Rabu, 22 Oktober 2014

DEMOKRASI CARA BARAT ATAU CARA AMERIKA MEMANG TIDAK SESUAI UNTUK NEGARA ARAB DAN ISLAM LAIN.

…IA MENGGALAK PERBEZAAN PENDAPAT, KEKELIRUAN DAN PEMUSNAHAN DIRI DALAM ERA KEDUA DAN WESTERN AMERICAN PENJAJAHAN MEREKA NEGARA.
Oleh Mansor Puteh


Tidak semua dari barat dan khususnya Amerika adalah baik untuk orang-orang Arab dan umat Islam di seluruh dunia.

Apa yang baik untuk orang Amerika dan barat, tidak semestinya baik untuk orang Arab dan Islam khususnya sistem demokrasi yang mereka mahu paksa negara Arab dan Islam guna.

Lebih mereka paksa negara Arab dan Islam terima sistem demokrasi seperti yang diamal oleh mereka, lebih teruk negara Arab dan Islam jadi.

Lihat apa yang telah berlaku di beberapa negara Arab dan Iran di Timur Tengah dan Teluk. Negara Arab Saudi dan Iran yang enggan terima sistem demokrasi cara Amerika atau Barat selamat dari kehancuran.

Namun, rakyat Amerika tidak tahu ini dan mahu mengenakan nilai-nilai pada orang lain, terutamanya orang-orang Arab dan umat Islam yang hidup dengan baik dan aman di dalam gua mereka tanpa penjagaan untuk dunia.

Kemudian tiba-tiba mereka terpaksa mematuhi undang-undang dan peraturan dari barat dan Amerika, yang mewujudkan banyak kekeliruan dalam mereka, lebih banyak mereka cuba untuk beruk Barat dan Amerika.

Namun, barat dan Amerika masih melakukannya dan rasa yakin bahawa sistem demokrasi mereka baik untuk negara lain, walaupun kenyataannya ialah sebaliknya.

Mereka tidak telah menyedari kebodohan mereka sendiri yang mahu memaksa demokrasi kepada mereka, tanpa mengambil kira yang 'moden' Arab dan Islam akan menjadi seperti kebebasan-pejuang lama, yang dipanggil untuk kemerdekaan negara mereka sendiri yang berada di bawah pemerintahan mereka – Inggeris, Perancis, Itali, Sepanyol dan kemudian Amerika, kesemua mereka terpaksa meninggalkan negara ini pada malu.

Ini adalah Ironinya semua.

Dalam tergesa-gesa mereka untuk memaksa orang-orang Arab dan umat Islam untuk menerima budaya Amerika, gaya hidup dan cara serta sistem demokrasi mereka, mereka telah gagal untuk menyedari kesan-kesan sampingan yang jelas jelas untuk semua orang untuk melihat.

Satu-satunya orang yang tidak menerima masalah yang dihadapi oleh orang-orang Arab dan umat Islam hari ini untuk mempunyai sumber dari negara-negara yang di barat yang diketuai oleh Amerika untuk menyelesaikannya dengan mengenakan beberapa orang-orang Arab dan umat Islam menjadi militan.

Mereka telah menjadi 'militan' dan 'pengganas' kerana habitat atau dunia asal mereka telah diganggu.

Sama seperti beberapa haiwan telah mula menyerang manusia apabila habitat semulajadi mereka telah diganggu, pencinta haiwan di Amerika dan barat dengan cepat menyalahkan manusia untuk kebodohan mereka dan tidak haiwan untuk bertindak balas dengan cara yang mereka lakukan.

Walau bagaimanapun, dengan orang-orang Arab dan umat Islam, orang yang sama yang menjaga haiwan dengan baik dan penuh pemahaman tidak boleh menunjukkan belas kasihan sama dengan orang-orang Arab dan umat Islam yang mana negara-negara dan dunia dan juga pemikiran mereka untuk menjadi cacat.

Sekarang era kedua penjajahan Barat dan Amerika yang berlaku, neo-penjajahan seperti yang dinyatakan oleh ramai, yang muncul dalam bentuk hiburan dan gaya hidup perubahan yang membawa kepada tindakan politik dan ketenteraan.

Dan kali ini kaedah ini dengan memaksa negara-negara yang sangat bahawa mereka mempunyai satu dijajah begitu lama untuk menerima demokrasi - atau lebih gaya Amerika betul-betul demokrasi seperti ia adalah sesuatu yang termaktub dalam Al-Quran Suci. Ia tidak.

Tidak hairanlah orang-orang Arab dan umat Islam keliru kerana mereka tidak mengikut telunjuk barat akan mengeja azab. Dan mengikuti kepada telunjuk ketat agama nenek moyang tanpa mengambil kira sederhana Islam mengajar juga telah menyebabkan mereka berada dalam keadaan yang tidak baik mereka berada.

Hanya pseudo-Arab dan negara-negara pseudo-Islam seolah-olah berkembang maju, dan ini adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekayaan yang mereka telah berjaya mendapatkan dari minyak yang mereka mempunyai di padang pasir mereka.

Tetapi perselisihan dalaman masih wujud apabila puak dicipta di kalangan orang-orang yang berfikir mereka boleh melakukan yang lebih baik untuk membangunkan negara ini dan yang berfikir bahawa mereka tahu Islam lebih baik untuk penggunaan yang lebih baik untuk rakyat walaupun pada hakikatnya mereka telah wujud sekian lama, namun, mereka tidak membuat kemajuan melalui proses demokrasi. Sekarang mereka cuba untuk menggunakan proses-proses lain.

Sebahagian daripada mereka bernasib baik kerana mereka mampu mendapat sokongan dan pembiayaan daripada sumber-sumber luar, yang mendakwa menegakkan demokrasi tetapi yang melakukan sebaliknya.

Banyak negara yang telah dimusnahkan oleh mereka dengan cara ini. Dan mereka cenderung untuk melakukan lebih berbahaya kepada negara-negara lain sehingga terdapat 'perubahan rejim'.

Malangnya, ramai pemimpin Arab telah meninggalkan Islam untuk memeluk barat dan Amerikanisasi, pseudo-agama baru mereka.

Apa yang telah berlaku di negara-negara Arab adalah jelas bahawa demokrasi ala barat bahawa mereka telah dipaksa untuk menerima oleh kuasa-kuasa Barat tidak memberikan mereka banyak selain daripada berputus asa dan kemusnahan.

Dengan beberapa individu yang mengetuai usaha tersebut, dengan orang-orang yang menyokong mereka tanpa sebab selain daripada mahu mengamalkan demokrasi.

Di Amerika dan barat pseudo-Kristian, mereka mengamalkan proses demokrasi dengan betul; di negara-negara Islam Arab dan lain-lain mereka fikir mereka mengamalkan demokrasi tanpa mengetahui had.

Ini menjelaskan mengapa kebanyakan negara Arab dan Islam adalah kotor dan kotor dengan setiap sistem lusuh.

Tidak ada gaya barat-sebenar atau gaya Amerika demokrasi di negara-negara ini, kecuali bunyi mereka boleh membuat untuk mengganggu keamanan di mana pemimpin-pemimpin mereka boleh datang ke hadapan orang ramai yang pada dasarnya yang menganggur atau tenaga sepenuhnya untuk mengumpul dan mendengar kepada cemuhan sama kira-kira mahu menukar sistem politik dan kepimpinan yang telah dimasukkan ke dalam tempat oleh sistem politik yang sangat mereka mahu untuk memusnahkan.

Ini adalah apa yang kuasa-kuasa Barat dan intelektual mereka telah mahu melihat berlaku apabila doyen demokrasi, Amerika, cuba untuk memaksa demokrasi di negara-negara Arab dan Islam lain, dengan utama memaksa mereka untuk memusnahkan negara-negara mereka sendiri, yang telah wujud selama berabad-abad.

Demokrasi mungkin baik bagi negara-negara sekular tetapi tidak adalah sangat baik untuk negara-negara Islam.

Negara-negara Arab dan Islam perlu teokrasi lebih demokrasi kerana ia mempunyai demokrasi dan lebih bahawa demokrasi ala barat tidak mempunyai atau ingin melayan atau menghargai.

Dan yang mengatakan 'satu orang, satu undi' sistem politik demokrasi adalah baik?

Ia adalah baik untuk barat tetapi tidak bagi negara-negara Arab dan Islam yang mempunyai cara mereka sendiri yang telah diadakan bersama-sama dengan nilai-nilai agama mereka, dan terikat bersama-sama selama berabad-abad banyak.

Kini lebih banyak mereka menolak teokrasi untuk memeluk gaya barat demokrasi, mereka melihat perbezaan pendapat yang tidak perlu terhadap agama masing-masing.


Ia adalah teokrasi Iran yang telah menyebabkan negara menjadi bebas dan stabil. Jika rakyat telah memeluk gaya barat dan gaya Amerika demokrasi, seluruh negara akan runtuh lama dahulu.

Tiada ulasan: