Jumaat, 16 Ogos 2013

HOLLYWOOOD DIKECAM DARI DALAM PULA.

     








Nampaknya pusat hiburan dunia (barat) iaitu Hollywood kini dikecam pula dari dalam oleh tokoh-tokoh yang bukan sebarang orang. Mereka terdiri dari Marlon Brando, Francis Ford Coppola, dan Dustin Hoffman.
        Tentu suarar-suara ini bukan ‘suara sumbang’ tapi yang mempunyai sikap ‘anti-Amerika’ atau ‘anti-barat’.
        Sebaliknya, suara ini dari mulut tokoh terkemuka Hollywood sendiri.
        Sudah tentu mereka, dan rarnai lagi suara kecil yang tidak kedengaran suaranya tahu apa yang berlaku di Hollywood.
        Ahli politik kulit uitam terkenal di Amerika, Jesse Jackson pernah menunjuk perasaan bersama beratus-ratus orang kulit hitam atau Afro-Amerika lain di luar dewan Dorothy Chandler’s Pavillion di Los Angeles semasa acara malam pemberian anugerah ‘Oscar’ diadakan April lalu.
        Mereka mengecam Hollywood, atau lebih tepat lagi studio-studio besar yang mengenepikan pelakon kulit hitam.
        Memang benar , tahun ini Hollywood tidak banyak menampilkan filem-filem dan watak-watak kulit hitam dan sehinggakan tidak seorang pelakon kaum Afro itu dicalon untuk apa-apa kategori.
        Dan pihak Akademy of motion Pictures, Arts and Sciences (AMPAS) cuba untuk memujuk mereka dengan nampilkan beberapa orang kulit putih dari perusahaan filem pada malam Oscar lalu sebagai ‘pemberi anugerah’.
        Kalau tidak gelanggang Oscar dikuasai oleh orang kulit putih sahaja.
        Ini sudah pasti akan memberi gambaran yang negatif terhadap negara Amerika atau perusahaan filem di Hollywood yang tidak bercorak pelbagai kaum.
        Fenomena Hollywood dikritik dan dikecam bukan satu fenomena baru. Ini telah berlaku sejak beberapa abad lalu.
        Tetapi, kebanyakan kecaman yang diterima datang dari kaum Arab dan Muslim sebab penonjolan negatif terhadap watak-watak bangsa dan ugama itu.
        Masyarakat Jepun dan Cina turut neerima padah yang sama. Tetapi, lama­-kelamaan apabila negara Cina menjadi kuat dengan milikki kuasa atom; dan Jepun pula mengatasi Amerika serta kesemua negara barat dari segi ekonomi, Hollywood tidak sanggup menonjolkan lagi watak-watak Jepun dalam filem keluarannya sama seperti dulu, iaitu sebagai watak Jepun yang pendek, bermata sepet dan makai katamata bulat.
        Kemudiannya pula, kaum peliwat di Amerika sendiri yang lenting, apabila watak-watak ‘gay’ dipapar secara negatif.
        Akhirnya, sebuah filam besar berjudul, ‘Philadelphia’ dibuat di mana watak utama mengidap penyakit Aids akibat perhubungan sejenisnya.
        Filem ini, sudah pasti diguna olen, AMPAS untuk membuktikan Hollywood tidak diskrismina terhadap kaum peliwat, apabila filem ini diberi anugerah filem terbaik, dan dalam kategori-kategori lain, termasuk pelakon lelaki terbaik.
        Tetapi, watak-watak dalam filem Hollywood yang tidak mungkin dapat diubah cara penonjolannya ialah watak Arab dan Muslim.
        Sehingg a tahun ini, ada filem-filem keluaran Hollywood yang masih mengguna watak Arab dan Muslim sebagai watak jahat.
        Dan tidak hairan kalau pertubuhan Arab dan Muslim melenting, disamping menunjuk perasaan menggesa agar filem tersebut ditarik dari pawagam.
        Ini sudah pasti mustahil dibuat, sabab kalau ini berlaku, ia akan membuktikan bahawa tujuan filem-filem seperti ini dibuat dianggap gagal.
        Filem-filem tersebut terus ditayang walaupun di negara-nagara Islam ia tidak diedar.
        Kebelakangan ini Hollywood dikecam oleh Marlon Brando sebagai dikuasai oleh orang Yahudi.
        Mereka, kata Marlon, pernah mengalami tekanan jiwa dan kesiksaan akibat kekejaman dari pihak Nazi, tetapi, bila mereka datang ke Amerika, mereka (orang Yahudi) sendirl gagal untuk menjadi peka terhadap perasaan kaum lain, termasuk orang Asli Amerika (Red Indians) dan kaum minoriti lain.
        Sudah tentu Marlon dikecam oleh dia yang dikuasi Yahudi di Amerika.
        Marlon ‘dipaksa’ untuk meminta maaf di atas kesilapannya memberi kenyataan itu.
        Tetapi, apa yang menakjubkan ialah orang yang tidak sebarangan seperti Marlon yang tergerak untuk mengecam Hollywood yang dikuasai oleh Yahudi. Dia bukan orang kecil; dan dia dibesarkan oleh Hollywood sehingga menjadi lagenda dunia filem Amerika.
        Sudah tentu dia layak tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam Hollywood.
        Kalau orang luar dari Hollywood membuat kecaman seperti ini, dia boleh ditepis begitu sahaja.
        Juga turut menakjubkan bila Dustin Hoffman dan Francis Ford Coppola turut mengecam Hollywood di Cannes.
        Francis berkata bahawa studio-studio besar di Hollywood membuat filem sama seperti menggoreng kentang goreng di restoran McDonald’s. Ia tidak mempunyai jiwa dan perasaan.
        Ini adalah benar sekali hampir kesemua filem yang dikelaarkan oleh studio besar di Hollywood mempunyai cara persembahan yang sama.
        Dan filem-filem dari Amerika yang boleh dianggap bernilai seni dibuat oleh syarikat-syarikat filem yang kecil mereka memapakkan pelakon tidak ternama dan mempunyai suasana yang benar, serta perbelanjaan yang sederhana, pada tahab Hollywodd, walaupun besar juga untuk tahab kita.
        Siapakah lagi yang akan turut mengecam Hollywood dan filem-filem yang dikeluarnya, selain dari Marlon, Dustin dan Francis?
        Sudah tentu kecaman terhadap Hollywood akan menjadi kain rancak bila oran'g di Hollywood sendiri dan seluruh Amerika, bBarat dan di Dunia Ketiga sedar apakah itu Hollywood sebenarnya.
        Setakat ini mereka cuma tahu Hollywood sebagai ‘pusat hiburan dunia’ sahaja.
        Tetapi, apakah ini benar?
        Sebenarnya, Hollywood kini sudah menjadi sebuah institusi politik, di mana filem-filem yang dihasilkan oleh studio benar mempunyai tujuan dan maksud tersirat.
        Filem bagi Hollywood dan mereka yang menkuasainya (orang Yahudi) adalah senjata untuk ‘menebak’ nilai-nilai kita, serta memperkecil-kecilkan budaya, sejarah dan bangsa kita.
        Dalam filem besar Hollywood, orang Yahudi-Amerika yang bertopeng orang Amerika, adalah wira tulen, dan orang jahat ialah orang kita dan yang berkulit gelap.
        Kita disuruh melihat orang berkulit putih (Yahudi) sebagai tuan, dan menepuk tangan setiap kali dia tembak ‘orang jahat’ yang secara tidak sedar adalah orang kita sendiri.
        Lihat filem-filem Steven Spielberg dalam siri Dr Indiana Jones, bila dia menembak orang Arab, Asli Amerika, Cina, India dan lain-lain sewenang­-wenangnya.
        Dr Indiana, seorang tokoh antropologi Yahudi-Amerika diberi perlambangan wira yang harus kita puji, dan puja.
        Pengaruh filem-filem Hollywood sebenarnya boleh dikurang atau dilesapkan kalau kita tidak disogokkan oleh dakyah mereka melalui media hiburan kita sendiri.
        Dan peronton tempatan pula dididik untuk lihat dan nilai filem-filem ini dari perspektif bukan barat, dengan kacamata yang lain.
        Sudah pasti, kalau ini boleh dilakukan, penonton tempatan dan di seluruh Dunia Ketiga tidak akan mengemari filem Hollywood lagi.
        Beberapa buah negara di Timur Tengah, serta negara Islam lain telah berjaya mendidik masyarakatnya untuk tidak menggemari filem-filem segerti ini, sehinggakan sambutannya lesu.
        Ini pula diambil-alih oleh filem-filem tempatan mereka yang menonjolkan watak, cerita, isiu tempatan yang lebih relevan kepada nilai hidup mereka.
        Negara kita boleh mengikuti apa yang telah berlaku di negara-negara tersebut dengan mempunyai rancangan mengurangkan pengaruh filem Hollywood secara tersusun iaitu dengan tidak memberi publisiti dalam akhbar maupun televisyen atau menghadkan jumlah pawagam untuk penayangan filem asing.
        Lama-kelamaan filem-filecn Hollywood akan mendapat sambutan dingin dari orang kita.
        Holly wood, sebenarnya sudah lama main-mainkan kita; dan sudah tiba masanya kita melihat Hollywood dari perspektif baru, dari kacamata kita, dan nilai filem-filem yang dihasilnya dengan sistem penilaian kita.





Tiada ulasan: