Isnin, 14 Mei 2012

TOLAK E-VILAGE.: SAYA ADA FORMULA LAIN UNTUK MAJUKAN PERUSAHAAN FILEM MALAYSIA DAN NAIKKAN IMEJ UGAMA ISLAM DAN BANGSA MELAYU.

Oleh Mansor Puteh



(NOTA: Rencana ini ditulis bila E-Village mahu dibangunkan. Ternyata ia gagal sebab ia tidak berkembang selepas ia dirasmikan.)


1                    Kita tidak perlu mengguna formula Hollywood untuk memajukan perusahaan filem kita. Saya ada formula untuk memajukan perusahaan filem Malaysia supaya filem kita dapat dipasarkan serentak ke seluruh Dunia Islam dan Dunia Ketiga. Dan perbelanjaan untuk sesebuah filem sehingga RM40 juga, dan sebuah siri drama televisyen RM300,000 dan peneluaran filem sehingga 100 hingga 200 setahun. Dan kita boleh tentukan nilai filem mengikut Islam dan budaya kita.
2                    Kita mesti tolak Hollywood, tolak Oscar dan tolak E-Village.
3                    E-Village tidak boleh bantu perusahaan filem kita. Kesan sampingannya cuma bayangan sahaja.  Lihat seperti di England dan Australia di mana terdapat studio besar yang telah didirikan, yang mana diguna oleh ramai pengarah filem Hollywood, tetapi perusahaan filem di England dan Australia tetap hancur.
4                    Kita mesti tahu apa yang baik untuk kita. Hollywood dan pakar perfileman di Barat tidak tahu. Sinema itu boleh dianggap sebagai senireka. Kita bina mesjid mengikut reka bentuk kita dan mereka boleh gereja atau kuil mengikut rekabentuk mereka sendiri.
5                    E-Villae di Sepang ternyata salah tempatnya. Ia terletak terlalu dekat dengan KLIA. Kawasan ini terlalu bising untuk studio dalam dan luar di adakan, atau pusat hiburan ala Disneyland.
6                    E-Village akan jadi pusat penempatan kaum Yahudi di Malaysia untuk pengebaran dakyah dan nilai mereka ke seluruh Nusantara Melayu, atau mini-Israel. Sebab kebanyakan orang Hollywood terdiri dari kaum Yahudi-Amerika.
7                    Altenatif ialah untuk mendirikan Bandar Filem Melaka dan Bandar Filem Palembang untuk menyatukan Bangsa Melayu supaya Tenggara Asia dikenali sebagai Nusantara atau Dunia Melayu sama juga Timur Tengah dikenali dengan nama Dunia Arab. Ini boleh membuat Bangsa Melayu dan Bahasa Melayu bertaraf dunia sama dengan bangsa dan bahasa lain.
8                    Umat Dunia Islam dan Dunia Ketiga membelanja beberapa billion dolar Amerika setahun untuk membeli filem dan bahan televisyen. Dan wang ini diguna untuk menaikan taraf Hollywood dan perkukuhkan ekonomi Amerika, supaya mereka dapat guna kekayaan mereka untuk membuat bom yang dijatuhkan ke atas kita.
9                    Hollywood sebenarnya adalah satu pusat espionage dan sabotage kebudayaan Yahudi-Amerika.  Mereka sudah masuk ke fasa dua dalam rancangan mereka. Fasa pertama ialah untuk mereka sendiri mempromosi filem dan bahan televisyen mereka ke seluruh dunia. Dan fasa kedua ialah, mereka gunakan bangsa kita sendiri untuk membantu mereka dalam hal ini. Jadi, tidak hairanlah kalau ada usahawan Melayu yang sanggup membelanjakan beratus-ratus juta ringgit untuk menubuh stesyen televisyen dan radio serta menerbit akhbar dan majalah untuk menyebar dakyah mereka.
10               Hollywood mempromosi nilai anti-Ugama, anti-Budaya dan Atheisme, atau secara tidak langsung Anti-Islam. Masyrakat dalam filem Hollywood adalah bebas dan liberal; watak bergaul bebas tanpa bersandar pada nilai ugama.
11               Sejarah filem Melayu mesti diketepikan buat masa sekarang supaya kita boleh tumpukan perhatian terhadap masalah sekarang dan cari formula dan cara untuk memajukan perusahaan filem kita.
12               Malaysia dan Indonesia atau orang Melayu boleh jadi pusat perfileman untuk Dunia Islam dan Dunia Ketiga. Cadangan saya yang terkandung dalam kertas kerja berjudul, ‘Muslim cinema as an antithesis to Hollywood’ boleh dijadikan panduan.
13               Saya harap akan dapat tubuhkan ‘Islamic Planet Foundation’ samada di Malaysia atau di luar negeri untuk memajukan cadangan pembinaan Bandar Filem Melaka dan Bandar Filem Palembang, dan mencari pelaburan dari usahawan dan kerajaan Dunia Arab.
14               Pesta filem Malaysia gagal digunakan sebagai platform untuk memajukan perusahaan filem kebangsaan, sebab ia telah disalah guna oleh persatuan dan individu terentu untuk mempromsi diri sendiri. Saya sendiri tidak pernah dijemput untuk menyertainya walaupun saya mempunyai sebuah filem untuk dipertandingkan. Saya masukkan juga terus kepada penganjur, walaupun nama syarikat saya tidak tersenarai. Dan saya tidak pernah dijemput untuk bercakap dalam foram walaupun saya banyak kali dijemput bercakap tentang filem di luar negeri.
15               Pihak bebas mesti menganjor pesta filem dan bukan Finas atau persatuan-persatuan yang mempunyai kepentingan sendiri.  Mereka tidak pentingkan perusahaan filem tetapi diri sendiri.
16               Dan tidak ada pengarah filem Melayu lain yang bercakap tentang filem secara global.  Mereka cuma cakap tentang filem tempatan.
17               Persatuan Penerbit Filem Malaysia kaku, sebab presidennya tidak ada kelayakan formal. Dia buat dua atau tiga filem tetapi nak berlagak sebagai seorang pemimpin perusahaan filem yang penting.
18               Filem Melayu yang mendapat sambutan sekarang ialah jenis yang mengkhayal dan melekakan. Dan filem remaja seperti itu sering menampilkan masyarakat remaja Melayu yang mempunyai identiti dan gaya yang ala Barat.  Filem yang ajak penonton berfikir dan menguatkan semangat dan keperibadian mereka sukar mendapat sambutan.  Media harus menolak filem-filem yang menghayalkan dan jangan beri sebarang publisiti kepada mereka.
19               Ada beza diantara pengarah filem dan pengaruh filem. Pengarah filem boleh menampilkan pendapat yang bernas di khalayak ramai, dan boleh bercakap di peringkat dunia.  Pengaruh filem Melayu cuma untuk penonton tempatan.  Mereka, sebenarnya adalah tokoh sementara yang datang dan pergi. Kedatangan mereka tidak dijemput dan pemergian mereka dari perusahaan filem tempatan tidak dirindui.
20               Mungkin ada mukjizatnya mereka membuat filem yang mendapat sambutan hebat di kalangan penonton. Dan ada juga mukjizatnya untuk pengarah yang qualified tidak kerap membuat filem.
21               Orang boleh membaca dan melafaz dialog dengan baik di atas pentas atau di hadapan kamera, tetapi ini tidak semestinya dia boleh berlakun.  Sebaliknya, orang boleh berlakun tanpa membaca dialog.  Banyak pelakon filem yang berlakon dalam filem remaja seperti Awie, Ziana dan Erra tidak berlakon; mereka cuma menampilkan diri dan melafazkan dialog cara filem Hindustan.  Dialog dalam filem Yusuf Haslam mirip dialog filem Hindustan.  Dia belum tahu menulis dialog yang baik.
22               Kita boleh guna sinema untuk meruntuhkan pengarauh kebudayaan dan kesenian Amerika atau Barat. Dan ada empat atau lima cara lain yang kita boleh guna untuk menghapuskan samasekali pengaruh Yahudi-Amerika di Dunia Islam dan Dunia Ketiga.
23               Saya merupakan pengarah filem Melayu yang paling banyak menggembara. Sehingga ini saya sudah melawat 33 buah negara, yang kebanyakannya adalah negara di Dunia Islam dan Dunia Ketiga.  Pengelaman saya telah membuka mata terhadap isiu filem dan sosial serta politik.
24               Alaf baru ini sebenarnya merupakan alaf Islam. Dan apa yang dikatakan globalisasi itu sebenarnya adalah diertikan sebagai proses pengislaman atau Islamisasi.
25               Disneyland boleh dibina di Tokyo dan Paris sebab masyaakat di negara-negara tersebut mempunyai pegangan yang kukuh terhadap kebudayaan dan kesenian mereka. Tambahan pula negara-negara tersebut mempunyai institusi kesenian dan kebudayaan yang kuat.  Kalau taman hiburan ala Disneyland diadakan di Sepang, saya percaya masyarakat kita tidak akan dapat menahan serangan dan pengaruh budaya asing.  Masyrakat kita akan runtuh, atau taman hiburan dan E-Village itu akan jadi target untuk masyarakat membaling tohmahan dan kencaman.
26               Buat jangka masa pendek, setiap negeri di Malaysia termasuk Wilayah Persekutnan, mesti menubuhkan perbadanan atau syarikat perfileman negeri sendiri. Dan mereka boleh terbit empat buah filem setahun dari dana yang didapati dari cukai hiburan, supaya kerajaan negeri tidak perlu mengeluarkan wang untuk menaja penerbitan filem-filem tersebut. Dan semua negeri mesti bertanding untuk menerbit filem terbaik, supaya akhir tahun mereka mahu jadi jaguh, sama seperti untuk acara bola sepak di mana setiap negeri dan peminat-peminat tempatan beri sokongan padu kepada pasukan sendiri.
27               Setiap negeri mesti menubuhkan empat atau lima buah pawagam di kawasan-pawasan Melayu supaya dapat menampung penonton tempatan. Sistem penayangan yang ada sekarang menguntungkan filem Hollywood dan Hong Kong, sebab kebanyakaan pawagam terletak di kawasan bukan Melayu.
28               Kerajaan pusat dan negeri mesti memberi penghargaan kepada anak-anak Melayu yang telah mendapat pendidikan formal dalam bidang perfileman dari universiti terkemuka di luar negeri sebab merekalah generasi yang boleh menentukan samada perusahaan filem kita akan maju atau mundur. Lama-kelamaan pengarah yang tidak berkelayakan akan ditolak oleh perusahaan filem.
29               Media mesti tolak Hollywood, Hong Kong dan India.  Amerika, Hong Kong dan India tidak pernah mempromosi filem kita, jadi kenapa mesti kita menyibukkan diri dan mempromosi mereka. 
30               Masyarakat Cina Malaysia berjumlah lebih besar dari Cina di Hong Kong, jadi adalah menjadi tanggung jawab masyarakat Cina kita menerbit filem Cina sendiri supaya filem dan bahan televisyen dari Hong Kong dapat dihapuskan.
31               Syarikat penerbitan drama yang dipunyai oleh usahawan Melayu mesti menerbit drama televisyen dalam Bahasa Cina, sebab syarikat yang dipunyai oleh orang Cina telah gagal untuk menghasilkan karya yang mempunyai ciri-ciri Malaysia.

Tiada ulasan: