…IA ADALAH ‘FAKE HOLLYWOOD ’
ATAU ‘HOLLYWOOD
TIRUAN’ DENGAN FILEM-FILEM SEKARANG
DIBUAT OLEH ORANG YANG TIDAK ADA LATARBELAKANG
FORMAL DALAM BIDANG PENERBITAN
FILEM.
Oleh Mansor Puteh
Kenapa
rakyat Amerika yang terdiri dari berbilang kaum tenteram; mereka tidak tertekan
dengan paksaan yang dibuat oleh segelintir orang yang suka mencari pasal?
Mereka ada pendapat mereka sendiri dan mereka juga tahu hak mereka dan lebih
dari itu, mereka tidak mudah diheret untuk ikut percaya dengan temberang orang
lain yang suka mencari pasal dengan orang lain di jalanan dan di mana-mana
ruang sempit yang dicipta mereka untuk berpidato sepanjang hari dan malam.
Dan
kenapa rakyat di Malaysia
yang terdiri dari tiga sahaja kaum utama tetapi mereka gemar ikut telunjuk
segelintir orang yang semua kenal sebagai pengacau yang tidak ada cara lain
untuk tarik perhatian dari menempek bawa isiu dan perbalahan yang sudah lama
lapuk?
Sedangkan
kaum asli di Sabah dan Sarawak, tidak terperangkap dengan umpan dan janji-janji
manis dan kosong mereka berbanding dengan segelintir kaum Cina yang menetap di
bandar-bandar besar di kedua negeri di Timur Malaysia yang gemar ikut aliran kiri
untuk menegaskan sokongan mereka.
Malaysia
bercelaru bukan olehsebab sesiapa; ia adalah olehsebab pihak tertentu telah
lama gagal melihat apa yang telah dilakukan di Singapura apabila mereka
menubuhkan Sinema Melayu Lama yang beri peluang ramai orang berbilang kaum
bersatu, menonton filem sama yang menekan perkara sama yang mereka semua boleh
rasakan.
Ketika
itu sehinggalah runtuhnya Sinema Melayu Lama berpusat di Jalan Ampas, Singapura
tenang. Malah Tanah Melayu juga tenang.
Ketenangan
yang dirasakan oleh kaum pendatang ketika itu, terdiri dari Cina dan India juga
tenang buat kerja seharian mereka tanpa mereka perlu dibebankan oleh segelintir
orang Cina dan India lain yang hanya tahu mencari pasal dengan mereka.
Malah
ketika itu kaum Cina dan India
tidak ada pemimpin aliran kiri; mereka ada beberapa pemimpin aliran kanan.
Pemimpin
Cina aliran kiri terdiri dari mereka yang percaya dengan pergerakan komunis;
mereka yang masuk Parti Komunis Malaya (PKM) atau Malayan Communist Party (MCP)
yang mempunyai niat untuk merampas Tanah Melayu dari Melayu untuk dijadikan sebuah
republik dengan Bahasa Melayu dihapuskan untuk digantikan dengan bahasa Cina.
Memang
ramai orang Cina yang muda terpengaruh dengan dakyah mereka dan yang lantas
ikut masuk berjuang dengan PKM, tinggal di hutan di sempadan Malaysia-Thailand.
Tetapi
jumlah mereka adalah kecil berbanding dengan mereka yang jujur dengan
perjuangan untuk mencapai Kemerdekaan untuk Persekuan Tanah Melayu pimpinan
Tunku Abdul Rahman.
Amerika
juga telah melalui beberapa episod pedih dalam sejarah mereka yang telah banyak
beri pelajaran kepada rakyat berbilang kaum mereka.
Dan
kalau Perang Dunia Kedua tidak berlaku, maka sekarang ini kemungkinan besar
bahasa Jerman adalah bahasa utama dan rasmi untuk Amerika dan tidak bahasa
Inggeris yang diguna oleh semua sekarang.
Dan
kalau Singapura yang masuk ke dalam Persekutuan Malaysia pada 16 September,
1963 yang kemudiannya dihalau keluar dua tahun kemudian, tidak berlaku, maka
Bahasa Malaysia yang menjadi bahasa utama dan terdapat satu aliran pendidikan
sahaja tanpa perlu adanya sekolah vernakular Mandarin dan Tamil seperti yang
ada sekarang.
Dan
kenapa masyarakat Melayu khususnya mereka yang terdiri dari golongan muda
terikut-ikut dalam kancah politik-palsu atau ‘pseudo-politic’ sekarang?
Mereka
tidak guna akal sendiri; mereka lebih merupakan orang yang suka berkelompok dan
buat keputusan atas sebab orang lain sebaya dengan mereka juga berfikiran sama.
Mereka
bukan orang persendirian seperti kebanyakan orang di Amerika yang buat
keputusan dengan membuat perhitungan sendiri.
Di
Malaysia anak-anak muda, Melayu, Cina dan juga India terikut-ikut dengan budaya
berkelompok yang berani kerana mereka berkelompok dan takut kalau mereka diasingkan
dari kumpulan bayangan mereka.
Sinema
di Amerika telah lama memupuk sikap yang baik dikalangan rakyat mereka,
berbanding dengan Sinema Malaysia Sekarang yang terikut-ikut dengan cara mereka
dapat lihat dalam filem lapok Hollywood yang akhirnya menggalakkan anak muda Malaysia
terjerat dengan perasaan emosi secara negatif.
Akhirnya
apa yang dapat dilihat ialah filem-filem Melayu sekarang yang kelihatan seratus
peratus tiruan dari filem Hollywood yang
diterbit lebih awal lagi.
Jadi
akhirnya juga apa yang berlaku ialah Sinema Malaysia Sekarang boleh diberi
jolokan sebagai ‘Fake Hollywood’ atau Hollywood Tiruan dengan filem-filem yang
dihasilkan seratus peratus ditiru dari filem Hollywood .
Dan
hampir semua pengarah filem serta penerbit filem yang bergiat aktif sekarang
terdiri dari mereka yang tidak berpendidikan khusus dalam bidang ini.
Itulah
sebabnya kalaupun ada beberapa filem yang berjaya di pawagam tetapi ia tidak
dapat pergi ke mana dengan pengarah dan penerbitnya terperap dalam alam
khayalan sendiri sehinggalah mereka diberi tunjuk untuk keluar dari perusahaan
filem, kalau mereka mendapat pekerjaan yang lebih baik.
Fake
Hollywood adalah jenis filem-filem yang diterbit di Malaysia sekarang.
Dan
filem ‘KIL’ adalah filem jenis Fake Hollywood yang utama sekarang apabila ia
telah dinobatkan sebagai ‘filem terbaik’ dalam pesta filem tempatan dan
kemungkinan besar filem ini tidak akan diterima oleh mana-mana pesta filem
antarabangsa lain dan jika bertanding dalam pesta filem serantau ia akan
dihumban dengan mudah.
Orang
Melayu tidak perlukan filem seperti ‘KIL’ dan penerbit yang suka buat filem
seperti ini. Orang Melayu ada budaya tinggi dan sejarah berwarna yang boleh
dijadikan ilham untuk pengarah sebenarnya jadikan bahan filem mereka.
Dan
orang Cina dan India di Malaysia juga tidak perlukan filem-filem yang membelai
khalayan mereka lagi; olehsebab itu mereka rasa sukar untuk menyukai
filem-filem Cina dan India
tempatan yang diterbitkan.
Filem
Cina tempatan ‘The Journey’ yang paling berjaya di pawagam berjaya oleh sebab
ia turut memberi ruang untuk penonton Cina berkhayal. Ia tidak berpijak pada bumi
nyata.
Kegiatan
penerbitan filem di Malaysia
telah gagal dimajukan dan olehsebab ini maka terdapat pertumbuhan kegiatan
penerbitan filem-filem Melayu, Cina dan India yang memberi hiburan kepada
kaum-kaum secara berasingan.
Walhal Sinema Melayu Lama berpusat di Jalan Ampas dulu, semua kaum tonton filem-filem sama; dan tidak ada filem Cina dan
Inilah
sebenarnya maka terdapat perbalahan dikalangan masyarakat Melayu, Cina dan juga
India sesama mereka dan juga sesama sendiri, sebab mereka mendapat ilham dan
pengaruh budaya serta sentiment dari punca yang berbeza, dengan si Melayu
dikelirukan dengan filem Fake Hollywood, Cina dengan filem dari Hong Kong dan
India dari filem-filem hiburan dan fantasi dari Chennai.
Dan apa
yang berlaku dalam pemikiran banyak orang Melayu, Cina dan India sekarang
bukan sebenarnya wujud dalam diri dan jiwa mereka; ia adalah bahan-bahan yang
telah dimasukkan ke dalamnya oleh sebab jenis filem yang mereka telah tonton
selama ini.
Dan
tidak ada guna untuk kerajaan guna pelbagai jenis propaganda dan cara untuk
menambat hati mereka kalau otak mereka telah diusik oleh filem yang menolak
segalanya tentang Malaysia
dan sejarahnya serta hasratnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan