Selasa, 16 Ogos 2011

ORANG MELAYU TELAH LAMA MEMAKMURKAN ORANG PENDATANG CINA SEHINGGAKAN MELAYU HAMPIR PARAH DI TANAH SENDIRI.

…SUDAH TIBA MASANYA ORANG MELAYU MEMAKMURKAN BANGSA SENDIRI.
Oleh Mansor Puteh


Kaum pendatang Cina khususnya seharusnya rasa bersyukur, sebab tanpa kemuliaan hati orang Melayu yang begitu pemurah, mereka dapat hidup dengan selesa sehingga kini.

Dulu, semasa nenek-moyang mereka pertama menjejakkan kaki ke Tanah Melayu, mereka hidup merempat. Mereka tidak ada pakaian dan wang serta tanah.

Mereka juga tidak mempunyai nyawa.

Orang Melayu yang berugama Islam begitu kasihan dengan mereka yang hidup melarat, sokong mereka.

Orang Melayu benarkan mereka tinggal di kampung Melayu dan bila mereka buka perniagaan kecil, orang Melayu sokong mereka.

Lama-kelamaan, kaum Cina berjaya dalam bidang perniagaan.

Ini ditambah pula dengan sikap pemimpin politik Melayu yang sengaja mahukan orang Cina makmur.

Perdana Menteri Malaysia pertama, Tunku Abdul Rahman mengambil pekerja di kediaman rasmi Residensi, dikalangan orang Cina, lebih dari Melayu sendiri.

Dan Tunku juga melantik menteri kewangan Malaysia pertama dari kalangan orang Cina, iaitu Tan Siew Sin.

Dan Tunku sengaja juga menyatakan bahawa orang Cina mesti dibenar menguasai bidang perdagangan sedangkan Melayu diberi kuasa politik.

Ini sebenarnya bukan satu sikap yang baik, seperti yang dapat dilihat kesannya pada hari-hari kemudian apabila orang Cina sudah menjadi mewah dan menyebabkan orang Melayu hampir papa.

Kedudukan Melayu di Pulau Pinang parah. Mereka terpinggir.

Di Singapura pula Cina menguasi pulau itu sehingga mereka boleh menubuhkan sebuah negara sendiri, dengan melenyapkan sebuah Kesultanan Melayu lama.

Dan keadaan menjadi-jadi bila kaum Cina di Malaysia seperti mahu pula cuba nasib mereka untuk menguasai bidang politik.

Mereka mahu terus kekal menguasi Pulau Pinang sebab dikatakan negeri ini mempunyai jumlah penduduk Cina lebih dari Melayu.

Ini benar buat begitu lama. Tetapi sejak 2010 dulu, jumlah Melayu di negeri ini menunjukkan Melayu kini sudah menjadi kaum terbanyak berbanding dengan kaum Cina.

Jadi tidak hairanlah dimasa-masa akan datang Umno akan diberi hak untuk melantik ketua menteri negeri ini, dan bukan dari Gerakan atau MCA.

Faktor ini tidak lagi diambil kira oleh Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.

Dan yang membuat sikap orang Melayu begitu lembut terhadap orang Cina ialah pegangan ugama Islam mereka yang harus membantu kaum pendatang atau musafir walaupun kaum pendatang Cina dulu bukan pendatang atau musafir sebab mereka bukan dari Nusantara Melayu.

Orang Cina ada imigran dari benua lain. Orang Melayu dari mana-mana wilayah dalam Nusantara tidak boleh dianggap sebagai pendatang; mereka adalah penggembara dan saudara kita. Mereka bukan orang asing.

Orang lain atau orang asing adalah dikalangan orang Cina dan juga India dan lain-lain yang datang dari luar Nusantara.

Sehingga kini, orang Melayu masih memberi muka dan mahu sokong perniagaan orang Cina.

Lihat sahaja pasaraya dan kedai-kedai mereka yang dikerumuni oleh pembeli Melayu.

Dan lihat juga pasaraya dan kedai-kedai yang dimilikki oleh Melayu dan kita boleh tengok berapa ramai pembeli Cina yang mahu membeli barang-barang di situ.

Orang Cina di Malaysia masih bersikap perkauman; mereka hanya membeli di kedai orang Cina lain. Mereka tidak akan sokong perniagaan yang dijalankan oleh orang Melayu.

Walaupun mereka tidak disuruh berbuat demikian, tetapi sikap mereka itu telah dipupuk sejak kecil lagi semasa mereka dibangku sekolah.

Sehingga kini kita tidak pernah dengar orang Cina berterima kasih kepada orang Melayu yang telah membantu nenek-moyang mereka dulu.

Dan lebih dari itu, mereka kini sudah menjadi-jadi mahu tuntut wang dan tanah untuk bina kuil dan sekolah Cina mereka.

Dulu bila dalam perbincangan yang melibatkan kewarnegaraan nenek-moyang mereka, mereka kata mereka mahu buka sekolah mereka sendiri dengan mengguna wang sendiri.

Tetapi kini mereka sudah mula melupakan jani mereka dan tuntut tanah dan wang, sebab kalau ini tidak diberi, mereka akan undi parti pembangkang.

Oleh sebab itu, kerajaan terpaksa berlembut lagi seperti Tunku dan orang Melayu dulu dengan memberi mereka apa yang mereka mahu.

Sedangkan kuasa kerajaan dan Umno terletak dibelakang sokongan orang Melayu sendiri yang sudah begitu lama terbiar.

Orang Melayu dikampung terpinggir dari arus kemajuan dan sekolah dan jalanraya masih tidak terurus dengan betul.

Malah ada kampung Melayu yang tidak mempunyai bekalan air paip dan elektrik. Mereka hidup seperti zaman kesultanan Melayu Melaka dulu.

Malah orang Cina menjadi berang bila ada ura-ura kerajaan mahu majukan lapangan terbang di Alor Setar dan kurangkan penumpuan ke atas Pulau Pinang. Mereka ugut untuk mengundi pembangkan.

Ini taktik orang Cina di Malaysia sekarang, khususnya mereka yang mempunyai pendidikan sekolah Cina yang masih hidup seperti mereka berada di negeri asal.

Salahnya ialah orang Melayu sendiri yang sejak dulu lagi telah memanjakan mereka sehinggakan mereka sudah berani mahu naik kepala.

Sudah tiba masanya untuk orang Melayu jaga kepentingan diri dan kaum sendiri dan sokong usaha dan perniagaan orang Melayu.

Ikut cara orang Cina yang tidak membeli-belah di kedai orang Cina kecuali kalau mereka mahu beli nasi lemak dan pisang goreng.

Bayangkan: Kalau orang Melayu mempunyai sikap seperti orang Cina, tahab ekonomi orang Melayu akan melonjak naik berbanding dengan ekonomi Cina yang akan merundun jatuh sebab Melayu ada kuasa pembeli yang anihnya tidak lagi diguna oleh orang Melayu dengan betul dan baik.

Silapnya ialah: Orang Melayu begitu pemurah hati berbanding dengan orang Cina yang mempunyai sikap perkauman yang begitu tebal.


Tiada ulasan: