Rabu, 14 September 2011

TIDAK MUNGKIN PAS BERGABUNG DENGAN UMNO UNTUK PERPADUAN ORANG MELAYU.

…SEBAB PEMIMPIN MEREKA – NIK AZIZ, HADI AWANG DAN MAT SABU DAN YANG LAIN-LAIN AKAN KALAH DALAM PILIHAN PARTI MELAYU BERSATU.
Oleh Mansor Puteh



Kalau Nik Aziz, Hadi Awang dan Mat Sabu khususnya tahu mereka boleh menang dalam pilihan parti Melayu Bersatu kalau PAS dan UMNO bergabung, mereka sudah lama setuju untuk kedua parti itu bergabung.

Masalahnya ialah, mereka tahu yang mereka tidak mungkin boleh menang dalam pilihanraya parti.

Olehsebab itu mereka dan pegawai PAS lain tidak akan setuju untuk bergabung dengan UMNO.

Dan tidak mungkin ahli UMNO yang ada yang mahu pilih mereka sebagai pemimpin parti sebab mereka orang yang tidak ada semangat Melayu dan Islam sebenarnya.

Mereka juga tidak percaya dengan amalan demokrasi. Mereka mahu kekal dalam jawatan yang sedia ada.

Mereka tidak pentingkan perpaduan Melayu; mereka pentingkan kedudukan yang mereka boleh terus dapat selagi ada PAS.

Nik Aziz juga enggan letak jawatan sebagai menteri besar Kelantan walaupun dia sudah uzur dan tidak larat jadi menteri besar, dalam usia 80 tahun. Mungkin dia mahu mati sebagai menteri besar.

Kalau inilah niatnya, maka orang boleh anggap dia tidak pentingkan Kelantan atau PAS atau Melayu dan Islam, tetapi dirinya sendiri.

Dia dan orang lain tidak perlu berdolak-daleh dan anggap orang lain tidak dapat baca fikiran mereka; ia begitu jelas. Mereka hanya pentingkan jawatan dan bukan Islam dan Melayu.

Kalau mereka pentingkan Islam dan Melayu, mereka sudah lama bubarkan PAS dan biar semua ahlinya masuk UMNO dan berganding dengan orang Melayu lain untuk menwujudkan sebuah parti Melayu bersatu.

Dengan cara ini agenda Melayu dan Islam dapat dilaksanakan tanpa sebarang ganguan dari mana-mana pihak bukan Islam dan bukan Melayu.

Tengok sahaja muka dan lagak Mat Sabu, Hadi dan Nik Aziz: Adakah ini wajah orang Melayu yang boleh bawa kaum ke tahab yang membanggakan dalam semua bidang?

Merekapun tidak lagi mendapat pengiktirafan dalam bidang ugama di peringkat antarabangsa. Dan mereka juga tidak memajukan diri sendiri dalam bidang ugama.

Jadi mereka tidak mungkin boleh membantu Melayu dan Islam maju.

Malah, mereka juga tidak sedar bahawa PAS telah ditolak oleh orang Melayu. Sudah 54 tahun Merdeka, PAS masih gagal untuk menyakinkan orang Melayu untuk sokong mereka.

Akhirnya PAS hanya boleh menjadi agen perpecahan orang Melayu dan yang mengelirukan Islam. Mereka lebih sesuai jadi baruah kepada parti bukan-Melayu di Malaysia yang boleh menang kerusi parlimen dan dewan undang negeri.

Pilihanraya Umum ke-13 (PRU-13) akan menunjukkan bahawa PAS akan kalah teruk, dan kemungkinan besar ia akan kalah juga di Kelantan.

Orang di Kelantan harus sedar apa itu PAS dan siapa pemimpin mereka yang tidak lain terdiri dari orang yang telah lama bertenggek pada PAS. Mereka tidak boleh ke mana-mana.

Orang yang gemar menyokong PAS kebanyakannya orang yang telah pencen dan dikalangan mereka yang bekerja sendiri.

Dan cara PAS tarik perhatian mereka ialah dengan mengadakan ceramah setiap hari di seluruh pelusuk rantau negara dengan membincang tentang perkara ditahab yang cetek, sebagai hiburan.

Tidak hairan kalau Mat Sabu boleh tarik perhatian mereka walaupun dia bukan orang yang bijak berpidato, yang tidak pernah dijemput berpidato di luar negara termasuk Indonesia dan Brunei.

Jadi, apa hebatnya dia? Apa hebatnya Hadi? Apa hebatnya Nik Aziz?

Kelantan, dan Kedah adalah negeri-negeri yang teruk. Kelantan negeri kotor. Kelantan negeri mundur.

Kedah pula negeri yang tidak bersemangat. Ia negeri kelahiran Tunku Abdul Rahman. Ia masih belum merdeka dari kejahilan dalam segi pentadbiran negeri oleh PAS.

Menteri Besarnya orang tua yang tidak tahu mentadbir negeri untuk membawa Kedah maju lebih dari apa yang telah Barisan Nasional cuba dulu.

Kedah akan jatuh balik ke Barisan dalam PRU-13.

Tiada ulasan: