Jumaat, 14 Jun 2013

MALAYSIA SEBAGAI PEMAIN GLOBAL PERUSAHAAN FILEM.

Oleh Mansor Puteh






Malaysia boleh dan mesti menjadi pemain global (global player) perusahaan filem dan sekaligus menjadi pemimpin kepada pertumbuhan dunia perfileman di Dunia Ketiga. Dan Kuala Lumpur boleh terkenal sebagai pusat perkembangan dunia perfileman untuk Dunia Ketiga, dan menandingi kehebatan Hollywood yang selama ini dianggap penting sebagai pusat dan pengaruh perusahaan filem di ‘seluruh dunia’.
Sebenarnya kedudukan Hollywood sebagai pusat utama bidang perfileman dunia sekarang ini boleh duubah. Ia boleh diruntuhkan. Kewujudan Hollywood. tidak pasti kekal seoab ia wujud cuma untuk meluaskan pengaruh dan dakyah Barat ke seluruh Dunia Ketiga.
Masakan setelah sekian lama ia wujud, kita tidak sedar akan dakyahnya, dan sanggup melutut serta menggap mereka penting.
Tidakah kita juga boleh wujudkan satu lagi pusat perkembangan perfileman untuk menjaga kepentingan umat di Dunia Ketiga dan Dunia Islam? Mungkinkah Malaysia jadi pemimpin untuk tujuan ini, dan Kuala Lumpur atau mana-mana ibu negeri lain, seperti Melaka di jadikan ‘Hollywood’ untuk Dunia Ketiga pula?
Sesuatu yang drastik harus dilakukan agar Dunia Ketiga tidak lagi menjadi ‘dumping ground’ atau tempat pembuangan filem-filem yang dikeluarkan di Barat khususnya Amerika.
Dan kita harus sedar segera bahawa bidang perfileman itu bukan semata-mata untuk hiburan. Memang benar Hollywood mengguna aspek hiburan dan keasyikan ini untuk melalaikan kita sehinggakan kita texlupa akan maksud tersirat dalam filemyfilem besar yang diterbit mereka.
Filem-filem Hollywood kebanyakarnya menampilkan watak-watak utama dari bangsa Yahudi-Amerika. Mereka tinggi lampai, berkulit putih dan berambut perang atau ‘blonde’. Dan mereka bijak laksana.
Dan watak utama wanita mereka juga dari bangsaYahudi. Malah Hollywood dikuasai oleh kaum Zahudi yang sedar akan kepentingan bidang hiburan menerusi filem­filem.
Jadi, sekara tidak langsung kita didedahkan kepada dakyah-dakyah mereka sehinggakan kita lalai yang kita diperkecilkan. Sebab secara tidak langsung filem-filem mereka berkata bahawa oragg berkulit saxo matang atau gelap, pendek dan berambut hitam itu kurang menarik dan tidak bijak seperti mereka.
Dan secara tidak langsung pula kebanyakan watak jahat dalam filem-filem Hollywood adalah orang dari Dunia Ketiga. Kitalah orang jahat dan yang bodoh.
Kalau tidak bagaimana boleh watak filem Steven Spielberg, Dr Indiana Jones bermaharaja-lela seluruh Dunia Ketiga dan mencerca orang Cina, India, Arab dan ugama kita. Cuba lihat semula filem-filem Spielberg yang diarahnya dalam siri Indiana Jones dan kita dapat membaca apa yang disampaikan dalamnya.
Kita tidak perlu menonton filem secara bodoh dan tettarik dengan kesan khas dari komputer sehinggakan kita terlupa akan dakyah yang diselit.
Dalam filem Hollywood yang mendapat sambutan hebat musim panas (summer) lalu ‘Independence Day’ kita boleh lihat betapa seorang ahli sains berbangsa Yahudi dapat menyelamatkan seluruh dunia yang diancam oleh makluk luar angkasa.
Tidakkah ini keterlaluan?
Tetapi berapa banyakkah penonton kita sedar akan maksud tersirat ini?
Sudah tiba masanya untuk kita mencari alternatif kepada Hollywood. Dan menubuhkan satu perusahaan filem bagi mewakilli Dunia Islam dan Dunia Ketiga dan menghasilkan filem-filem berwajah kita dan menampilkan watak utama yang dari keturunan kita.
Sudah juga tiba masanya untuk negar-negara Dunia Ketiga mencari jalan keluar dari belenggu ini, dan Malaysia boleh di jadikan nggara untuk meminpin bidang perfileman dan menggalakkan pertumbuhan bidang ini demi kepentingan semua negara di Dunia Ketiga dan Dunia Islam.
Ini tidak mustahil, sebab kegiatan penerbitan filem ini sama seperti kegiatan pembuatan kereta. Malaysia kini menjadi negara pengeluar kereta sendiri walaupun pada asalnya kita mengguna teknologi Jepun, tetapi lama-kelamaan kita bercita-cita dan menjadi negara pengeluar kereta tulen.
Walauppn kita tidak menjadi negara per.ting dunia perfileman, tetapi kita mempunyai kepakaran, dan sokongan kerajaan dan masyarakat yang telah jelak dengan dakyah barat dan Yahudi menerusi filem.
Dan kita juga dipandang tinggi oleh negara-negara di Dunia Ketiga lain, dan kita boleh menggembeling semua tenaga yang ada demi untuk perusahaan filem yang penting. Akhirnya nanti, pembuatan filem-filem boleh digiatkan dengan membabitkan tenaga dan daya kreatif dari Dunia Ketiga untuk penonton Dunia Ketiga.
Hollywood akan satu hari nanti tersingkir dari dur.ia kita sebab filem-filem mereka tidak relevan. Kita tidak perlu untuk dijadikan tempat pembuangan atau ‘dumping ground’ untuk filem-filam Hollywood.
Apa yang amat diperlukan sekali ialah untuk Malaysia melibatkan sebanyak mungkin negara.-negara di Dunia Ketiga kagi menjayakan projek ini. Dengan penubuhan sebuah studio besar kita boleh menggalakkan filem-filem usahasama dan tekankan imej Dunia Ketiga dan mesej serupa dan menarik penglibatan pengusaha, pelakon, tehaga kepakaran serta kerajaan mereka.
Dengan cara ini kita boleh menghasilkan filem-filem bermutu tinggi yang mengguna latar belakang, watak, cerita serta kepakaran dari Dunia Ketiga untuk tayangan di semua negara di Dunia Ketiga.
Tidak mustahil untuk cadangan ini dilaksanakan sebab kebanyakan, malah hampir semua negara di Dunia Ketiga kini sudah menjadi muak dengan karenah penerbit filem di Hollywood. Ada-ada sahaja komplen yang dilemparkan.
Tetapi, tidak ada mana-mana negara di Afrika, Amerika Selatan, Asia dan Timur Tengah yang mempunyai kesanggupan untuk cuba mengatasi masalah ini.
Dalam pada itu Hollywood terus bermaharaja-lela. Ini ditambah pula dengan kegigihan para pengedar filem di negara kita sendiri untuk membawa filem-­filem Hollywood itu sehinggakan mereka boleh menenggelamkan filem tempatan sendiri.
Masalah ini berlaku di Indonesia sekarang di mana filem-filem Hollywood telah membanjiri negara itu yang menyebabrian keruntuhan perusahaan filem di Indonesia.
Kita tidak sedar betapa pentingnya perusahaan filem untuk sesebuah negara. Ia mencerminkan martabat kita, dan penerimaan elemen asing sewenang-wenangnya disamping memburukkan keadaan dalam masyarakat itu.
Ternyata sekali filem-filem Hollywood adalah dakyah, dan kegagalan kita menahan filem itu dari ditayang secara pengimbangan elemen permintaan dan pengeluaran ‘supply and demand’ membuktikan kita telah gagal untuk memperkuatkan semangat kita untuk menghalau elemen asing dari Hollywood.
Oleh yang demikian adalah menjadi lebih penting bagi Malaysia untuk menampilkan diri sebagai pemimpin bidang perfileman, sebab tidak mungkin negara lain di Dunia Ketiga yang mempunyai kegigihan seperti kita dalam menagani masalah pencemaran budaya oleh Barat dan Hollywood.
Apa yang penting sangat ialah untuk mewjudkan satu sistem atau penyusunan baru bidang perfileman dunia. Dan Dunia Ketiga boleh mempunya falsafah, konsep, penekanan dan cara penilaian dan appresiasi dan kritikan yang lain dan berbeza dengan Hollywood atau barat.
Kita mesti menerbitkan filem-filem yang menunjukkan kekuatan dan kekayaan budaya, sejarah dan perwatakan kita. Mana tau, kita boleh juga mula memburuk-­burukkan orang Barat sebagai penipu, pencuri, dan lihat apakah tindakan mereka nanti.
Sekarang ini kita sering komplen setiap kali mereka menghasilkan filem-filem yang mencemar budaya serta ugama kita. Kita melenting sahaja.
Setelah lama melenting, kita sudah boleh sedar bahawa kita sebenarnya mempunyai kekuatan. Pertumbuhan ekonomi di negara kita dan negara-negara lain di Dunia Ketiga boleh memungkinkan suatu ketika di mana kita boleh menjadi tuan di dunia sendiri dan kita boleh menghasilkan filem-filem bermutu.
Pertumbuhan perusahaan filem di Dunia Ketiga boleh menahan kemasukan pengaruh buruk dari Barat, disamping pengaliran keluar wang kita boleh menwujudkan kesedaran tentarg sejarah dan budaya kita dan tempat-­tempat menarik di Dunia Ketiga yang boleh dijadikan pusat pelancongan.
Tidak teliupa pula kalau sekarang ini orang sering berbangga dengan pusat terkenal seluruh dunia seperti. London, Paris dan New York sebagai pusat kebudayaan, intelek dan kesenian disamping pelancongan. Mana tau satu masa nanti dunia akan menyebut Kuala Lumpur, Kahirah dan Johannesburg sebagai pusat penting di Dunia Ketiga.
Pergerakan masyarakat dari Dunia Ketga boleh digiatkan dan mereka boleh menwujudkan sistem bidang pendidikan, ekonomi, sosial, pelancongan serta media.
Akhir sekali, pengaruh barat menerusi filem dan media amnya akan berkurangan. Siapa perlu Hollywood, CNN, BBC, London, Paris, New York dan fesyen gila yang dicipta di Barat dan muzik mereka, kalau kita men punyai pilihan sendiri yang lebih penting dan munasabah serta mengangkatkan budaya serta imej kita!
Siapa sangka bidang perfiieman ini sebenarnya mempunyai kesan berlipat-ganda atau ‘multiplier effect’ yang boleh menggerakkan kesedaran dan patumbuhan ekonomi disamping membantu untuk menguatkan semangat kita sebagai masyarakat Dunia Ketiga yang barega dengan sejarah, kebudayaan dan ugama mereka.
‘Rennaissance’ atau Kebangkitan Dunia Ketiga boleh beklaku dan barat akan runtuh ke jaman jahil dengan keruntuhan akhlak dan akidah mereka. Ekonomi mereka juga kini kelihatan lesu. Cuma yang boleh dibanggakan ialah bidang hiburan iaitu filem dan musik yang masih berlempahan ke negara kita. Satu hari nanti ini juga boleh disekat samasekali, bila kita boleh mengangkatkan bidang hiburan tradisiobal dan moden kita dengan memperluaskan pengaruhnya.
Cuba bayangkan dnnia tanpa Hollywood, dan kita akan sedar betapa lesunya pengaruh Barat. Malah pengaruh Barat dan Hollywood ke atas Dunia Ifetiga cuma dari aspek hiburan semata-mata, dan tidak lain.
Ini disebabkan kita tidak berjaya untuk mengangkatkan jenis hiburan kita sendiri untuk masyarakat kita sehinggakan tempatnya diambil oleh jenis hiburan lain.
Tokoh-tokoh perfileman, keilmuan, sarjana dan bintang filem Dunia Ketiga boleh ditampilkan dengan pertumbuhan perusahaan filem Dunia Ketiga. Dan kita boleh ketepikan Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, atau Tom Cruise, Michelle Pfiffer dan lain-lain.
Dan kita juga boleh ketepikan anugerah ‘Oscar’ mereka dan pesta filem Cannes.
Cannes sebenarnya telah ditubuhkan oleh kerajaan Perancis sebab mereka kuatir pesta filem terpenting ketika iaitu Venice telah diguna oleh Musoullini untuk meluaskan dakyahna. Oleh yang demikian Perancis menganjorkan pesta filem yang lebih besar can gemilang di Cannes dengan memberi pekenakan baru.
Soalannya ialah: Apakah kita mesti setuju juga dengan Cannes! Tidakkah kita sendiri boleh menganjor pesta fiiem yang lebih gemilang di Kuala Lumpur dan ibu kota negara Dunia Ketiga laun, iaitu dengan menengahkan falsafah dan konsep tersendiri.
Kita tidak perlu mengguna konsep dan falsafah filem Cannes atau Hollywood. Kita boleh wujudkan satu falsafah dan konsep baru berlandaskan Islam sppaya filem-filem yang diberi anugerah itu memikul nilai Islam atau nilai universal lain.
Dengan secara tidwk langsung, kita menolak filem-filem anti-Islam dan yang mempunywi nilai Barat dan songsang sebagai filem bodoh. Sekarang ini kita. terpaksa membuat filem-filem seperti mereka sebab kita mahukan pengiftirafan dari mereka.
Sampai bilakah kita mesti menjadi hamba seni filem, dan terus melutut di Hollywood dan Cannes untuk mencari pengiftirafan dan kestu dan mereka yang berkuasa?
Tidakkah ini sesuatu perbuatan yang jahil! Sedangkan nilai yang mereka pikul bertentangan dengan ugama kita dan kita mesti melutut kepada mereka.
Pesta filem di Kuala Lumpur boleh menengahkan falsafah dan konsep baru untuk filem-filem dari Dunia Ketiga, dan anugerah diberi sebab keindahah filem berkenaan mencerminkan hasrat kita dan bangsa serta ugama kita.
Saya yakin Malaysia boleh jadi pemimpin bidang perfileman untuk Dunia Ketiga.
Sebab kita mempunyai kepakaran bidang ini, dan kita mempunyai kemampuan dan kesedaran artistic dan tau apa sebenarnya Hollywood.
Siapa sangka Malaysia boleh menjadi negara pengeluar kereta penting di Dunia Ketiga sekarang. Mungkin di masa-masa akan datang kita akan mengatasi Jepun sebaai pengeluar terpenting sebab kebanyakan negara mengalami defisit dengan Jepun.
Dan munasabah juga kalau kita kata Hollywood itu kini telah sampai ke puncak kegemilangan dan kejahilan mereka. Ia bolah runtuh sebab kalau wujud satu lagi pusat penting dunia perfileman di Malaysia yang boleh mengalih perhatian penonton di Dunia Ketiga.
Tidak dapat dinafikan bahawa peradaban Asia atau Dunia Ketiga itu akan dikepalai oleh negara Islam yang mempunyai universal. Dan bidang perfileman sama seperti pmbuatan kereta boleh dikepalai oleh Malaysia agar sata masa nanti filem-filem yang diterbitan oleh negara-negara Dunia Ketiga akan dipasarkan lebih menyeluruh dan luas untuk memenuhi pernintaan penonton sehingga boleh mengenepikan filem-filem Hollywood.
Secara tidak langsung Hollywood dan hiburan filem muzik dari barat boleh diketepikan, termasuk filem-filem Spielberg atau nyanyian Michael Jackson.
Dan pawagam-pawagam kita tidak perlu lagi menayang filem-filem Hollywood, maupun Hong Kong bahkan filem-filem usahasama dari negara-negara Dunia Ketiga atau, Selatan yang lebih bermakna.
Sekarang ini apa yang berlaku ialah banyak pawagam canggih dibina tetapi kesemuanya menayang filem-filem Hollywood dan Hong Kong sahaja, bagaikan tuan punya pawagam dan pengimpot filem berkenaan menjadi agen untuk perkembangan budaya barat dan Hong Kong di negara kita.
Dengan pertumbuhan perusahaan perfileman di Dunia Ketiga yang dipelopori oleh kita sudah tentu ini boleh merubah pemikiran atau ‘mindset’ atau pemikiran semua pihak uutuk mengenepikan filem-filem bukan dari Dunia Ketiga dan mula berfikir sebagai masyarakat kita sebenarnya dan tidak lagi keliru dengan identiti yang kebaratan.
Pertumbuhan perusahaan perfileman Dunia Ketiga ini boleh mencetuskan suatu identiti atau jati diri kita sendiri dan menolak pengaruh Barat. Malaysia bbleh menjadi pemimpin untuk menggerakkan kebangkitan atau revolusi kebudayaan, mental, sosial, ekonomi untuk Dunia Ketiga atau Dunia Selatan dengan mengeratkan perhubungan Selatan-Selatan menerusi perkembangan perusahaan filem.











Tiada ulasan: