Jumaat, 7 November 2014

MACAM MANAKAH SESEORANG ITU YANG DILIWAT TIDAK TAHU YANG DIA SUDAH DILIWAT?

…DAN SIAPA YANG BERANI MENGAKU YANG DIA TELAH MELIWAT SEORANG LAIN BILA DIA SENDIRI SEDAR AKAN TINDAKAN TERUK YANG BOLEH DIAMBIL TERHADAPNYA NANTI?
Oleh Mansor Puteh



Saya tidak fikir ada sesiapa orang laki-laki di dunia, dan terutama di Malaysia, yang waras, yang akan mendapati ia adalah sesuatu yang menarik atau menyenangkan untuk berani tampilkan dirinya untuk memfailkan tuduhan terhadap orang lelaki lain yang telah meliwatnya, terutama jika orang yang menuduh itu berkata bahawa dia telah diliwat beberapa kali dan di tempat-tempat yang berbeza, walaupun duburnya tidak menunjukkan perbuata itu telah berlaku dalam peperiksaan perubatan, sebab ini kadang-kadang boleh berlaku. Sebab ini juga boleh membuatnya jadi bahan ejekan dan penghinaan dari orang awam dan seluruh negara dan bahkan menyebabkan dia mengalami kecederaan fizikal.

Dan tidak ramai pula lelaki hari ini yang mudah akan mengakui dia telah meliwat lelaki lain sebab mereka tahu penghakiman teruk dan ngeri yang dia boleh berharap untuk mendapat kalau kesnya dibawa ke mahkamah kelak, lebih-lebih lagi kalau dia seorang lelaki yang berprofil tinggi yang juga mempunyai cita-cita tinggi.

Jadi dia akan buat sedaya-upaya tindakan untuk menafikan, mengutuk dan bahkan mengejek orang yang telah menuduhnya, sebab ini adalah senjata yang dia ada dan milikki untuk mempertahankan dirinya. Yang lain adalah untuk mendapatkan simpati dari orang ramai dan menggunakan orang awam untuk membuat keputusan akhir samada dia bersalah atau tidak sedangkan hak ini terletak bukan ditangan orang awam yang buta dengan fakta yang berkaitan dengan kes tersebut, tetapi di mahkamah.

Ini adalah cara dan helah lama yang telah digunakan pada masa lalu, tetapi yang tidak mungkin  boleh diulang, walaupun masalah yang dihadapi masih sama.

Pada masa yang sama, mungkin ada bekas luka di dubur lelaki yang diliwat tetapi ia boleh disebabkan oleh sembelit.

Jadi doktor yang menulis laporan itu benar-benar mempunyai peluang untuk memanipulasi, walaupun ia mungkin tidak begitu pasti apa yang telah membuat kesan calar berlaku pada dinding dubur lelaki yang diliwat itu.

Oleh sebab itu tidaklah sukar bagi seseorang doctor untuk membuktikan bahawa dia telah diliwat. Sebab ia mempunyai banyak perkara untuk mengkukuhkan laporannya sebab ia melibatkan banyak perkara dan kegiatan fizikal dua orang yang mempunyai pergerakan sosial dan seharian yang dapat dikesan.

Sesungguhnya, orang yang diliwat itu akan tahu bahawa dia telah diliwat dan terdapat pertukaran dialog yang membawa kepada kejadian yang pertama, yang boleh dinyatakan dan yang berkaitan dengan, mana yang tidak boleh buat.

Semua ini boleh membawa kepada penghukuman ke atas orang yang meliwat secara mudah dengan si peliwat yang masih boleh mendesak dan mengaku dia tidak bersalah, semasa menjalani hukumannya di penjara, jika dia mempunyai kepentingan politik yang boleh diguna olehnya dan penyokong-penyokongnya, sebab mereka mempunyai ramai yang bersimpati dengan pemimpin mereka yang mereka rasakan telah dianiayai.

Sebab tidak mungkin untuk dua orang lelaki tidak kira sama ada mereka adalah orang Melayu dan umat Islam atau tidak, dan yang dapat masuk kedalam beberapa bentuk dan cara pengertian tanpa kedua mereka memulakan perhubungan rapat serta pemahaman untuk menjalinkan suatu perhubungan istimewa sebelum kejadian yang pertama boleh berlaku.

Dan ada pantun yang harus dimainkan sebelum acara fizikal boleh berlaku.

Bekas Presiden Filipina Ferdinand Marcos, yang didakwa oleh seorang wanita Amerika untuk mengadakan hubungan seks dengan dia, lantas bantah tuduhan itu.

Tetapi kemudian ia mengalah apabila wanita itu memberikan bukti dalam bentuk pakaian dan rambut kemaluan beliau – yang tidak boleh didapati kepada sesiapa yang tidak mempunyai sebarang hubungan rapat dengannya. Mereka hanya boleh dapatkan dari kamar tidurnya.

Seorang lelaki lain yang telah disabitkan dengan kes rogol apabila seorang wanita yang dirogol memberi gambaran tentang bentuk dan saiz zakar perogolnya.

Hal ini bahkan menjadi lebih buruk untuk perogol dari peliwat jika dia mempunyai bintik-bintik atau tahi lalat atau kutil pada zakarnya yang dapat digambarkan dan dilihat hanya oleh seseorang yang mempunyai hubungan intim dengan dia.

Jadi wanita Amerika itu pandai dalam menjaga dan menyimpan bukti-bukti ini, yang memberikan kelebihan beliau bila dia buat tuduhan terhadap Presiden Marcos.

Seorang lelaki lain yang didakwa merogol telah berjaya membebaskan dirinya sebab orang yang disangka itu dikatakan mempunyai bau badan yang tidak baik.

Jadi bau badan seseorang itu boleh berubah mengikut keadaan dimana dia berada.

Jadi jika seseorang itu berniat untuk merogol seseorang, maka ia akan menjadi baik untuk dia tidak mempunyai bau badan yang menyenangkan.

Bau badan yang buruk adalah sangat baik untuk seseorang itu mempunyai kalau dia mahu buat jenayah dan merogol, sebab ia boleh bau seperti ramai orang, tidak seperti bau manis pewangi badan lelaki yang dapat dikesan dan boleh digunakan untuk menghukum seseorang.

Bahkan ada beberapa kanak-kanak yang telah didapati untuk ingat yang mereka telah dianiaya dan diperkosa semasa kecil, dan pihak yang bertanggungjawab telah juga ambil serius dengan tuduhan yang mereka telah buat, yang kemudian berjaya mencari bukti dan tidak diragui untuk menghukum mereka yang telah melakukan jenayah ke atas mereka, walaupun perbuatan itu telah berlaku beberapa dekad lebih awal, seperti apa yang sesetengah dari orang-orang kanak-kanak yang telah diperkosa oleh paderi-paderi Katolik di Amerika yang mana pihak pengurusan gereja di negara itu perlu membayar gantirugi yang melibatkan berjuta-juta dolar Amerika.

Tetapi dalam hal ini, sekurang-kurangnya para paderi dan gereja mempunyai akal da budi bicara untuk menerima hakikat tentang berlakunya perbuatan terkutuk itu, dan rasa menyesal dan terus mengaku bersalah dan tidak membantah orang yang membuat tuduhan itu serta mahkamah yang telah mendapati mereka bersalah, tanpa mahu pula untuk mendapatkan peguam yang boleh mendapat manfaat daripada kes mereka dengan mengambilnya sehingga ke Mahkamah Persekutuan, yang akan berlanjutan sehingga bertahun-tahun lamanya untuk mendapat penyelesaian terakhir untuk kes itu, sementara peguam-peguam semuanya mendapat banyak ganjaran dari tindakan mereka.

Banyak peguam terkenal dengan usaha dan karenah mereka untuk mengheret kes-kes tertentu dan memberikan pelanggan mereka satu harapan palsu dengan menegaskan bahawa mereka boleh menang kes walaupun mereka dan pelanggan mereka sendiri sedar dan tahu bahawa mereka tidak ada sebarang peluang dan akan didapati bersalah dari hari pertama lagi, sebab pihak peguam juga boleh mendapat faedah kewangan daripada pelaksanaan kes itu lebih-lebih lagi kalau ia membabitkan profil tinggi yang mereka juga boleh dapat manfaat darinya.

Jadi apatah lagi jika kes itu melibatkan orang dewasa yang harus lebih sedar dan tahu untuk menguasai naluri dan fikiran serta tindak-tanduk mereka sendiri?

Dan kemungkinan peliwat didapati bersalah adalah tinggi sebab terdapat banyak unsur-unsur dan faktor-faktor yang terlibat yang semuanya boleh menarik perhatian kepada tindakan yang sebenarnya sedang dilakukan.

Lebih teruk lagi sebab dalam dunia sekarang terdapat pelbagai jenis teknologi canggih termasuk alat rakaman vidio tersorok yang boleh merakam perbuatan tertuduh dan yang menuduh yang mungkin juga telah dibuat secara senyap-senyap tanpa pengetahuan mereka yang boleh didedahkan dikemudian hari dalam perbicaraan itu, yang semata-mata bertujuan untuk mengejutkan para hakim dan mahkamah, dan lebih teruk lagi, tertuduh, jika dia telah bebas dari segala tuduhan.

Malahan mana-mana telefon bimbit yang murah juga sekarang boleh digunakan untuk merakam odio dan juga gambar yang boleh digunakan di dalam mahkamah untuk menyokong tuduhan itu untuk membuktikan jenayah yang telah dilakukan oleh mereka yang dituduh.

Tetapi pada masa yang sama, ia juga tidak akan menjadi sukar bagi orang yang dituduh meliwat untuk menyangkal tuduhan itu sebab ia adalah tindak balas semula jadi semua manusia, mengingat kalimat menjadi kubur.

Kalau dia berani mengakui ke atas pertuduhan itu dia boleh mendapat perhukuman yang lebih ringan, yang mungkin masih sangat keras, terutamanya jika orang yang dianggap terkemuka, dan yang mempunyai rencana besar untuk negara dan dunia.

Kalau berani ambil sahaja ujian pengesan helah atau ‘lie detector’!

Adakah tertuduh dan pendakwa cukup berani untuk sekali, mengambil ujian pengesan helah? Ia tidak boleh menjadi cara yang paling sempurna untuk menentukan sama ada dia diliwat sesiapa, tetapi sekurang-kurangnya ini dapat menunjukkan apa yang mereka mungkin telah dilakukan.

Selain itu, tertuduh juga boleh tertakluk kepada hipnotisme, yang juga boleh membawa keluar pengelaman dan perhubungan yang telah disembunyikan yang dia boleh cuba untuk melupa dan menekan, terutamanya jika ia adalah licik dan cerdik dan mempunyai sekumpulan peguam bersemangat membelanya, tidak kira sama ada mereka tahu dia bersalah atau tidak sebab niat mereka adalah untuk selamatkan anak guam mereka yang dituduh terlepas daripada mana-mana kesalahan jenayah.

Apa helah at au alibi lain seseorang tertuduh itu boleh beri dalam mahkamah yang dapat meyakinkan para hakim untuk membebaskan beliau dari semua pertuduhan jika dia dituduh liwat?

Terdapat beberapa. Beberapa cara telahpun diguna sebelum ini dengan jayanya berulang-kali sehingga mereka tidak boleh digunakan lagi sebab mereka tidak asli lagi.

Di zaman sekarang ini, ada banyak cara lain yang boleh digunakan untuk mengecam seseorang untuk jenayah yang dia telah melakukan yang dia akan tetap terus tolak tuduhan itu.


Sesungguhnya kemungkinan yang ada untuk seseorang yang mahu tentang pertuduhan ke atasnya  untuk menghindari penganiayaan yang dia telah lakukan yang mana dia enggan mengaku, sebenar-benarnya terbatas; mereka hanya dapat menunda perbicaraan dan memperkenalkan pelbagai perkara kepada mahkamah semata-mata untuk menunda penghukuman ke atasnya. 

Tiada ulasan: