Sabtu, 6 September 2014

PERSAHABATAN MALAYSIA-INDONESIA ALA KADAR DAN BEKU.

…PEMIMPIN KEDUA BUAH NEGARA TIDAK TAHU CARA TONJOL RAKYAT TETAPI DIRI SENDIRI SAHAJA. INDONESIA TIDAK BERI SOKONGAN DAN TIDAK MENGHARGAI MALAYSIA BERI JUTAAN PEKERJAAN KEPADA RAKYAT MEREKA.
Oleh Mansor Puteh


Selama Presiden Susilo Bambang Yudhyono menjadi Presiden Republik Indonesia tidak ada sebarang usaha untuk merapatkan perhubungan diantara Indonesia dan Malaysia.

Dan saya tidak yakin penggantinya, Presiden Joko Widodo juga akan mempunyai sebarang hasrat untuk merapatkan perhubungan diantara kedua buah negara Melayu ini.

Dan di Malaysia, selama dua-puluh-dua tahun Mahathir Mohammad jadi perdana menteri Malaysia, perhubungan diantara kedua buah negara juga lesu.

Sekarang penggantinya, Najib Tun Razak juga tidak menampakkan sebarang minat untuk merapatkan perhubungan diantara kedua buah negara.

Menteri-menteri berkenaan semasa kepimpinan Mahathir, Susilo dan kini Najib tidak mempunyai sebarang kelebihan dari segi cara dan tahab kepimpinan mereka, jadi ini menyebabkan mereka tidak tahu bagaimana untuk merapatkan perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia.

Walaupun mereka semua tahu dan sedar bahawa perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia penting. Tetapi mereka tidak tahu cara apa yang baik dan berkesan yang boleh digunakan untuk mencapai kejayaan dalam perhubungan.

Malah perhubungan diantara Malaysia dan Brunei juga lesu. Perhubungan diantara Indonesia juga hambar.

Dan perhubungan diantara Melayu di Selatan Siam dan di Selatan Filipina hampir tidak wujud.

Memang nampak gah, kalau pemimpin utama kedua buah negara, Malaysia dan Indonesia bersandiwara seperti perhubungan diantara rakyat kedua buah negara turut erat.

Kenyataannya ialah, perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia hanya ala kadar.

Presiden Indonesia sekarang yang akan tamatkan jawatannya tidak lama lagi, Susilo Bambang Yudhyono dan para menterinya semuanya gagal untuk membawa sebarang usaha yang berkesan untuk membentukkan perhubungan erat perhubungan diantara kedua buah negara.

Masalahnya ialah mereka bukan pakar dalam bidang perhubungan; mereka hanya ahli politk parti yang menang undi dan dapat jawatan yang mereka langsung tidak ada kepakaran dan pengelaman untuk laksanakan apa-apa rancangan yang berkesan.

Dan pengganti Susilo, iaitu Joko Widodo juga sudah pasti akan gagal untuk merapatkan perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia.

Sebabnya ialah beliau lebih pentingkan negara sendiri, seperti Bandaraya Jakarta dimana beliau menjadi datuk bandar beberapa tahun yang langsung tidak menunjukkan sebarang usaha untuk merapatkan perhubungan diantara Jakarta dan Kuala Lumpur.

Dan rakan mereka di Malaysia juga gagal semuanya, walaupun mereka ada menunjukkan usaha kecil untuk merapatkan perhubungan tetapi mereka lebih pentingkan untuk menonjol diri sendiri.

Menteri-menteri yang berkenaan ialah penerangan dan kebudayaan serta luar negara, yang semuanya tidak dapat lihat pentingnya dieratkan perhubungan diantara kedua buah negara.

Walaupun mereka sedar betapa pentingnya untuk melakukannya tetapi masalahnya ialah mereka tidak tahu bagaimana untuk mengusahakannya.

Apa yang akhirnya berlaku dan dilakukan hanya untuk menonjolkan diri sendiri, untuk mereka buat lawatan rasmi ke negara rakan dan beri ucapan yang tidak mempengaruhi dasar, sekadar untuk memberi media maklumat untuk disiarkan dalam suratkhabar dan di televisyen.

Masalah utama yang saya dapat lihat ialah dari segi cara diplomasi yang diguna oleh pemimpin Malaysia, Indonesia dan Brunei yang semuanya menonjolkan pemimpin, termasuk menteri-menteri berkenaan.

Mereka mahu menonjolkan diri mereka sendiri dan kadang-kadang isteri mereka, dan lebih dari itu, mereka lebih gemar buat ucapan panjang berjela dengan menghuraikan hasrat dan niat tetapi ia semuanya tidak berkesan dengan pegawai pentadbir di kementerian mereka sendiri tidak endahkan apa yang mereka katakan.

Akhirnya, menteri dan juga pegawai kementerian dapat penonjolan atau publisiti, sedangkan perhubungan diantara rakyat kedua buah negara tidak berlaku.

Namun, Malaysia senantiasa berusaha untuk rapatka perhubungan diantara negara ini dan Indonesia.

Tetapi malangnya, pihak di Indonesia yang tidak hiraukan segala tindakan yang diambil oleh Malaysia.

Malaysia sahaja yang beria-ia jemput penyanyi dan penghibur termasuk pengarah dan pelakon dari Indonesia dengan membelanjakan ratusan ribu atau jutaan ringgit.

Tetapi Indonesia tidak pernah melakukan perbuatan seperti itu dengan menjemput para artis dari Malaysia.

Media di Malaysia beri ruang kepada kegiatan seni dan segalanya di Indonesia, tetapi media di Indonesia tidak pernah berbuat demikian.

Pihak di Indonesia rasa rendah diri sebab bidang kewartawanan mereka cetek dan amator. Mereka hanya siar berita yang baik tentang rakyat mereka sendiri.

Mereka jarang atau tidak pernah menyiar laporan jelek atau buruk tentang perbuatan jenayah yang rakyat mereka lakukan di Malaysia.

Indonesia juga tidak pernah berterima kasih kepada Malaysia kerana telah beri peluang pekerjaan kepada jutaan rakyat mereka yang dapat bekerja di kilang dan syarikat-syarikat lain.

Yang lebih teruk sekali ialah kumpulan rakyat Malaysia yang pernah belajar di Indonesia dan menetap di negara itu banyak tahun, juga tidak berusaha beri pandangan tentang bagaimana Malaysia dan Indonesia boleh terus dirapatkan.

Perkara yang sama juga boleh dikatakan tentang betapa ramainya rakyat Indonesia yang telah berjaya mendapat pendidikan di Malaysia, yang juga tidak mampu berbuat sedemikian.





Tiada ulasan: