Khamis, 27 November 2014

FILEM MELAYU LAMA JALAN AMPAS DAN KAITANNYUA DENGAN ERLAKUNYA TRAGEDI 13 MEI, 1969…SINEMA BOLEH RAPATKAN KAUM DAN SINEMA BOLEH JUGA BUAT MEREKA BERBALAH DAN BENCI SESAMA SENDIRI.

Mungkin ada pihak luar negara yang mahukan Tanah Melayu ketika itu mengalami
masalah perkauman sehingga tercetusnya tragedi yang dikenali sebagai Tragedi 13 Mei, 
1969.

Caranya ialah dengan menggunakan kuasa filem atau sinema untuk mengalak orang 
Cina dan India bencikan Melayu.

Kalau filem Melayu dulu boleh merapatkan perhubungan kaum di Tanah Melayu dan 
Singapura, maka filem dan sinema juga boleh diguna secara tidak langsung untuk 
mengalak mereka berbalah dan benci sesama sendiri.

Aspek filem atau sinema dalam tercetusnya Tragedi 13 Mei, 1969 sehingga kini tidak 
pernah dibincang.

Orang dan penganalisa politik hanya tumpukan perhatian terhadap keputusan 
pilihanraya 1969 sebagai punca utama dan satunya punca berlakunya tragedy 
perkauman terburuk di Tanah Melayu.

Dan pakar psikologi dan sosiologi serta sejarah juga pandang remeh tentang pengaruh 
filem dalam hal ini.

Tetapi pakar-pakar dalam bidang ini dan juga politik di Amerika tidak rasa seperti itu; 
mereka tahu sinema atau Hollywood boleh diguna sebagai propaganda untuk 
merapatkan perhubungan kaum di Amerika.

Dan Hollywood telahpun diguna untuk mencapai tujuan ini sama seperti sinema 
Melayu  Lama di Singapura yang telah diguna untuk merapatkan kaum di Tanah 
Melayu dan Singapura, yang mana menguntungkan penjajah Inggeris yang tidak mahu 
rakyat negara ini mempunyai niat untuk usir mereka.

Oleh sebab itu Inggeris tidak benarkan watak-watak Inggeris diguna dalam mana
mana filem yang diterbitkan kecuali dalam filem ‘Sarjen Hassan’.

Tidak ada cara lain yang boleh diguna mereka untuk mencetuskan perbalahan 
perkauman.

Pilihanraya yang telah diadakan di Tanah Melayu sehingga itu tidak mempunyai elemen
perkauman sebab ramai Cina rasa bersyukur sebab mereka dan juga emak dan bapa 
mereka telah baharu sahaja diberi taraf kerakyatan walaupun ada segelintir orang Cina 
yang telah berpilih untuk balik ke negeri asal mereka sebab mereka rasa mereka berjaya 
dalam tujuan untuk datang ke Tanah Melayu atau Nusantara Melayu.

Cina dan India sekarang tidak mempunyai sifat kesyukuran seperti emak dan bapa atau 
datuk dan nenek mereka dulu.

Niat asal dan utama mereka ialah untuk tinggalkan Negeri Cina dan pergi merantau ke
negara-negara di Nusantara Melayu khusus untuk merai keuntungan. Dan mereka akan 
balik ke kampung asal di Negeri Cina dengan rasa bangga yang mereka telah berjaya.

Hanya mereka yang gagal untuk mencapai kekayaan di Tanah Melayu dan Nusantara 
Melayu sahaja yang tidak dapat balik ke Negeri Cina, sebab mereka akan rasa malu 
dicemuh oleh saudara-mara dan rakan-rakan mereka di situ.

Terdapat beberapa sebab sahaja kenapa orang Cina mahu dan terpaksa tinggalkan 
kampung halaman mereka di Negeri Cina; ia adalah untuk mengelakkan diri mereka dari
keboloran.

Oleh sebab itu orang Cina ketika itu akan menegur sapa sesama sendiri dengan 
bertanya, ‘Sudah makankah? Atau ‘Sudah makan babikah?’

Sebab-sebab lain ialah mereka itu diburu oleh agen Manchu atau yang terlibat dengan 
jenayah yang mahu larikan diri dari diberkas oleh pihak berkuasa.

Maka inilah yang menyebabkan Lee Kuan Yew menulis dalam buku riwayatnya ‘No 
man is an island’ tentang orang Cina yang tinggalkan negeri sendiri yang khususnya 
datang ke Singapura sebagai orang yang tidak berbudaya dan berpendidikan.

Dia juga bukan orang Cina yang datang langsung dari Negeri Cina. Emak dan bapanya 
adalah Cina dari Semarang di Pulau Jawa yang berpindah ke Singapura.

Maka oleh sebab itu, kedua-dua emak dan bapanya dianggap sebagai Cina Peranakan 
dengan mereka bertutur dalam Bahasa Melayu lebih baik dari bahasa Cina dialek Hokkien.

Dan dia juga galak anak sulungnya, Lee Hsien Loong belajar Bahasa Melayu dan juga 
dalam cara Jawi, sehinggakan sehingga ke hari ini Hsien Loong masih baca akhbar 
Berita Harian Singapura setiap hari.

Dan apabila Singapura mahu bergabung dengan Persekutan Tanah Melayu untuk 
menjadi Persekutuan Malaysia, Kuan Yew dan juga pelajar-pelajar Cina di Universiti 
Malaya yang ketika itu bertempat di Singapura sokong dan desak supaya Bahasa 
Melayu menjadi bahasa pengantaran di sekolah tanpa perlu adanya sekolah vernakular 
lain yang pada penghayatan mereka adalah pusat penyebaran dakyah komunis.

Malah ramai anak muda Cina yang terpengaruh dengan dakyah komunis dalam tahun 
1960an dan 1970an dulu berasal dari sekolah Cina di Pudu dan Seri Kembangan dan di 
kawasan perkampungan baru Cina di seluruh negara.

Yang anihnya ialah Kuan Yew juga galak anak sulungnya belajar bahasa Rusia yang dia 
anggap akan menjadi bahasa utama dunia. Ternyata Kuan Yew tersilap tentang hal ini.

Oleh sebab itu juga, Kuan Yew tidak faseh bercakap dalam bahasa Mandarin yang dia 
paksa dirinya untuk belajar. Dia lebih faseh berbahasa Melayu dan Hokkien seperti 
ramai orang Cina lain di Singapura.

Tragedi perkauman seperti itu tidak pernah dibayangkan berlaku di Tanah Melayu, yang sehingga itu melihat perhubungan diantara kaum yang rapat.

Filem-filem Melayu yang diterbitkan di studio di Jalan Ampas dan juga East Coast 
Road di Singapura telah semuanya menggalakkan perhubungan kaum khususnya 
diantara Melayu dan Cina ke tahab yang tinggi.

Jadi apabila tragedi itu berlaku tentu ramai yang terkejut, sebab mereka semua tidak 
sangka ia boleh berlaku seperti itu.

Dan ia bukan semata-mata berlaku oleh sebab keputusan pilihanraya 1969 yang 
memberi banyak kerusi kepada DAP, sebuah parti Cina yang ketika itu mempunyai 
perhubungan rapat tidak rasmi dengan parti PAP di Singapura.

Apa yang berlaku di jalanan di Kuala Lumpur sebaik sahaja diumumkan keputusan 
pilihanraya 1969 dulu adalah kesan yang telah lama dirasa oleh anak-anak Cina dan juga 
India yang terdedah dengan filem-filem yang telah mula dibawa masuk dari Hong 
Kong dan Madras (kini Chennai di Tamil Nadu, India.) yang telah membuat mereka 
rasa diri mereka sebagai jaguh untuk kaum mereka sendiri.

Sedangkan golongan Cina dan India terlebih dahulu, dikalangan emak dan bapa 
mereka  tidak sebulu dan sepakat dengan sikap dan tindak-tanduk yang ditunjuk oleh 
mereka yang merusuh di kawasan Chow Kit dalam bulan Mei, 1969 dulu.

Memang, Malaysia ketika itu tidak mempunyai pakar bidang psikologi, sosiologi dan 
ekonomi serta politik untuk dapat beri sumbangan dan analisa berguna dan tepat.

Yang memberi andaian tentang sebab-musabab berlakunya Tragedi 13 Mei, adalah 
mereka yang secara langsung dan tidak langsung terbabit dengannya, dalam bidang 
politik berpihak atau partisan.

Sekarang ini, ditambah pula dengan pengaruh filem atau sinema, maka sebab-musabah
berlakunya Tragedi 13 Mei, 1969 dapat dibuat dengan lebih tepat dan bersungguh lagi.

Ia tercetus bukan hanya disebabkan masalah politik tetapi lebih dari itu, pemikiran dan
sikap anak muda Cina dan India yang telah keliru dan dikelirukan oleh pengaruh filem 
Cina dan Tamil dari Hong Kong dan India.

Dan siapa yang menyuruh perusahaan filem Melayu di Jalan Ampas dan East Coast 
Road di Singapura dipindahkan ke Kuala Lumpur?

Dan siapakah pula yang beria-ia mahu membawa masuk filem-filem asing dari Hong Kong, Chennai dan juga Hollywood ke Tanah Melayu ketika itu dan untuk mencapai kesan apa?

Jadi apabila pengaruh filem Melayu lama menjadi lemah lesu, maka semangat perkauman menjadi kukuh.

Dan apabila sinema Melayu lama runtuh dalam tahun 1965, empat tahun kemudian tercetus Tragedi 13 Mei, 1969. 



Tiada ulasan: