Sabtu, 25 Jun 2011

PERAYAAN SIAM LOY KRATONG DI TASIK TITIWANGSA:

JANGAN HAIRAN KALAU TEMPAT INI MAHU DIMILIKKI OLEH MASYARAKAT SIAM UNTUK JADI ‘LITTLE SIAM’ SAMA JUGA TEMPAT LAIN DIBENAR OLEH KAUM LAIN SEHINGGA MEREKA RASA MEREKA MEMILIKKINYA.
Oleh Mansor Puteh


Inilah kisahnya masyarakat lain yang diberi peluang letak gelas dan patung dewa mereka di merata tempat dan di bawah pokok yang akhiirnya menjadi komplek kuil besar.

Dan kalau mereka dihalau, mereka akan tuntut pampasan, sedangkan mereka telah menceroboh tanah orang lain dan awam.

Sedangkan juga mereka yang bertindak seperti pencuri, tetapi mereka diberi penghargaan dan diberi pampasan dan dibenar memfail tindakan mahkamah terhadap pemilik tanah.

Mereka tidak berterima kasih kepada tuanpunya tanah tetapi maki mereka pula.

Bolehkah kaum India dan Cina di Singapura, India, Amerika dan negara ‘maju’ di Barat lain benarkan mereka berbuat demikian?

Berapa banyak kuil baru yang telah dibangunkan di Singapura, misalnya, sejak negara itu mencapai kemerdekaan pada tahun 1963 sehingga sekarang?

Ini sebenarnya kisah bagaimana sebiji cawan atau gelas yang diletak di sebuah kawasan tanah akhirnya menjadi sebuah kuil Cina atau Hindu dan kemudian hari menjadi sebuah komplek dengan kawasan penginapan untuk sami mereka.

Kuil Hindu dan Cina hampir semuanya bermula secara ini.

Ia dibiarkan oleh masyarakat tempatan melayu sebab mereka fikir apalah sangat dengan cawan atau gelas yang dihias dengan perkakas sembahyang kaum mereka.

Tetapi apa yang orang Melayu tidak sedar ialah inilah caranya untuk mereka merampas kawasan tanah sekelilling.

Dan inilah sebenarnya yang menyebabkan kompleks kuil Hindu di Batu Caves terjadi.

Batu Caves pada dekad 1960an masih sebuah pusat pelancongan untuk semua kaum.

Dan di dalamnya hanya terdapat beberapa patung dewa Hindu.

Lama-kelamaan jumlah patung dewa Hindu itu bertambah sehinggakan semua bukit itu ‘dimilikki’ oleh mereka.

Dan tidak cukup dengan itu seluruh kawasan sekelillingnya diambilalih oleh mereka sehinggakan kini Batu Caves menjadi kompleks kuil Hindu terbesar di seluruh Malaysia.

Kerja yang sama berlaku setiap hari apabila orang Hindu dan Cina letakkan perhiasan sembahyang dan patung dewa mereka di tempat-tempat yang mereka suka, termasuk di bawah pokok besar.

Dan apabila pihak berkuasa dan masyarakat tempat biarkannya, mereka akan mula membangunkan bangunan kuil sehingga ia menjadi besar.

Dan kalau kawasan di sekelilling mahu dibangunkan, mereka akan tuntut kuil itu dibiarkan di situ.

Ini sering berlaku.

Dan mereka akan menuntut pampasan bernilai ratusan ribu dan juta ringgit.

Sedangan mereka telah mencuri kawasan tanah orang.

Kenapa mereka tidak dituntut oleh pihak berkuasa kerana telah menceroboh dan mencuri tanah orang?

Dan kenapa penjenayah mahu diberi layanan mesra dan diberi pampasan?

Malah, mereka seharusnya dipaksa bayar pampasan kepada pemilik tanah sebab mereka telah menceroboh kawasan tanah mereka?

Olehsebab kaum Cina dan India adalah kaum pendatang pada asalnya, maka mereka tidak mempunyai sebarang apa di Tanah Melayu.

Dan mereka diberi tempat untuk tinggal dalam estet atau ladang-ladang dan di rumah kongsi di lombong bijeh timah.

Mereka juga diberi tempat untuk menditikan kuil masing-masing tetapi secara sementara.

Namun, apa yang berlaku ialah mereka anggap pemberian itu sebuah pemberian kekal.

Dan tidak cukup dengan ini, mereka juga membesarkan kawasan sekelilling kuil kecil mereka sehingga mereka merampas tanah sekelilling.

Inilah sebabnya kenapa terdapat beberapa kuil mereka yang begitu besar.

Dan inilah juga kenapa terdapat beberapa bukit yang telah diambil oleh mereka sebab mereka telah pergi ke sana sebab orang Melayu tidak ada perlu untuk guna bukit dan gunung seperti mereka..

Dan mereka juga tahu bahawa orang Melayu ketika itu tidak guna bukit untuk kehidupan dan ia adalah dianggap sebagai tanah bebas yang boleh dirampas.

Mana perginya orang yang kononnya mahu jaga kepentingan awam dan masyarakat?

Mereka menempek kalau hak mereka dihakis; tetapi mereka tidak risau kalau tanah orang dan kerajaan dirampas oleh kaum mereka.

Mereka tidak pula mahu tuntut mereka yang menceroboh tanah awam mesti ditahan dan didakwa di mahkamah.

Mereka tutup kedua belah mata terhadap perbuatan jenayah seperti itu kalau ia melibatkan kaum mereka.

Malah mereka akan turut membantah kalau kawasan yang dirampas dan dicuri kaum mereka mahu diambil balik oleh pihak yang memilikki tanah itu.

Mereka tuntut diberi pampasan, seperti mereka memilikki tanah yang mahu diambil semula.

Mereka buat bermacam kecaman terhadap kerajaan dan agensi kerajaan.

Mereka dibantu oleh media yang ternyata pro-kaum lain dan anti-kerajaan.

Lihat sahaja apa akan jadi pada tasik di Taman Titiwangsa setiap tahun ia dijadikan tempat kaum Siam menjalankan perayaan Loy Kratong mereka.

Beri beberapa tahun dan mereka akan tuntut tasik ini dijadikan kawasan khas untuk kaum dan ugama mereka.

Tetapi orang Cina di luar negara tidak pula berani menuntut kawasan sebagai ekslusif untuk mereka, kecuali di beberapa bandaraya utama yang mempunyai ‘Chinatown’ mereka.

Tetapi tidak pula ada ‘Little India’. Dan Little India di Brickfields tidak pula mempunyai nama dalam Bahasa Melayu yang bermaka ‘India Kecil’. Maknanya menggerikan. Jadi mereka kekalkan nama dalam bahasa Inggeris.

Orang Inggerislah yang menyebabkan pertumbuhan Little India di Kuala Lumpur.

Dan mungkin di bandaraya lain di Malaysia akan ada pula Chinatown and Little India lain.

Sebenarnya penamaan kawasan-kawasan seperti ini memberi makna yang tidak baik untuk masyarakat Cina dan India; ia bererti mereka ada keturunan kaum pendatang.

Mereka telah gagal untuk bersepadu dengan masyarakat terbanyak dan mereka terpinggir dan mahu dipinggirkan dan dilihat sebagai masyarakat pelik, seperti Chinatown dan Little India sebagai ‘tanah jajahan’ Negeri Cina dan India di Tanah Melayu Malaysia.

Tiada ulasan: