…DAN
MASALAH MALAYSIA YANG GHAIRAH JEMPUT SENIMAN DARI INDONESIA YANG TIDAK
MENDATANGKAN FAEDAH KEPADA PERHUBUNGAN DIANTARA KEDUA BUAH NEGARA YANG CUMA
BERI ANDAIAN MEREKA ITU HEBAT DARI KITA.
Oleh
Mansor Puteh.
Pusat
Pelajar Malaysia (PPM) terletak di Jalan Budikemuliaan di Jakarta merupakan
tempat yang pertama saya pergi sebaik sahaja saya tiba di Lapangan Terbang
Halim-Perdanakasuma dalam bulan Mei, 1974 dahulu.
Di
Indonesia perkataan ‘penuntut’ bererti orang yang menuntut dalam mahkamah dan
bukan seperti di Malaysia
ia mempunyai makna pelajar.
Jadi
setiap kali saya kata saya seorang ‘penuntut’ orang di sini tanya, ‘Mahu tuntut
apa?’
Ia
terletak berhampiran dengan jalan yang lebih terkenal dan lebar iaitu Jalan T.
H. Thamrin, nama seorang tokoh Kemerdekaan Indonesia dulu.
Dan tidak jauh dari PPM terletak menara Monumen Nasional yang dikenali dengan singkatannya, ‘Monas’, yang terpacak di tengah Laman Merdeka, dan dari tingkat tinjau, kita boleh lihat seluruh Kota Jakarta.
Dalam
lawatan kedua saya ke Jakarta
dalam tahun 1997, saya singgah ke PPM di Jalan Budikemuliaan. Tetapi bangunan
dua tingkat PPM yang saya kenali dulu dimana saya menginap dengan kos yang
begitu rendah, sudah ditutup.
Kerajaan
Malaysia
telah pindahkannya ke sebuah tempat yang lebih tersorok.
Dalam
lawatan ketiga saya ke Jakarta ,
saya juga singgah di PPM lama tetapi saya mendapati bangunan yang kosong itu
sudah dirobohkan dan terlihat hanya halamnya sahaja.
Seberang jalan darinya tersergam bangunan Bank Negara
Sebenarnya
tempat dimana PPM lama terletak adalah di sebuah kawasan yang agak tinggi
nilainya, di Jakarta Pusat.
Saya
tidak tahu apakah rancangan yang kerajaan Malaysia ada untuk mengguna kawasan
yang dulunya terletak PPM, yang kini terbiar.
Ia tidak
diceroboh oleh orang tempatan sebab ia adalah kawasan atau hartanah yang
dipunyai oleh kerajaan Malaysia ,
seperti dua papantanda yang dipacak di hadapan kawasan ini.
Tetapi
saya terfikir tidakkah baik kalau kerajaan Malaysia bangunkan hartanah ini
dengan mendirikan sebuah pusat kebudayaan.
Pusat
Kebudayaan Malaysia Tunku Abdul Rahman di Jakarta memang kena pada tempatnya.
Ia boleh
mentransformasi perhubungan diantara kedua buah negara untuk ditingkatkan ke
suatu tahab yang lebih tinggi dengan pengaruh yang luas dan berkekalan.
Ia boleh
dijadikan sebuah komplek kebudayaan dan serbaguna yang juga boleh mempunyai
galeri, dewan dan hostel untuk para seniman dari Malaysia
yang berkunjung ke Jakarta
dalam rangka lawatan membuat persembahan.
Dan ia
boleh juga mempunyai beberapa pawagam yang boleh tayang filem-filem Malaysia
untuk penonton di Jakarta yang sudah pastinya ingin menonton filem kita, yang
mempunyai persamaan dan perbezaan yang jelas supaya akhirnya nanti, pembuatan
filem di Malaysia dan Indonesia boleh bertukar corak yang mengambil kira
pengelaman dalam sejarah kedua buah negara yang sejak dulu terikat dengan
cengkaman penjajahan dari negara benua Eropah, dan sebagainya.
Tidakkah
bagus kalau pusat kebudayaan seperti ini dibangunkan di Jakarta ,
dan kalau ia berjaya, maka sebuah pusat kebudayaan lain dapat dibangunkan di Jogjakarta dengan nama Pusat Kebudayaan Malaysia Tun Abdul
Razak dan seterusnya di bandaraya-bandaraya utama lain seluruh Indonesia yang mengambil nama kesemua perdana
menteri Malaysia ,
sehinggalah ke yang sekarang.
Masalah
sosiologikal, psikologikal dan kebudayaan serta kesenian dan juga keilmuan dan
keintelektualan boleh diatasi dengan adanya pusat kebudayaan seperti ini yang
boleh mengalakkan pertembungan minda dikalangan dari Malaysia
dan Indonesia .
Kalau
ini tidak dapat dilakukan, maka jangan terkejut kalau perbalahan remeh-temeh
yang dicetuskan oleh pihak-pihak serpihan dan sampingan di Jakarta akan
berlaku, iaitu apabila mereka yang lebih arif dalam bidang kenegaraan dan
keilmuan dan sejarah dipinggirkan oleh sebab mereka tidak diberi ruang untuk
menukar pendapat.
Masyarakat
di Indonesia sebenarnya akrab dengan masyarakat di Malaysia yang mereka rasa adalah
saudara serumpun dan juga, lebih dari itu, seugama.
Tetapi dengan bergantung dengan sentiment bangsa dan ugama sahaja, perhubungan diantara kedua buah negara tidak mungkin boleh berlaku.
Kegiatan seharian sekitar kebudayaan, kesenian dan juga perfilem mesti digalakkan supaya segala persamaan diantara kedua buah masyarakat dan negara dapat digembelingkan, untuk menghasilkan perhubungan yang lebih akrab dan intim.
Finas, sebagai contoh telah sering menjemput para seniman terbilang dari Indonesia sejak dekad 1980an dahulu sehingga sekarang, tetapi kesemua mereka itu datang ke Kuala Lumpur hadir acara yang dijemput dan apabila mereka balik ke Indonesia mereka tidak mempengaruhi pemikiran masyarakat di sana dan lebih dari itu, mereka tidak memperolehi sebarang apa faedah yang boleh menggerakkan mereka untuk menghasil filem atau karya seni mereka yang baru yang diserapkan dengan pengelaman Malaysia.
Finas
telah menjemput pengarah dan pelakon terkenal dari Indonesia seperti Teguh
Karya, Ariffin C. Noer, Christine Hakim, Slamet Rhardjo, Eros Djarot, Garin
Ngroho dan Alex Komang.
Ramai pelakon dari
Dan ini
tidak termasuk para ilmuan dan sasterawan dari Indonesia
yang dijemput menyertai seminar dan forum di Kuala Lumpur dan seluruh negara.
Malangnya,
mereka tidak memberi sebarang kesan kepada perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia .
Pengaruh
dari pengarah filem Indonesia adalah sama dengan pengaruh dari filem barat yang
pengarah tempatan dapat tiru, seperti pengarah di Indonesia turut tiru,
semata-mata sebab ramai pengarah filem Malaysia tergila-gila mahu mendapat
pengiktirafan dari barat yang tidak kunjung datang.
Dan tidak
menghairankan juga ialah pihak di Indonesia
tidak pernah menjemput mana-mana pengarah atau pelakon filem dan para ilmuan
dari Malaysia
untuk menghadiri acara kebudayaan, kesenian dan keilmuan yang mereka anjurkan.
Tidak
salah kalau kita katakan bahawa usaha untuk mengeratkan perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia
hanya dilakukan oleh pihak di Malaysia
sahaja yang mahukannya, sedangkan pihak di Indonesia berpeluk tubuh.
Malaysia
sahaja yang tergila-gila mahu siar siri drama televisyen atau ‘sinetron’ dari
Indonesia sedangkan stesen televisyen mereka enggan siar rancangan kita,
kecuali siri animasi kanak-kanak ‘Upin & Ipin’ yang mendapat sambutan
luarbiasa di Indonesia.
Itupun
ia diusahakan oleh syarikat persendirian dan bukan dilakukan diperingkat
kerajaan atau kementerian.
Ini cuma
beri makna bahawa kalau ada perhubungan yang lebih erat dan akhrab, sudah pasti
banyak lagi rancangan dari Malaysia
dan Indonesia
dapat disiar oleh stesen televisyen di kedua buah negara termasuk muzik dan
lagu.
Jadi
tidak hairanlah kalau ada kumpulan pinggiran di Jakarta yang sering cetuskan
perbalahan dengan Malaysia dengan menunjuk perasaan di hadapan Kedutaan Besar
Malaysia di Jakarta, oleh sebab mereka tidak diberi maklumat yang tepat tentang
Malaysia oleh pihak di Indonesia khususnya dari kalangan pengkarya seni dan
media mereka.
Jadi cara menjemput pengarah filem dan pelakon serta para ilmuan dari
Cara
baru harus dikemuka dan digunakan untuk merapatkan perhubungan diantara
masyarakat di Malaysia dan Indonesia .
Satu cara yang paling berkesan ialah dengan membuka Pusat Kebudayaan Malaysia Tunku Abdul Rahman di Jakarta bertempat di tapak PPM di Jalan Budikemuliaan.
Tindakan
satu ini boleh mencetuskan pelbagai kegiatan dalam bidang kebudayaan dan
kesenian yang akhirnya boleh menggerakkan ramai orang dikedua buah negara
terlibat sama untuk menwujudkan persefahaman dan keikhlasan dalam perhubungan.
Dengan
cara ini strategi baru boleh digunakan iaitu dengan membawa para seniman dan
ilmuan dari Malaysia untuk
pergi ke Jakarta dan ke seluruh Indonesia berbincang dan bekerjasama dengan
pihak di sana .
Saya
tidak dapat lihat apa yang kerajaan Malaysia boleh guna dengan sebidang
hartanah di Jakarta Pusat, selain dari untuk ia diguna sebagai tapak sebuah
pusat kebudayaan dan punca segala kegiatan yang boleh mendatangkan faedah.
Sudahlah
cukup berdiplomasi dalam hal yang melibatkan kehidupan dan kemasyarakatan;
diplomasi yang mementingkan pencurahan citarasa dan emosi serta semangat
berkobar-kobar tetapi ia sekadar diplomasi sahaja.
Apa yang
diperlukan untuk mewujudkan persefahaman diantara masyarakat di Malaysia dengan
di Indonesia khususnya dan seluruh Nusantara Melayu adalah usaha yang jelas,
konkrit yang berterusan, tanpa mempunyai elemen angan-angan Mat Jenin yang suka
berkhayal tetapi tidak berani bangun dari dunia khayal untuk melihat dunia yang
nyata yang memerlukan usaha.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan