Selasa, 11 November 2014

PERBICARAAN KES LIWAT ADALAH SEBAGIAN BESAR TENTANG TINDAKAN MAHU MENENTANG DAN ACARA MAHU TUNJUK SIAPA KUAT DAN BERANI ENGKAR

– YANG HANYA TIDAK BERBEZA DENGAN KES JENAYAH BERAT LAIN, TERUTAMA KES BUNUH DAN YANG BERKAITAN DENGAN PENGEDARAN DADAH.
Oleh Mansor Puteh



Jadi dari pengalaman masa lalu, kita dapat melihat bagaimana kaedah yang terbaik yang sering diguna oleh mereka yang dituduh bagi kes-kes berat di mahkamah oleh mereka yang mampu, adalah untuk menangguhkan penghakiman dan hukuman dengan menggunakan sokongan dari penyokong tegar dan sebahagian dari masyarakat yang keliru untuk mendapatkan kepentingan politik murah dengan menaruh prasangka pada segala-galanya. Tidak ada yang terkecuali.

Akhirnya mereka akan berusaha dan mencari belas kasihan setelah penghakiman diberikan tanpa menunjukkan sebarang tanda penyesalan atas kesalahan yang telah dilakukan.

Seseorang itu perlu pertahanan yang minima jika mereka tahu seseorang tidak bersalah. Tetapi terdapat bermacam cara yang boleh kita lakukan oleh mereka yang tahu mereka bersalah lebih-lebih lagi kalau mereka mampu mendapatkan sokongan guaman.

Seperti apa? Sebuah helah yang menyakinkan.

Jika tidak ada helah atau alasan munasabah, maka ada kemungkinan besar bahawa peliwatan telah berlaku, walaupun dari segi perubatan ia masih tidak dapat dibuktikan di mahkamah. Tetapi berlakunya perhubungan homoseksual tidak dapat ditolak samasekali.

Cara untuk mencari kelemahan dari segi teknikal dalam pertahanan kes adalah cara yang terbaik. Tetapi ia tidak sangat mudah dipergunakan sekarang walaupun ada banyak cara yang masih boleh diguna untuk pihak tertuduh guna untuk mencari kesalahan dalam pertuduhan.

Jadi pada akhirnya, badan kehakiman dan orang awam yang ‘diliwat’.

Apakah tidak orang yang dituduh itu tidak ada lagi perasaan malu samasekali dengan pertuduhan yang dikenakan ke atasnya?

Mereka yang telah disabitkan dengan kes liwat tahu bahawa kes terhadap mereka adalah sukar untuk dicabar dan disangkal samasekali. Seseorang yang telah diliwat tahu yang dia dan pasangannya telah terlibat dengan liwat.

Hanya orang yang mempunyai kulit sangat tebal pada mukanya yang boleh pergi ke mana-mana berlagak sepergi biasa seolah-olah ia adalah suatu perkara yang kecil untuk dia hadapi.

Sementara mereka yang dituduh melakukan jenayah yang lebih kecil yang selalunya menyembunykkan wajah mereka dari jurugambar media.

Jadi, bagaimana mungkin orang tidak tahu yang dia tidak pernah diliwat oleh sesiapa?

Ia akan menjadi mustahil bagi orang yang telah diliwat untuk tidak ingat siapa orang yang telah meliwatnya.

Dan mengapa pula mesti sesetengah orang ramai yang mahu berikan penghakiman tentang siapa yang benar atau siapa yang salah, apabila kes itu didengar?

Mereka pula gemar berkata bawa kes itu adalah sebuah kes yang dibuat-buat untuk menyaniaya orang yang dituduh, tetapi bukti apa yang mereka mempunyai untuk menentukan bahawa pihak peguam negara dan juga mahkamah tidak adil?

Kenapa tidak semua mereka itu iarkan kes ini didengar di mahkamah dan biarkan hakim-hakim buat keputusan mereka setelah kes tamat nanti.

Kes liwat adalah tidak berbeza daripada kes-kes yang lain yang telah didengar dan dibicarakan di mahkamah. Ia melibatkan unsur-unsur yang sama. Mangsa telah ditentukan dan senario yang telah dijadikan.

Apa jenis tuduhan dikecam di dalam mahkamah boleh dijadikan bukti untuk pembela sangkal dengan mudah kalau dia ada fakta yang lebih kukuh. Dan pada akhirnya, keputusan mengenai kes berkenaan boleh dibuat oleh para hakim untuk orang awam sendiri buat keputusan tentang siapa yang mahukan keadilan dan siapa pula yang mahu penghakiman berpihak kepadanya.

Bagaimanapun walaupun mahkamah telah membebaskan yang tertuduh si peliwat itu, dia masih ada tempat dimana dia masih boleh dihukum, iaitu bila Kiamat nanti di Padang Mahsar. Di sini ditentukan penghakiman yang sebenarnya, iaitu kalau dia adalah orang Islam yang sebenarnya juga.

Apakah masih ada juga orang lain yang dia juga pernah liwat pada masa lalu yang tidak bersedia untuk memberi keterangan sekarang untuk membuktikan bahawa si peliwat itu tidak melakukan perbuatan ini dengan seorang-dua lelaki tetapi dengan ramai orang lain?

Seorang peliwat pada biasanya mempunyai banyak pengalaman sama yang dilakukan pada masa lalu. Dia bernasib baik sebab sehingga sekarang orang lain yang dia telah diliwat telah memilih untuk tidak mendedahkan kesalahannya sehingga dia itu dibenarkan untuk melakukan apa yang dia suka lakukan sehingga yang seterusnya sehingga ada yang dengan tiba-tiba rasa bersalah dan mahu mendedahkan perbuatannya dengan peliwat sama itu.

Kalau ini berlaku kes di mahkamah yang sama akan menjadi perlu.

Terdapat banyak perkara yang berlaku sebelum perbuatan itu terjadi, dan ketika akhirnya berlaku, ia meninggalkan plot yang sangat tebal dan nyata bahawa ia akan menjadi sukar bagi walaupun penulis bijak atau skenario untuk menyulap, tanpa terdengar tiruan atau dibuat-buat.

Satu-satunya cara yang orang yang telah disabitkan dengan kes liwat melakukan adalah untuk melengahkan perbicaraan dan membawa isu-isu tidak penting dengan tujuan dan niat untuk mengalihkan perhatian media dan orang ramai yang juga untuk membolehkan dia dan peguamnya sedikit masa untuk memikirkan tindakan berikutnya.

Namun demikian usaha untuk menyanggah dakwaan yang boleh dibuat oleh si peliwat adalah sangat sukar dan rumit untuk dilakukan.

Cara terbaik yang boleh diguna untuknya dan peguamnya adalah untuk mencari perkara teknikal dan tuduh bahawa pertuduhan terhadapnya yang dikatakan telah melakukan peliwatan adalah tidak masuk akal samasekali termasuk menuduh pendakwaraya terlibat dengan konspirasi dari pihak atasan.

Apa yang perlu ada ialah butiran mengenai masa dan tempat yang sama kedua mereka berada bersama-sama dan penerangan terperinci terhadap apa yang mereka pakai ketika itu dan apa yang mereka kata dan melakukan. Semua ini adalah sangat sukar untuk disangkal sebab ia adalah perjalanan kisah perhubungan kedua lelaki yang mahu buat perbuatan yang sumbang yang mana ada kisah tersendirinya.

Akhirnya, ia mahkamah dan ramai orang yang akan menjadi keliru sementara si peliwat berusaha untuk mencuba untuk melihat apa manfaat lain yang dia boleh mendapatkan dari mereka semua dengan memperkenalkan tipu-helah yang membawa kepada hujah-hujah dari kedua buah pihak.

Perbicaraan kes liwat bukanlah sesuatu yang baru di Malaysia; beberapa orang telah disabitkan kesalahan dan dihukum.

Tidak ada 'kemeriahan', tiada kontroversi dan rayuan yang meleret-leret. Mereka yang telah didakwa, dibicarakan dan dihukum penjara tidak mendapat manfaat daripada mempunyai 'nama' untuk mengalihkan perhatian orang ramai dan media.

Dimana media di Barat apabila orang-orang itu di mana dibicarakan dan dihukum? Mengapa mereka tidak menyalahkan mahkamah dan pihak pendakwa dan membuat laporan berjela mengenai kes tersebut dalam akhbar mereka?

Perbicaraan mereka berjalan lancar dan mereka mengaku telah melakukan jenayah mereka.
Malangnya bagi banyak orang, tidak akan ada apa-apa 'permainan media' dalam kes-kes tersebut dimana mereka boleh datang beramai-ramai dan mengambil kesempatan daripada publisiti untuk menyebarkan pandangan politik mereka, sementara mereka merangkok di dalam penjara, jika ini adalah keadilan yang mereka inginkan untuk membuktikan mereka tidak bersalah yang mereka berharapkan untuk dapat.

Semuanya berkisar dari ini: Jika seseorang yang kurang dikenali ramai telah didakwa terlibat dengan perbuatan meliwat, perbicaraannya akan berlangsung dengan senyap tanpa seorangpun yang mahu ambil peduli, jauh sekali untuk media mahu membuat laporan tentangnya. Dan kesnya akan berlangsung dengan senyap. Tidak satu inci dalam akhbar akan melaporkan kes tersebut jauh sekali untuk ia mendapat liputan didalam televisyen siaran nasional.

Dan mengapakah seseorang yang telah disabitkan dengan kesalahan yang sama sebelum ini masih boleh dibenarkan ikat jamin untuk kesalahan yang sama buat kali kedua?

Hal ini cukup menakjubkan.

Jika perogol biasa yang telah dilepaskan untuk pertuduhan pertama dituduh merogol buat kali kedua pula sudah pasti mahkamah tidak akan membenarkan dia beri diikat jamin walaupun pada lazimnya untuk kebanyakan orang yang telah disabitkan dengan kesalahan-kesalahan seperti itu dia sudah pasti tidak akan diberi ikat jamin.

Dalam kebanyakan kes-kes liwat, perbicaraan akan berjalan dengan licin dan seperti kes lain tanpa mereka yang dituduh itu diberi sebarang peluang untuk menjadikan kesnya seperti sarkas media, dan sudah pasti tidak ada tilam yang akan dibawa ke mahkamah setiap hari kemukakan sebagai keterangan dalam perbicaraan yang tidak boleh berlarutan dan selama berbulan-bulan bahkan bertahun-tahun. Semuanya akan berakhir dalam masa beberapa minggu jika tidak hari.

Orang yang dituduh melakukan liwat atau 'melakukan kesalahan atau jenayah terhadap hukum-hukum alam' akan mendapat keadilan asasi dan dihantar ke penjara untuk meneruskan penahanan beliau daripada orang ramai selama bertahun-tahun sehingga dia lupa, dan sehingga naluri haiwan dasarnya telah dilupakan.

Dan orang tersebut terpaksa merana dalam penjara tanpa dapat membuat apa-apa jenis di luar mahkamah drama sekalipun.

Beberapa orang lelaki telah disabitkan dengan kes liwat dan dihukum dengan sewajarnya. Mereka menerima penghukuman dan nasib mereka dengan senang hati dan rasa bersalah dengan ada yang bertaubat dengan menyedari bahawa apa yang mereka telah melakukan itu adalah jenayah yang mana mereka tidak perlu berdebat dengan sesiapa sahaja yang mempunyai, kecuali jika mereka berada di negara lain dimana jenayah itu tidak dianggap sebagai jenayah.

Yang anehnya ialah bahawa orang-orang biasa yang tidak ada nama yang didakwa akan pergi ke mahkamah dengan menyembunyikan muka mereka, manakala mereka yang tahu mereka bersalah sebagaimana yang dituduh sering akan pergi ke sana dengan rasa tidak bersalah dengan berjalan dengan tenang.

Sebab-sebabnya ialah mereka adalah orang-orang yang dikenali awam yang mempunyai sejarah peribadi yang disokong pula oleh isteri sendiri, sehinggakan mereka rasakan tidak ada gunanya bagi mereka untuk menyembunyikan wajah mereka dari media dan khalayak ramai. Gambar-gambar mereka ada di mana-mana. Dan media mempunyai banyak gambar mereka untuk digunakan termasuk rakaman vidio.

Saya tahu sebuah kisah tentang seorang lelaki yang telah disabitkan dengan kes liwat, yang pernah dijemput untuk menghadiri sebuah persembahan tarian yang dipentaskan oleh kumpulan teater.  

Persembahannya telah dibuat Panggung Eksperimen di Universiti Malaya, dan orang itu telah dijemput sebagai tetamu kehormat, sebab dia kenal dengan penerbit dan pengarah persembahan sebab mereka telah pergi ke sekolah menengah sama dulu yang kini merupakan seorang tokoh terkemuka di negara.

Namun, beberapa minit ke dalam acara itu, orang ini, yang ketika itu belum berkahwin dan masih muda tinggalkan dewan. Sebabnya ialah dia berkata dia tidak suka melihat manusia yang menari dalam persembahan itu memakai seluar ketat jenis ‘leotard’ dengan kemaluan mereka agak menonjol.

Apakah dia rasa malu melihat lelaki-lelaki berpakaian seperti itu sebab dia tidak dapat menahan nafsunya terhadap mereka?

Malangnya, tuduhan meliwat tidak dibawa ke mahkamah di barat, terutama kes melibatkan dua pasangan lelaki yang bersetuju melakukannya sebab ia bukan satu jenayah di sana.

Walaubagaimanapun, jika tindakan yang sama telah dilakukan di Malaysia, kedua lelaki itu harus pergi dikenakan tindakan undang-undang di negara ini. Ia adalah undang-undang yang tidak ditentang oleh kebanykan rakyat atau yang mahu dibawa untuk perbahasan di Parlimen supaya undang-undang seperti itu boleh dipertimbangkan untuk pemansuhan.

Dan di manakah para peguam kes berprofil tinggi yang dikatakan prihatin tentang bagaimana anak guam mereka tidak mendapat keadilan dan marah sebab mereka mendakwa pelanggan mereka telah didakwa secara salah, sehingga mereka desak supaya kes mereka didengar?

Tetapi mengapa mereka hanya terlibat dalam kes-kes berprofil tinggi?  


Namun, lebih mengejutkan adalah bagaimana tidak ada seorang atau kumpulan yang telahpun cuba untuk memintas proses dengan mencuba untuk memansuhkan undang-undang itu sehingga perbuatan meliwat yang tidak menjadi suatu jenayah lagi khususnya untuk dua orang dewasa di Malaysia, jadi beban untuk mereka yang mengenakan tuduhan terlibat dengan perbuatan meliwat mesti membuktikan bahawa apa yang telah berlaku kepada mereka bukan dengan kerelaan.

Tiada ulasan: