanita
yang tidak kelihatan seperti isteri seorang pakar bedah Melayu yang sanggup
bunuh suaminya dan pemandu bot.
Yang menjadi persolan di sini
ialah apakah Finas tidak sedar filem ini melanggar hukum syarak?
Ia mengenai lelaki Melayu dan
teman wanitanya berkhalwat dan akhirnya memaksa isterinya menjadi pembunuh.
FIlem ini sebenarnya kelihatan
seperti sebuah telemovie atau filem untuk televisyen dengan tiga watak utama
dan lokasi sedia ada.
Ia tidak nampak seperti
menelan perbelanjaan RM1.8 juta.
Persoalan kedua ialah kenapa
seorang pengarah keturunan Jepun diberi dana sebanyak itu oleh Finas, sedangkan
bidangnya adalah penulisan skrip dan bukan pengarahan filem, walaupun isterinya
rakyat Malaysia ?
Akhirnya ialah: Filem ini ditayang di 41 pawagam dan dikatakan telah mengutip RM30,000 sahaja.
Jadi apakah Finas layak
menilai cadangan skrip yang dihantar kepada mereka sedangkan filem ini gagal
dipasaran termasuk beberapa buah filem lain yang telah mendapat dana dan
pinjaman dari Finas dan kementerian berkenaan sedangkan pengarah filem Melayu
yang lebih berkebolehan gagal mendapat sebarang bantuan kewangan dari Finas?
Dan kenapa sebuah filem lain
yang menelan perbelanjaan RM18 juta yang masih belum dapat diedar dipawagam
walaupun ia dikatakan telah diedar di Indonesia dimana ia tidak mendapat
sambutan?
* * *
* * * *
Tapi tak salah pula penerbit
filem ini yang mendapat dana sebenar itu sebab mereka dapat habuan dari
cadangan yang mereka hantar.
Yang menjadi persoalan
sekarang ialah: Kenapa mereka dapat dana sebesar itu memandangkan skrip yang
dihantar dan diluluskan adalah sebuah karya yang kotor yang memaparkan nilai
bertentangan dengan Islam dan masyarakat Melayu yang diutarakan dalam filem
ini.
Lainlah kalau filem ini
tentang masyarakat Jepun dan bukan-Islam. Mereka boleh buat apa sahaja.
Dan kenapa filem arahan orang Jepun diberi keutamaan dan tidak orang tempatan?
Apakah orang Jepun itu hebat?
Kalau dia hebat kenapa negaranya sendiri tidak beri dana untuk dia buat filem
itu?
Lainlah pula kalau skripnya
hebat dan mempunyai nilai Jepun dan sejarah Jepun yang ada kaitan rapat dengan
sejarah dan masyarakat kita.
Lainlah kalau filem ini boleh
mendapat peluang untuk dipasarkan di Jepun dan diberi pengiktirafan dalam pesta
filem di negaranya.
Ini tidak berlaku. Dan
nampaknya promosi untuk filem ini hambar dan hampir tidak ada.
Jadi nampaknya, ‘Nota’ tidak
dapat diguna oleh Yasu Tanaka sebagai filem yang dia boleh bangga-banggakan
sebab ia tidak diterima oleh mana-mana pesta filem antarabangsa walaupun di
Jepun dan ini juga tidak memberinya sebarang kelebihan kalau dia mahu beritahu
dan tunjuk kepada sesiapa yang dia seorang pengarah filem yang berkaliber dan
hebat.
Ini malang
sekali sebab peluang untuk menerbit dan mengarah sebuah skrip yang dia sendiri
tulis sudah pasti suatu peluang yang bermakna kalau dia dapat mengarapnya
dengan baik yang boleh melonjak namanya dalam bidang penerbitan filem di Malaysia dan
juga di luar negara.
Malangnya ini tidak berlaku. Sebaliknya
filem ‘Nota’ ini telah mencemuhkan kredibiliti dan keupayaannya sebagai penulis
skrip dan pengarah filem.
Dan Finas dan mereka yang telah memberi Yasu dana yang
membolehkan beliau terbit filem ini juga tidak boleh rasa bangga yang mereka
telah mendapat faedah darinya untuk mereka guna sebagai contoh yang baik untuk
orang lain yang berminat untuk mendapat dana dari mereka banding dengan cadangan-cadangan
yang mereka ada untuk memohon dana seperti yang telah diberi kepada Yasu.
Siapa yang untung dengan penerbitan filem ini? Tentu
sekali penerbit dan pengarahnya. Tetapi ia setakat mendapat dana dan mempunyai
sebuah filem yang tidak seberapa yang tidak boleh meningkatkan tahab pengarah
dan meluaskan pengaruhnya dalam pembangunan perusahaan filem Malaysia
sekarang.
Dan Finas dan mereka yang telah beri dana kepada mereka
juga tidak boleh guna filem ini sebagai contoh yang baik.
Filem ‘Nota’ sepatutnya tidak diterbit dan diberi
sokongan dari Finas sebab ia tidak memaparkan kedudukan sebenar pemikiran
Melayu, lebih-lebih lagi pakar bedah Melayu yang sanggup ambil keputusan untuk
bunuh dirinya.
Filem ini boleh diterbit dalam bahasa Jepun dengan watak-watak
Jepun dengan berlatarbelakangkan Jepun dan bukan tentang Melayu dan
berlatarbelakangkan Malaysia .
Mungkin kalau filem ini sebuah filem Jepun ia boleh
mendapat sanjungan sebab mereka mempunyai budaya hara-kiri dan seppuku sebab
malu…walaupun dalam keadaan ini yang membuat pakar bedah Jepun itu malu
mestilah dengan sebab yang munasabah dengan dia dikaitkan dengan pahlawan silam
Jepun yang telah melakukannya ratusan tahun lalu.
Kalau ini telah dilakukan saya percaya filem ini boleh
diterima oleh ramai penonton di Jepun dan di barat sama seperti dengan filem
‘Ballad of Narayama’ yang menang anugerah utama di Pesta Filem Cannes dalam
tahun 1982 dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan