– MASJID TERBESAR DI PARIS DAN
YANG KETIGA DI SELURUH BENUA EROPAH, KISAH SEORANG PEMUDA YAHUDI DISELAMATKAN
OLEH IMAMNYA DARI ASKAR NAZI DAN MASYARAKAT ISLAM DI PARIS.
Gambar
dan rencana oleh Mansor Puteh
2, Place du Puits de l’Ermite, Paris 5th,.
Inilah
alamat masjid terbesar di Paris dan yang ketiga terbesar seluruh benua Eropah.
Stesen keretapi bawah tanah atau Metro ialah Segur, laluan 7.
Dan
di sinilah saya pergi pada hari terakhir saya berada di Paris dalam bulan Ramadan yang baru lalu.
Kebetulan
pula hotel dimana saya menginap berhampiran dengan Stesen Gare de I’est, dan
saya hanya terpaksa berjalan beberapa tapak untuk pergi ke stesen ini untuk
menaikki kereta Nombor 7 dan berhenti di Stesen Sagur.
Saya
hampir terlupa untuk melawatnya sebab begitu asyik melawat ke tempat-tempat
yang lebih terkenal dan popular dikalangan pelancong yang datang ke bandaraya Paris , sehinggakan saya terikut-ikut pergi ke sana dan terlupa melawat
masjid yang bersejarah ini.
Ia
merupakan masjid terbesar di Paris yang dibina dalam tahun 1926 sebaik sahaja
selesai Peperangan Dunia Kedua, dengan dilancar oleh presiden negara Perancis
ketika itu, Gaston Doumergue pada July 15,
1926.
Kerajaan
Perancis berterima kasih kepada penganut Islam di negara-negara jajahannya di
Afrika sehinggakan mereka benarkan pembinaan masjid itu, yang terletak di
sebuah kawasan yang agak mewah dan megah, walaupun ia kini tersepit
ditengah-tengah bangunan di kiri dan kanan; namun dari jauh lagi kita sudah
dapat merasa dan melihat kehadirannya dengan terpampangnya menara setinggi 26
meter tersergam di celah-celah bangunan.
Dan di
sinilah dimana bukan sahaja penganut Islam di bandaraya ini berkumpul untuk
mengerjakan sembahyang Jumaat dan waktu lain atau untuk acara keramaian lain
tetapi para pelancong tempatan dan luar negara.
Sejak ia dibina lebih 87 tahun lalu, masjid ini telah mencipta pelbagai sejarah, dan diantaranya ialah tentang kisah bagaimana seorang imam bernama Si Kaddour Benghabrit telah selamatkan seorang keturunan Yahudi dari ditahan dan dibunuh oleh pasukan Nazi.
Dan
kisah ini baru sahaja dijadikan bahan untuk sebuah filem berjudul, ‘Les Hommes
Libre’ atau ‘Free Men’ (Orang yang bebas) arahan Ismael Faroukhi, seorang
pengarah keturunan Algeria .
Sebenarnya
kisah pembunuhan Yahudi oleh Nazi Jerman berleluasa semasa zaman Peperangan
Dunia Kedua apabila banyak orang Yahudi ditahan dan dibunuh oleh mereka.
Dan dalam dekad 1940an di
Disamping
itu mereka juga amal cara hidup orang Islam dan tidak pula makan makanan
khinzir dan berkhatan termasuk mempunyai nama yang sama.
Jadi
lelaki Yahudi itu mempunyai nama Salim Hilali, yang kemudiannya ditukar ke
Simon.
Salim
diberi sijil oleh Imam Si Khadour yang mengumumkan bahawa dia adalah seorang
yang berugama Islam, walaupun ia adalah satu penipuan.
Tujuannya ialah untuk menyelamatkan Salim Hilali dari ditahan oleh askar Nazi dan dibunuh bersama mangsa Yahudi dalam era Holocaust.
Pada
masa itu Nazi tidak ada sengketa dengan orang Arab atau Islam, maka mereka
terselamat dari kekegaman Nazi, termasuk Salim sendiri, seorang penyanyi yang
terkenal ketika itu yang menyanyi lagu-lagu Arab, iaitu bahasa ibundanya yang
bukan bahasa Ibrani atau Hebrew yang diguna oleh kaum Yahudi di Israel sekarang
yang tidak popular dikalangan Yahudi pada masa itu.
Inilah
kisah yang menyayat hati yang hanya tahun lalu dijadikan bahan untuk sebuah
filem, yang telah ditayang dalam sebuah pesta filem di Israel sendiri.
Sebenarnya
terdapat ramai orang Yahudi yang telah diselamatkan oleh orang Arab dan Islam
lain, tetapi kisah Salim ini berlaku di Masjid Besar Paris .
Dan
untuk membuktikan yang Salim adalah orang berugama Islam, Imam tersebut telah
juga menulis nama keluarganya pada sebuah tiang nesan untuk membuktikan kepada
tentera Nazi bahawa Salim adalah orang Islam juga apabila askar Nazi tuntut
bukti yang lebih sahih yang Salim Hilali adalah seorang berugama Islam.
Sebenarnya
mengikut kisah yang telah disebut-sebut terdapat ramai pemuda Yahudi yang telah
mendapat perlindungan dari masyarakat Islam di masjid yang sama; mereka
sembunyi dalam ruang tersorok dibawah bangunan masjid itu sehingga tamat zaman
Peperangan Dunia Kedua.
Namun,
kisah sekitar kehidupan Salim yang paling dramatik dan berwarna, sebab dia
adalah seorang penyanyi terkenal dikalangan masyarakat Arab di Paris.
Mungkin
oleh sebab itu juga dia menjadi tumpuan dan keturunannya disyak oleh Nazi.
Namun
dia terlepas dari ditangkap dan dibunuh oleh mereka.
Sebenarnya
sekarang terdapat ramai masyarkat Islam di Paris dan Perancis dengan anggaran
meletakkan jumlahnya mencapai lima
hingga lapan peratus dari seluruh jumlah penduduk negara ini.
Di
Moskow sahaja terdapat lebih dua juta Umat Islam, yang kebanyakannya terdari
dari mereka dari negeri-negeri Islam di Asia Tengah yang pada suatu ketika itu
semasa adalah di dalam Kesatuan Soviet.
Saya mengunjungi
Dimana-mana
terdapat lelaki dan wanita Islam yang kebanyakannya dari negara-negara jajahan
Perancis di Afrika seperti Algeria, Tunisia dan Maghribi atau ‘Morocco’ atau
‘Moroc’ seperti yang disebut oleh orang Perancis.
Mereka
yang memakai pakaian Arab ketara dan jelas Islam, tetapi terdapat ramai lelaki
Arab yang kelihatan seperti orang tempatan dengan wajah mereka yang sama.
Tetapi
biasanya mereka akan bercakap dalam bahasa Arab sesama sendiri dan barulah kita
dapat tahu yang mereka itu orang Arab berugama Islam.
Saya sempat bercakap dengan ramai mereka yang membuka kedai dan gerai atau bekerja dalam stesen Metro.
Dan
mereka rasa gembira bila saya beritau mereka saya dari Malaysia atau
‘Malasie’ ikut cara mereka.
Seorang pemuda Arab keturunan Maghribi terus beri saya tiga biji buah untuk dimakan semasa berbuka bila saya pergi ke gerainya.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa kini terdapat ramai orang Islam bukan sahaja di
Paris dan Perancis tetapi disemua bandaraya utama di Eropah, dengan bandaraya
Brussels di Belgium yang mempunyai jumlah yang paling besar dengan peratusan
paling tinggi sehinggakan mereka dianggarakan akan menjadi masyarakat terbanyak
menjelang tahun 2050.
Namun
demikian walaupun orang Islam di Eropah dikatakan mendapat kecaman dari pihak
atau kumpulan picisan anti-Islam, namum dari apa yang dapat perhatikan ialah
keadaannya tidak sama seperti yang dilaporkan dalam akhbar.
Orang
Islam di Paris boleh bersembahyang di atas jalan di sekelilling Masjid Besar
pada hari Jumaat dan pada hari kebesaran lain seperti Hari Raya Puasa dan Hari
Raya Haji tanpa mendapat tentangan dari penduduk umum, kecuali dari puak
picisan itu.
Dan
seperti yang telah lama berlaku di England dan Amerika, banyak
bangunan gereja lama yang terbiar telah dibeli oleh masyarakat Islam untuk
dijadikan masjid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan