Rabu, 22 Jun 2011

BERITA DAN IKLAN DALAM BAHASA CINA DAN MANDARIN: ADAKAH IA TERMASUK DALAM KONTRAK SOSIAL?

…IA HANYA MENCERMINKAN MASYARAKAT BUKAN MELAYU MASIH TIDAK FASEH BERCAKAP DAN FAHAM DALAM BAHASA MELAYU – BAHASA KEBANGSAAN.
Oleh Mansor Puteh


Tidakkah bagus kalau warta berida diadakan dalam Bahasa Melayu sahaja supaya semua kaum di Malaysia faham berita yang disiarkan sebab ia boleh mempengaruhi sikap dan pengetahuan mereka secara bersama, dan rancangan-rancangan kesenian dan kebudayaan dalam pelbagai bahasa boleh diadakan tetapi dengan penglibatan orang Melayu di dalamnya?
Adakah salah kalau sesiapa berkata bahawa berita dan iklan di televisyen dan radio yang diadakan dalam bahasa bukan Melayu khususnya Mandarin dan Tamil tidak termasuk dalam kontrak sosial? Memang ia benar.

Penyiaran berita dalam pelbagai bahasa adalah salah satu sebab kenapa ada perpecahan kaum di Malaysia.

Ini ditambah lagi dengan adanya rancangan dalam pelbagai bahasa yang biasanya didatangkan dari India, Hong Kong, Taiwan dan Negeri Cina, yang sedikitpun tidak membantu untuk menggalakkan perhubungan kaum.

Penyiaran rancangan oleh stesen satelit berbayar adalah juga punca utama. Sebab sejak perkhidmatan ini didakan, rakyat berbilang kaum di Malaysia telah mendapat pengaruh kebudayaan dari negara ibunda mereka sehinggakan ramai anak muda bukan Melayu tidak kenal dengan budaya dan sejarah tempatan.

Rancangan siri drama di televisyen kerajaan juga setiap hari menyiar rancangan sejarah kuno Cina yang memupukkan semangat perkauman Cina, sementara rancangan dari India pula asyik dengan kisah cinta yang tidak kesudahan.

Ini semua membuat anak-anak muda Cina dan India hidup dalam alam penuh fantasi dan khayalan; mereka rasa seperti mereka berada di negara ibuda mereka sendiri dan bukan di Malaysia.

Mereka hanya rasa sebagai rakyat Malaysia bila mereka mahu tuntut itu dan ini.

Jadi sampai bilakah siaran berita di stesen televisyen dan juga radio kerajaan mesti terus diadakan dalam bahasa Mandari dan Tamil?

Apakah masyarakat Cina dan Tamil di Malaysia masih rasa kekoh dengar dan tonton berita dalam Bahasa Melayu?

Malah, pengunaan bahasa Mandarin dan Tamil untuk berita dan iklan di televisyen dan radio sebenarnya bukan dianggap sebagai sesuatu yang dimestikan.

Ia hanya adalah satu keadaan sementara bila masyarakat bukan Melayu, khususnya Cina dan India yang tidak faseh berbahasa Melayu.

Tetapi setelah hampir 54 tahun Merdeka, apakah mereka masih tidak faseh berbahasa Melayu?

Dan sampai bilakah bahasa Mandarin dan Tamil diguna untuk iklan di televisyen dan radio dan berita dalam bahasa-bahasa ini diadakan?

Tidakkah sudah tiba masanya untuk semua berita dan iklan dalam bahasa Mandarin dan Tamil dihentikan?

Sebab mustahil masyarakat Cina dan Tamil khususnya tidak faham Bahasa Melayu?

Mustahil iklan dan berita yang mengguna bahasa Melayu yang mudah tidak difahami oleh kaum ini!

Sebab selagi bahasa-bahasa ini digunakan dalam iklan dan untuk berita, ia hanya mencerminkan bahawa kaum ini menolak pengunaan bahasa kebangsaan.

Dan ia juga mencerminkan bahawa mereka juga menolak perpaduan dan asimilasi kaum di negara.

Sebab mustahil masyarakat di sebuah negara boleh bersatu kalau mereka tidak menonton berita dan iklan yang sama dalam bahasa yang sama.

Negara-negara di Tenggara Asia atau Nusantara Melayu tidak membenarkan berita dan iklan dalam bahasa asing kecuali di Singapura bila ada berita dan iklan dalam bahasa-bahasa selain dari Inggeris sebab bahasa ini bukan bahasa ibunda kebanyakan orang Cina di situ.

Singapura ada berita dan iklan dalam bahasa Mandarin dan juga Melayu tetapi tidak dalam bahasa Tamil.

Ini disebabkan kedudukan Bahasa Melayu di republic yang dulunya sebuah kesultanan Melayu-Islam dan bahasa ini adalah bahasa yang dijaga oleh negara ini.

Tetapi tidak dengan bahasa Tamil.

Malah, tidak ada sekolah dalam bahasa Tamil di Singapura.

Masyarakat Cina dan India di mana-mana negara di Nusantara Melayu hidup dalam aman dan tenteram; mereka tidak menonjolkan kaum dan bahasa mereka sendiri, dan hidup sebagai rakyat tempatan.

Malah mereka tidak juga menuntut diberi tanah dan wang untuk membina sekolah dan kuil mereka.

Mereka menerima budaya dan bahasa tempatan. Dan oleh sebab itu ada beberapa diantara mereka telah berjaya dalam bidang politik dan dilantik sebagai presiden dan perdana menteri, walaupun mereka bukan orang asal, tetapi Cina.

Di Peru jug ada orang keturunan Jepun yang pernah menjadi presiden – Alberto Fujimori. Dan di Siam, beberapa orang berdarah Cina tetapi berjiwa Siam seperti Thaksin dan Abishit telah dilantik sebagai perdana menteri sementara di Filipina Cory Aquino dan anaknya dilantik sebagai presiden dan di Argentina, seorang keturunan Arab, Carlos Menem telah dilantik sebagai presiden.

Apa pulak dengan di Amerika bila Barack Hussein Obama dilantik sebagai presiden dalam tahun 2008.

Pengundi di negara-negara ini tidak melihat mereka sebagai orang asing.

Mereka semua faseh berbahasa Sepanyol, Siam dan Filipina.

Masyarakat Cina dan Tamil di Malaysia tidak mungkin dianggap sebagai telah bersebati dengan rakyat terbanyak atau majority selagi mereka desak mahu hidup sebagai rakyat dari Negara Cina dan India.


Tiada ulasan: