Sabtu, 8 Jun 2013

MENIPU KERJA SEGELINTIR ANAK-ANAK DI DUMAI, PEKAN BARU DAN PALEMBANG.

…AKHIRNYA IA MERUGIKAN INDUSTRI PELANCONGAN DI SUMATERA DAN MEREKA SENDIRI.
Oleh Mansor Puteh



Memang enak menipu. Ia satu kerja yang mudah. Ia menguntungkan. Mudah dapat wang dari pelancong luar Sumatera. Mereka datang sementara dan tidak tahu cara di sini dan mereka percaya segala apa yang dijanji dan dikatakan.

Akhirnya, pelancong kerugian. Ada yang ditupu wang ringgit. Ada yang ditipu barang.

Selama saya menggembara seluruh Indonesia atau khususnya di Sumatera, Pulau Jawa dan Bali, saya tidak pernah mengalami penipuan yang begitu kejam.

Beg atau bagasi atau tas saya dicuri. Ia tidak hilang. Mustahil ia boleh hilang sebab kehadirannya diketahui oleh ramai.

Tempatnya di perhentian bas dari Pekan Baru di Palembang.

Saya dan dua orang dari Malaysia tiba di sana pada pukul dua pagi. Perjalanan dari Pekan Baru dalam bas ambil masa dua-puluh-dua jam.

Tetapi selama masa ini, beberapa jam dihabiskan di beberapa tempat perhenti dimana bas turunkan penumpang dan ambil yang baru. Ada yang tidur dikawasan jalan tengah bas sebab semua kerusi berjumlah empat-puluh-empat sudah diambil.

Penipuan Pertama:

Ini berlaku di Dumai apabila saya diberi perkhidmatan sebuah van kecil. Tiket berharga 90,000 rupiah untuk seorang, walhal perjalannnya hanya lima jam.

Jalan yang buruk dan sempit membuat masa perjalanan bertambah panjang.

Penipuan Kedua:

Pemandu van berhenti di sebuah ‘loket’ dimana saya diberi tiket berharga 250,000 rupiah untuk ambil bas yang agak mewah sebanyak tiga-puluh-lima kerusi. Saya bayar 750,000 untuk tiga penumpang dari Malaysia.

Perjalanan dari Pekan Baru bermula pada pukul empat pagi.

Dalam bas saya mendapati ia bukan bas yang dijanjikan tetapi yang mempunyai empat-puluh-empat kerusi.

Penumpang turun dan yang baru naik. Beberapa dari mereka hisap rokok dan main muzik dari talipon. Mereka tidak peduli bas berhawa dingin dan tertutup.

Malah pemandu dan pembantunya juga hisap rokok. Kedua-dua mereka kelihatan muda dan tidak tahu mengawasi penumpang atau tahu cara menggendali sebuah bas.

Penipuan Ketiga:

Penipuajn ini paling kejam. Ia berlaku di tempat dimana bas dari Pekan Baru berhenti di Palembang. Ia di sebuah tempat terpencil.

Beberapa anak ‘ojek’ datang dan rayu untuk ambil perkhidmatan ‘ojek’ mereka. Saya tidak berminat sebab ia merbahaya.

Seorang lelaki bernama Hassan kata kalau mahu ambil van Kijang, saya kena bayar 450,000 rupiah. Perjalanan ke Bandar Palembang, katanya sejauh tiga-puluh-lima kilometer.

Saya tawar dan mahu beri 300,000 rupiah tetapi dia minta 350,000.

Dia panggil adiknya untuk bawa Kijang.

Sebuah van ‘Angkut Kota’ tiba dan Hassan suruh saya dan dua penumpang dari Malaysia untuk menaikkinya.

Saya beritau ia bukan Kijang tetapi ‘Angkut Kuta’. Pemandu van ini minta 150,000 rupiah untuk hantar ketiga-tiga kami ke Palembang.

Saya tawar dan pemandu itu setuju terima 100,000 rupiah.

Tetapi Hassan haling van itu dari bergerak. Pemandu itu kata Hassan ‘kepala’ di kawasan ini, dan saya kuatir dia akan melakukan sesuatu yang tidak baik.

Hassan suruh turun dan pergi ke sebuah van Kijang terletak di belakang van ‘Angkut Kota’.

Sebenarnya ia bukan Kijang adiknya tetapi pemandu lain yang kebetulan datang ke situ untuk cari penumpang.

Beg-beg kami dikeluarkan dari van ‘Angkut Kota’ tetapi beg saya tertinggal dalamnya. Dan apabila disedari bahawa beg saya berada di situ, pemandunya terus pecut dan pergi dari situ.

Saya dapati beg saya hilang dan suruh Hassan naik motorsikalnya dan kejar van itu.

Dia pergi. Sebenar kemudian dia berpatah balik dan kata pemandu van ‘Angkut Kota’ itu berkata seorang penumpang telah turun dan mereka telah lemparkan beg saya ke luar.

Saya tidak dapat berbuat apa-apa dan ikut Kijang yang ada dengan pemandunya meminta 300,000 rupiah.

Perjalanan dari situ ke Palembang tidak sejauh seperti yang dikatakan oleh Hassan, tetapi tidak lebih sepuluh kilometer.

Saya ditipu dengan dipaksa bayar 300,000 rupiah.

Saya dapat bilik menginap di Hotel Duta di Jalan Letkol Iskandar. Saya sedar bahawa beg saya tidak hilang, ia dicuri dan saya tidak mungkin boleh dapatnya balik.

Saya kehilangan atau kecurian barang-barang peribadi termasuk sebuah alat GPS, beberap kabel dan pencaj kamera digital dan pakaian dan sepatu. Jumlahnya tidak seberapa.

Tetapi untuk anak-anak tadi, kecurian itu adalah ‘rezeki’ buat mereka. Ini fikiran mereka – rezeki datang walaupun ia adalah barang-barang kecurian.

Hassan kata dia bekerja di Malaysia selama empat-belas tahun dan berkahwin dengan seorang wanita dari sana yang dia bawa ke Palembang.

Benarkah ini?

Mustahil seorang lelaki dari Palembang yang mahu bekerja di Malaysia sehingga begitu lama dan berkahwin dengan seorang wanita Malaysia, tetapi akhirnya balik ke Palembang dan bekeraja memandu motosikal ‘ojek’ sambil menipu.

Kalau dia pernah bekerja di Malaysia begitu lama, sudah pasti dia sudah dapat mengumpul wang yang agak lumayan untuk beli rumah dan buka perniagaan sendiri dengan mendapat rezeki halal.

Apa yang Hassan dan rakan-rakannya tidak tahu ialah: Tidak ada ‘rezeki’ yang tidak halal.

Kesimpulannya:

Beberapa anak seperti Hassan dan rakan-rakannya rasa gembira dapat tipu pelancong luar Indonesia yang datang ke Palembang. Mereka paksa orang bayar kadar tambang atau ‘karcis’ bas dan van yang tinggi.

Dan kalau mereka dapat peluang, mereka akan curi barang-barang mereka.

Tetapi apa yang mereka tidak sedar ialah perbuatan dan sikap mereka itulah yang telah merosakkan perindusterian pelancongan di Palembang dan Sumatera.

Mereka hanya fikir apa yang mereka boleh tipu dan curi dari pelancong.

Tetapi apa yang mereka tidak fikirkan ialah, merekalah yang telah menghancurkan perusahaan pelancongan di Sumatera.

Itulah sebabnya tidak ramai pelancong dari luar Indonesia yang mahu ke Sumatera, sebab mereka tahu di Dumai, Pekan Baru dan Palembang khususnya, suasananya tidak baik.

Di sini ada penipu, perampok yang pandai paksa orang luar.

Saya tinggalkan Palembang dengan mengambil pesawat dari Bandara Sultan Mahmud Badaruddin II untuk balik ke Kuala Lumpur.

Dan saya akan terbang langsung ke Jakarta untuk sambungkan perjalanan saya yang telah rosak oleh Hassan dan beberapa orang rakannya.


Tiada ulasan: