Oleh
Mansor Puteh
Filem KL
Gangster dan KL Gangster 2 boleh menjadi filem penting, kalau ia ada aspek
satira yang menunjukkan Melayu lawan Melayu tanpa sebab, atau untuk menawan
kawasan, seperti dalam pertandingan parti politik dimana ramai orang mahu
kerusi atau kawasan, tujuan mereka ialah untuk mendapat faedah darinya, dan
lebih penting dari itu, kekayaan untuk diri sendiri.
KL
Gangster 2 seperti yang ada dan filem KL Gangster dulu hambar; ia tidak ada
sebarang makna, sekadar filem hiburan ringan yang mempermain-mainkan Melayu.
Mana ada
kumpulan gangster Melayu seperti yang dipaparkan dalam filem-filem ini?
KL Gangster dikatakan telah mengutip lebih dua-belas juta ringgit di pawagam sementara filem ikutan atau sambungannya tidak mendapat kutipan seperti itu.
KL Gangster dikatakan telah mengutip lebih dua-belas juta ringgit di pawagam sementara filem ikutan atau sambungannya tidak mendapat kutipan seperti itu.
Malah
filem ini telah diedar secara haram dalam internet dan juga dalam bentuk DVD di
pasar malam, sebelum ia ditayang di pawagam lagi.
Oleh
sebab itu, dan mungkin kutipan untuk filem ini tidak membanggakan.
Mungkin
sebabnya ialah ramai telah menontonnya sebelum ini, atau mungkinkah penonton
Melayu rata-rata sudah jadi bosan dengan filem seperti ini?
Mungkin,
mungkin…ada sebab-sebab lain.
Tapi
yang jelasnya ialah kutipan untik filem tempatan sejak kebelakangan ini telah
jatuh.
Tidak
tahu pula bagaimana sambutan terhadap filem ala barat iaitu Vikingdom.
Ia
mungkin boleh menarik perhatian penonton Melayu dan bukan-Melayu sebab ia
adalah filem ala barat atau ala Hollywood .
Tetapi nampaknya ramai penonton tempatan tidak kagum dengannya.
Oleh
sebab itu tidak tahu pula berapa kutipan untuk filem ini, yang telah dibuka
awal bulan ini dan ia tidak nampak telah menarik perhatian penonton dan orang
awam.
Amat
menghairankan kenapa orang Melayu yang sibuk mahu terbit filem tentang sejarah
Viking di Norway dulu.
Dan
perbelanjaan yang telah digunakan dikatakan sebanyak RM20 juta. Dan filem ini
telah dibuka di Amerika dan United
Kingdom dan dibeberapa buah negara lain
dengan penjualan hak DVD dilakukan.
Tetapi apa kesannya kepada filem ini?
Ternyata
sekali Viking tidak berjaya melonjakkan nama pengarah filem ini maupun
syarikatnya.
Berbalik
kepada KL Gangster 2, nampaknya filem ini juga lesu.
Yang
mahu bincangnya hanyalah penerbitnya sahaja yang merungut sebab karya
syarikatnya telah diedar secara haram oleh pihak lain. Siapa mereka?
Siapa
yang ada peluang untuk edar filem ini di internet dan juga dalam bentuk DVD?
Bukan
mudah untuk orang lain yang boleh dapat salinan filem ini?
Tetapi
apa yang harus dipelajari ialah kenapa sistem pengedaran filem Melayu mesti
lagi dibiarkan oleh bukan-Melayu laksanakan?
Sampai bila mesti pengedaran filem Melayu mesti dibiarkan berada di dalam keadaan ini?
Kementerian dan pemimpin Melayu tidak peka. Mereka tidak lihat perusahaan pembuatan filem sebagai sebuah kegiatan penting.
Oleh
sebab itu mereka dan pakar ekonomi, psikologi, sosiologi dan sejarah juga tidak
mahu bincang mengenainya.
Mereka
adalah pakar berat sebelah dan pakar dalam kelambu.
Dan
tidak ada sebuah parti politik Melayu yang telah bincang tentang perfileman
dalam mana-mana persidangan dan mesyuarat yang mereka anjurkan saban tahun.
Pemimpin
mereka yang tidak berkelayakan tinggi hanya boleh beri ucapan berdekah-dekah
tentang perkara yang kabur dan tidak terperinci.
Oleh
sebab itu mereka telah gagal beri sebarang nasihat atau cadangan kepada pucuk
kepimpinan untuk majukan tahab ekonomi Melayu di negara sendiri.
Itulah
sebabnya kenapad bukan-Melayu khususnya Cina masih mengatasi dalam semua bidang
termasuk pembuatan filem.
Dan KL Gangster 2 sepatutnya boleh dilonjakkan tahab pencapaiannya kalau pengarahnya telah membuatnya dalam bentuk dan niat lain, iaitu untuk menunjukkan bahawa Melayu suka bergaduh sesama sendiri.
Kalau
tema ini dapat diselitkan dalam filem ini, sudah pasti ia boleh menjadi sebuah
filem yang dianggap penting, sebuah filem yang direka oleh pengkarya filem yang
berjiwa Melayu.
Tetapi
malangnya, pengarahnya tidak berbuat demikian. Dia tidak mampu melihat plot
filemnya dari segi ini.
Kalau
dia peka dan kalau dia bijak, dia boleh selitkan tema ini untuk mengangkatkan
filemnya ke tahab yang lebih tinggi, dan bukan sekadar filem hiburan tetapi
filem yang berwawasan.
Malahan
pula tidak ada sebuah filem Melayu yang mempunya elemen satira. Semua filem
yang telah diterbitkan adalah untuk hiburan semata-mata.
Sebaliknya
pula KL Gangster 2 seharusnya telah diharamkan dari ditayangkan diseluruh
negara, sebabnya ialah ia memberi gambaran buruk terhadap Melayu yang
dipaparkan sebagai orang yang tidak patuh kepada undang-undang.
Melayu
dalam KL Gangster 2 adalah Melayu yang tidak berpedoman dan tidak berugama.
Ia hanya sebuah babak yang dipanggil ‘denouement’ atau penyesalan. Tetapi ia tidak berkesan sebab penonton tidak akan percaya dengan penyesalan yang diutarakan oleh watak jahat dalam filem ini; mereka akan tertarik dengan gelagat mereka jadi gangster dan ambil tindakan luar batas undang-undang.
Ia hanya sebuah babak yang dipanggil ‘denouement’ atau penyesalan. Tetapi ia tidak berkesan sebab penonton tidak akan percaya dengan penyesalan yang diutarakan oleh watak jahat dalam filem ini; mereka akan tertarik dengan gelagat mereka jadi gangster dan ambil tindakan luar batas undang-undang.
Orang
tidak perlu menonton seluruh filem ini untuk membolehkannya bincang tentangnya.
Orang
boleh lihat sahaja klip yang diulang beberapa kali di televisyen untuk
menentukan jenis apa filem ini dan sejauh mana ia boleh bawa penonton
menghayatinya.
Bolehkah
penonton disajikan dengan filem sambungan iaitu KL Gangster 3 dimasa depan?
Harap tidak. Cukuplah tu, wahai pengarah, wahai penerbit filem ini.
Harap tidak. Cukuplah tu, wahai pengarah, wahai penerbit filem ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan