Isnin, 14 November 2011

MANCHESTER BUKAN MAKKAH JADI TUMPUAN: DOA PELIK ORANG ISLAM YANG SAKIT TENAT.

Oleh Mansor Puteh


Inilah perihal ada orang Islam yang tenat minta untuk dihantar ke stadium Manchester united untuk menonton perlawanan bola sepak dan tidak dihantar ke Makkah untuk buat umrah.

Ini sememangnya sudah menjadi lumrah beberapa orang Islam lain yang telah berhajat untuk pergi ke tempat hiburan dan pelancongan dalam keadaan tenant, dan tidak sedikitpun rasa berdosa atau bersalah.

Mereka langsung tidak tergerak dalam hati kecil mereka untuk terus buat ibadah, tetapi mahu mencari hiburan.

Dimana silap penekanan media di Malaysia?

Adakakah mereka itu salahkan takdir yang membuat mereka lumpuh atau dijatuh sakit sehingga berada dalam keadaan tenat sekarang?

Ini yang amat mengeciwakan sekali. Seorang berugama Islam yang mengidap penyakit yang tenat; dia mempunyai satu niat sahaja.

Ia bukan untuk dihantar ke Makkah untuk membenarkan dia melakukan Umrah, tetapi dia berhasrat untuk dihantar ke England, untuk menonton perlawanan bola sepak dengan pasukan Manchester United yang dia mengaku sebagai pasukan bola yang amat diminati sejak dulu lagi.

Ini yang malangnya.

Dimana salahnya penekanan media di Malaysia yang telah mendorong ramai orang Islam yang sudah terlupa apa yang seharusnya mereka lakukan kalau mereka berada dalam keadaan seperti itu?

Manchester atau Makkah? Ini bukan lagi soalannya.

Makkah boleh tunggu. Mereka boleh tinggalkan Makkah. Tetapi mereka mesti ke Manchester untuk melihat bandaraya dan stadium bola sepak kegemeran mereka, sebelum mereka menghembuskan nafas mereka yang terakhir.

Ini hasrat dan niat ramai orang Islam di Malaysia sekarang.

Mungkin mereka rasakan mereka mendapat lebih syahdu dengan berada di Manchester dan tidak di Makkah.

Mereka rasakan pasukan bola sepak Manchester United lebih penting dari tanah di mana para Nabi tinggal dan sebarkan Islam dul, dan mereka boleh masuk ke syurga dengan pergi ke Manchester.

Mereka tidak terfikir untuk berdiri di hadapan Kaabah dan meminta ampun dan membaca doa yang panjang sebelum mereka pergi ke alam Baqa.

Kaabah boleh diketepikan. Tetapi pintu gol Manchester United mesti direnung.

Nabi-Nabi boleh diketepikan; tetapi jatuh pasukan Manchester United mesti dipuji.

Sebabnya, kalau mereka tidak dapat melakukannya sekarang semasa mereka masih hidup, bila lagi mereka boleh melakukannya? Mereka tidak mahu terlambat pergi ke Manchester dan puji pemain bola sepak.

Tiada ulasan: