…PERDEBATAAN
AKHIRNYA JADI PERBINCANGAN SESAMA SENDIRI.
Oleh
Mansor Puteh
Saya
telah membaca entah dimana tentang sebuah ‘perdebatan’ diantara Khoo Kay Kim
dan Wong Ka Siong tentang isu persekolahan Cina di Malaysia.
Memang
bagus perbincangan tentang perkara seperti ini dapat diadakan sebab Malaysia sudah
lama Merdeka dan kenapa mesti ada dua aliran sekolah?
Kalau
dulu orang Cina boleh kata mereka tidak mungkin boleh bersaing dengan Melayu
dalam semua bidang, tetapi kini mereka dikalangan golongan muda boleh bercakap
dalam Bahasa Melayu dengan lebih lancar berbanding dengan golongan lama.
Dan
nampaknya golongan lama sahaja yang menentang pengunaan satu aliran sekolah
sementara anak-anak mereka sanggup terima belajar di sekolah Melayu atau
sekolah kebangsaan.
Satu penyelidikan dan bancian tentang perkara ini boleh diadakan. Dan pihak persatuan dan masyarakat Cina harus berani berhadapan dengan kemungkinan anak-anak mereka lebih selesa belajar di sekolah Melayu, sama seperti anak-anak Cina di Thailand, Myanmar dan Filipina belajar di sekolah kebangsaan di sana supaya mereka tidak rasa terasing berada di negara sendiri.
Mungkin bapa-bapa
mereka yang mahukan anak-anak mereka belajar di sekolah Cina atau Tamil, sebab mereka
mempunyai pemikiran sempit dan tidak dapat terima hakikat tentang bagaimana pada
masa hadapan, dan lambat-laun sekolah vernakular juga akhirnya akan terpinggir.
Ini boleh
berlaku sekiranya jumlah penduduk Melayu dan Bumiputera meningkat sehingga menjadi
bangsa terbanyak dan perpecahan dikalangan Melayu tidak boleh berlaku.
Menjelang
2020 jumlah penduduk Melayu dan Bumiputera akan meningkat ke tujuh-puluh peratus.
Dan menjelang 2050 jumlah ini akan meningkat ke lapan-puluh peratus pula, berbanding
dengan jumlah Cina yang akan jatuh merundum ke hanya sembilan peratus dengan kaum
India
hanya dua atau tiga peratus sahaja.
Yang
menariknya ialah ia diadakan, dan dalam Bahasa Melayu pula dengan dianjur oleh
sebuah pertubuhan Cina.
Ini
pasti menarik. Tetapi tidak begitu untuk media yang tidak memberinya sebarang
laporan selepas itu.
Akhbar
Cina dan dalam bahasa Inggeris yang dikuasi oleh orang Cina tentu tidak akan
mahu membincang tentang perkara seperti ini yang sudah pasti membawa keburukan
kepada mereka dari kebaikan.
Sebabnya
ia menyoal kehadiran sekolah vernakular. Tentu ada yang tidak baik tentangnya.
Apakah
persatuan yang menganjor acara perdebatan atau perbincangan ini akan berakhir
di sini dengan hanya satu tajuk, atau apakah mereka akan teruskan acara ini di
masa-masa akan datang dengan menampilkan tokoh-tokoh lain dalam semua bidang
untuk membincangkan tentang tajuk lain pula?
Bilakah
mereka akan bincangkan tentang peranan media Mandarin dan Tamil untuk mengkaji
yang ia adalah berpihak kepada negara-negara Cina dan India dan
langsung tidak pedulikan tentang Melayu?
Bagus
kalau tajuk seperti ini dibincangkan termasuk tajuk-tajuk lain yang tidak
pernah dibincangkan sebelum ini oleh kaum Cina sendiri.
Tetapi
ia tidak menjadi menarik, dan apa yang dikatakan oleh kedua ahli panel akhirnya
merupaan hujah biasa.
Ahli
panel Melayu sepatutnya dijemput untuk memberi pandangan yang lain dalam hal
ini, walaupun kehadirannya dan hujahnya mungkin boleh berbunyi seperti dia
mengamalkan sikap perkauman.
Dan
secara tidak sengaja, pada lewat malam Sabtu, 27 Februari saya terbuka
rangkaian Ntv7 dan rancangan ini baru sahaja mahu dimulakan, jadi saya tidak
jadi menonton berita di setesen televisyen lain dan tumpukan perhatian kepada
perdebatan ini.
Ia
akhirnya tidak menjadi sebuah perdebatan, tetapi sebuah perbincangan.
Kay Kim
dan Ka Siong tidak memberi hujah yang menarik dan mengkagumkan. Ka Siong kata
ada beberapa – tidak ramai – orang Cina di Malaysia yang telah belajar didalam
aliran sekolah Cina yang telah berjaya.
Ini pada
saya bukan satu hujah yang besar dan bermakna atau penting, sebab di Negeri
Cina, Hong Kong dan Taiwan
mereka belajar di sekolah aliran Cina dan ramai berjaya. Malah negar-negara ini
boleh dikatakan diantara yang maju di dunia.
Tetapi
isiu disini bukan untuk melihat tentang kejayaan beberapa orang Cina yang
belajar di sekolah seperti itu, tetapi dengan hubungan kaum di Malaysia dan
pertumbuhan ekonomi negara kita.
Adakah
sekkolah vernakular penting dan harus digalkkan? Kenapa ia diadakan?
Adakah
sebab Melayu ketika itu lemah atau pelembut dan pemurah hati dan mahu mereka
adakan sekolah sendiri? Adakah ini disebabkan Melayu ketika itu tidak fikir
yang datang ke Malaya tidak akan hidup kekal
dan mereka akan balik ke Negeri Cina mereka?
Apa
agaknya akan berlaku kalau Melayu tidak benar sekolah Cina dan Tamil diadakan?
Mahukah mereka terus tinggal di Malaya , dan
balik ke Negeri Cina?
Kenapa
negara berjiran dengan kita yang menerima kedatangan Cina dan India tidak
benar sekolah khas mereka diwujudkan? Dan kenapa orang Cina di negara-negara
seperti Indonesia , Filipina , Siam
dan Myanmar
tidak menempek dan merungut dan membantah?
Sebab jumlah mereka kecil.
Sebab jumlah mereka kecil.
Ini
faktor yang membuat orang Cina di Malaysia rasa mereka penting dan besar sebab
mereka berjumlah besar ketika itu.
Dan ini
pula diperkuatkan dengan pegangan mereka pada ekonomi.
Jadi
kalau jumlah mereka bertambah kecil dan pegangan mereka terhadap ekonomi di Malaysia
bertambah kurang, tidakkah ini akan menjadi faktor untuk sekolah vernakular
mereka ditutup akhirnya?
Ini mungkin boleh berlaku.
Ini mungkin boleh berlaku.
Sebabnya
latarbelakang pengajian dalam aliran sekolah tidak penting untuk pengajian
diperingkat tinggi. Itulah sebabnya kenapa ramai penuntut sekolah Cina
menyambungkan pelajaran di sekolah kebangsaan di peringkat sekolah menengah dan
di universiti.
Mereka
tidak sambung pelajaran di sekolah menengah aliran Cina atau pergi ke
universiti di Hong Kong , Taiwan dan Negeri Cina belajar
dalam bahasa Mandarin.
Dan anak
bukan Cina yang belajar di sekolah aliran Cina ini juga tidak berjaya. Mana dan
siapa mereka yang telah berjaya?
Syarikat Cinapun tidak menerima mereka. Dan RTM juga menghadapi masalah besar untuk mendapatan seorang-dua pemuda Melayu atauIndia untuk membaca berita dalam
bahasa Mandarin.
Syarikat Cinapun tidak menerima mereka. Dan RTM juga menghadapi masalah besar untuk mendapatan seorang-dua pemuda Melayu atau
Yang
tidak baiknya sekolah aliran Mandarin dan Tamil ini ialah ia telah membantukan
pengajaran ramai anak-anak Cina dan Tamil yang akhirnya gagal di sekolah. Dan
merekalah yang ramai bekerja di pasar dan di pusat membeli-belah yang tidak
memerlukan pendidikan tinggi.
Ramai juga terlibat dengan kegiatan haram dengan menjalankan perniagaan haram seperti menjadi peminjam, pengedar cereka dan pelacuran dan sebagainya selain dari terlibat dengan kumpulan gangster.
Ini
memang jelas dan tidak dapat dinafikan.
Dan
anak-anak Cina dan India
yang belajar di sekolah kebangsaan semuanya boleh dikatakan lebih maju
berbanding dengan mereka yang belajar di sekolah vernakular. Mereka selesa
dengan masyarakat Melayu dan lebih faseh dalam bahasa Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan