Rabu, 24 Disember 2014

BANGI, SHAHALAM, PUTRAJAYA DAN BANDAR-BANDAR DI KEDAH, KELANTAN, TERENGGANU, PAHANG DAN NEGERI-NEGERI MAJORITI MELAYU

…DAN BAYANGAN MALAYSIA DIMASA HADAPAN. …DAN SUDAH MENGELILLINGI MALAYSIA ATAU SEMENANJUNG TANAH MELAYU BARU-BARU INI?
Oleh Mansor Puteh



Memang agak sukar untuk seseorang itu bercakap tentang apa yang sedang dan juga telah berlaku di negara sekarang.

Dan memang agak tidak sukar untuk seseorang itu bercakap tentang apa yang sedang dan juga telah berlaku secara jujur.

Yang jelasnya ialah Malaysia sudah banyak berubah. Perubahan itu berlaku disemua segi.

Lambat-laun Jalur Gemilang akan berkibar dengan lebih gemilang dan lagu kebangsaan Negara Ku akan berkumandang dengan lebih rancak dan segar lagi.

Dan perubahan mendadak dan jelas berlaku hanya sejak beberapa tahun lalu khususnya sejak pilihanraya umum kedua-belas, 2004 dulu, diikut pula dengan pilihanraya umum selelapas itu dalam tahun 2008.

Siapa yang untung dari keputusan dari kedua-dua pilihanraya umum, dan siapa yang rugi darinya?

Banyak orang berkata yang untung ialah pihak haluan Kiri dan juga Cina dan India. Bagaimana?

Cina menang lebih kerusi dalam parlimen dan dewan undangan negeri. Tapi mereka kalah dari segi lain. Macam mana?

Ia dapat dilihat dari segi pemikiran Melayu dan perhubungannya dengan Cina, khususnya Cina chauvinis yang menjadi-jadi; mereka yang tergerak untuk mengeluarkan kata-kata kesat dan bertindak luar batas undang-undang mahu jadi jagoh pihak haluan Kiri.

Beberapa diantara mereka terhumban dengan beberapa lain terpaksa melarikan diri ke Sweden dan Amerika, takut menghadapi kesan sampingan dari tindakan dan perbuatan mereka.

Dan perubahan yang paling jelas sekali ialah yang dapat dilihat dibeberapa tempat atau bandar diseluruh negara.

Sudah ke Bangi, Putrajaya dan Shahalam baru-baru ini termasuk juga di Hulu Langat, Selangor?

Mahu lihat bagaimana Malaysia kelihatan dimasa hadapan apabila Melayu menguasai ekonomi dalam semua bidang dengan bilangan Melayu meningkat ke lebihkurang lapan-puluh peratus jumlah penduduk negara?

Akhirnya nanti orang Melayu semuanya akan berterima kasih kepada Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat serta Pakatan KeAdilan Rakyat (PKR) yang telah menyebabkan keadaan di Malaysia berubah seperti yang telah berlaku dan akan terus berlaku.

Datanglah jengok ke Bangi dan Shahalam.

Dan juga jangan lupa lihat apa yang sudah terjadi kepada Bandaraya Kuala Lumpur sendiri?

Dulu Melayu kurang kelihatan di sini dan terdapat beberapa kawasan di dalam bandaraya ini dimana orang Melayu sendiri takut untuk pergi bukan sahaja pada waktu malam tetapi pada siang hari, khususnya di Pudu, Cheras dan Chow Kit.

Kawasan-kawasan seperti ini mempunyai kumpulan gelap Cina yang menjalankan kegiatan haram.

Tetapi kini Melayu sudah berada dimerata tempat dan kawasan-kawasan seperti ini sudah berubah corak sehinggakan Cina kini sudah hampir hilang.

Bawa kereta dari Zoo Negara ke Dataran Merdeka dan kita dapat lihat bangunan kedai di kiri dan kanan sepanjang jalan yang kini dikuasai oleh Melayu.

Kalau tidak, cuba pergi ke sana dan lihat dengan mata sendiri betapa bezanya bandar-bandar ini berbanding dengan bandar-bandar baru lain di seluruh negara.

Bandar-bandar lama seperti Alor Setar, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bharu dan Kangar juga menampakkan cirri-ciri sama.

Dan lambat-laun semua bandaraya di negara akan mempunyai cirri-ciri terdapat di Bangi dan Shahalam juga.

Sama juga seperti bandar-bandar dan pekan-pekan lain diseluruh negara yang sudah lama menunjukkan perubahan ketara sehinggakan kalau seseorang yang tinggal di situ balik ke sana setelah begitu lama dia akan rasa perbezaannya.

Sama juga dengan Bandaraya Melaka. Macam mana? Tak tahu?

Dulu Bandaraya Melaka sebuah bandaraya yang mempunyai jumlah penduduk Cina yang besar; tidak ada kedai yang dipunyai oleh Melayu.

Tetapi kini keadaan sudah berubah.

Saya tahu, sebab saya berasal dari Melaka dan juga dari bandar. Oleh itu saya dapat lihat dan perhati perkembangan di bandaraya ini.

Dan sudah mengelilling Malaysia atau Semenanjung Tanah Melayu baru-baru ini?

Kalau tidak, cuba pergi ke utara dan ke Timur Tengah dan juga ke Selantan.

Tentu sesiap juga akan dapat melihat dengan kacamata kasar bahawa Malaysia sudah banyak berubah.

Dan perubahan yang ketara ialah dengan bertambah ramai dan banyaknya Melayu diserata tempat mengerjakan pelbagai dan semua bidang pekerjaan.

Kaum Cina dan India kain berkurangan. Ramai dari mereka telah tinggalkan negara untuk menetap di luar negara dimana mereka terperap dan tidak dapat maju dalam bidang sendiri atau dapat bercakap dengan kuat seperti segelintir kaum mereka di Malaysia yang masih boleh mendabik dada berkumpul dalam parti politik yang nenek-moyang mereka telah tubuh lama dulu.

Dan apabila kaum Cina dan India berkurang dimana-mana kawasan perniagaan mereka juga berkurangan sehinggakan tidak ada restoran Cina atau India dimana-mana seperti di Shahalam dan Bangi serta Putrajaya.

Bukan itu sahaja semua pasar malam yang ada diseluruh negara kini dikuasai oleh Melayu dengan orang Cina begitu sedikit menjual barangan mereka.

Dan orang yang datang membeli barang-barang di situ juga hampir kebanyakannya Melayu dan pekerja asing.

Namun begitu ada peniaga Cina yang pandai untuk mengguna nama Melayu untuk menyiaga.

Ini realitinya sekarang yang tidak terdapat diseluruh negara dulu. Dan perubahan ini ketara selepas pilihanraya umum kedua-belas 2004 dulu sehingga sekarang.

Memang jumlah mereka juga telah banyak berkurangan dengan Cina setakat lima-belas peratus dan India separuh dari itu.

Berbanding dengan Melayu dan Bumiputera lain yang kini berjumlah lebih besar, berganda berbanding dengan jumlah empat-puluh peratus semasa Persekutuan Tanah Melayu mencapai Kemerdekaan 31 Ogos, 1957 dulu.

Dan tidak sampai lima-puluh-empat tahun selepas itu, peratusan Melayu dan Bumiputera meningkat dengan mendadak ke enam-puluh-lima peratus.

Peratusan ini akan meningkat ke lapan-puluh peratus menjelang 2050.

Kalau ini berlaku sikap chauvinis Cina dan India juga akan turut kendur dan akhirnya luntur seluruhnya, sama seperti sikap Cina dan India di Amerika, Australia dan United Kingdom dimana kaum ini terdapat dalam jumlah yang besar tetapi terpencil, sehinggakan mereka tidak dapat menempek dan terpaksa menerima hakikat bahawa negara tersebut adalah negara orang dan mereka hanya pendatang yang berada di situ sebagai pengemis.

Dan mereka terpaksa hantar anak mereka ke sekolah kebangsaan dan tidak dapat menempek untuk mendapat sokongan dari kerajaan negara tersebut untuk benarkan mereka buka sekolah Cina dan India.

Ini semuanya akan berlaku. Dan ia tidak akan berlaku tanpa adanya Anwar pasca-Umno/Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.


Jadi ini mungkin menjadi dan boleh dianggap sebagai satu petunjuk bahawa suasana dan keadaan di negara berubah dengan menguntungkan Melayu setiap kali segelintir orang Cina menempek dan masih rasa tidak berpuas hati dengan segala apa yang mereka diberi sehingga kini oleh Melayu yang menyebabkan ramai mereka maju dalam bidang perniagaan walaupun mereka tidak mempunyai pendidikan tinggi.

Tiada ulasan: