Isnin, 24 Oktober 2011

TUNJUK PERASAAN DI DEPAN KEDUTAAN BESAR MALAYSIA DI JAKARTA: MANA KESAN ISWAMI DAN DMDI?

…PEMIMPIN MALAYSIA DAN INDONESIA MASIH BENGGANG TIDAK TAHU APA YANG BERLAKU.
Oleh Mansor Puteh


(NOTA: Tiap kali anak gampang Laskar Merah-Putih (LMP) atau mana-mana kumpulan anak gampang buat kecoh di hadapan bangunan kedutaan besar Malaysia di Jakarta, ada sahaja malapetaka berlaku di Indonesia dalam bentuk gempa bumi atau banjir yang mengakibatkan kemusnahan harta-benda dan nyawa.

Kali ini ia berlaku dengan gempa bumi berlaku di Bali pada hari LMP buat kecoh lagi di Jakarta pada 13 Oktober, 2011.

Tidakkah mereka semua sedar bahawa bencana boleh berlaku dengan serta-merta kalau mereka ambil tindakan bodoh?

Tidakkah mereka juga tahu tanpa Malaysia, ramai rakyat Indonesia tidak akan dapat peluang bekerja dengan mendapat gaji lumayan sehinggakan mereka boleh membeli harta di kampung mereka sendiri?

Tidakah LMP juga tahu betapa ramainya rakyat Indonesia yang mahu terus menetap di Malaysia dn ramai lagi yang hanya boleh bermimpi untuk dapat peluang datang ke Malaysia bekerja dan tinggal?

Jadi kenyataan seorang pegawai di kedutaan besar di Malaysia yang berkata rakyat Indonesia kini tidak berminat untuk datang dan bekerja di Malaysia adalah satu penipuan sahaja.)

Kenapa mentaliti anak-anak gampang LMP begitu rendah sekali? Mereka bertindak tidak ikut akal maupun perasaan. Sebab mereka tidak ada akal dan perasaan.

Sebenarnya apa yang berlaku di depan kedutaan besar Malaysia di Jakarta baru-baru ini adalah satu tamparan kepada mereka dan seluruh rakyat Indonesia.

Ia adalah juga tamparan kepada pemerintah mereka, khususnya presiden mereka.

Dan ia adalah juga tamparan besar kepada Iswami dan Dunia Melayu/Dunia Islam (DMDI) dan pemimpin di kedua buah negara – Malaysia dan Indonesia.

Sebenarnya apa yang berlaku baru-baru ini adalah lanjutan dari apa yang pernah berlaku, yang tidak diselesaikan oleh kedua buah pihak.

Sebenarnya, ia adalah kuasa sebenarnya di Indonesia – puak penyangak yang menguasai pemerintah Indonesia yang menyingkirkan presiden dan kuasa yang ada padanya.

Laskar Merah-Putih lebih berkuasa; mereka lebih pakar; mereka serba tahu tentang undang-undang dan segalannya.

Presiden Indonesia dan kabinetnya hanyalah boneka.

Seperti Indonesia tidak ada pemimpin; yang ada hanya LMP sahaja, yang begitu berani bertindak luar undang-undang.

Di Indonesia sebenarnya tidak ada kebebasan; yang ada hanya kekecohan.

Indonesia tidak ada peraturan; tidak ada undang-undang. Orang awam atau sesiapapun boleh ambil tindakan sesuka hati, seperti yang ditunjukkan oleh LMP.

Polis di Jakarta hanya ada kuasa untuk memerhati sahaja. Presidennya hanya boleh toleh ke arah lain. Dia tidak tahu apa yang dia boleh lakukan.

Tetapi yang lebih sedihanya ialah Iswami yang mengaku mewakilli syarikat akhbar di Malaysia dan Indonesia. Ia ditubuhkan dengan niat yang baik.

Tetapi dengan ada niat sahaja tetapi tidak ada otakpun tak guna.

Ternyata sekali hasrat dan niat Iswami tidak berjaya mengelak perbalahan daripada berlaku di Indonesia.

Sebabnya ialah perbalahan dan tunjuk perasaan seperti ini tidak mungkin berlaku di luar keduataan besar Indonesia di Jalan Ampang.

Orang Malaysia tidak akan berbuat seperti orang LMP.

Di Malaysia juga ada dua juta pekerja dari Indonesia yang mencari makan. Mereka juga berdiam.

Yang membuat bising adalah orang LMP yang mungkin tidak dapat datang ke Malaysia untuk bekerja. Dan mereka rasa iri terdapat ramai rakan mereka yang berada di Malaysia hidup mewah dan mereka balik ke kampung dengan membawa kekayaan yang mereka memperolehi dari Malaysia.

DMDI juga amat mengeciwakan. Ia adalah satu pertubuhan yang bear dengan hasrat yang tidak kurang besar.

Tetapi malangnya, apa sahaja yang telah mereka lakukan?

DMDI ada terlalu penting diri atau ‘self-centered’ sama seperti Iswami yang percaya dan yakin dengan kewujudan mereka, perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia akan tenang.

Tetapi ini tidak berlaku.

Sebabnya ialah Iswami dan DMDI hanya sibuk dengan acara kecil yang melibatkan usahawan dan pemimpin di tahab kebangsaan.

Mereka tidak kenal dengan rakyat di Indonesia yang boleh mencetuskan perbalahan. Mereka tidak menjemput wakil dari LMP dan pihak pelampau lain di Indonesia untuk bersemuka dengan mereka.

Iswami dan DMDI adakan acara besar-besaran di hotel. Pegawainya menginap di hotel mewah. Mereka bergaul sesama sendiri dan dapat liputan meluas.

LMP tidak kenal dan pedulikan mereka. Mereka ada agenda sendiri. Dan sekali-sekala mereka ambil tindakan.

Tempat yang palin mereka suka sekali ialah di luar keduataan besar Malaysia di Jakarta.

Dan yang memberi liputan meluas adalah ahli dalam persatuan Iswami.

Tidakkah boleh akhbar biarkan mereka menempek dan jangan siar sebarang beirita dalam akhbar dan di televisyen?

Kalau ini boleh dilakukan, sudah pasti LMP akan hilang taringnya, sebab mereka hanya mahu menempek kalau ia dilapor dalam media.

Tiada ulasan: