Selasa, 15 Oktober 2013

HAMPIR SEMUA ORANG MELAYU ADA SAUDARA DEKAT ATAU JAUH YANG MENJADI ANGGOTA PASUKAN BERSENJATA ATAU BERPAKAIAN SERAGAM SEPERTI POLIS, TENTERA DAN BOMBA DAN SEBGAINYA.

…DAN PUSAT HIBURAN DAN HARAM DI MALAYSIA.
Oleh Mansor Puteh



Faktanya memang jelas: Setiap orang Melayu ada saudara dekat atau jauh yang menjadi anggota berpakaian seragam seperti polis, tentera dan bomba.

Ada yang mempunyai lebih dari seorang yang kini berkhidmat dalam pasukan bersenjata, yang bekerja untuk menjaga keamanan dan ketenteraman negara, tidak kira diperingkat apa, dari prebet sehingga ke pegawai.

Tetapi setiap orang Cina dan India, pula, tidak.

Malahan kebanyakan orang Iban dan Kandazan di Sabah dan Sarawak juga boleh berkata mereka ada saudara dekat atau jauh yang berkhidmat dalam pasukan bersenjata atau berpakaian seragam.

Mungkin ada sebabnya kenapa ramai anak muda dari Sarawak dan Sabah berminat untuk masuk pasukan bersenjata, dan ia adalah tidak lain untuk menjaga keselamatan negeri-negeri mereka dan juga negara Malaysia yang mereka sudah setuju untuk bergabung dengan tertubuhnan Malaysia pada 16 September, 1963 dulu.

Jadi, mereka ada perasaan cintakan negara.

Dan berapa peratusan orang Cina yang boleh dikatakan yang mempunyai saudara jauh dan dekat yang pernah menjadi anggota pasukan bersenjata?

Mungkin ramai yang mempunyai saudara lama yang pernah terlibat dengan pergerakan komunis atau kongsi gelap, atau mereka yang telah beri sokongan secara senyap-senyap kepada pergerakan haram ini?

Peratusannya sudah pasti tinggi. Ini disebabkan ramai orang Cina pada masa dulu terlibat dalam kegiatan kongsi gelap yang pada suatu ketika itu adalah suatu kegiatan yang diamalkan oleh ramai pemuda keturunan Cina, khususnya mereka yang menetap di bandar dan pekan besar di seluruh negara, sehinggakan pusat-pusat dimana mereka ‘mengusasi’ menjadi kawasan larangan kepada anak muda Melayu.

Dan pusat-pusat yang dikuasai oleh mereka itu biasanya adalah pusat hiburan dimana terdapat juga kegiatan haram.

Di Bandar Melaka dulu terdapat sebuah kawasan seperti itu iaitu yang dikenali dengan nama City Park di Jalan Bunga Raya.

Dan di sini terdapat pusat hiburan yang hidup pada waktu malam, yang mana ramai anak muda Melayu di bandar ini takut untuk pergi pada waktu malam, bila ramai ahli kumpulan gelap Cina berkeliaran.

Mereka mempunyai gaya dan lagak tersendiri dengan tatu berbentuk singa, harimau atau naga dan juga ular.

Oleh sebab kebanyakan mereka tidak mempunyai pendidikan tinggi, jadi mereka tidak dapat bekerja di jabatan awam.

Dan ramai mereka yang tidak sehaluan dengan mereka dan ikut kegiatan haram, akan mendapat pekerjaan di majlis perbandaran angkat sampah dan juga tahi manusia.

Cuma mereka yang enggan bekeraja dengan majlis perbandaran sahaja yang masuk kumpulan haram, sebab ia memberi pendapatan lebih lumayan walaupun ia adalah haram.

Melaka dulu tidak seperti sekarang. Dan Jalan Bunga Raya dimana terletaknya City Park sudah berubah.

Malah City Park juga sudah lama tutup.

Pawagam-pawagam Federal, Rex dan sebuah pawagam kecil di bahagian dalam taman hiburan ini iaitu Sun sudah lama ditutup.

Sun memainkan filem-filem lama dengan mengenakan tiket sekadar empat-puluh hingga enam-puluh-lima sen, mengikut kelas.

Federal dijadikan kedai tetapi tidak lama ia juga ditutup.

Malahan, seluruh kawasan di sini kini kelihatan sepi.

Tentu keadaan seperti ini sama dengan di Bukit Bintang di Kuala Lumpur dimana ada Bukit Bintang Park atau BBP, yang juga merupakan pusat hiburan dimana terdapat kegiatan hiburan dan haram berlaku.

Tetapi kini kawasan Bukit Bintang sudah berubah menjadi pusat pelancongan dan membeli-belah yang penting, yang akhirnya sudah hilang pengaruh Cinanya dengan bertambah ramainya pelancong dari luar negara termasuk dari negara Arab sehinggakan kini terdapat apa yang dipanggilkan Little Arabia.

Di bandar dan pekan besar lain seluruh negara juga terdapat pusat-pusat seperti itu dimana kegiatan haram dilakukan terang-terang pada suatu ketika dahulu.

Melayu sudah berpindah dari kampong ke kawasan bandar, jadi tidak hairanlah kalau semua pusat hiburan dan haram dulu yang dikuasai oleh kumpulan Cina kini sudah berubah.

Dan mana ada sebarang penulis Cina dan India di Malaysia yang telah menghasilkan sebarang buku, novel atau cerpen termasuk sajak tentang keberanian orang Cina dan India mempertahankan negara?

Mana ada lagu patriotic dalam bahasa Mandarin dan Tamil?

Mana ruang tentang ketenteraan dalam akhbar dan majalah Mandarin dan Tamil?

Malah di negara lainpun kecuali Singapura, tidak ada seorang tokoh negara tersebut yang telah berjuang mempertahankan negara dimana mereka berada sekarang.

Di Amerika, tidak ada seorang askar keturunan Cina atau India yang telah dihantar ke luar negara, jauh sekali mempunyai seorang wira negara tersebut dari kalangan kaum-kaum pendatang ini.

Malah yang menjagakan ketenteraman dan keamanan di Malaysia, terletak di atas bahu orang Melayu.

Malangnya, yang mendapat ganjaran besar ialah kaum Cina yang boleh menjalankan perniagaan mereka dengan mudah, sehinggakan mereka dibenar untuk menjalankan perniagaan halal, walaupun mereka bukan berugama Islam.

Kenapa mereka mahu terlibat dengan perniagaan halal? Sebab mereka boleh dapat keuntungan.

Dan kenapa mereka mahu terlibat dengan perbankan Islam? Sebab mereka boleh dapat keuntungan.

Tetapi kenapa mereka tentang hukum Hudud? Sebab ia adalah hukum untuk orang Islam sahaja, kata mereka.

Tetapi tidakkah perniagaan halal dan perbankan Islam itu mematuhi hukum Islam?

Mereka hanya mahu guna hukum Islam kalau mereka boleh mendapat keuntungan dalam bentuk kewangan.

Tetapi mereka tidak tahu yang mengawal hukum halal dan perbankan Islam adalah hukum Hudud.

Tanpa ada hukum Hudud, sistem perniagaan dan pemakanan serta kewangan Islam tidak boleh wujud dengan sempurna.

Dan berapa ramai orang Cina dan juga India yang terlibat dengan perniagaan halal dan perbankan Islam di Malaysia?

Jumlahnya besar.

Tetapi berapa ramai orang Cina dan India yang mempunyai saudara-mara jauh atau dekat yang terlibat mempertahankan negara dengan menyertai pasukan bersenjata? Jumlahnya tidak seberapa.





Tiada ulasan: