Selasa, 6 Ogos 2013

KENAPA JABATAN PENGANGKUTAN JALAN ATAU JPJ TIDAK JADI SASARAN PIHAK PENENTANG KERAJAAN?

…DAN BAGAIMANA MENGETATKAN SYARAT DAPAT LESEN BOLEH MEMAKDA CINA DAN INDIA FASEH BERBAHASA MELAYU.
Oleh Mansor Puteh



Pihak tertentu gemar sasar beberapa agensi dan kementerian kerajaan seperti kementerian dalam negeri atau KDN. Mereka buat bermacam-macam tuduhan terhadap mereka dengan ada yang tuduh ada pihak dalam KDN beri taraf kerakyatan kepada rakyat asing khususnya dari Pakistan jadi rakyat Malaysia supaya mereka boleh jadi ‘pengundi hantu’.

Tetapi semua perbalahan dan tuduhan itu telah tidak mendatangkan faedah kepada mereka yang mengharapkan agar ada skandal yang mereka dapat rungkai.

Dan yang pelik sekali ialah kenapa pihak yang sama tidak pula mahu buat JPJ sebagai sasaran mereka?

Maknanya, kenapa mereka tidak tuduh ada pegawai JPJ yang tidak menjalankan tugas dengan baik sehinggakan terdapat ramai pemilik lesen memandu di Malaysia yang sepatutnya tidak layak mendapatnya, tetapi masih dapat.

Dan kebanyakan mereka adalah orang bukan-Melayu yang tidak faseh atau tahu bercakap dan menulis dalam Bahasa Melayu tetapi mereka masih tetap dapat lesen memandu.

Ini sudah tentu mencetuskan perbalahan.

Tetapi JPJ tidak pernah dituduh memberi lesen memandu kepada mereka yang tidak layak.

Sebabnya ialah kebanyakan mereka yang memilikki lesen memandu itu terdiri dari orang Cina dan India yang mempunyai latarbelakang akademik aliran sekolah Cina dan Tamil.

Mereka gagal sekolah dan tidak faseh bercakap dan menulis dalam Bahasa Melayu. Tetapi mereka boleh mendapat lesen memandu dengan begitu mudah sekali.

Di negara lain, mereka langsung tidak beri muka kepada sesiapa yang tidak faseh berbahasa Inggeris atau bahasa kebangsaan mereka. Dan kalau seseorang itu tidak faseh dalam bahasa ini, maka mereka tetap tidak akan diberi lesen.

Ini menyebabkan ramai rakyat Malaysia yang bekerja dan menetap di England dan Amerika tidak memilikki lesen memandu di sana.

Dan mereka tidak pula mahu salahkan sistem, tetapi diri sendiri.

Di Malaysia, ramai orang khususnya dikalangan bukan-Melayu akan melenting kalau syarat memilikki lesen memandu diperketatkan walaupun ia bagus untuk menghalan pemandu dari melakukan kecuaian sebab mereka tidak faham isyarat jalanraya.

Sepatutnya Malaysia sudah lama mengenakan syarat ketat untuk mereka yang mahu memilikki lesen memandu, sebab ini akan memaksa orang bukan-Melayu belajar Bahasa Melayu, sebab kalau tidak, mereka tidak boleh mendapat lesen memandu, dan ini dengan seara langsung tidak membenarkan mereka terlibat dalam banyak jenis perkerjaan termasuk perniagaan kecil.

Dan ini sudah boleh mengalak ramai dikalangan mereka untuk belajar Bahasa Melayu.

Orang Cina khususnya akan mengambil kelas tambahan untuk menguatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu mereka sebab mereka tahu tanpa penguasaan bahasa kebangsaan ini kehidupan mereka akan menjadi sukar.

Sekarang terdapat ramai pemandu teksi terdiri dari orang Cina, dan kebanyakan mereka tidak boleh bercakap dalam Bahasa Melayu dengan betul.

Terdapat juga orang Melayu yang tidak layak mendapat lesen memandu tetapi mereka mempunyainya, sebab mereka juga tidak faseh berbahasa Melayu secara lisan.

Tahab pemeriksaan ujian memandu juga harus ditingkatkan supaya mereka yang benar-benar faham undang-undang jalan sahaja yang layak terima lesen tersebut; dan ia tidak diberi secara sengaja kepada sesiapa yang telah layak sebab mematuhi syarat usia.

Pada masa dulu sesiapa sahaja boleh dapat lesen memandu sementara hanya dengan membelinya dari mana-mana kaunter JPJ.

Tetapi kemudian itu JPJ mengetatkan syarat dengan mengenakan mereka yang mahu dapat lesen tersebut untuk mengambil kursus khas dan lulus sebelum mereka diberi lesen sementara.

Bagaimanapun, walaupun demikian, masih terdapat ramai orang Melayu dan juga bukan-Melayu yang masih berjaya mendapat lesen sementara memandu walhal mereka tetap tidak layak.

Jadi apa gunanya untuk JPJ mengadakan syarat baru itu, yang seharusnya diguna untuk menghalang sesiapa yang tidak layak dari mendapat lesen sementara memandu, jauh sekali lesen sebenar memandu?

Ramai orang percaya kalau syarat memandu dipertingkatkan ramai orang bukan-Melayu dan juga Melayu akan tingkatkan pemahaman mereka dalam Bahasa Melayu, sebab mereka tahu betapa pentingnya bahasa kebangsaan ini dan mereka tidak akan ambil sikap buruk terhadapnya, lebih-lebih lagi dikalangan bukan-Melayu yang sehingga sekarang tidak berjaya bercakap dan menulis dalam bahasa ini.







Tiada ulasan: