Nampaknya
pusat hiburan dunia (barat) iaitu Hollywood
kini dikecam pula dari dalam oleh tokoh-tokoh yang bukan sebarang orang. Mereka
terdiri dari Marlon Brando, Francis Ford Coppola, dan Dustin Hoffman.
Tentu suarar-suara ini bukan ‘suara
sumbang’ tapi yang mempunyai sikap ‘anti-Amerika’ atau ‘anti-barat’.
Sebaliknya, suara ini dari mulut tokoh
terkemuka Hollywood sendiri.
Sudah tentu mereka, dan rarnai lagi
suara kecil yang tidak kedengaran suaranya tahu apa yang berlaku di Hollywood .
Ahli politik kulit uitam terkenal
di Amerika, Jesse Jackson pernah menunjuk perasaan bersama beratus-ratus orang
kulit hitam atau Afro-Amerika lain di luar dewan Dorothy Chandler’s Pavillion
di Los Angeles semasa acara malam pemberian anugerah ‘Oscar’ diadakan April
lalu.
Mereka mengecam Hollywood , atau lebih tepat lagi
studio-studio besar yang mengenepikan pelakon kulit hitam.
Memang benar , tahun ini Hollywood tidak banyak menampilkan filem-filem dan
watak-watak kulit hitam dan sehinggakan tidak seorang pelakon kaum Afro itu
dicalon untuk apa-apa kategori.
Dan pihak Akademy of motion Pictures,
Arts and Sciences (AMPAS) cuba
untuk memujuk mereka dengan nampilkan beberapa orang kulit putih dari
perusahaan filem pada malam Oscar lalu sebagai ‘pemberi anugerah’.
Kalau tidak gelanggang Oscar dikuasai
oleh orang kulit putih sahaja.
Ini sudah pasti akan memberi gambaran
yang negatif terhadap negara Amerika atau perusahaan filem di Hollywood
yang tidak bercorak pelbagai kaum.
Fenomena Hollywood dikritik dan dikecam
bukan satu fenomena baru. Ini telah berlaku sejak beberapa abad lalu.
Tetapi, kebanyakan kecaman yang diterima
datang dari kaum Arab dan Muslim sebab penonjolan negatif terhadap watak-watak
bangsa dan ugama itu.
Masyarakat Jepun dan Cina turut neerima
padah yang sama. Tetapi, lama-kelamaan apabila negara Cina menjadi kuat dengan
milikki kuasa atom; dan Jepun pula mengatasi Amerika serta kesemua negara barat
dari segi ekonomi, Hollywood tidak sanggup menonjolkan lagi watak-watak Jepun
dalam filem keluarannya sama seperti dulu, iaitu sebagai watak Jepun yang
pendek, bermata sepet dan makai katamata bulat.
Kemudiannya pula, kaum peliwat di
Amerika sendiri yang lenting, apabila watak-watak ‘gay’ dipapar secara negatif.
Akhirnya, sebuah filam besar berjudul, ‘Philadelphia ’ dibuat di
mana watak utama mengidap penyakit Aids akibat perhubungan sejenisnya.
Filem ini, sudah pasti diguna olen,
AMPAS untuk membuktikan Hollywood tidak
diskrismina terhadap kaum peliwat, apabila filem ini diberi anugerah filem
terbaik, dan dalam kategori-kategori lain, termasuk pelakon lelaki terbaik.
Tetapi, watak-watak dalam filem Hollywood yang tidak mungkin dapat diubah cara
penonjolannya ialah watak Arab dan Muslim.
Sehingg a tahun ini, ada filem-filem
keluaran Hollywood yang masih mengguna watak
Arab dan Muslim sebagai watak jahat.
Dan tidak hairan kalau pertubuhan Arab
dan Muslim melenting, disamping menunjuk perasaan menggesa agar filem tersebut
ditarik dari pawagam.
Ini sudah pasti mustahil dibuat, sabab
kalau ini berlaku, ia akan membuktikan bahawa tujuan filem-filem seperti ini dibuat dianggap gagal.
Filem-filem tersebut terus ditayang
walaupun di negara-nagara Islam ia tidak diedar.
Kebelakangan ini Hollywood
dikecam oleh Marlon Brando sebagai dikuasai oleh orang Yahudi.
Mereka, kata Marlon, pernah mengalami
tekanan jiwa dan kesiksaan akibat kekejaman dari pihak Nazi, tetapi, bila
mereka datang ke Amerika, mereka (orang Yahudi) sendirl gagal untuk menjadi
peka terhadap perasaan kaum lain, termasuk orang Asli Amerika (Red Indians) dan
kaum minoriti lain.
Sudah tentu Marlon dikecam oleh dia yang
dikuasi Yahudi di Amerika.
Marlon ‘dipaksa’ untuk meminta maaf di
atas kesilapannya memberi kenyataan itu.
Tetapi, apa yang menakjubkan ialah orang
yang tidak sebarangan seperti Marlon yang tergerak untuk mengecam Hollywood yang dikuasai oleh Yahudi. Dia bukan orang
kecil; dan dia dibesarkan oleh Hollywood
sehingga menjadi lagenda dunia filem Amerika.
Sudah tentu dia layak tahu apa yang sebenarnya
berlaku dalam Hollywood .
Kalau orang luar dari Hollywood
membuat kecaman seperti ini, dia boleh ditepis begitu sahaja.
Juga turut menakjubkan bila Dustin
Hoffman dan Francis Ford Coppola turut mengecam Hollywood di Cannes.
Francis berkata bahawa studio-studio
besar di Hollywood membuat filem sama seperti menggoreng kentang goreng di
restoran McDonald’s. Ia tidak mempunyai jiwa dan perasaan.
Ini adalah benar sekali hampir kesemua
filem yang dikelaarkan oleh studio besar di Hollywood
mempunyai cara persembahan yang sama.
Dan filem-filem dari Amerika yang boleh
dianggap bernilai seni dibuat oleh syarikat-syarikat filem yang kecil mereka
memapakkan pelakon tidak ternama dan mempunyai suasana yang benar, serta
perbelanjaan yang sederhana, pada tahab Hollywodd, walaupun besar juga untuk
tahab kita.
Siapakah lagi yang akan turut mengecam Hollywood dan filem-filem yang dikeluarnya, selain dari
Marlon, Dustin dan Francis?
Sudah tentu kecaman terhadap Hollywood
akan menjadi kain rancak bila oran'g di Hollywood
sendiri dan seluruh Amerika, bBarat dan di Dunia Ketiga sedar apakah itu
Hollywood sebenarnya.
Setakat ini mereka cuma tahu Hollywood sebagai ‘pusat hiburan dunia’ sahaja.
Tetapi, apakah ini benar?
Sebenarnya, Hollywood
kini sudah menjadi sebuah institusi politik, di mana filem-filem yang
dihasilkan oleh studio benar mempunyai tujuan dan maksud tersirat.
Filem bagi Hollywood dan mereka yang
menkuasainya (orang Yahudi) adalah senjata untuk ‘menebak’ nilai-nilai kita,
serta memperkecil-kecilkan budaya, sejarah dan bangsa kita.
Dalam filem besar Hollywood , orang Yahudi-Amerika yang
bertopeng orang Amerika, adalah wira tulen, dan orang jahat ialah orang kita
dan yang berkulit gelap.
Kita disuruh melihat orang berkulit
putih (Yahudi) sebagai tuan, dan menepuk tangan setiap kali dia tembak ‘orang
jahat’ yang secara tidak sedar adalah orang kita sendiri.
Lihat filem-filem Steven Spielberg dalam
siri Dr Indiana Jones, bila dia menembak orang Arab, Asli Amerika, Cina , India
dan lain-lain sewenang-wenangnya.
Dr Indiana , seorang tokoh antropologi
Yahudi-Amerika diberi perlambangan wira yang harus kita puji, dan puja.
Pengaruh filem-filem Hollywood
sebenarnya boleh dikurang atau dilesapkan kalau kita tidak disogokkan oleh
dakyah mereka melalui media hiburan kita sendiri.
Dan peronton tempatan pula dididik untuk
lihat dan nilai filem-filem ini dari perspektif bukan barat, dengan kacamata
yang lain.
Sudah pasti, kalau ini boleh dilakukan,
penonton tempatan dan di seluruh Dunia Ketiga tidak akan mengemari filem
Hollywood lagi.
Beberapa buah negara di Timur Tengah,
serta negara Islam lain telah berjaya mendidik masyarakatnya untuk tidak
menggemari filem-filem segerti ini, sehinggakan sambutannya lesu.
Ini pula diambil-alih oleh filem-filem
tempatan mereka yang menonjolkan watak, cerita, isiu tempatan yang lebih
relevan kepada nilai hidup mereka.
Negara kita boleh mengikuti apa yang
telah berlaku di negara-negara tersebut dengan mempunyai rancangan mengurangkan
pengaruh filem Hollywood secara tersusun iaitu
dengan tidak memberi publisiti dalam akhbar maupun televisyen atau menghadkan
jumlah pawagam untuk penayangan filem asing.
Lama-kelamaan filem-filecn Hollywood akan mendapat sambutan dingin dari orang kita.
Holly wood, sebenarnya sudah lama
main-mainkan kita; dan sudah tiba masanya kita melihat Hollywood
dari perspektif baru, dari kacamata kita, dan nilai filem-filem yang dihasilnya
dengan sistem penilaian kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan