Selasa, 13 Ogos 2013

SEMUA IKLAN DALAM BAHASA MELAYU.










Baru-baru ini ada cadangan oleh Sekteriat Antarabangsa Melayu yang bakal ditubuhkan di Shahalam untuk minta kerajaan menyiarkan serta membenarkan semua iklan di televisyen dan radio serta bahan cetak dan papan tanda hanya dalam Bahaea Melayu.
      Ini merupakan satu cadangan yang relevan dan baik sekali. Sebab pengunaan Bahasa Melayu mesti setimpal dengan tahab pengunaan bahasa kebangsaan ini seperti yang kita mahukan.
      Dan tidak ada sebab kenapa bahasa Inggeris dan lain terus digunakan.
      Pengunaan bahasa Inggeris secara luas cuma boleh memberi erti bahawa kita masih dijajah oleh kaum Inggeris.
      Apakah ini yang kita ingin iklankwn ke seluruh dunia, termasuk kepada segelintir pelancong yang datang ke negara kita saban hari?
      Pengunaan bahasa Inggeris di iklan kini tidak relevan lagi, sebab pengetahuan Bahasa Melayu dikalangan penduduk berbilang kaum di negara kita boleh dianggap lebih luas jika dibanding dengan bahasa lain, termasuk Inggeris, Cina dan India.
      Penyelidikan oleh syarikat penyelidikan seperti Standard Research Malaysia (SRM) menunjukkan bahawa seratus peratus perduduk negara kita faseh atau boleh bertutur dan mahami Bahasa Melayu.
      Ini berbanding dengan bahasa Inggeris yang diketahui oleh peratusan yang kecil. Dan bahasa Cina dan India khusus diketahui oleh kaumnya sendiri.
      Jadi, oleh yang demikian, tidaklah wajar kalau iklan-iklan dan bahan iklan lain menggunakan bahasa lngeris, sebab sasarannya amat terhad.
      Pihak, syarikat pengiklan semestinya sudah tahu akan hakikat ini sebab mereka sering berpandukan kepada fakta-fakta penyelidikan seperti yang dikeluarkan oleh SRM untuk membuat keputusan, tetapi syarikat-syarikat ini terus menguna bahasa Inggeris.
      Pengunaannya kini boleh dianggap sebagai satu perbuatan yang tidak berasas, dan cuma memberi erti bahawa mereka tidak gemar Bahasa Melayu.
      Cuba kita lihat apakah mesej yang ingin disampaikan dalam setiap iklan di pawagam, televisyen, papan tanda dan sebagainya.
      Tidakkah apa yang ingin disampaikan itu boleh juga ditulis dlam Bahasa Melayu? Perkataan serta ideanya mudah difaham dalam Bahasa Melayu dan pengunaa bahasa lain tidak diperlukan sama-sekali.
      Malah kalau kita hendak kirakan, semua rancangan radio kecuali beberapa rancangan tertentu boleh mengguna Bahasa Melayu termasuk rancangan permintaan lagu yang sering kita dengar dari stesen seperti Radio Musik, atau Time Highway Radio.
      Juruhebah stesen ini gemar mengguna bahasa Inggeris dari Bahasa Melayu sebab mereka menganggap pengunaannya boleh membuat mereka lebih sofistikated. Adakah ini benar?
      Dari apa yang mereka katakan dalam siaran mereka, ternyata pergunaan bahasa Inggeris sepetri yang digunakan bukan Inggeris sebenar, tetapi cuma. ‘slang’ atau ‘loghat’ sahaja.
      Dan kalau kita mahu belajar bahasa Inggeris dari mendengar siaran ini, kita boleh jadi keliru­.
      Pengunaan Bahasa Melayu boleh diluaskan untuk liputi semusa bidang termasuk pengiklanan, penyiaran dan lain-lain. Mana tahu negara kita akan tiba di suatu peringkat dimana orang keturunan bukan Melayu sendiri akan menegunanya dalam kegiatan dan perhubungan seharian seperti apa yang berlaku sekarang.
      Alangkah enaknya kalau negara kita, Malaysia ini dapat disatukan dengan pengunaan Bahasa Melayu oleh rakyatnya dari segenap lapisan masyarakat.
      Dan usaha menggalakkannya harus diketuai oleh kerajaan, bahkan dia Bahasa Melayu dan bidang pengiklanan.
      Satu lagi yang harus saya sentuh di sini ialah perusahaan perkhidmatan atau ‘service industry’' seperti perhotelan, penjualan makanan segera (fast-food) dan sebagainya, mesti mengutamakan pengunaan bahasa kebangsaan ini.
      Kita yang sering berkunjung ke restoran makanan segera dan hotel terkemuka akan diterima dengan ucapan ‘good morning, sir’ atau ‘'thank you, sir’ dan ‘to stay or to go’.
      Alangkah ini ganjal didengar sebab kita berada, di negara sendiri dan diucap selamat dalam bahasa asing?
      Tidakkah perusahaan perkhidmatan mengunakan Bahasa Melayu untuk memberi ucap yang begitu mudah seperti ‘selamat pagi, terima kasih’ dan sebagainya.
      Saya, sering bercakap dalam Bahasa Melayu di restoran tersebut dan menyuruh pekerja di kaunter berbuat demikian. Budak-budak di kaunter itu sebenarnya bukan pakar bahasa Inggeris dan tidak mungkin tahu mengguna bahasa asing itu dengan baik, tetapi mereka tetap gunanya, sebab itu adalah dasar syarikat.
      Sudah tiba masanya perusahaan perkhidmatan seperti restoran makan segera dan hotel gunakan Bahasa Melayu supaya, pelancong juga, boleh belajar sepatah-dua babasa kita sebagai ole-ole bila mereka pulang nanti.
      Yang hairannya juga ialah ramai pelancong asing cuba beria-ia untuk menguna perkataan-perkataan Bahasa Melayu tetapi mereka dijawab oleh pekerja hotel dalam bahasa Inggeris.
      Dengan peningkatan tahab pengunaan Bahasa Melayu di peringkat universiti, kini lebih ramai penduduk berbilang kaum kita telah didedah kepada pengunaan yang baik dalam Bahasa Melayu.   
      Dan usaha pengunaan dan perj;uturan dalam bahasa kebangsaan kita ini cuma boleh ditingkatkan kalau pengunaan bahasa ini dapat dilihat di mana-mana.
      Dengan ini adalah diharapkan agar semua papantanda, iklan dia cetak dan elektronik serta penyiaran radio serta televisyen boleh diadakan dalam Bahasa Melayu kalau apa yang ingin dikata dan dibincangkan itu mudah dan tidak melibatkan orang luar negeri.
      Ada rancangan televisyen tempatan yang mempilkan tokoh-tokoh Melayu untuk membincang isiu-isiu setempat dan semasa, tetapi bahasa yang digunakan bukar Melayu tetapi Inggeris.
      Tentu ini boleh dilihat sebagi sesuatu perbuatan yang aneh oleh orang asing sendiri.
Dan kenapa menteri kita bertutur dalum bahasa Inggeris dalam sidang akhbar? Mereka sudah seharusnya mengguna Bahasa Melayu di khalayak ramai sebab mereka pemimpin yang harus berani menunjukkan nilai kebangsaan yang baik untuk dijadikan teladan oleh masyarakat lain.
      Sama juga mereka tidak seharusnya menghisap kokok atau minum arak di khalayak ramai sebab ini boleh menjejaskan imej mereka sebagai pemimpin.
      Kalau pemimpin rakyat tidak berusaha naikkan tahab pengunaan bahasa kebangsaan mereka sendiri jangan salahkan orang lain kalau mereka gemar mengguna bahasa asing.
      Akhir sekali, negara kita sudah maju dalam banyak lapangan, dan tidaklah tepat kalau ada orang yang kata bahawa pengunaan Bahasa Melayu secara luas boleh menjejaskan pertumbuhan kebangsaan.
      Memang benar bahasa Inggeris itu bahasa antarabangsa, dan Bahasa Melayu belum tiba ke tahab itu.
      Tetapi, tidakkah kita terfikir bahawa peningkatan bahasa Inggeris itu ke tahab antarabangsa disebabkan orang-orang bukan Inggeris dari negara-negara luar dari England yang menggunanya?
      Dan tidakkah juga Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan itu kini sedang meningkat pengunaan dan pertuturannya di negara kita sendiri dan di rantau Asean.
      Satu hari kelak Bahasa Melayu akan menjadi bahasa antarabangsa seperti Inggeris.
      Buat masa sekarang orang yang paling layak untuk menaikkan tahab Bahasa Melayu adalah rakyat Malaysia sendiri. ]Dan kita semua boleh mainkan peranan untuk memajukan bahasa itu sebagai bahasa antarabangsa.












Tiada ulasan: